Τι είδους θέματα πρέπει να ζητάμε στα διαγωνίσματα;

Δημοσιεύτηκε από το χρήστη Παπασγουρίδης Θοδωρής στις 28 Νοέμβριος 2016 στις 0:11 στην κατηγορία Γενικά θέματα (Αλλαγή)

Συμφωνούμε όλοι νομίζω ότι θέματα προηγούμενων ετών στις πανελλαδικές καθορίζουν σε ένα μεγάλο βαθμό το τι θα διδάξουμε τις επόμενες χρονιές. Αυτό είναι αναπόφευκτο και σε ένα βαθμό λογικό και αναμενόμενο. Παράλληλα όμως, αρκετοί συνάδελφοι συμβουλεύονται τα θέματα του study4exams, του Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Βοηθήματος και κυρίως τα επαναληπτικά διαγωνίσματα τα οποία αναρτώνται σε αυτό, επαναπροσδιορίζοντας τα θέματα που θα διδάξουν στην τάξη.

Γι αυτόν ακριβώς το λόγο, εκτιμώ ότι τα θέματα που αναρτώνται στο συγκεκριμένο ιστότοπο, θα πρέπει να είναι μακριά από τις «γκρίζες περιοχές» της διδακτέας ύλης, ώστε να μην δημιουργείται περαιτέρω σύγχυση σε μαθητές και διδάσκοντες για θέματα που δεν είναι τουλάχιστον «ξεκάθαρο» το τι συμβαίνει.

Αφορμή για να γράψω τα παραπάνω, αποτελεί το τελευταίο διαγώνισμα το οποίο αναρτήθηκε στο ΨΕΒ  και αφορά το κεφάλαιο των ταλαντώσεων και συγκεκριμένα τα θέματα Β4 και Β2.

Έχουμε συζητήσει στο ylikonet και νομίζω έχουμε συμφωνήσει ότι δεν είναι διδακτικά ωφέλιμο, να φτιάχνουμε ερωτήσεις στην εξαναγκασμένη ταλάντωση και συγκεκριμένα στο διάγραμμα πλάτους-συχνότητας, όπου θα μεταβάλουμε την ιδιοσυχνότητα του συστήματος, συνήθως με αλλαγή της μάζας του ταλαντωτή, φεύγοντας έτσι από το συντονισμό της αρχικής κατάστασης ή πηγαίνοντας σε συντονισμό στην τελική κατάσταση.

 

Είναι άλλο να μεταβάλλεται η συχνότητα του διεγέρτη και αυτή η μεταβολή να οδηγεί ή να απομακρύνει από το συντονισμό….Σε τέτοιο ερώτημα ο μαθητής οφείλει να γνωρίζει το εννοιολογικό πλαίσιο βάσει του οποίου θα απαντήσει.

Στην αντίθετη περίπτωση αλλαγής της ιδιοσυχνότητας   και διατήρησης της συχνότητας του διεγέρτη, οι μαθητές δεν οφείλουν και δεν μπορούν να γνωρίζουν με σιγουριά τι θα συμβεί…..αφού υπάρχει η περίπτωση, φεύγοντας από συντονισμό λόγω αλλαγής της ιδιοσυχνότητας και διατηρώντας τη συχνότητα του διεγέρτη το πλάτος να αυξάνει και όχι να μειώνεται…

 

Παραθέτω σχόλιο του Γιάννη Κυριακόπουλου σε παλαιότερη συζήτηση, στο οποίο γίνεται διακριτή η αύξηση του πλάτους

 

«Είμαστε στην κόκκινη καμπύλη με μάζα 1kg και ω=7rad/s. Συντονισμός πλάτους.

Βάζουμε μάζα 2kg και έχουμε την πράσινη καμπύλη. Δεν έχουμε συντονισμό διότι αυτός επιτυγχάνεται στα 6rad/s.

Όμως το πλάτος δεν μειώθηκε. Βλέπετε ότι στα 7 rad/s το πλάτος έχει μια σημαντική αύξηση.

Οι καμπύλες είναι απολύτως ακριβείς γραφικές παραστάσεις με k=100N/m , b=10N.s/m , Fo=10N και με μάζες 1kg (κόκκινη) και 2kg (πράσινη).

 

Το παραπάνω είναι ένα αντιπαράδειγμα κατά το οποίο παρά το ότι φύγαμε από τον συντονισμό είχαμε αύξηση του πλάτους και όχι μείωση.

Οφείλω φυσικά να πω ότι δεν γνώριζα την περίπτωση αυτήν και ότι θα απαντούσα λανθασμένα ότι σε κάθε περίπτωση έχουμε μείωση πλάτους. Όμως με σημαντικές αποσβέσεις αυτό δεν ισχύει.»

Ας έρθουμε όμως και στην περίπτωση περιοδικής κίνησης με εξίσωση

η οποία παρουσιάζει διακροτήματα. Με μοναδικό δεδομένο την εξίσωση , δεν έχει κανένα απολύτως νόημα να μιλάμε για ενέργεια ταλάντωσης….

 

Γνωρίζουμε αν υπάρχει συντηρητική δύναμη επαναφοράς;;;

Γνωρίζουμε κάτι που να μας επιτρέπει να μιλήσουμε για δυναμική ενέργεια;;;

Ποια τέλος πάντων είναι αυτή η «ενέργεια» της ταλάντωσης, η οποία ΔΕΝ διατηρείται;;;;

Πώς και γιατί ορίζουμε το μέγεθος «ενέργεια»;

Όταν μιλάμε για ενέργεια σε μια κίνηση που δεν γνωρίζουμε τις δυνάμεις που την προκαλούν, είναι τουλάχιστον διδακτικά επικίνδυνο…..

 

Τέλος, για να ολοκληρώσω τις αντιρρήσεις μου στα προς εξέταση θέματα, δεν πρέπει επ’ ουδενί να ζητάμε σχέση ενέργειας στη φθίνουσα ταλάντωση, θεωρώντας ότι αυτή μειώνεται εκθετικά με το χρόνο….όπως στην επόμενη εκφώνηση:

Αποφεύγοντας ερωτήσεις στις παραπάνω περιοχές, καθιστούμε τη διδασκαλία μας πιο αξιόπιστη, αφού περιορίζουμε τον κίνδυνο να πατήσουμε τη «μπανανόφλουδα». Κυρίως όμως προστατεύουμε τη σκέψη των μαθητών μας από ανώφελη και επικίνδυνη εννοιολογική σύγχυση

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
3 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
15/12/2016 11:59 ΠΜ

Καλημέρα Θοδωρή.

Προσυπογράφω συμπληρώνοντας κάτι που είχα υποστηρίξει και παλιότερα με αφορμή ερωτήματα στις εξετάσεις.

Επιμένοντας σε κάποια ερωτήματα, όπως τα παραπάνω που αναφέρεις, φτάνουμε και "θεσμικά" να κατοχυρώσουμε το λάθος ως σωστό. Έτσι ακόμη και ένας συνάδελφος που γνωρίζει το σωστό και έχει σκοπό να προσέξει κατά τη διδασκαλία του το  θέμα, κάτω από το φόβο των εξετάσεων, θα υποχρεωθεί να διδάξει το λάθος…

Είναι τραγικό δε, να διδάσκει τα παιδιά ότι αυτό είναι το σωστό, π.χ. στην εξαναγκασμένη η δυναμική ενέργεια υπολογίζεται από την εξίσωση 1/2 kχ^2 (για σώμα δεμένο σε ελατήριο) και στο τέλος να τους λέει:

Αλλά στις εξετάσεις μπορεί να σας ζητηθεί ερώτημα για ενέργεια ταλάντωσης και σεις πρέπει να γράψετε ότι διατηρείται και είναι ίση με 1/2DA^2…

Υλικό 21
15/12/2016 12:02 ΜΜ

moiΑπάντηση από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 28 Νοέμβριος 2016 στις 12:13

Προσυπογράφω επίσης.

Βλέπω δε να πολλαπλασιάζονται τα θέματα της γκρίζας ζώνης.

1Απάντηση από τον/την Παπάζογλου Αποστόλης στις 28 Νοέμβριος 2016 στις 14:27

Θοδωρή συμφωνώ απόλυτα με την τοποθέτησή σου.

Παρά το γεγονός, ότι η ύλη είναι τόσο περιορισμένη, υπάρχουν πάντα θέματα προς αξιολόγηση, τα οποία δεν  εγείρουν αμφιβολίες ως προς την ορθότητά τους. Επιβάλλεται λοιπόν, η επιλογή θεμάτων και ιδιαίτερα όταν αυτή γίνεται από επίσημους φορείς, να γίνεται με τρόπο που θα 'προστατέψει' μαθητές αλλά και συναδέλφους από επικίνδυνα μονοπάτια.

Άλλωστε 'το λάθος πρέπει να το πάρουμε αγκαλιά' όχι για να το κατοχυρώσουμε ως σωστό, αλλά για να το εξορκίσουμε..

Υλικό 21
15/12/2016 12:03 ΜΜ

1Απάντηση από τον/την Παπασγουρίδης Θοδωρής στις 1 Δεκέμβριος 2016 στις 0:56

Σαν απόδειξη όσων συζητάμε, η επόμενη άσκηση.

Πόσο εύκολο είναι να γίνει η στρέβλωση….και να δεχθούμε το λανθασμένο ως σωστό

Την άσκηση μου την έστειλε πολύ καλός συνάδελφος και φίλος…..

Και μη μου πείτε ότι θα υπάρχει η ευαισθησία να εξαιρεθεί από θέμα εξετάσεων…..