Σχόλια για τα θέματα Χημείας 2017.

Εδώ μπορείτε να γράψετε σχόλια, ερωτήματα, παρατηρήσεις, για τα σημερινά θέματα Πανελλαδικών εξετάσεων στη Χημεία.

 

Τα θέματα και από εδώ.

Αλλά και τα θέματα των εσπερινών Λυκείων, εδώ.

Οι απαντήσεις των θεμάτων από την ΕΕΧ εδώ.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
153 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Κωστής Στάμου
14/06/2017 3:06 ΜΜ

Θα ήθελα να αναφέρω το γεγονός πως στο Γ3 (γ), κατά τη γνώμη μου, η εκφωνηση δεν είναι πλήρως ορθή καθώς παραπέμπει ευκολα στο να βρεθούν τα ποσοστά κάθε προϊόντος και όχι του συνόλου. Γνωρίζω πολλά παιδιά, όπως και εγώ, που αντί να βρουμε 80% βρήκαμε 66.6% και 13.3% για κάθε προϊόν ξεχωριστά. Μετά κάποιοι φροντιστες λέγανε πως γιαυτό θα χάσουμε 2-3 μόρια, ενώ κάποιοι άλλοι τίποτα. 

Θεωρώ τραγικό να κοστίσει τόσα μόρια μια όχι και τόσο καλά διατυπωμενη ερώτηση. Προφανώς και πολλοί δεν θα το σκέφτηκαν έτσι (να βρουν 2 ξεχωριστά ποσοστά για το καθένα), αλλά συνηθισμένη ερώτηση σε ασκήσεις είναι να βρεθεί το ποσοστό μετατροπής μιας ένωσης σε κάθε προϊόν και γιαυτό πολλοί σκέφτηκαν ανάλογα..

Θα ήθελα να ρωτήσω έμπειρους βαθμολογητες αν πραγματικά θα χάσουμε από αυτή την απάντηση, διότι οι φροντισταδες δεν είναι και αυθεντιες. 

Αντιγόνη Βαρδάκη
14/06/2017 3:42 ΜΜ
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Κ. Μάργαρη  στο Γ θέμα πολλές χρονιές τα Γ1, Γ2, Γ3 για παράδειγμα ήταν ανεξάρτητα το ένα από το άλλο.

Δεν άλλαξε κάτι στο θέμα Γ!

Εκτός βέβαια από την πληροφορία για το πλέξιγκλας…..που δεν χρειάζεται βέβαια στην άσκηση (προσωπικά πιστεύω ότι αυτή η πληροφορία, τέτοιες στιγμές που οι μαθητές γράφουν και έχουν την αγωνία τους, είναι περιττή)  

Στο Δ θέμα είδαμε φέτος αλλαγές αφού δεν πρόκειται για άσκηση από το διάλυμα των ιοντικών διαλυμάτων, αλλά ένα θέμα που συνδυάζει οξειδοαναγωγή, χημική ισορροπία και ιοντικά διαλύματα. Και πέρυσι στις επαναληπτικές το Δ ήταν συνδυασμός χημικής και ιοντικής ισορροπίας. Μάλιστα, το κάθε ερώτημα δεν εξαρτάται από το προηγούμενο, εκτός από το Δ4 στο οποίο γίνεται ο υπολογισμός της Kb της ΝΗ3, η οποία χρειάζεται στο Δ5 για τον υπολογισμό της Ka του συγυγούς της οξέος.

Αυτό που θα έπρεπε να είναι διαφορετικό είναι το Δ3. Ας ρωτούσαν κάτι άλλο. Θα μπορούσε να είναι συνέχεια του Δ2 με κάποια μεταβολή στην κατάσταση ισορροπίας που προκύπτει στο Δ2. 

Μπαλτζόπουλος Αντώνης
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα σας ,

«Ημέρα κρίσης» για την Χημεία της Γ Λυκείου η σημερινή με ένα γεμάτο και δίκαιο διαγώνισμα. Οι μαθητές κλήθηκαν να εξεταστούν σε ένα διαγώνισμα που τους αντιμετώπισε με σεβασμό προς την ετήσια προσπάθεια  που κατέβαλε ο καθένας τους. Ένα διαγώνισμα που κάλυψε όλη την ύλη εστιάζοντας στα σημαντικά σημεία της και που απαιτούσε έμπνευση για λυθεί το πιο απαιτητικό κομμάτι του (Γ3).

Για άλλη μια φορά είδαμε τους μαθητές μας να πρέπει να χρησιμοποιήσουν όλο τον διαθέσιμο χρόνο που είχαν. Όπως έχω ξαναγράψει προτιμώ αυτού του είδος το κριτήριο για την επίλυση ενός διαγωνίσματος ( όσο πιο πολύ διαβασμένος είσαι τόσο πιο γρήγορα γράφεις και τόσο πιο πολλά θέματα έχεις να απαντήσεις ή να επιμείνεις στην επίλυση τους ) από τα άλυτα Β3 των Μαθηματικών και τις βαζελίνες της Φυσικής.

Κατά την ταπεινή άποψη μου τα θέματα Α και Β εξέτασαν πολύ βασικές γνώσεις των μαθητών και κάπως έτσι θα έπρεπε να είναι τα θέματα ενός – ίσως – Εθνικού Απολυτηρίου.

Τα θέματα Γ και Δ εξέταζαν το κάτι παραπάνω των ελάχιστων γνώσεων ( όπως κατά την γνώμη μου θα πρέπει να είναι αυτό που αντικατοπτρίζει ένας βαθμός πάνω από το 10 ). Έδινε την ευκαιρία στους μαθητές να φτάσουν στο 15 ( Γ1 , Γ2, Δ1 , Δ2 , Δ3 ) ενώ θα έπρεπε να προσπαθήσουν περισσότερο για να φτάσουν στο 17,5 αντιμετωπίζοντας δύο γνωστής μεθοδολογίας ερωτήματα ( Δ4 , Δ5 ). Από το 17,5 και πάνω ( για να είμαι ακριβείς για τις 11 από τις 15 μονάδες του Γ3 ) θα έπρεπε να έχουν την έμπνευση να κινηθούν σε περιοχές που δεν συναντούν συχνά στις ασκήσεις με τις οποίες προετοιμάζονται. Το Γ3 δεν ήταν άλυτο , ήταν σίγουρα όμως ξεχωριστό.

Συνοψίζοντας όλα τα παραπάνω θα χαρακτηρίσω το διαγώνισμα τίμιο.

Εμβαθύνοντας στα θέματα θα σημείωνα :

  • Την έλλειψη των Σ/Λ στο Β θέμα που μετά τον περσινό «ευνουχισμό» ( απαλοιφή της αιτιολόγησης δεν εξυπηρετούν πλέον κανέναν σκοπό )
  • Το Η που θα ξεχαστεί ( λόγω θέσης στον ΠΠ ) από όλους ( 1/100 )
  • Το περσινό Δ4 ως θεωρητική άσκηση Β2 ( εκτιμώ ότι εκτιμώ ότι ότι η φετινή του θέση του ταιριάζει περισσότερο )  
  • Το παράξενο «1» ως σημείο έναρξης ή κατάληξης των προτεινόμενων γραφικών παραστάσεων α/c
  • Την επιλογή των θεματοδοτών να μην ζητήσουν τον συντακτικό τύπο του σχηματιζόμενου πολυμερούς.
  • Την παρουσίαση της αντίδρασης ΗΙ + ΝΗ3 ως αμφίδρομης στην αέρια κατάσταση του Δ3 και ως μονόδρομη στο υδατικό Δ4 θα μπορούσε (?) να μπερδέψει (?) 
  • Την επιλογή να εξετάσει ουσιαστικά την ίδια γνώση στο Α1 και στο αριθμητικό Δ3
  • Την επιλογή να εξεταστεί ουσιαστικά η ίδια κατάκτηση γνώσης στο Δ4 και στο Δ5

Δυο λόγια  για το Γ3.

Θα μπορούσε να διατυπωθεί «φιλικότερα» προς τον εξεταζόμενο η μη πλήρη αντίδραση του προπενίου με το νερό. Ίσως ένα «μερικώς» να έδινε περισσότερες ευκαιρίες στους εξεταζόμενους. Εκτός και εάν αυτό ήταν το ζητούμενο.

Καλά αποτελέσματα .

ΥΓ …. και κλασικά

 

Αντιγόνη Βαρδάκη
14/06/2017 3:53 ΜΜ

Συγνώμη ….λάθος στην πληκτρολόγηση: εννοούσα ''του συζυγούς οξέος της ΝΗ3''

Νικος Γουλοπουλος
14/06/2017 4:36 ΜΜ

Μια ερωτηση για το Γ3. Η εκφραση " αποχρωματιζει πληρως" για ενα μιγμα πρωτοταγους και δευτεροταγους αλκοολης, συνεπαγεται αυτοματα οτι η πρωτοταγης αλκοολη οξειδωνεται πληρως σε οξυ? Δε μπορει να γινεται αλδευδη και παλι να εχουμε πληρη αποχρωματισμο? Μηπως η εκφραση "ο μεγιστος ογκος διαλυματος που μπορει να αποχρωματισει" ειναι η σωστη?

Σταυρούλα Παπανικολακοπουλου

Για το Γ3β δεν διευκρινιζεται αν εχουμε πληρη οξειδωση. Ο πληρης αποχρωματισμος του υπερμαγγανικου δεν συνεπαγεται κ πληρη οξειδωση. Αρα μηπως επρεπε να παρυουν 2 περιπτωσεις?

Σταυρούλα Παπανικολακοπουλου
Απάντηση σε  Νικος Γουλοπουλος

Συμφωνω απολυτα, κανονικα πρεπει να παρθουν 2 περιπτωσεις

Καινουργιάκης Μιχάλης

Αν μου επιτρέπετε θα επανέλθω στο Β4. Γιατί η ενέργεια ενεργοποίησης της αντίστροφης αντίδρασης είναι Εα2=Εα1 + |ΔΗ|;

Επίσης ποια είναι η σωστή αιτιολόγηση για την μη μετατόπιση της ισορροπίας του Δ3, με βάση το σχ. βιβλίο;

Σίγουρα τα παιδιά αυτά τα απαντούν, υπάρχουν σε όλα τα βοηθήματα, αλλά είναι σωστά θέματα; Έχουν βάση στη Χημεία στην οποία εξετάστηκαν σήμερα οι υποψήφιοι;

Δημήτρης Παπαγεωργίου

Η συγκέντρωση ενός στερεού είναι ανεξάρτητη από την ποσότητα του (σχολικό σελ 112 στα "μπλε").

Επιπλέον δικαιολόγηση: τα στερεά αντιδρούν επιφανειακά και η συγκεντρωσή τους παραμένει σταθερή.

Συμφωνώ με την "ένσταση" για το διάγραμμα που δείχνει το (α) να ξεκινάει από το "1". Σήμερα δεν είχαμε εξέταση στα μαθηματικά..

Καινουργιάκης Μιχάλης

Τα παρακάτω δεν αφορούν τους υποψηφίους.

Δυστυχώς το σχ. βιβλίο εδώ (σελ. 112) δεν είναι ακριβές. Δεν ορίζεται συγκέντρωση σε μη ομογενές μείγμα. Όμως, στη σταθερά βάζουμε στην θέση των στερεών την τιμή 1. Γενικά στη σταθερά ισορροπίας βάζουμε ενεργότητες και όχι συγκεντρώσεις. Για τα αέρια ή τα εν διαλύσει σώματα, σε ιδανικές συνθήκες, μπορούμε να πούμε ότι οι ενεργότητες είναι ίσες με τις συγκεντρώσεις. Για τα στερεά ορίζουμε ενεργότητα =1.

Προσοχή! Δεν ισχυρίζομαι ότι πρέπει να γραφούν τα παραπάνω από μαθητές. Απλώς με πιάνει το παράπονο, γιατί κάθε χρόνο πρέπει να μπαίνουν και θέματα Παραχημείας στις εξετάσεις; 'Οτι ανακρίβεια έχει το σχ, βιβλίο πρ'επει να την ρωτήσουμε;

 

Αυτή η τιμή είναι κατά συνθήκη η ενεργότητα των στερεών.

Μπαλτζόπουλος Αντώνης
Αρχισυντάκτης

Και ένα στοίχημα στο υστερόγραφο …. εδώ 

Δημήτρης Παπαγεωργίου

Θέμα Α: επιλογές απο διάφορα κεφάλαια χωρίς ακρότητες.

Θέμα Β. Θέματα αυξημένης δυσκολίας που απαιτούν και δικαιολόγηση. Το αλας με την αμινη είναι σαν το περσινό Δ4! Η επιλογή διαγράμματος για το α/C είναι ατυχής.. 

Θεμα Γ. Γ1 απλο. Γ2 "εφετζηδικο" αλλά όχι δύσκολο. Δεν εξετάζει όμως εις βάθος τις αντιδράσεις οργανικης.

Γ3. Ωραιο σαν έμπνευση, χημικά δυσκολο. Αν έλεγε ότι ρον προπενιο αντιδρα μερικώς θα ήταν αψογο!

Θέμα Δ. Χαώδης συνδυασμός (Η2, Ι2, δοχειο1, δοχειο2, εξαχνωση στερεού κλπ) για να στησουν 2 ασκησεις Χ.Ι.

Δ4,Δ5 εξετάζουν σχεδόν το ιδιο αντικείμενο..

Δ3 .. δεν χωρεσε στα θεωρητικά..

Γενικα: απουσίασαν ογκομετρηση-δεικτες, διακρίσεις, υβριδισμοι, εμβάθυνση σε ασκήσεις ρΗ και σε οργανική ..

 

Αντώνης Ούρδας
14/06/2017 6:57 ΜΜ

Καλησπέρα.

Σήμερα εξετάστηκα στο μάθημα της Χημείας. Η ερώτηση μου αφορά στο ερώτημα Β1.β. Η ηλεκτρονιακή δομή του Fe(+2) είναι …3d6 ή …3d5,4s1; Ως σωστή απάντηση δόθηκε η …3d6 (ΟΕΦΕ, ΕΕΧ, φροντιστήρια, κ.τ.λ.). Ωστόσο, ένας συμμαθητής μου είπε ότι την έβαλε …3d5,4s1 με τη λογική ότι αυτή η δομή (ημισυμπληρωμένη η 3d) αντιστοιχεί σε σταθερότερη κατάσταση. Τελικά ποιά είναι η σωστή δομή και για ποιό λόγο; Επίσης, την πάτησα στο α. ερώτημα και δεν έβαλα και το Η, οπότε έχασα μόνο από εκεί ένα μόριο (ελπίζω).

Ευχαριστώ.

Σπανός Κώστας
14/06/2017 8:03 ΜΜ

Για την δικαιολόγηση στο Β3,  έπρεπε να δίνεται νομίζω,  πως ισχύουν οι γνωστές προσεγγίσεις και πως η θερμοκρασία διατηρείται σταθερή. Κάνω λάθος; Βέβαια φυσικός είμαι, όχι χημικός. Αν μπορεί κάποιος συνάδελφος χημικός ας μου απαντήσει

Δημήτρης Παπαγεωργίου
Απάντηση σε  Αντώνης Ούρδας

Αντώνη, σωστή δομή για το Fe +2 είναι το .. d6

O Fe εχει όμως και Α.Ο το +3 όπου αποκτά την πιο σταθερή δομή … d5

Καλά αποτελέσματα!