Λεπτός σωλήνας μήκους 44cm είναι οριζόντιος και χωρίζεται σε δύο ίσους χώρους με μικρή στήλη Hg μήκους 4cm. Οι δύο χώροι περιέχουν αέριο σε αρχική πίεση Ρο. Τοποθετούμε το σωλήνα όρθιο και παρατηρούμε ότι η στήλη του Hg ισορροπεί ξανά αφού κατέλθει αργά κατά 5cm.
Α. Να υπολογίσετε το λόγο των πιέσεων στα δύο δοχεία στην τελική κατάσταση.
Β. Αν το ειδικό βάρος του Hg (το πηλίκο του βάρους της στήλης προς τον όγκο της) είναι ε=13,6Ν/m3, να βρείτε την αρχική πίεση Ρο.
Να θεωρήσετε ότι η θερμοκρασία παραμένει σταθερή κατά την διάρκεια του φαινομένου.
Σχόλιο από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 10 Οκτώβριος 2013 στις 8:33
Πολύ καλή.
Έχουμε όλοι διαπιστώσει την αδυναμία των μαθητών σε παρόμοια προβλήματα οπότε καλώς την έδωσες στην τάξη.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 10 Οκτώβριος 2013 στις 8:54
Καλημέρα Ελευθερία. Πολύ καλή η άσκηση η οποία αναφέρεται σε ένα κεφάλαιο, το οποίο έχουμε υποβαθμίσει, αφού η διδασκαλία περιορίζεται συνήθως σε χάραξη μεταβολών. Νομίζω ότι οι ασκήσεις στις οποίες εμπλέκεται και το βάρος κάποιου εμβόλου, στον υπολογισμό της πίεσης, είναι πολύ σημαντικές στην κατανόηση της κατάστασης, αν θέλουμε να ξεφύγουμε από την τυπική εφαρμογή της καταστατικής εξίσωσης για τον υπολογισμό κάποιου μεγέθους.
Σχόλιο από τον/την Βασίλης Δουκατζής στις 10 Οκτώβριος 2013 στις 10:30
Πολύ ωραία και έξυπνη Ελευθερία. Μόνο αυτό το ειδικό βάρος δεν μου κάθεται καλά, από την άποψη (προσωπική βέβαια) να μην βάζουμε νέες έννοιες γιατί με το ζόρι μαθαίνουν αυτά που είναι να μάθουν.
Σχόλιο από τον/την Εμμανουήλ Λαμπράκης στις 10 Οκτώβριος 2013 στις 22:14
Ελευθερία καλησπέρα. Πολύ καλό και χρήσιμο για παιδιά και συναδέλφους θέμα.
Σχόλιο από τον/την Ελευθερία Νασίκα στις 10 Οκτώβριος 2013 στις 22:52
Γιάννη, Διονύση, Βασίλη και Μανώλη, σας ευχαριστώ όλους και χαίρομαι που σας άρεσε.
Διονύση, έτσι είναι, τις μεταβολές τις “παίζουν στα δάχτυλα”, μηχανικά πολλές φορές, ενώ στις ασκήσεις που περιέχουν και μελέτη ισορροπίας εμβόλου δυσκολεύονται, έως και πολύ.
Βασίλη, ίσως να έχεις δίκιο για το ειδικό βάρος. Δεν είχα την απαίτηση να το ξέρουν, γι΄αυτό και έδωσα ότι είναι βάρος προς όγκο.
Αν κάποιος συνάδελφος θέλει να την κάνει στην τάξη, μπορεί να δώσει το βάρος (ή τη μάζα) και το εμβαδόν του εμβόλου. Όμως το θεώρησα όμορφο ότι μπορούμε με τη βοήθεια του ειδικού βάρους να απαλλαγούμε στην ουσία και από τα δύο αυτά δεδομένα.
Τώρα, ίσως να τους είναι δύσκολο να χρησιμοποιήσουν ένα καινούριο μέγεθος ακόμα και αν τους δίνεται ο τύπος του έτοιμος, αλλά τότε τι να πω… να ήταν και το μόνο που τους δυσκολεύει…
Να είστε καλά.