Και η συνέχεια της άσκησης “Κύκλωμα με μη ιδανικά όργανα και λαμπτήρα” … ας δούμε πόσο μπορεί μια παρέμβαση στο κύκλωμα να αλλάξει όλο το κύκλωμα…
Το βολτόμετρο του παραπάνω κυκλώματος έχει εσωτερική αντίσταση 500Ω και το αμπερόμετρο 5Ω. Τα στοιχεία κανονικής λειτουργίας του λαμπτήρα είναι (10V,1W). Το σημείο Ρ είναι γειωμένο, ο διακόπτης δ1 ανοικτός, ο δ2 κλειστός και ο λαμπτήρας λειτουργεί κανονικά.
Γειώνουμε και το σημείο Σ, ενώ ταυτόχρονα ανοίγουμε το διακόπτη δ2 και κλείνουμε το δ1. Αν τώρα ο λαμπτήρας υπερλειτουργεί, η τάση του δε, έχει ξεπεράσει την τάση κανονικής λειτουργίας του κατά 85%, να βρείτε:
1… την ένδειξη του βολτομέτρου και το φορτίο που διέρχεται από το όργανο σε χρόνο 5s.
2… την ένδειξη του αμπερομέτρου.
3… Μετά από λίγο ο λαμπτήρας, λόγω υπερλειτουργίας, καίγεται. Πόση θερμότητα θα παραχθεί πάνω στον αντιστάτη μέσα στα επόμενα 5 λεπτά;
Σχόλιο από τον/την ΧΑΡΗΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ στις 19 Ιανουάριος 2010 στις 9:50
ΠΟΥ ΜΑΣ ΧΡΗΣΙΜΕΥΕΙ Η ΓΕΙΩΣΗ ΣΕ ΕΝΑ ΚΥΚΛΩΜΑ ?
Σχόλιο από τον/την Ελευθερία Νασίκα στις 19 Ιανουάριος 2010 στις 12:50
Γείωση είναι η αγώγιμη σύνδεση ενός σημείου ενός κυκλώματος ή ενός εκτεθειμένου αγώγιμου μέρους μιας ηλεκτρικής εγκατάστασης ή ενός αγώγιμου ξένου στοιχείου, με την γη, μέσω μιας διάταξης γείωσης. Με τον όρο «γη» εννοείται η αγώγιμη μάζα της γης, το δυναμικό της οποίας κατά σύμβαση θεωρούμε ίσο με το μηδέν.
Στην πραγματικότητα με τον παραπάνω όρο εννοούμε δύο διαφορετικά πράγματα. Σε ένα κύ-κλωμα σαν το παραπάνω η ύπαρξη μιας γείωσης, απλά μας δίνει τη δυνατότητα να υπολογί-ζουμε δυναμικά σε διάφορα σημεία, χωρίς να επηρεάζεται η λειτουργία του κυκλώματος. Αν βέβαια έχουμε δύο διαφορετικές γειώσεις σε ένα κύκλωμα, αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα δύο σημεία έχουν το ίδιο δυναμικό, συνεπώς είναι σαν να συνδέονται με αγωγό (τη γη) χωρίς αντί-σταση.
Υπάρχει όμως και η γείωση σε μια ηλεκτρική εγκατάσταση, όπου τα μεταλλικά μέρη των ηλε-κτρικών συσκευών συνδέονται μέσω ενός τρίτου καλωδίου (το κίτρινο καλώδιο) με τη Γη, οπό-τε σε περίπτωση φθοράς των μονωτικών και δημιουργίας διαρροής, το ηλεκτρικό ρεύμα κατευ-θύνεται προς τη Γη και μειώνεται ο κίνδυνος ηλεκτροπληξίας.
Σχόλιο από τον/την Βροντή Κρήνη στις 23 Ιανουάριος 2010 στις 17:44
Στην απαντηση 1
(…1… Το βολτόμετρο μετρά την τάση στα άκρα του, Μ και Ν, ̟Που είναι και άκρα της
ιδανικής ̟Πηγής……)
Τα ακρα της πηγης δεν ειναι τα Μ και Σ;
Στο πρωτο σχημα
το δυναμικό του Σ (είναι ο αρνητικός π̟όλος της ̟πηγής) θα είναι: VΣ=0
Στο δευτερο σχημα
το δυναμικό του Ν (είναι ο αρνητικός π̟όλος της ̟πηγής) θα είναι: VΝ=20V
γιατι συμβενει αυτο;
Σχόλιο από τον/την Βροντή Κρήνη στις 24 Ιανουάριος 2010 στις 8:51
Καλημέρα ίριδα .
Αυτές οι δυο ασκήσεις είναι παρά πολύ ενδιαφέρουσες.
Αλλά πρέπει να γίνουν και άλλες παρεμβάσεις στο κύλωμα της
συνέχειας …
(Τι γίνεται με δύο γειώσεις στο κύκλωμα;)
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 24 Ιανουάριος 2010 στις 12:24
Καλημέρα Γιώργο.
Εύλογο το ερώτημά σου. Ξέρεις το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι από λίγο έως πολύ μπάχαλο και αυτό έχει πάρα πολλές κακές συνέπειες…
Έχει όμως και μια θετική. Την ελευθερία στον διδάσκοντα να καταστρώσει μια ορισμένη τακτική στο μάθημά του. Τι θέλω να διδάξω, τι στόχους βάζω και πώς θα το πετύχω;
Προσωπικά από τη στιγμή που δεν δίνουν το μάθημα οι μαθητές σε Πανελλαδικό επίπεδο, δεν θεωρώ τον εαυτό μου δεσμευμένο, σε οδηγίες που είχαν βγει, κάτω από άλλες συνθήκες.
Ποια διδακτική ηθική μου επιβάλει να διδάξω το ηλεκτροστατικό πεδίο, υπολογίζοντας δυναμικά και δυναμικές ενέργειες, θέτοντας δυναμικό στο άπειρο, αλλά μου απαγορεύει να μιλήσω για δυναμικό σε ένα σημείο κυκλώματος, όπου το μηδέν αναφέρεται σε μια γείωση, που είναι τόσο οικεία στο παιδί;
Και αν χρησιμοποιήσω αυτό, μήπως ουσιαστικά επαναφέρω στο ενδιαφέρον του μαθητή έννοιες σαν επανάληψη. όπου με τον τρόπο αυτό, συνδέονται στο μυαλό του μαθητή και κατασταλάζουν.
Έτσι λοιπόν διδάσκω και γείωση και βραχυκύκλωμα.
Θα με ρωτήσεις, τις βάζεις και στις εξετάσεις; Αυτό καθορίζεται από το επίπεδο των μαθητών, την άποψη του ή των άλλων συναδέλφου του σχολείου, αλλά και από τους στόχους που βάζεις για την αξιολόγηση των μαθητών.
Σχόλιο από τον/την ΜΑΝΩΛΗΣ ΔΡΑΚΑΚΗΣ στις 24 Ιανουάριος 2010 στις 12:49
Αγαπητέ Γιώργο
Είναι αλήθεια ότι στη διδακτέα ύλη της Β Λυκείου δεν συμπεριλαμβάνονται οι γειώσεις , οι ασκήσεις με βραχυκυκλώματα ο ροοστάτης κλπ… Προσωπικά στην καθημερινή διδακτική πρακτική , δεν έχω δεσμευτεί ποτέ από τις αυθαίρετες και αναιτιολόγητες αποφάσεις κάποιων γραφειοκρατών του υπουργείου παιδείας. Όμως στις εξετάσεις του Μάη δεν βάζω ποτέ ότι έχω διδάξει και δεν περιλαμβάνεται ρητά στη διδακτέα ύλη, για να μην υπάρξει κίνδυνος ακύρωσης των εξετάσεων.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 24 Ιανουάριος 2010 στις 12:59
Δίκιο έχεις φίλε Μανώλη, απλά δεν ήθελα να το πω ξεκάθαρα πριν. Γιατί;
Γιατί αν ξέρουν οι μαθητές ότι αυτό δεν θα είναι στις εξετάσεις, δεν θα ασχοληθούν… Έτσι είπα να κρύψω κάποια χαρτιά, αλλά μετά τη δική σου τοποθέτηση, είμαι υποχρεωμένος να πω, ότι το ίδιο κάνω και εγώ.
Σχόλιο από τον/την Ελευθερία Νασίκα στις 24 Ιανουάριος 2010 στις 18:51
Ευχαριστώ τη συνάδελφο κβ για τις επισημάνσεις της. Έκανα τη διόρθωση.
Σχόλιο από τον/την Βροντή Κρήνη στις 24 Ιανουάριος 2010 στις 22:18
Καλησπέρα συνάδελφοι.
Συμφωνώ μαζί σας για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε και που έχουν σαν αποτέλεσμα να χάνει την ζωντάνια και την ομορφιά του το μάθημα.
Εγώ θα πρότεινα αυτές οι δυο ασκήσεις να γίνουν στο εργαστήριο και να γίνει κουβέντα για το πως συνδέονται τα όργανα και …..
Σκέφτηκα σαν πρόταση, το παρακάτω κύκλωμα έχει όμως εμφανή αρνητικά .
Ποια είναι η γνώμη σας;
Σχόλιο από τον/την Βροντή Κρήνη στις 25 Ιανουάριος 2010 στις 12:39
Σκέφτηκα σαν πρόταση, το παρακάτω κύκλωμα έχει όμως εμφανή αρνητικά .
Ποια είναι η γνώμη σας;
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 26 Ιανουάριος 2010 στις 9:24
Αγαπητή κβ. Οποιαδήποτε χρήση κυκλωμάτων με όργανα μέτρησης έχει θετικά αποτελέσματα στη κατανόηση των πραγμάτων. Το παραπάνω κύκλωμα όμως δεν νομίζω ότι πρέπει να γίνει ένα βασικό κύκλωμα πάνω στο οποίο θα κληθούν οι μαθητές να δουλέψουν. Πρέπει οι μαθητές να μάθουν πρώτα τα βασικά πάνω στα κυκλώματα και στη χρήση των οργάνων. Και το κύκλωμα αυτό μάλλον δίνει λάθος στίγμα. Θα νομίσουν οι μαθητές ότι το βολτόμετρο συνδέεται σε σειρά και το αμπερόμετρο παράλληλα!!!
Τι μετράει το αμπερόμετρο και ποια η ανάγκη σύνδεσής του στο παραπάνω κύκλωμα;
Σχόλιο από τον/την Βροντή Κρήνη στις 28 Ιανουάριος 2010 στις 9:10
ΚΑΛΗΜΕΡΑ συμφωνω για αυτο θα το εδινα κατευθείαν έτσι:
Συγγνώμη για την καθυστέρηση έχω πρόβλημα με τις εικόνες
Ευχαριστώ.