Ένα δίωρο (στην πράξη χρειάστηκε άλλη μια ώρα, είχαμε το χρονικό περιθώριο) για τους 2 καλύτερους μαθητές μιας πολύ καλής τάξης (οι υπόλοιποι μετά το Πάσχα, ως είθισται, έχουν εγκαταλείψει το σχολείο) στη Μηχανική στερεού σώματος (οι ίδιοι το πρότειναν). Κάποια λάθη έκαναν, αλλά γενικά είναι μέσα στο πνεύμα της Φυσικής.
Καλημέρα Ντίνο.
Σε ευχαριστώ που το μοιράστηκες μαζί μας.
Χαιρετω !
Εκλεπτυσμένη η ματια σου στα του Στερεου !
Στο Θεμα 3 με μια οριζοντια βολη της σφαιρας καταφερες να εξετασεις αρκετα πραγματα . Μου αρεσε το (ii) τους ρυθμους μεταβολης (Θα μπορουσες λογω ΑΔΜΕ να ελεγες κατευθειαν οτι dK/dt= -dU/dt , μου αρεσε ομως και ο τροπος σου ) . Επισης στο (iii) αν δεν παει το μυαλο καποιου οτι η κινητικη στο εδαφος λογω ΑΔΜΕ ειναι ιση με την ολικη αρχικη ενεργεια θα κανει αρκετες πραξεις για να το βρει … Παρατηρω οτι δινεις αρκετη εμφαση στην τροχιακη στροφορμη τοσο στο Θεμα 3 οσο και στο Θεμα 4 .
Το Θεμα 4 θελει ιδιαιτερη προσοχη στην ευρεση του κινηματικου συνδεσμου . Ειδα τον τροπο σου αν μου επιτρεπεις θα εκανα το εξης :
uνημ = ω1 * 2R = ucm2 – ω2 * R ==> ucm2 = ( ω2 + 2*ω1 ) *R ==> acm2 = ( α2 + 2*α1 ) *R ,
α1 , α2 γωνιακες επιταχυνσεις .
Στο τελευταιο ερωτημα εφοσον εχεις βρει το acm2 = (3/4)*g θα ελεγα στην συνεχεια οτι μετα απο χρονο Δτ εχει διανυσει κατακορυφα με αυτην την επιταχυνση αποσταση h και εχει αποκτηση ucm2.
Αρα h = ucm2 ^2 / (2acm2 ) επομενως θα εβγαινε το h = (2/3)*(ucm2 ^2 / g ) .
Στο τελος θα ηθελα να αναφερθω στο Θεμα 2 . Θα ηταν ισως καλυτερα να εκανες την ερωτηση ως εξης : Την στιγμη που το κεντρο μαζας βρισκεται στην ιδια κατακορυφη με το Ο και πανω απο αυτο να αποδειχθει οτι εχει την επιταχυνση που γραφεις . Το λεω αυτο διοτι ο συμβολισμος (αcm) μπορει να μπλεξει καποιον και να μην σκεφτει οτι υπαρχει και κεντρομολος επιταχυνση . Σε καθε θεση η επιταχυνση του κεντρου μαζας ειναι προφανως διαφορετικη εδω λοιπον ζηταμε την επιταχυνση του οταν βρεθει στο συγκεκριμενο σημειο . Φυσικα η ιδεα του προβληματος σου εχει πολυ ενδιαφερον ! Μου θυμισε την σχετικη αναρτηση του Θοδωρη Παπασγουριδη .
Σε ευχαριστουμε για τις σκεψεις σου και τις προτασεις σου ! Να εισαι καλα !
Διονύση και Κώστα ευχαριστώ για την προσοχή σας.
Κώστα
Έμφαση στην τροχιακή διότι είναι το «σκοτεινό σημείο» για το βιβλίο, αλλά χρησιμοποιείται, ειδικά στις ασκήσεις με κρούσεις ράβδων και κινούμενων σωμάτων (και στις εξετάσεις).
Στο 2ο ζητώ την επιτάχυνση του κέντρου μάζας και δεν χρησιμοποιώ το σύμβολο αcm (ούτε στο σχήμα, στις λύσεις ναι). Άλλωστε ζητώ να αποδείξουν μια σχέση. Η επιλογή μου αυτή (και στα επόμενα) δεν ήταν τυχαία. Άλλωστε το ριζικό παραπέμπει σε πυθαγόρειο.
Στο 4ο για τη συσχέτιση των κινηματικών μεγεθών απλά δεν ακολούθησα τη «συνταγή» για τα σημεία του νήματος.
Στο 4Γ, όντως έχεις δίκιο, εφόσον σε προηγούμενο ερώτημα ζητιέται η επιτάχυνση του 2ου σώματος. Αβλεψία. Ήθελα να εφαρμόσουν τη ΑΔΜΕ, αλλά δεν είχα λάβει υπόψη το προηγούμενο ερώτημα. Στο ερώτημα αυτό, ένας μαθητής αναφέρθηκε στο ότι οι «τάσεις του νήματος παράγουν συνολικά μηδενικό έργο» και με προβλημάτισε μήπως θέλει απόδειξη.
Στο νέο ανανεωμένο αρχείο υπάρχουν εκτενείς συμπληρώσεις και στο 1ο θέμα (δικαιολόγηση).
Κωνσταντίνε καλημέρα. Ευχαριστούμε για το διαγώνισμα. Ειδικά για τον ανομοιογενή δίσκο έψαχνα μια άσκηση γιατί μου τη ζήτησε μαθητής. Μπορούν να ρωτήσουν κάτι σχετικό στις εξετάσεις;
Αντρέα (χρησιμοποιώ οικειότητα μόνος μου) δεν νομίζω ότι μπορούν να θέσουν παρατραβηγμένες γνώσεις για έκκεντρες περιστροφές. Παρόλα αυτά κοίτα αυτή εδώ που δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο, αλλά έχει αρκετές πράξεις.