ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
07 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2017
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΦΥΣΙΚΗ ΘΕΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΕΠΤΑ (7)
ΘΕΜΑ 1ο
Στις ερωτήσεις 1-4 να γράψετε τον αριθμό της ερώτησης και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.
- Δύο σύγχρονες κυματικές πηγές Α και Β μηδενικής αρχικής φάσης ταλαντώνονται κάθετα στην επιφάνεια ενός υγρού με το ίδιο πλάτος, παράγοντας κύματα με μήκος κύματος λ. Σημείο Σ της επιφάνειας του υγρού απέχει απόσταση r1 = 7λ/4 από την πηγή Α και μετά τη συμβολή των κυμάτων σε αυτό παραμένει ακίνητο. Η απόσταση r2 του Σ από την πηγή Β μπορεί να είναι ίση με:
α. λ/4 β. λ/2 γ. 3λ/2 δ. 3λ/4
(Μονάδες 5)
Η συνέχεια του διαγωνίσματος εδώ και οι λύσεις του εδώ
Θα συμφωνήσω με το Διονύση και να πω ότι μου άρεσαν πολύ οι ερωτήσεις Σωστού – Λάθους. Εκτός από την πρώτη οι άλλες θέλουν επεξεργασία για να απαντηθούν.
Καλή Ανάσταση σε όλους
Καλησπέρα Νεκτάριε.
Κλέβοντας σπαστά τον απαραίτητο χρόνο από
την προετοιμασία της ημέρας το έλυσα και
κύλισε ομαλά με μικρές στάσεις σκέψης
στο Β1 ,στο Β2 (διαδοχή σχημάτων), στο Β3 (πρόσημα).
Μου άρεσε το 3ο στη διακριτική απλότητά του όπου το γ)
απάντησα αμελώντας (με αναφορά) την δύναμη λόγω της ατμόσφαιρας
μιας και αυτή επιδρά και από τις δυό μεριές.
Πολύ καλό το 4ο ,ίσως αιφνιδιάζει η μεταβλητότητα των δυνάμεων…
Ο αριθμός των περιστροφών βγαίνει και από τον Ν =χ/2πR (κύλιση),βέβαια
ο Ν=θ/2π είναι γενικός.
Κατά τη γνώμη μου βρίσκεται σε επίπεδο αξιοπρεπούς εξέτασης.
Καλή Ανάσταση, χρόνια πολλά.
Θανάση και Παντελή καλησπέρα και χρόνια πολλά με υγεία.
Σας ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια.
Παντελή στο Γ3 αρκετά παιδιά την πάτησαν αμελώντας την ατμοσφαιρική δύναμη… Είναι ένα λεπτό σημείο που η διατύπωσή του είναι πολύ σημαντική θεωρώ για να μην μπερδευτεί κανείς…
Εύχομαι να τα περάσατε όμορφα αυτές τις μέρες…
Χρόνια πολλά Νεκτάριε και συγχαρητήρια για το διαγώνισμα!!!
Καλημέρα Πρόδρομε και χρόνια πολλά.
Σε χάσαμε!!! Φαντάζομαι θα τρέχεις με το γιόκα σου!!!
Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια και εύχομαι καλή επιτυχία στο λεβέντη σου.
Καλησπέρα Νεκτάριε.
Επανέρχομαι στο διαγώνισμα για να θέσω ένα ερώτημα, που μου έκανε σήμερα μαθήτριά μου.
Αναφερόμενη στο Α5.γ:
Στο αρμονικό κύμα όλα τα σημεία του μέσου που ταλαντώνονται έχουν την ίδια χρονική στιγμή διαφορετική φάση.
με ρώτησε το εξής:
«Γιατί να είναι σωστό; Δε λέει ότι το κύμα διαδίδεται σε γραμμικό μέσο…. αν διαδίδεται σε επιφάνεια υγρού, οπότε το μέτωπο κύματος είναι κύκλος; Τότε σημεία που βρίσκονται σε ίσες αποστάσεις από την πηγή έχουν ίση φάση…»
Μετά την ερώτηση, μπήκα στη διαδικασία να το επεξεργαστώ.
Η έκφραση "Στο αρμονικό κύμα" υπονοεί γραμμικό μέσο;
Αλλά και γραμμικό μέσο να είχαμε, αν η πηγή δεν είναι στην άκρη του μέσου, τότε υπάρχουν κάθε στιγμή δύο σημεία με ίση φάση…
Εκτός αν τότε δε θεωρούμε ότι έχουμε ένα αρμονικό κύμα, αλλά δύο…
Ποια είναι η γνώμη σας συνάδελφοι;
Καλησπέρα Ελευθερία.
Δεν ξέρω τι θα απαντήσει ο Νεκτάριος, αλλά μιας και η διαφορά ώρας μου το επιτρέπει:
-Τυπικά (αλλά και ουσιαστικά) έχει δίκιο η μαθήτριά σου.
– Στην πράξη όμως, μιλώντας για ένα αρμονικό κύμα, στο μυαλό μας έχουμε ΜΟΝΟ ένα και σε γραμμικό μέσο…
Καλημέρα Ελευθερία και good morning Διονύση.
Ελευθερία σαφώς και έχεις δίκιο και εσύ και η μαθητριά σου… Συμφωνώ απόλυτα και με το σχόλιο του Διονύση…
Τροποποίησα λοιπόν λίγο την εκφώνηση για να μην υπάρχει ψεγάδι αμφιβολίας, ως εξής:
γ. Όταν ένα αρμονικό κύμα διαδίδεται σε ένα γραμμικό μέσο προς μια κατεύθυνση όλα τα σημεία του μέσου που ταλαντώνονται έχουν την ίδια χρονική στιγμή διαφορετική φάση.
Νομίζω ότι όλα τώρα είναι οκ..
Προφανώς η μαθήτρια σου Ελευθερία είναι μια πολύ δυνατή μαθήτρια που έχει μάθει να ψάχνει ''παραπάνω από όσο χρειάζεται''.
Τι εννοώ και θέτω λοιπόν έναν προσωπικό προβληματισμό και ένα ρητορικό ερώτημα…
Αναρωτιέμαι συχνά.. Ένας μαθητής πρέπει να ξέρει πολλά ή πρέπει να ξέρει όσα χρειάζεται;;;; Και για να γίνω κατανοητός ας φέρω ένα παράδειγμα….:
Εξετάσεις 2014 – Θέμα Α:
Σε ένα αρχικά ακίνητο στερεό σώμα ασκούνται ομοεπίπεδες δυνάμεις έτσι ώστε αυτό να εκτελεί μόνο επιταχυνόμενη μεταφορική κίνηση. Για τη συνισταμένη των δυνάμεων ΣF που του ασκούνται και για το αλγεβρικό άθροισμα των ροπών Στ ως προς οποιοδήποτε σημείο του, ισχύει:
α. ΣF = 0, Στ = 0
β. ΣF ≠ 0, Στ ≠ 0
γ. ΣF ≠ 0, Στ = 0
δ. ΣF = 0, Στ ≠ 0
Με το χέρι στην καρδιά… Πόσοι μαθητές σας απάντησαν κατευθείαν το γ χωρίς να το πολυσκεφτούν και πόσοι προβληματίστηκαν για το τι θα απαντήσουν;;;;
Ένας που δεν ξέρει πολλά θα πει άφοβα το γ και θα πάει παρακάτω ενώ ένας που ξέρει πολλά θα προβληματιστεί, θα αγχωθεί τι θα πρέπει να απαντήσει και θα γράφει το υπόλοιπο διαγώνισμα με ενδοιασμούς!!!!
Στο δικό μου σχολείο μόνο 1 μαθητής (ποσοστό 1%!!!) το σκέφτηκε!!! Και αυτός ο μαθητής ήταν εξαιρετικός μαθητής (πέρασε μηχανολόγους ΕΜΠ). Οι υπόλοιποι που δεν ήξεραν την ''λεπτομέρεια'' απάντησαν άφοβα το γ.
Υ.Γ. Και για να το κλείσω…
Δείτε πως είναι διατυπωμένη η φράση για τις φάσεις στο σχολικό βιβλίο….
Σελ. 47…
….Επειδή η φάση εξαρτάται από την απόσταση x από την πηγή προκύπτει ότι τα σημεία του ελαστικού μέσου την ίδια χρονική στιγμή έχουν διαφορετικές φάσεις…..
Πείτε μου λοιπόν πώς συμβουλεύεις ένα παιδί να απαντήσεις σε αυτό;;;;;
Με τη σωστή ανάλυση που έκανε η Ελευθερία, η μαθήτριά της και ο Διονύσης ή με το σχολικό βιβλίο. Πρέπει το παιδί να ξέρει όσα λέει το σχολικό βιβλίο που σε αυτό εξετάζεται ή και παραπάνω αλήθεια που μερικές φορές μπορεί να τον βλάψει;;;
Καλησπέρα Νεκτάριε.
Θέτεις ένα πολύ σοβαρό θέμα, το τι γίνεται με έναν καλά διαβασμένο μαθητή, όταν καλείται να δώσει μια απάντηση, σε ερώτηση λίγο πολύ "αμφιλεγόμενη".
Το παράδειγμα του θέματος του 2014, χαρακτηριστικό. Ο μέτριος μαθητής απάντησε αυτό που ζήταγαν οι εξεταστές, ενώ ο καλός μαθητής προβληματίστηκε, ζορίστηκε και απάντησε το σωστό, το οποίο για την επιτροπή ήταν "λάθος"….
Οπότε τι κάνουμε;
Δεν βλέπω άλλη λύση, από τα είναι πολύ προσεκτικοί οι θεματοδότες, ώστε να μην αφήνεται καμιά …χαραμάδα αμφισβήτησης, για το τι είναι αυτό που ζητείται.
Το να πούμε στα παιδιά να μην σκέφτονται και να απαντούν μηχανικά, δεν γίνεται.
Άρα μονόδρομος…
Καλησπέρα Διονύση.
Συμφωνώ απόλυτα ότι θα πρέπει οι θεματοδότες να είναι πολύ προσεκτικοί… αλλά για φαντάσου… σε ένα διαγώνισμα μετά από 4.800 views που προφανώς το έλυσαν και συνάδελφοι αλλά και παιδιά βρέθηκε μια μόνο μαθήτρια της Ελευθερίας να επισημάνει μια λεπτομέρεια -που σαφώς είχε δίκιο- και που είχε ξεφύγει από όλους μας….
Έτσι είναι Νεκτάριε!
Πάντα υπάρχει ο κίνδυνος της παρανόησης ή του να ξεφύγει κάτι…
Όποιος δεν έχει βάλει ποτέ του θέματα, μπορεί να είναι απόλυτος σε αυτά τα πράγματα…
Ή όπως λέω εγώ Διονύση:
Λάθη δεν κάνει μόνο όποιος δεν κάνει τίποτα!!
καλημέρα
θα ήθελα να σας ρωτήσω αν το 2ο θέμα το 1ο έλεγε οτι το σημείο Κ ήταν σημείο χορδής μήκους L με ακλόνητο το ένα άκρο και με χ=0 το άλλο άκρο αν η απάντηση θα ηταν η ίδια ?
Καλημέρα Βέρα,
στην περίπτωση που διατυπώνεις, το σίγουρο είναι πως το Κ θα έχει μια απόσταση (εστω d) από το δεσμό στο άλλο άκρο… και αυτό θα πρέπει να απασχολήσει ένα μαθητή γιατι αυτό ειναι το μόνο σίγουρο και όχι το τί κανει το σημείο x=0.
Οπότε η απόσταση του Κ αρχικά ήταν
d=(L-x)=2(k+1)λ/2
και γράφεται συναρτήσει του νεου μήκους κύματος:
d=2(k+1)λ'
ακέραια μηκη κύματος απο δεσμο, οδηγούν σε δεσμο όμως…. οπότε το πρόβλημα έχει άλλη απαντηση.
d=(L-x)=(2k+1)λ/2
και
d=(2k+1)λ'
Συγνωμη για το λαθος παραπανω!