Πόσο καλά εκμεταλλευόμαστε τις δυναμικές γραμμές;

Το πιο κάτω διάγραμμα δείχνει τις ηλεκτρικές δυναμικές γραμμές σε μια περιοχή ενός  ηλεκτροστατικού πεδίου που δημιουργείται από ακίνητα σημειακά ηλεκτρικά φορτία. Το διάγραμμα δεν αφορά ολόκληρο το πεδίο που δημιουργείται αλλά είναι μέρος του.

Πάνω στο διάγραμμα σημειώνονται σημεία (Α, Β, Γ, Δ, Ε, Η, Θ, Ι, Κ, και Λ). Τα σημεία που αναφέρονται δεν έχουν κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό.

Με βάση το πιο πάνω διάγραμμα των ηλεκτρικών δυναμικών γραμμών, να απαντήσετε στα πιο κάτω ερωτήματα.

α) Να αναφέρετε τον αριθμό των ηλεκτρικών φορτίων που υπάρχουν στο διάγραμμα, το πρόσημό τους. Ποιο φορτίο είναι μεγαλύτερο κατ΄ απόλυτη τιμή;

β)  Να προσδιορίσετε σε ποιο από τα σημεία Α, Ε, Ι, Κ και Η, το πεδίο έχει τη μεγαλύτερη ένταση.  Να κατατάξετε τα σημεία Α, Ε, Ι, Κ και Η, σε σχέση με την ένταση του ηλεκτρικού πεδίου, γράφοντας πρώτα το σημείο που έχει την μικρότερη ένταση.

γ) Να κατατάξετε τα σημεία Α, Β, Η, Θ και Κ, σε σχέση με το δυναμικό τους, γράφοντας πρώτα το σημείο που έχει το μεγαλύτερο δυναμικό.

δ) Να προσδιορίσετε την κατεύθυνση που θα ακολουθήσει ένα θετικό ηλεκτρικό φορτίο, αν αφεθεί ελεύθερο στο σημείο Θ, καθώς και την κατεύθυνση που θα ακολουθήσει ένα αρνητικό ηλεκτρικό φορτίο, αν αφεθεί ελεύθερο στο σημείο Δ.

ε) Λίγο πιο πάνω και δεξιά στον χώρο του πεδίου που εμφανίζεται στο διάγραμμα, από τη μορφή των ηλεκτρικών δυναμικών γραμμών, μπορούμε να καταλάβουμε ότι υπάρχει ακόμα ένα ηλεκτρικό φορτίο.  Να σχεδιάσετε το πάνω δεξιά κομμάτι του πεδίου. Να προσδιορίσετε με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ακρίβεια τη θέση αυτού του ηλεκτρικού φορτίου και να καθορίσετε το είδος του, συμπληρώνοντας και τις δυναμικές γραμμές, στον χώρο μεταξύ του ηλεκτρικού φορτίου στη θέση Β και του ζητούμενο ηλεκτρικού φορτίου.

Απάντηση:

ή

%ce%b1%ce%b1%ce%b1%ce%b11Πόσο καλά εκμεταλλευόμαστε τις δυναμικές γραμμές

%ce%b1%ce%b1%ce%b1%ce%b13  Πόσο καλά εκμεταλλευόμαστε τις δυναμικές γραμμές;

Το παραπάνω θέμα είναι μια “διασκευή” ερωτήματος που μπήκε στον φετινό διαγωνισμό Φυσικής στην Κύπρο. Μπορείτε να το δείτε με κλικ εδώ.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
5 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Άγγελος Στεφανίδης
04/06/2017 12:20 ΠΜ

Πραγματικα πολύ ομορφη Διονυση (ας μου επιτραπει ο ενικος αν και πολυ μικροτερος).

Ειναι ουσιαστικη, εξεταζει σημαντικα σημεια της θεωριας με λιτο τροπο (οχι μαθηματικα), χωρις ομως παπαγαλία. Αυτο εξαλλου νομιζω οτι πρεπει (αν οχι ολες τις φορες) τις περισσοτερες να περιεχει μια ερωτηση θεωριας. Αλλιως ειναι ασκηση….οπως (ας μου επιτραπει η εκφραση) εχει καταντησει το Β θεμα.Και πολλές πολλές φορές μαλιστα επιλυεται και μηχανικα διχως να γνωριζει ο μαθητης και το γνωστικο υποβαθρο.

Νομιζω πως τετοιου τυπου ερωτησεις εξεταζουν πραγματικα τη θεωρια και θα ελεγα πως παρακινουν και το μαθητη να μελετα τη θεωρια προσπαθωντας να την κατανοησει και οχι να την αποστηθισει.

Μου αρεσε πολυ το σχολιο για τον Faraday, πραγματικα ευστοχο!smiley

Συγνωμη για την ελλειψη τονων απο τις λεξεις αλλα εγραψα το σχολιο απο κινητο… δηθεν εξυπνο smiley

Γρηγόρης Μπουλούμπασης

Καλημέρα.

Διονύση ,πολύ ωραίο , πρωτότυπο θέμα.