Όντως, Γιάννη, πρόκειται για την καλύτερη τάξη που είχα ποτέ (όσο θυμάμαι). Παιδιά χαμηλών τόνων (περισσότερο από ότι πρέπει).
Παρεμπιπτόντως, δεν απέχω από το δίκτυο, αλλά έχω την εντύπωση, ότι καθώς περνούν τα χρόνια (και έχω μεγαλώσει αρκετά), μας φορτώνουν όλο και περισσότερη δουλειά που δεν λέγεται αύξηση ωραρίου μιας και δεν είναι εντός τάξης. Ο φόρτος, όμως, αυξάνεται. Θα αντέξουμε;
Στο 1ΣΤ αναφέρω παραπάνω "πλάκα αμελητέου πάχους», άρα «φύλλο».
Για το 2Α σωστά κατάλαβες. Νομίζω ότι και οι τρεις λέξεις δηλούν το ίδιο πράγμα. Οι διευκρινίσεις, στις παρενθέσεις, τις χρησιμοποιώ με τέτοια πρόθεση. Και να βοηθήσω από παρανοήσεις και ξεστρατίσματα.
Το μόνιμη ή στάσιμη παραπέμπουν στο ότι οι συνθήκες ροής (πίεση, ταχύτητα, κλπ) σε κάθε σημείο του πεδίου ροής παραμένουν χρονικά σταθερές. Το στρωτή ότι η ροή μπορεί να γίνεται κατά στρώματα που απαιτεί, όμως, το μόνιμο. Φαντάσου αν σε κάποιο σημείο υπήρχε μεταβολή χρονικά των συνθηκών αν μπορούσε η ροή να είναι στρωματική. Πάντως, σε όσα βιβλία (πανεπιστημιακά και δεν είναι και λίγα) έχω δει τις τρεις λέξεις – έννοιες να τις χρησιμοποιούν για το ίδιο πράγμα. Προφανώς, στο ιδανικό ρευστό η ροή δεν μπορεί να είναι κατά στρώματα, ανεξαρτήτως ταχύτητας και στρόβιλοι δεν υφίστανται.
Παντελή, αργώ να απαντήσω, κυρίως λόγω φόρτου εργασίας (η δουλειά στο σχολείο αυξάνεται, χωρίς να λέγεται αύξηση ωραρίου), αλλά δεν ξεχνώ. Θα έλεγα ότι οι μαθητές περισσότερο δυσκολεύτηκαν στα Σ/Λ παρά στις ασκήσεις που παρόμοιες υπάρχουν και στο σχολικό βιβλίο. Παρόλο ότι τα ρευστά αυτή την περίοδο είναι «εκτός φάσης φροντιστηρίων» τα πήγαν, σχετικά, καλά.
Σε ευχαριστώ για τα (ποιητικά) σου σχόλια.
Κάπου είδα για την 1η Νομική (21/2/73) και τις αναμνήσεις σου. Ήμουν και γω (και στα επόμενα γεγονότα, 2η Νομική, κλπ) εκεί (πρωτοετής). Αξέχαστα χρόνια.
Ντίνο καλησπέρα, απαιτητικό διαγώνισμα, κυρίως στις ερωτήσεις Σ ή Λ με διατυπώσεις
που μάλλον απευθύνονται σε εξεταζόμενους που έχουν εξοικειωθεί στη σωστή χρήση όρων
όπως: “τη μεταβολή της πίεσης ανά μονάδα μήκους κατακόρυφης μετατόπισης” ,
“Οι ασκούμενες από το υγρό δυνάμεις (στις δύο πλευρές της) έχουν συνιστώσες παράλληλες προς την επιφάνεια της πλάκας”
” Μια μάζα ρευστού καθώς πλησιάζει σε μικρότερη διατομή σωλήνα δέχεται πιεστικές δυνάμεις από το περιβάλλον ρευστό στην κατεύθυνση της ροής”
Για τη στρωτή ροή, λέω στους μαθητές μου:
Στρωτή ονομάζεται η ροή στην οποία μπορούμε να διακρίνουμε στρώματα ορισμένης ταχύτητας, όπου το ένα κινείται παράλληλα στο άλλο. Το μοντέλο της στρωτής ροής δεν αποκλείει την ύπαρξη εσωτερικής τριβής.
Με βάση αυτό συμφωνώ μαζί σου πως στο 2Α η απάντηση είναι Λ
Γράφω όμως, γιατί με έχει προβληματίσει το εξής:
Το σχολικό λέει: “η ροή ενός ιδανικού ρευστού είναι στρωτή”
ενώ επίσης λέει: “Ιδανικό είναι το ρευστό που δεν παρουσιάζει εσωτερικές τριβές”
Συνεπώς, μπορεί κάποιος να σκεφθεί πως αν παρουσιάζει τριβές η ροή δεν μπορεί να είναι στρωτή
Πάντα λοιπόν με το σχολικό η απάντηση στην πρόταση θα έπρεπε να είναι Σ
Θοδωρή με έκανες να ανοίξω στα γρήγορα ξανά αρκετά βιβλία για το θέμα που θέτεις.
Η ταξινόμηση των ροών γίνεται με διάφορα κριτήρια. Για παράδειγμα τι βλέπουμε με τις αισθήσεις μας: σε στρωτή ή σε τυρβώδη.
Μικροσκοπικά αν οι συνθήκες ροής σε κάποιο σημείο του πεδίου μεταβάλλονται με το χρόνο παραπέμπει σε στάσιμη ή μη στάσιμη (μόνιμη ή μη μόνιμη), κλπ.
Μια στρωτή ροή δηλοί (ετυμολογικά) ότι η κίνηση γίνεται κατά στρώματα, δηλ. το ένα στρώμα ολισθαίνει πάνω στο γειτονικό του με διαφορετικές ταχύτητες, διότι διαφορετικά αν κινούνται με την ίδια ταχύτητα ποιος ο λόγος να μιλήσουμε για «στρώματα». Οι διαφορετικές ταχύτητες παραπέμπουν σε ιξώδες (πραγματικό ρευστό), διότι σε ιδανικό ρευστό όλα τα «στρώματα» κινούνται με την ίδια ταχύτητα (δηλ. σε μια τομή του σωλήνα ροής η ταχύτητα έχει μια τιμή), οπότε τα στρώματα δεν έχουν νόημα.
Συνεχίζοντας, μια στρωτή (στην κυριολεξία) ροή δεν μπορεί να μην είναι μόνιμη, διότι τότε σε κάθε σημείο του πεδίου ροής η ταχύτητα του ρευστού θα κυμαινόταν με το χρόνο, οπότε θα μιλούσαμε για μη μόνιμη που υποδεικνύει στροβίλους.
Άρα, καλώς σε πολλά βιβλία οι έννοιες στρωτή – μόνιμη – στάσιμη υπονοούν το ίδιο πράγμα.
Τώρα, το σχολικό βιβλίο αναφέρει αυτό που λες «η ροή ενός ιδανικού ρευστού είναι στρωτή» και «δηλ. δεν παρουσιάζει στροβίλους», χωρίς να διευκρινίζει τι υπονοεί (το λέει αρνητικά). Για στρώματα αναφέρει στη &3.6 για ρευστό με ιξώδες.
Για την ερώτηση «Μια μάζα ρευστού καθώς πλησιάζει σε μικρότερη διατομή σωλήνα δέχεται πιεστικές δυνάμεις από το περιβάλλον ρευστό στην κατεύθυνση της ροής», κοίτα στη σελ. 95 στην 1η &.
Πάντως, κατά τη γνώμη μου, η λέξη «στρωτή» μακροσκοπικά παραπέμπει στη λέξη «μόνιμη» μικροσκοπικά (κάτι που είναι στρωμένο). Και μια μόνιμη δεν αποκλείει οι ταχύτητες του ρευστού να είναι διαφορετικές στη διατομή (πράγμα που συμβαίνει και στην πραγματικότητα, αφού υπάρχει ιξώδες).
Καλησπέρα Ντίνο.
Είναι ψηλού επιπέδου και οι βαθμοί δείχνουν ότι είναι πολύ καλοί μαθητές.
Όντως, Γιάννη, πρόκειται για την καλύτερη τάξη που είχα ποτέ (όσο θυμάμαι). Παιδιά χαμηλών τόνων (περισσότερο από ότι πρέπει).
Παρεμπιπτόντως, δεν απέχω από το δίκτυο, αλλά έχω την εντύπωση, ότι καθώς περνούν τα χρόνια (και έχω μεγαλώσει αρκετά), μας φορτώνουν όλο και περισσότερη δουλειά που δεν λέγεται αύξηση ωραρίου μιας και δεν είναι εντός τάξης. Ο φόρτος, όμως, αυξάνεται. Θα αντέξουμε;
Ωραίες επιλογές, Ντίνο.
Δυο διευκρινίσεις:
Το 1ΣΤ) είναι λάθος επειδή η πλάκα δεν έχει όγκο; Είναι στην ουσία ένα …"φύλλο";
και:
Στην εκφώνηση του 2), αλλά και στο 2Α) γράφεις μέσα σε παρένθεση "στάσιμη" και μετά "μόνιμη".
Η χρήση της παρένθεσης προσωπικά με παραπέμπει ότι πρόκειται για επεξήγηση στη λέξη "στρωτή", που έχεις ακριβώς πριν.
Δηλώνουν όμως το "στάσιμη" ή το "μόνιμη" επεξήγηση στο "στρωτή";
Νόμιζα ότι δηλώνουν κάτι άλλο…
Ελευθερία, ευχαριστώ.
Στο 1ΣΤ αναφέρω παραπάνω "πλάκα αμελητέου πάχους», άρα «φύλλο».
Για το 2Α σωστά κατάλαβες. Νομίζω ότι και οι τρεις λέξεις δηλούν το ίδιο πράγμα. Οι διευκρινίσεις, στις παρενθέσεις, τις χρησιμοποιώ με τέτοια πρόθεση. Και να βοηθήσω από παρανοήσεις και ξεστρατίσματα.
Οι λέξεις "στάσιμη" και "μόνιμη" μπορώ να καταλάβω ότι σημαίνουν το ίδιο μεταξύ τους.
Σημαίνουν όμως το ίδιο και με το "στρωτή";
Δε νομίζω… Ή κάτι έχω καταλάβει λάθος…
Δεν μπορεί, ας πούμε, να έχουμε στρωτή και επιταχυνόμενη ροή;
Το μόνιμη ή στάσιμη παραπέμπουν στο ότι οι συνθήκες ροής (πίεση, ταχύτητα, κλπ) σε κάθε σημείο του πεδίου ροής παραμένουν χρονικά σταθερές. Το στρωτή ότι η ροή μπορεί να γίνεται κατά στρώματα που απαιτεί, όμως, το μόνιμο. Φαντάσου αν σε κάποιο σημείο υπήρχε μεταβολή χρονικά των συνθηκών αν μπορούσε η ροή να είναι στρωματική. Πάντως, σε όσα βιβλία (πανεπιστημιακά και δεν είναι και λίγα) έχω δει τις τρεις λέξεις – έννοιες να τις χρησιμοποιούν για το ίδιο πράγμα. Προφανώς, στο ιδανικό ρευστό η ροή δεν μπορεί να είναι κατά στρώματα, ανεξαρτήτως ταχύτητας και στρόβιλοι δεν υφίστανται.
Ας πουν και άλλοι συνάδελφοι την άποψή τους.
Καλημέρα Κωνσταντίνε.
Τα κριτήριά σου έλκουν …ρέποντας προς δύσκολα (π.χ. των κυμάτων).
Είναι λογικό καθένας να διατηρεί ένα στυλ
στα κριτήριά του και να ανεβοκατεβάζει τον πήχη δυσκολίας.
Στο συγκεκριμένο (σαν μαθητής) πέρασα τον πήχη με την πρώτη προσπάθεια
στα 1,2Γ ,3,4,6(ωραίες επιλογές ερωτημάτων για max και min ώστε να ψάχνουμε για ανισοϊσότητες ) .
Το ύψος του 5 με τη δεύτερη (θυμήθηκα και μια όμοια από το σχολικό)
Τα 2 Α,Β με την ορολογία (στάσιμη),(μόνιμη) που στο βιβλίο δεν υπάρχει με
ίδρωσαν αλλά τα πέρασα γιατί θυμήθηκα πως κάπου τα είχα διαβάσει.
(Το σχολικό μόνο το στρωτή αναφέρει και μάλλον την ταυτίζει με τη μόνιμη.)
Περίμενα και κάτι με τρύπες σε δοχείο …!
Τελικά το κριτήριο είχε ένα ‘’αξιοπρεπές’’ επίπεδο ,δεν θα το έλεγα δύσκολο…
αλλά ούτε και εύκολο.
Μπράβο στους μαθητές σου.
Παντελή, αργώ να απαντήσω, κυρίως λόγω φόρτου εργασίας (η δουλειά στο σχολείο αυξάνεται, χωρίς να λέγεται αύξηση ωραρίου), αλλά δεν ξεχνώ. Θα έλεγα ότι οι μαθητές περισσότερο δυσκολεύτηκαν στα Σ/Λ παρά στις ασκήσεις που παρόμοιες υπάρχουν και στο σχολικό βιβλίο. Παρόλο ότι τα ρευστά αυτή την περίοδο είναι «εκτός φάσης φροντιστηρίων» τα πήγαν, σχετικά, καλά.
Σε ευχαριστώ για τα (ποιητικά) σου σχόλια.
Κάπου είδα για την 1η Νομική (21/2/73) και τις αναμνήσεις σου. Ήμουν και γω (και στα επόμενα γεγονότα, 2η Νομική, κλπ) εκεί (πρωτοετής). Αξέχαστα χρόνια.
Νασαι καλά.
Καλησπέρα Κωνσταντίνε.
Ναι τα Σ,Λ, δυσκολεύουν κυρίως αν δεν τα ξέρει και πάει να βρει δικαιολόγηση
για ορισμένα που είναι στις παρυφές των …ορίων π.χ 1Γ ,2Α,3Ε
Χαίρομαι που ”συζητώ” με κάποιον της …”Νομικής” των αξέχαστων χρόνων.
Καλή δύναμη
Ντίνο καλησπέρα, απαιτητικό διαγώνισμα, κυρίως στις ερωτήσεις Σ ή Λ με διατυπώσεις
που μάλλον απευθύνονται σε εξεταζόμενους που έχουν εξοικειωθεί στη σωστή χρήση όρων
όπως: “τη μεταβολή της πίεσης ανά μονάδα μήκους κατακόρυφης μετατόπισης” ,
“Οι ασκούμενες από το υγρό δυνάμεις (στις δύο πλευρές της) έχουν συνιστώσες παράλληλες προς την επιφάνεια της πλάκας”
” Μια μάζα ρευστού καθώς πλησιάζει σε μικρότερη διατομή σωλήνα δέχεται πιεστικές δυνάμεις από το περιβάλλον ρευστό στην κατεύθυνση της ροής”
Για τη στρωτή ροή, λέω στους μαθητές μου:
Στρωτή ονομάζεται η ροή στην οποία μπορούμε να διακρίνουμε στρώματα ορισμένης ταχύτητας, όπου το ένα κινείται παράλληλα στο άλλο. Το μοντέλο της στρωτής ροής δεν αποκλείει την ύπαρξη εσωτερικής τριβής.
Με βάση αυτό συμφωνώ μαζί σου πως στο 2Α η απάντηση είναι Λ
Γράφω όμως, γιατί με έχει προβληματίσει το εξής:
Το σχολικό λέει: “η ροή ενός ιδανικού ρευστού είναι στρωτή”
ενώ επίσης λέει: “Ιδανικό είναι το ρευστό που δεν παρουσιάζει εσωτερικές τριβές”
Συνεπώς, μπορεί κάποιος να σκεφθεί πως αν παρουσιάζει τριβές η ροή δεν μπορεί να είναι στρωτή
Πάντα λοιπόν με το σχολικό η απάντηση στην πρόταση θα έπρεπε να είναι Σ
Φοβάμαι, ότι μπορεί να υπάρξει μπέρδεμα
Θοδωρή με έκανες να ανοίξω στα γρήγορα ξανά αρκετά βιβλία για το θέμα που θέτεις.
Η ταξινόμηση των ροών γίνεται με διάφορα κριτήρια. Για παράδειγμα τι βλέπουμε με τις αισθήσεις μας: σε στρωτή ή σε τυρβώδη.
Μικροσκοπικά αν οι συνθήκες ροής σε κάποιο σημείο του πεδίου μεταβάλλονται με το χρόνο παραπέμπει σε στάσιμη ή μη στάσιμη (μόνιμη ή μη μόνιμη), κλπ.
Μια στρωτή ροή δηλοί (ετυμολογικά) ότι η κίνηση γίνεται κατά στρώματα, δηλ. το ένα στρώμα ολισθαίνει πάνω στο γειτονικό του με διαφορετικές ταχύτητες, διότι διαφορετικά αν κινούνται με την ίδια ταχύτητα ποιος ο λόγος να μιλήσουμε για «στρώματα». Οι διαφορετικές ταχύτητες παραπέμπουν σε ιξώδες (πραγματικό ρευστό), διότι σε ιδανικό ρευστό όλα τα «στρώματα» κινούνται με την ίδια ταχύτητα (δηλ. σε μια τομή του σωλήνα ροής η ταχύτητα έχει μια τιμή), οπότε τα στρώματα δεν έχουν νόημα.
Συνεχίζοντας, μια στρωτή (στην κυριολεξία) ροή δεν μπορεί να μην είναι μόνιμη, διότι τότε σε κάθε σημείο του πεδίου ροής η ταχύτητα του ρευστού θα κυμαινόταν με το χρόνο, οπότε θα μιλούσαμε για μη μόνιμη που υποδεικνύει στροβίλους.
Άρα, καλώς σε πολλά βιβλία οι έννοιες στρωτή – μόνιμη – στάσιμη υπονοούν το ίδιο πράγμα.
Τώρα, το σχολικό βιβλίο αναφέρει αυτό που λες «η ροή ενός ιδανικού ρευστού είναι στρωτή» και «δηλ. δεν παρουσιάζει στροβίλους», χωρίς να διευκρινίζει τι υπονοεί (το λέει αρνητικά). Για στρώματα αναφέρει στη &3.6 για ρευστό με ιξώδες.
Για την ερώτηση «Μια μάζα ρευστού καθώς πλησιάζει σε μικρότερη διατομή σωλήνα δέχεται πιεστικές δυνάμεις από το περιβάλλον ρευστό στην κατεύθυνση της ροής», κοίτα στη σελ. 95 στην 1η &.
Πάντως, κατά τη γνώμη μου, η λέξη «στρωτή» μακροσκοπικά παραπέμπει στη λέξη «μόνιμη» μικροσκοπικά (κάτι που είναι στρωμένο). Και μια μόνιμη δεν αποκλείει οι ταχύτητες του ρευστού να είναι διαφορετικές στη διατομή (πράγμα που συμβαίνει και στην πραγματικότητα, αφού υπάρχει ιξώδες).
Ο φόβος σου για «μπέρδεμα», όντως, είναι βάσιμος.