Εργαστηριακές πρακτικές

%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%aeΔημοσιεύτηκε από το χρήστη Σαράντος Οικονομίδης στις 1 Νοέμβριος 2012 στις 15:57 στην ομάδα Διδακτική και Διδασκαλία

Στην παρουσίαση αυτή εμφανίζονται οι μορφές εργαστηριακής διδασκαλίας στις φυσικές επιστήμες. Αναφέρονται τα χαρακτηριστικά , τα πλεονεκτήματα , τα μειονεκτήματα και οι κριτικές. Για τις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου θα προτιμούσα την τελευταία (επίλυση προβλήματος στο εργαστήριο) με 6-7 ασκήσεις το έτος.

Εργαστηριακές πρακτικές

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
2 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
admin
Διαχειριστής
29/10/2016 7:52 ΜΜ

 

Απαντήσεις σε αυτή τη συζήτηση

Απάντηση από τον/την Σαράντος Οικονομίδης στις 4 Νοέμβριος 2012 στις 10:23

Συνάδελφοι καλημέρα. Χθες έλαβα μέσω email μια παρουσίαση από τον κύριο Δημήτρη Τσαούση στην οποία περιγράφονται οι απόψεις μαθητών για την πειραματική διδασκαλία της φυσικής τη διαθεματικότητα και την εισαγωγή νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Ανεβάζω την παρουσίαση σε αυτή τη συζήτηση για τις εργαστηριακές πρακτικές για σχολιασμό όπως μου ζήτησε ο κύριος Τσαούσης.  http://users.sch.gr/dtsaousis/

Η παρουσίαση του κυρίου Τσαούση.

Απάντηση από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 4 Νοέμβριος 2012 στις 18:26

Γνωρίζω την έρευνα.

Το θέμα είναι πολύπλοκο. Το κάνουν οι Εξετάσεις τέτοιο.

Απάντηση από τον/την Σαράντος Οικονομίδης στις 4 Νοέμβριος 2012 στις 18:41

Καλησπέρα σας. Πράγματι Γιάννη είναι πολύπλοκο. Παρόλα αυτά καταθέτω τον σχολιασμό μου για την έρευνα του κυρίου Τσαούση και γενικά για το ζήτημα.

Φαίνεται καθαρά από την παρουσίασή σας κύριε Τσαούση πως οι περισσότεροι μαθητές δήλωσαν ότι κέρδισαν από την προσέγγισή σας.

Αυτό που βλέπω ότι προκύπτει είναι πως εκείνοι οι μαθητές που ασχολούνται και αναπτύσσουν κάποιες δεξιότητες πετυχαίνουν στις εξετάσεις με τον τρόπο που γίνονται μέχρι σήμερα. Νομίζω ότι και να άλλαζε ο τρόπος αξιολόγησης οι ίδιοι μαθητές θα πετύχαιναν και πάλι με ίσως ελάχιστες εξαιρέσεις.

Τα ζητήματα όμως είναι αν αρκούν αυτές οι δεξιότητες για την μελλοντική σταδιοδρομία τους ως επιστήμονες (γι αυτούς που θα ακολουθήσουν σπουδές σε επιστήμες) και τι γίνεται με τους υπόλοιπους οι οποίοι τελικά δεν αποκτούν ούτε τον στοιχειώδη επιστημονικό εγγραμματισμό ιδιαίτερα στο Γυμνάσιο και στην Α΄ λυκείου που θεωρώ ότι πρέπει να γίνεται αυτό. Η άποψή μου είναι ότι στο γυμνάσιο είναι καλό το μάθημα να γίνεται κυρίως στο εργαστήριο με πολλαπλές μεθόδους στις οποίες να υπάρχουν αυτοπρακτικές δραστηριότητες, αξιοποίηση των ΤΠΕ, πειράματα επίδειξης, αλλά και ορισμένα πειράματα ερμηνευτικού τύπου. Στην Α΄ λυκείου αυτό να συνεχίζεται και με την προσθήκη πειραμάτων ανακαλυπτικού τύπου, αλλά στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου θεωρώ ότι η επίλυση προβλήματος στο εργαστήριο είναι η ποιο γόνιμη μορφή, Δεν νομίζω ότι στις τάξεις αυτές χρειάζεται κάθε μέρα να έχουν εργαστηριακή ενασχόληση, θα αρκούσαν ας πούμε τόσα προβλήματα όσα τα πρότυπα που μελετούν.

Πάντως από ότι φαίνεται και οι εκπαιδευτικοί έχουμε δυσκολία να ανταποκριθούμε στις αυξημένες απαιτήσεις προσεγγίσεων όπως η δική σας. Νομίζω ότι βολευόμαστε με την ασκησιολογία (όχι πως δεν χρειάζεται και ο μαυροπίνακας) και λέμε, εντάξει αφού τελικά είτε έτσι είτε αλλιώς οι καλύτεροι θα πετύχουν και θα μάθούν φυσική. Ναι αλλά το ζήτημα είναι μόνο αυτό; Να γίνει απλά μόνο η επιλογή;

Kατά τη γνώμη μου μια λύση θα ήταν να θέτουμε ακόμα και στις γενικές εξετάσεις προβλήματα με επεξεργασία πειραματικών δεδομένων και τεχνικών. Βέβαια και εδώ υπάρχει ό αντίλογος ότι θα μεταφερθεί πάλι στον μαυροπίνακα η δουλειά αλλά νομίζω ότι αυτό θα είχε θετικό αποτέλεσμα και θα άξιζε να το δοκιμάσουμε. Προβλέπεται άλλωστε.

Επίσης οι ερευνητικές εργασίες μας δίνουν τη δυνατότητα να εμπλέξουμε τους μαθητές μας στην αναζήτηση της πληροφορίας, τη συνεργασία τη δημιουργική επίλυση προβλημάτων και τη δημοσίευσή τους διότι αυτές οι δεξιότητες είναι εκείνες που θα τους χρειαστούν στον επαγγελματικό τους βίο και στην καθημερινή ζωή. Η φυσική και το εργαστήριο αλλά και οι διαθεματικές προσεγγίσεις δίνουν μεγάλες δυνατότητες για την ανάπτυξη αυτών των ικανοτήτων. Η παρακολούθηση της επίλυσης μεγάλου αριθμού προβλημάτων φυσικής κλειστού τύπου από τους μαθητές (αυτό που γίνεται μέχρι σήμερα) μπορεί να καθιστά κάποια στιγμή κάποιους από αυτούς ικανούς λύτες τέτοιων προβλημάτων με αποτέλεσμα να εισέρχονται στη σχολή της αρεσκείας τους, όμως αν αυτή δεν είναι το φυσικό τμήμα ελάχιστα τους έχουν μείνει από την περιπέτεια αυτή και αρκετοί νομίζω δεν θυμούνται ούτε τα βασικά μετά από δύο χρόνια. Τη συνολική μου άποψη την έχω περιγράψει αναλυτικά και σε προηγούμενες αναρτήσεις.

Με εκτίμηση

Σαράντος Οικονομίδης

Απάντηση από τον/την Σαράντος Οικονομίδης στις 4 Νοέμβριος 2012 στις 19:00

Γεια σου Δημήτρη σε ευχαριστώ! αλλά νόμιζα πως θα σου άρεσε περισσότερο η ανάρτησή μου για τις ολυμπιάδες όπου αναδεικνύεται ο ρόλος των ελαστικών ιδιοτήτων της χορδής.:)

Σε ευχαριστώ επίσης για την ακούραστη προσπάθειά σου και την αγάπη με την οποία το κάνεις αυτό.

Να είσαι καλά

Απάντηση από τον/την Γκενές Δημήτρης στις 4 Νοέμβριος 2012 στις 20:09

Καλησπέρα.

Σαράντο συγχαρητήρια για όλα τα κείμενα αυτής της ανάρτησης.

Ευχαριστώ και τον κ. Τσαούση. ( Τα αποτελέσματα μάλλον αναμενόμενα ). Η αλήθεια είναι ότι αν υπήρχε κάπου πιο αναλυτικά το περιεχόμενο των δραστηριοτήτων που ενεπλάκησαν οι μαθητές πριν την συμπλήρωση των ερωτηματολογίων του κ. Τσαούση θα είχαμε μια καλύτερη άποψη.

Σαράντο , σχετικά με τις εργαστηριακές πρακτικές

Πολύ θα ήθελα να είχα ένα παράδειγμα ( π.χ. πλεύση ) προετοιμασμένο για πειραματική πρακτική με 4 διαφορετικές μορφές. Ίσως βέβαια δεν προσφέρονται όλα τα θέματα για εργαστηριακή πρακτική και με τις 4 μορφές αλλά έστω και η σύγκριση τους ανά 2 “των πλάνων”  για μια πρακτική σε δυο μορφές, θα αναδείκνυε τις ομοιότητες , τις διαφορές , τα μειονεκτήματα και τα πλεονεκτήματα κάθε μιας…Έτσι όπως τα παρουσιάζεις και εγώ εκτιμώ ότι η τέταρτη μορφή είναι πιο…προσιτή.

Πριν λίγες μέρες ζήτησα από τους μαθητές της Β Γυμνασίου (που τους είχα ζητήσει μια βδομάδα νωρίτερα να ρίξουν μια ματιά στο μάθημα των ιδιοτήτων των υλικών και να προετοιμαστούν),με τη σειρά τα παρακάτω:

1. Να γράψουν τι βλέπουν πάνω στον πάγκο, ( κανένας δεν κατάλαβε τι ήταν οι δυο ογκομετρικοί σωλήνες και σε τι χρησιμεύουν)

2. Να βρουν τρία αντικείμενα με ίδια μάζα ( όλα καλά ) και να αποφανθούν χωρίς άλλη μέτρηση ποιο έχει μεγαλύτερη πυκνότητα. ( Όλα μια χαρά )

3. Να βρουν τρία αντικείμενα με ίδιο όγκο και να αποφανθούν ποιο έχει μικρότερη πυκνότητα ( μια μικρή δυσκολία με τη ζυγαριά ξεπεράστηκε με την βοήθεια μαθητών που γράφουν κάτω του μετρίου )

4. Βρείτε την πυκνότητα του κυλίνδρου που γράφει πάνω το σύμβολο Al.

Χάος. Στο ένα τμήμα – το μεγαλύτερο – επέμεναν πως δεν γίνεται αν δεν τους δώσω την μάζα και τον όγκο και έπεσε σιωπή και άρνηση συμμετοχής που έσπασε μόνο για λίγο από δυο μαθητές που χρησιμοποιώντας τον ηλ. ζυγό βρήκαν τη μάζα. Μετά από 1 δεκάλεπτο άρνησης άρχισα να τους καθοδηγώ στην εύρεση του όγκου…Στο δεύτερο τμήμα ( το μικρότερο ) η εξέλιξη ήταν διαφορετική…ενεπλάκησαν σε καυγάδες αλλά έκρινα ότι δεν χρειάζεται να παρέμβω  και δικαιώθηκα. Μετά από ένα τέταρτο  οι δυο ομάδες συμφώνησαν και βρήκαν μόνοι του ακόμα και σε τι μονάδες μέτραγε ο ογκομετρικός σωλήνας και τελικά την πυκνότητα…

Βιάστηκα να χαρώ…

Ρώτησα την επομένη κάποιους (3 μαθητές του πρώτου τμήματος)  τι ήταν αυτό που βρήκαν πιο ενδιαφέρον.

΄Κοιτάχτηκαν για λίγο και μετά είπαν ομόφωνα : ” το βίντεο για τον έλεγχο της σκληρότητας ( από το λογισμικό “ο κόσμο της Χημείας” που πρόβαλα για ένα τρίλεπτο στο τέλος ) Μια πολύ δυσάρεστη έκπληξη για το αποτέλεσμα του κόπου μου να ετοιμάσω ένα άλλο μάθημα…

Και πάλι ευχαριστώ.

Απάντηση από τον/την Σαράντος Οικονομίδης στις 4 Νοέμβριος 2012 στις 20:43

Δημήτρη καλησπέρα και σε ευχαριστώ πολύ. Αν και στην παρουσίασή μου οι διαφορές τα πλεονεκτήματα , τα μειονεκτήματα και οι κριτικές είναι εμφανείς θα προσπαθήσω να ανταποκριθώ στο μέλλον στο αίτημά σου για συγκεκριμένα παραδείγματα. Πρόχειρα όμως μπορώ να πω τα εξής.

Ερμηνευτικού τύπου: Είναι οι περισσότερες αν όχι όλες των εργαστηριακών οδηγών. Δηλαδή οι μαθητές γνωρίζουν το νόμο (γι αυτό και λέμε παραγωγική προσέγγιση) και με το πείραμα διαπιστώνουν την ισχύ του ακολουθώντας οδηγίες τύπου τσελεμεντέ (διαδικασία δεδομένη) η δε έκβαση είναι προκαθορισμένη. Αυτή η προσέγγιση είναι αρκετά χρήσιμη σε μικρούς μαθητές του Γυμνασίου άντε και της Α λυκείου διότι μαθαίνουν να διαχειρίζονται με ασφάλεια τα υλικά να κάνουν μετρήσεις να συνεργάζονται και άλλες δεξιότητες τέτοιου τύπου. Παράδειγμα: Έχουν διδαχθεί τους νόμους του Νεύτωνα και την τριβή και τους δίνεται ένα φύλλο εργασίας με συγκεκριμένα βήματα ώστε να διαπιστώσουν από τι εξαρτάται η τριβή ολίσθησης.

Ανακαλυπτικού τύπου: Πάλι η διαδικασία είναι δεδομένη αλλά δεν έχουν διδαχθεί την τριβή.

Ερευνητική: Θα ήταν μια άσκηση με την τριβή σε στερεό από τον αέρα όπου ούτε εμείς γνωρίζουμε το νόμο και η διαδικασία παράγεται από τους μαθητές. Στο νόμο της τριβής ολίσθησης δεν φαντάζομαι να μπορεί να έχουμε ερευνητική εργασία εκτός αν λάβουμε υπ όψιν και την παραμόρφωση όπως στα ελαστικά των αυτοκινήτων. Μελέτη δηλαδή της πρόσφυσης κλπ. Πολλά ερευνητικά θέματα περιέχουν και κατασκευές από τους μαθητές. Θεωρώ ότι δεν μπορούμε να κάνουμε τέτοιες προσεγγίσεις στο μάθημα της φυσικής τη στιγμή που υπάρχει άλλο μάθημα στο οποίο μπορούμε να συμμετέχουμε εκείνο των ερευνητικών εργασιών.

Επίλυσης προβλήματος: Προσοχή αυτή την προτιμώ μόνο στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου όπως είπα όχι σε μικρότερες τάξεις όπου θα πρέπει να αναπτύξουν πρώτα τις δεξιότητες χειρισμού, αναγνώρισης των συσκευών, ασφάλειας, μετρήσεων κλπ.

Παράδειγμα. Αφού έχουν διδαχθεί τους νόμους του Νεύτωνα και την τριβή και αφού έχουν περάσει επιτυχώς την προεργαστηριακή εξέταση (ένα τέστ σαν και αυτά που προτείνονται από τους άξιους συναδέλφους εδώ) τότε έχει νόημα να δοθεί ένα πρόβλημα στους μαθητές όπως : Με ποιο τρόπο θα μπορούσατε να μετρήσετε τον συντελεστή τριβής, ή τι κίνηση κάνει ένα σώμα αν αφεθεί σε κεκλιμένο επίπεδο, ή πως θα μετρούσατε τη ροπή αδράνειας μιας ράβδου, κλπ. Οι μαθητές πριν μπουν στο εργαστήριο πρέπει να έχουν παραδώσει την καλά διατυπωμένη υπόθεσή τους με βάση αυτά που γνωρίζουν ακόμα και να είναι λάθος καθώς και μια περιγραφή του σχεδιασμού του πειράματός τους. Στο εργαστήριο λοιπόν μπαίνουν εκτελούν σε χρόνο dt : ) το πείραμα καταγράφουν τις μετρήσεις και φεύγουν. Αργότερα στο σπίτι ή στο σχολείο επεξεργάζονται τα πειραματικά δεδομένα και καταλήγουςν σε συμπεράσματα τα οποία τα ανακοινώνουν στην τάξη όπου δέχονται κριτικές και τέλος μπορεί και να δημοσιεύουν την επίλυσή τους.  ΠΡΟΣΟΧΗ ΝΟΜΙΖΩ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΕΠΙΛΕΞΕΙ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΣΤΙΣ ΔΥΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΤΑΞΕΙΣ.

Εν κατακλείδι. Αν είναι οι μαθητές στην Γ λυκείου να μπαίνουν στο εργαστήριο για να μετράνε το μήκος τότε καλύτερα να μην μπαίνουν…:)

Θα επανέλθω.

Απάντηση από τον/την Δημήτρης Τσαούσης στις 5 Νοέμβριος 2012 στις 0:27

Αγαπητέ Σαράντο, με τις οδηγίες σου τα κατάφερα, μπήκα!

Όμως βάλατε πολλά θέματα.

Δημήτρη Γκενέ ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Το θέμα δεν είναι τι εργαστήρια έκανα. Οι μαθητές είδαν κάτι διαφορετικό. Θέλουν κάτι διαφορετικό.

Δυστυχώς σήμερα ο μαθητής ακούει ακριβώς τα ίδια στο σχολείο, στο φροντιστήριο και στο ιδιαίτερο, αυτά που λέει το σχολικό βιβλίο. Μέχρι και στο ψηφιακό σχολείο που έβγαλαν, έβαλαν σε βίντεο ένα καθηγητή να πει παπαγαλία το μάθημα που είναι γραμμένο στο βιβλίο http://users.sch.gr/dtsaousis/Eisigiseis/psifiakosxoleio.doc

Από πάρα πολλά χρόνια, στην εκπαίδευση, με τον τρόπο μας ωθούμε την ελληνική κοινωνία στην παπαγαλία και εκπαιδεύουμε τους πολίτες να απαντούν σε ερωτήσεις, των οποίων οι απαντήσεις βρίσκονται στη δεύτερη παράγραφο της σελίδας 45 του σχολικού βιβλίου. Για το λόγο αυτό, οι πολίτες και οι πολιτικοί, χτεσινοί μαθητές μας εκπαιδευμένοι σε ελληνικά σχολεία,  δεν μπορούν να απαντήσουν σε προβλήματα που η λύση τους δεν είναι αποτυπωμένη σε κάποιο βοηθητικό βιβλίο. Γι’ αυτό σήμερα δεν είναι κανείς μας σε θέση να προτείνει μια λύση στο πρόβλημα με την οικονομία που αντιμετωπίζουμε στην Ελλάδα. Πρέπει να αλλάξουμε την εκπαίδευση, ώστε το ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ να επιτύχει το σκοπό του και να αλλάξει η μέθοδος διδασκαλίας στο σχολείο, ώστε  οι μαθητές μας να πάψουν να παπαγαλίζουν και να αναπτύξουν την κριτική σκέψη προς όφελος της κοινωνίας μας.

Βάλαμε το project ένα ξεχωριστό δίωρο. Λάθος. Όλα τα μαθήματα κάθε ημέρα πρέπει να γίνονται με την μέθοδο project. Μόνον έτσι οι μαθητές μας θα μάθουν να μαθαίνουν και να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη. Και αυτό είναι που μετράει. Να μάθει να λύνει προβλήματα. Πολύ σωστά τόνισε ο Σαράντος ότι σε δυο χρόνια αυτός που δεν χρησιμοποιεί την φυσική θα την ξεχάσει. Επομένως το θέμα δεν είναι τι θα διδάξουμε αλλά η διαδικασία. Το θέμα που θα διδάξουμε θα το ξεχάσουν την διαδικασία της μάθησης και επίλυσης προβλημάτων θα την θυμούνται και αυτό είναι που χρειάζονται

Και για αυτό δεν χρειάζεται να συμφωνήσουμε όλοι να διδάσκουμε τα ίδια πράγματα. Άλλωστε κανείς δεν μας υποχρεώνει να κάνουμε τα ίδια. Απεναντίας αν ο καθένας μας έκανε ένα δικό του αλλιώτικο μάθημα, οι μαθητές στην Ελλάδα θα πήγαιναν κάθε μέρα στο σχολείο με την περιέργεια τι θα ακούσουν, ενώ σήμερα δεν έχουν καμία αμφιβολία ότι θα ακούσουν αυτά που άκουσαν στο φροντιστήριο και στο ιδιαίτερο και το ίδιο συμβαίνει σε κάθε πόλη και σε κάθε χωριό. Οι μαθητές μας βιώνουν μια κατάσταση ενός βαλτωμένου γάμου που το ζευγάρι συναντιέται βαριεστημένα διότι δεν περιμένει κάτι διαφορετικό!

Ας ταράξουμε τα νερά ευχάριστα.

Ας γίνει η κρίση αφορμή να κάνουμε μια αλλαγή.

Πολλά είπα.

Σήμερα είχε ωραίο καιρό στα Γιάννενα. Σας στέλνω ένα βίντεο που αρχίζει με ……….εμένα  να κάνω…… ποδήλατο!

http://www.youtube.com/watch?v=3gK84s-bPEM&feature=player_embedded

Σας χαιρετώ

Φιλικά

Δημήτρης

Απάντηση από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 5 Νοέμβριος 2012 στις 11:41

Δημήτρη θα αφήσουν οι Εξετάσεις να σταθεί ένα νέο Σχολείο;

Μόνο με άλλη μορφή Π.χ εκτεταμένη ύλη, άλλου είδους θεμάτων θα μπορούσαμε να δούμε κάτι άλλο.

Απάντηση από τον/την Δημήτρης Τσαούσης στις 5 Νοέμβριος 2012 στις 12:58

Γιάννη καλημέρα.

Στις απόψεις των μαθητών βλέπουμε ότι τα παιδιά ζητούν και κάτι άλλο με το υπάρχον σύστημα. Δεν είναι ανάγκη να τα αλλάξουμε όλα για να κάνουμε κάτι. Ούτε να απαιτούμε για να κάνουμε κάτι να το κάνουμε όλοι ταυτόχρονα. Έτσι δεν θα ξεκινήσουμε ΠΟΤΕ.

Αλλά και αν τα φτιάξουμε όλα από την αρχή οι μισοί θα θέλουν άλλη ύλη και διαφορετικές διδακτικές προσεγγίσεις

Γίνεται έτσι χωριό;

Ας ταράξουμε λίγο τα νερά. Ο καθένας με τον τρόπο του. Ότι ξέρει ο καθένας να το κάνει όσο μπορεί καλύτερα. Δεν μπορείς να ζητάς από κάποιον να πάει στο σχολείο με το ποδήλατο αν δεν ξέρει ισορροπία!!!

Καλό μεσημέρι

Δημήτρης

Απάντηση από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 5 Νοέμβριος 2012 στις 13:02

Καλημέρα Δημήτρη, χαίρομαι για την εδώ παρουσία σου, την οποία θεωρώ πολύτιμη.

Γράφεις:

Δεν μπορείς να ζητάς από κάποιον να πάει στο σχολείο με το ποδήλατο αν δεν ξέρει ισορροπία!!!

Ναι, αλλά εγώ είδα κάποιον, που όχι απλά ξέρει ποδήλατο, αλλά πηγαίνει και με την όπισθεν!!!!

Απάντηση από τον/την Δημήτρης Τσαούσης στις 5 Νοέμβριος 2012 στις 13:15

Διονύση ευχαριστώ για το καλωσόρισμα.

Ευχαριστώ και για το όμορφο σχόλιο.

Άμα μάθεις ποδήλατο δεν το ξεχνάς ποτέ!

Μπορεί να μεγαλώνουμε αλλά μέσα μας παραμένουμε παιδιά.

 

Έχω τελειώσει πρόσφατα και ένα άρθρο για την ισορροπία του ποδηλάτου.

Ίσως το ανοίξουμε και αυτό το θέμα σε κάποια άλλη συζήτηση

 

Ευχαριστούμε πολύ για το Blog που το φροντίζεις για να βρίσκουμε εμείς φιλοξενία.

Να είσαι πάντα καλά

Φιλικά

Δημήτρης

Απάντηση από τον/την Φιορεντίνος Γιάννης στις 5 Νοέμβριος 2012 στις 14:20

    Νοιώθω μεγάλη χαρά για την παρουσία στο δίκτυό μας του αγαπητού φίλου και συνάδελφου Δημήτρη Τσαούση. Η παρουσία του είναι υπερπολύτιμη.

admin
Διαχειριστής
29/10/2016 7:55 ΜΜ

Απάντηση από τον/την Σαράντος Οικονομίδης στις 5 Νοέμβριος 2012 στις 14:24

Και εγώ καλωσορίζω τον κύριο Τσαούση τον οποίο γνωρίζω από την προσφορά του στην εκπαίδευση και από κάποιες συζητήσεις κυρίως σε συνέδρια. Χαίρομαι και εγώ για την παρουσία αυτή στο δίκτυο.

Απάντηση από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 5 Νοέμβριος 2012 στις 19:11

Μένει επομένως να στηθεί ένα σχολείο από την αρχή. Οι προτάσεις (και οι δικές μας) θα βοηθήσουν.

Το εργαστήριο θα επιπλεύσει αν στηρίζεται από θέματα εργαστηριακής υφής. Θέλει πολλή μελέτη. Είμαστε στην αρχή μάλλον.

ΚαταγραφήΑπάντηση από τον/την Τίνα Νάντσου στις 5 Νοέμβριος 2012 στις 19:53

Εξαιρετική παρουσίαση Σαράντο. Μπράβο

Απάντηση από τον/την Σαράντος Οικονομίδης στις 30 Νοέμβριος 2012 στις 0:08

Ο ρόλος του εργαστηρίου στις φυσικές επιστήμες

Μια σύντομη παρουσίαση που συμπληρώνει κάπως τα παραπάνω

Απάντηση από τον/την Δημήτρης Τσαούσης στις 30 Νοέμβριος 2012 στις 0:41

Αγαπητέ Σαράντο,

Κοίταξα την παρουσίασή σου για την εργαστηριακή διδασκαλία.

Συμφωνώ απόλυτα, όπως πιστεύω ότι συμφωνούν και οι περισσότεροι συνάδελφοι.

Σήμερα υπάρχουν στην Ελλάδα μερικά σχολεία που έχουν πολύ ωραία εργαστήρια πλήρως εξοπλισμένα, με καθηγητές που έχουν μειωμένο ωράριο για να φροντίζουν το εργαστήριο. Όμως τα περισσότερα εργαστήρια από αυτά υπολειτουργούν. Πρέπει να καταβάλουμε προσπάθεια τουλάχιστον αυτά τα εργαστήρια να λειτουργούν με τους κανόνες που θέτεις. Αν θέλεις και με λιγότερους κανόνες, αλλά να λειτουργήσουν!

Φιλικά

Δημήτρης

Απάντηση από τον/την Σαράντος Οικονομίδης στις 30 Νοέμβριος 2012 στις 1:01

Αγαπητέ Δημήτρη καλησπέρα.

Αυτή η προσπάθεια όμως νομίζω ότι δεν θα πρέπει να είναι η άσκηση πίεσης στους συναδέλφους αλλά πίεση για το σχεδιασμό ενός άλλου λυκείου ίσως. Ίσως με θέματα εργαστηριακής υφής και επεξεργασίας πειραματικών αποτελεσμάτων. Επίλυση προβλήματος στο εργαστήριο και όχι οδηγίες μαγειρικής. Όσον αφορά το γυμνάσιο και τη γενική παιδεία  σίγουρα θα πρέπει να καταβάλουμε προσπάθεια τουλάχιστον αυτά τα εργαστήρια να λειτουργούν ακόμα και με πειράματα επίδειξης αν οι συνθήκες δεν επιτρέπουν πλήρη απασχόληση των μαθητών. Η φυσική δεν μπορεί να διδάσκεται στο “κενό”.

Με εκτίμηση

Σαράντος

Απάντηση από τον/την Δημήτρης Τσαούσης στις 30 Νοέμβριος 2012 στις 1:55

Αγαπητέ Σαράντο καλημέρα σου,

Θα μείνω στον τελευταίο σου λόγο,

Η φυσική δεν μπορεί να διδάσκεται στο “κενό”.

Με εκτίμηση

Δημήτρης

Απάντηση από τον/την Σαράντος Οικονομίδης στις 1 Δεκέμβριος 2012 στις 9:03

Στην επίλυση προβλημάτων στο εργαστήριο συνοπτικά ακολουθείται η παρακάτω διαδικασία:

Περιγράφεται το πρόβλημα – γίνεται η μοντελοποίηση – περιγράφεται ο διατιθέμενος εξοπλισμός – διατυπώνεται η υπόθεση των μαθητών – σχεδιάζεται η πειραματική διαδικασία – γίνεται η λήψη των μετρήσεων – γίνεται η ανάλυση των μετρήσεων – εξαγωγή του συμπεράσματος και η σύγκρισή του με την υπόθεση.

Στην παραπάνω προσέγγιση οι μαθητές πριν προσέλθουν στο εργαστήριο έχουν περάσει από μια προεργαστηριακή διαδικασία και έχουν παραδώσει μια προεργαστηριακή αναφορά. Στην προεργαστηριακή διαδικασία τους έχει δοθεί μια σειρά ερωτήσεων οι οποίες έχουν σκοπό να τους βοηθήσουν στην επίλυση του εργαστηριακού προβλήματος, στη διατύπωση της υπόθεσης, στο σχεδιασμό του πειράματος, στο ποιες μετρήσεις θα πρέπει να γίνουν και στο πως αυτές θα αναλυθούν. Στο φύλλο αναφοράς του προεργαστηρίου παραδίδουν τις απαντήσεις στις ερωτήσεις αυτές και τη διατύπωση της υπόθεσής τους.

Oι μαθητές  προσέρχονται στο εργαστήριο μόνο αφού έχουν παραδώσει το φύλλο αναφοράς του προεργαστηρίου.  Όταν οι μαθητές προσέρχονται στο εργαστήριο τα πρώτα λεπτά γίνεται η σύγκριση των υποθέσεών τους με τις υποθέσεις των συνεργατών τους. Ακολουθεί συζήτηση για τους λόγους πιθανών διαφορών. Δεν είναι αναγκαίο οι υποθέσεις να είναι σωστές αλλά είναι αναγκαίο να κατανοούν οι μαθητές τους λόγους που τους οδήγησαν σε αυτές. Οι υποθέσεις στηρίζονται στη γνώση των μαθητών για το φαινόμενο της φυσικές αρχές και τις έννοιες που εμπλέκονται και οι οποίες τους επιτρέπουν να βρουν σχέσεις μεταξύ διαφόρων μεγεθών.

Στη συνέχεια συμπληρώνουν, στο φύλλο αναφοράς του εργαστηρίου, ποιοτικές παρατηρήσεις για την αξιοπιστία και τη λειτουργία της προτεινόμενης  διάταξης αλλά ακόμα και για την αλλαγή του σχεδιασμού πριν χαθεί χρόνος με λήψη μετρήσεων που είναι αναξιόπιστες ή άχρηστες. Ως αποτέλεσμα των παρατηρήσεων και των συζητήσεων με βάση των εξοπλισμό που τους έχει διατεθεί γράφουν το πλάνο για το σχεδιασμό του πειράματος και των μετρήσεων που θα κάνουν στο φύλλο αναφοράς.

Ακολουθεί η εκτέλεση του πειράματος και η λήψη των μετρήσεων. Οι μαθητές συμπληρώνουν τους πίνακες δεδομένων. Εκτελούν την ανάλυση των δεδομένων και συμπληρώνουν τους πίνακες ανάλυσης δεδομένων στο φύλλο αναφοράς.

Τέλος, γράφουν το συμπέρασμά τους συγκρίνοντάς το με την υπόθεσή τους.

Επίσης μπορεί να γίνεται και δημοσίευση της δημιουργικής επίλυσης για κριτικές και βελτιώσεις

“Δημιουργώ για να μαθαίνω και μαθαίνω για να δημιουργώ” είναι αυτό που με εκφράζει και το θεωρώ σημαντικότερο.

Εδώ μια άποψη για το λύκειο  για περισσότερα

και μια συζήτηση στο yliko.net

Απάντηση από τον/την Σαράντος Οικονομίδης στις 1 Δεκέμβριος 2012 στις 19:55

Καλησπέρα σας. Φαντάζομαι θα τα έχετε δει κάποια στιγμή. Είναι κολεγιακά βέβαια αλλά νομίζω δεν έχει σημασία, θα μπορούσαμε να διαλέξουμε από εδώ ή να πάρουμε ιδέες

Η αρχική σελίδα εδώ με την τεκμηρίωση κλπ

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ:

Παρατήρηση και περιγραφή

Μέτρηση

Επικοινωνία

Συνεργασία

Διατύπωση ερωτήσεων

Διατύπωση υποθέσεων

Διατύπωση προβλέψεων

Ερμηνεία αποτελεσμάτων

Επίλυση προβλημάτων

Σχεδιασμός πειραμάτων

Χρήση μαθηματικών

Συναινετική εργασία

Ανάλυση

Σύνθεση

Έλεγχος μεταβλητών

Δημιουργία μοντέλων

Εξαγωγή συμπερασμάτων

ΑΞΙΕΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Επιθυμία για γνώση και κατανόηση

Αμφισβήτηση

Αναζήτηση δεδομένων

Απαίτηση για επαλήθευση

Επίγνωση των συνεπειών

Ευαισθητοποίηση για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος

Σεβασμός στη λογική

Συχνή ανασκόπηση

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΣΧΕΤΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Ενδιαφέρον

Διαρκής μάθηση

Κλίση-τέχνη

Επιλογή των μέσων

Ανταπόκριση-τάση για απάντηση

Αυτοπεποίθηση

Ενασχόληση

Τάση για εξήγηση

Εκτίμηση των συντελεστών και των συνεργατών

Απάντηση από τον/την Σαράντος Οικονομίδης στις 2 Δεκέμβριος 2012 στις 20:30

Καλησπέρα σας. Από τα παραπάνω νομίζω ότι προκύπτει πως οι εργαστηριακές πρακτικές (μιλάω πάντα για κυκλικό ή μετωπικό εργαστήριο με ότι αυτό σημαίνει) θα έπρεπε να είναι κατά τη γνώμη μου ένα ξεχωριστό κεφάλαιο τουλάχιστον στις Β και Γ λυκείου κατεύθυνσης. Γι αυτό και στην πρόταση / άποψή μου υπάρχει ξεχωριστή ενότητα “Επιστημονικές διαδικασίες”. Βέβαια καλό θα ήταν και η θεωρία να γίνεται στο χώρο του εργαστηρίου όπου μπορεί ο εκπαιδευτικός να εκμεταλλεύεται προσομοιώσεις, παρουσιάσεις, videos και να κάνει πειράματα επίδειξης όπως παρουσίασε ο Γιάννης (Κ) και είπα ευθαρσώς από την αρχή ότι συμφωνώ και εγώ.

Ο Διονύσης (Μάργαρης) έθεσε κάποια ζητήματα στα οποία δεν ντρέπομαι να πω ότι συμφωνώ. Άλλωστε αυτό νομίζω είχε φανεί και πριν την τοποθέτησή του μέσα από τις παρουσιάσεις μου.

Λέει ο Διονύσης:

Ήθελα αλήθεια να ρωτήσω, μόνο εγώ μετά από κάθε μετωπικό εργαστήριο που κάνω, βγαίνω εξαντλημένος, αλλά και λίγο ή πολύ απογοητευμένος από το αποτέλεσμα; Μόνο εγώ δεν προλαβαίνω να τρέχω, (χειρότερα και από τον Βέγγο…), από τον ένα πάγκο στον άλλο, προσπαθώντας να ολοκληρωθεί το εργαστήριο; Μόνο εγώ βλέπω ότι δεν μπορεί να λειτουργήσουν 4-6 ομάδες μαθητών και να κάνουν δουλειά, με την παρουσία μόνο ενός καθηγητή στο εργαστήριο; 


Όχι Διονύση δεν είσαι μόνο εσύ είμαι ήμουν και εγώ είναι και άλλοι και το λέμε νομίζω.

Λέει ο Διονύσης:

Με άλλα λόγια θα γίνει κεντρικός στόχος του μαθήματος φυσικής ή θα είναι βοηθητικό στοιχείο για κατανόηση και εμπέδωση της ύλης;

Έχω τη γνώμη για τη Γ λυκείου ούτε το ένα ούτε το άλλο. Είναι ξεχωριστό κεφάλαιο. Εκτός αν θέλουμε να αφήσουμε το κεφάλαιο αυτό στα projects και στις μικρότερες τάξεις.

Λέει ο Διονύσης:

Δεν πρόκειται παραπέρα να επιχειρηματολογήσω, αφού τόσα χρόνια στην εκπαίδευση, αν κάτι έμαθα πραγματικά, είναι ότι δεν υπάρχουν μονοσήμαντες απαντήσεις στα ερωτήματα του τύπου, ποιος είναι ο σωστός τρόπος να διδάξω κάτι. 

Συμφωνώ απόλυτα και με απέραντο σεβασμό στην άποψη αυτή. Ελπίζω να μην έχω παρεξηγηθεί στο σημείο αυτό επειδή εκφέρω κάποιες απόψεις.

Λέει Ο Διονύσης:

Συμπέρασμα: Δεν μπορεί το εργαστήριο του Λυκείου να κάνει και τα δύο. Και να καλύψει πειράματα επίδειξης στην καθημερινή διδασκαλία μας και να λειτουργεί για μετωπική εργαστηριακή δουλειά.

Πράγματι Διονύση έτσι είναι. Αν όμως ήταν ένα κεφάλαιο στην αρχή ή στο τέλος της χρονιάς;

Κάποτε μου ζητήθηκε να σχεδιάσω το εργαστήριο ενός εκπαιδευτικού ιδρύματος. Πήγα στο χώρο (που ήταν διαθέσιμος, μέτρησα και επί χάρτου σχεδίασα το πως θα έπρεπε να είναι τα πράγματα) Από ότι έχω μάθει σήμερα λειτουργεί. Δεν έχω αξιωθεί να πάω να το δω.Ανεβάζω τα σχέδια εδώ για να ενισχύσω αυτό που ο Διονύσης λέει.

Με μεγάλη εκτίμηση

Σαράντος