Subscribe
Ειδοποίηση για
133 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Νίκος Παναγιωτίδης
23/06/2017 12:06 ΜΜ

Αν είναι Γιάννη έτσι όπως τα λες, τότε εγώ είμαι μισός καθηγητής. Έχω αναμφίβολα κάποιες γνώσεις αλλά δεν μπορώ να τις μεταδώσω. Αναρωτιέμαι γιατί να παίρνω περισσότερα λεφτά από σας, λόγω του Ph. D., αφού δεν μπορώ να μεταδώσω τις γνώσεις μου (ίσως σαν αποζημίωση για την "ψυχική ταλαιπωρία" που μου προκαλούν οι μαθητές).

Επιμένω πάντως στη θεση μου ότι δεν μπορείς να κάνεις ταυτόχρονα "απλή φυσική και σωστή φυσική". Πολλούς καθηγητές δεν τους νοιάζει που όταν εξηγούν ένα φαινόμενο στους μαθητές στην πραγματικότητα "σκοτώνουν το φαινόμενο". Αφού ο μαθητής χαμογέλασε μετά την εξήγηση, πα να πει το κατάλαβε κι αυτό τους κάνει πανευτυχείς. Εκεί, λίγο πισω από τους μαθητές, ήταν κι ο Αινσταιν που κατσούφιασε μόλις άκουσε την εξήγηση του φαινομένου. Ο καθηγητής δεν τον αντελήφθει. Κρίμα.

Νίκος Παναγιωτίδης

Γιάννη, ίσως πρέπει να υποκλιθώ στην εκπαιδευτική εμπειρία σου. Είμαι 19 χρόνια στην μέση εκπαίδευση και στα 10 από αυτά δεν δίδασκα σε σχολείο (6 στο Φυσικό Ιωαννίνων με απόσπαση και 4 στο ΕΚΦΕ Ιωαννίνων). Τα μαθηματικά δεν είναι εργαλείο της φυσικής, είναι η γλώσσα της φυσικής και είναι μεγαλύτερο αμάρτημα να διδάσκεις φυσικη χωρίς μαθηματικά απ΄ ότι είναι να διδάσκεις τα συμπόσια του Πλάτωνα στα νέα ελληνικά. Ακόμα μεγαλύτερο αμάρτημα είναι να διδάσκεις φυσική χωρίς πείραμα. Κι αυτό όχι μόνο γιατί η φυσική είναι πειραματική επιστήμη αλλά και γιατί το πείραμα είναι απαραίτητο εργαλείο για την κατανόησή της.

Μικρός δεν ήθελα πολλά μαθηματικά στη φυσική και μπορούσα να καταλάβω ότι φως+φως=σκοτάδι έχοντας κάποιες παραστάσεις των πεδίων στον εγκέφαλο. Αλλά, ο μέσος μαθητής των 16 ετών νομίζεις, Γιάννη, ότι μπορεί να σχηματίσει αυτές τις παραστάσεις; Εγώ δεν νομίζω, αν και πιστεύω ότι, αν το έβλεπε στο πείραμα, θα πάσχιζε τουλάχιστον να καταλάβει την εξήγηση.

Νίκος Διαμαντής
23/06/2017 5:34 ΜΜ
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Λάθος εντύπωση που είχα και εγώ μέχρι το βράδυ των εξετάσεων. Και όμως Διονύση ήταν πρόταση του Γούναρη (θεωρητικός υψηλών ενεργειών καθηγητής στο Φυσικό Ιωαννίνων) η ονομασία ωκύτης (πράγματι από το ωκύπους Αχιλλεύς!!)  όπως με ενημέρωσε ένας "παλαιός" 

Νίκος Διαμαντής
23/06/2017 5:45 ΜΜ

Γιάννη, μια και το ξεκίνησες  δεν κάνεις  το ίδιο  και για  στα στάσιμα κύματα; Για να κρατιέται ο ίδιος φορμαλισμός. Εκεί είναι λίγο διαφορετικά. 

Νίκος Παναγιωτίδης

Συμφωνώ σ΄ αυτά που λες. Η σωστή φυσική θέλει διαφορικό, ολοκληρωτικό και διανυσματικό λογισμό αλλά σε μαθητές 13 και 14 ετών δεν μπορείς να διδάξεις φυσική μ΄ αυτό τον τρόπο, αλλά ούτε και την πολιτεία του Πλάτωνα στα αρχαία. Το ζήτημα που τίθεται από κει και πέρα είναι: Ποιός είναι ο σωστός τρόπος; Γράφει το βιβλίο της Β΄ Γυμνασίου για την ενέργεια: το πυρ δεν χάνεται αλλά παίρνει κάθε τόσο διαφορετικές μορφές και περνά από διάφορες καταστάσεις. Κατά την άποψη του συγγραφέα η ενέργεια είναι το μη χανόμενο πυρ. Είναι αυτή η σωστή προσέγγιση για την ενέργεια; Αν έχω ένα αναμένο σπίρτο και το σβήσω θα ανάψει ένα σπίρτο κάπου αλλού;

Δεν χρειάζονται μαθηματικά για να εξηγήσεις στο μαθητή την αρχή διατήρησης της ενέργειας. Η αρχή αυτή λέει πολύ απλά τα εξής: Η μεταβολή της ενέργειας ενός συστήματος σε ένα ορισμένο χρονικό διάστημα είναι ίση με την ενέργεια που περνάει στο σύστημα σ΄ αυτό το χρονικό διάστημα. (αν αυτή είναι θετική, η ενέργεια του συστήματος αυξάνεται, αν είναι αρνητική μειώνεται).

Αν έβαζαν εμένα να διατυπώσω αυτή την αρχή στην τάξη, έτσι θα την διατύπωνα. Κάποιος άλλος θάλεγε "αρχή διατηρησης της ενέργειας είναι ότι η ενέργεια ενός συστήματος αλλάζει μορφές αλλά δεν μεταβάλλεται". Οι μαθητές θα προτιμούσαν αυτή τη διατύπωση. Ασφαλώς: αφού πρόκειται για την αρχή διατήρησης της ενέργειας, περιμένουν να ακούσουν ότι η ενέργεια διατηρείται. Όχι ότι μεταβάλλεται.

Πως θα πρότεινες εσύ να διδάξουμε την αρχή διατήρησης της ενέργειας;

Νίκος Παναγιωτίδης
23/06/2017 10:27 ΜΜ

Οπωσδήποτε πρώτα το έργο. Η ενέργεια είναι μια έννοια που προήλθε από την μελέτη των αλλαγών που προξενούνται σε ένα σύστημα, όταν σ΄ αυτό γίνεται έργο.

Τον ορισμό που έδωσα για την αρχή διατήρησης της ενέργειας τον είχα διαβάσει στο Lectures on Physics του Feynman. Είναι πάνω στις γραμμές του πρώτου θερμοδυναμικού αξιώματος, έστω κι αν ταυτίζει το έργο και τη θερμότητα με ροές ενέργειας. Εκφράζεται με την εξίσωση της συνέχειας για ενέργεια που είναι παρόμοια με την εξίσωση της συνέχειας για ύλη.

Στο εκπαιδευτικό μας σύστημα υπάρχει μεγάλη σύγχυση όσον αφορά την ενέργεια και τη διατήρησή της. Κάποιοι μάλιστα την ερμηνεύουν με μυστικιστικό τρόπο (τη συσχετίζουν με το Θεό…. άκουσον άκουσον).

Νίκος Παναγιωτίδης
23/06/2017 11:39 ΜΜ

Και είπεν ο Κύριος στην Τάξη: "Ο Θεός είναι ο Εις, η Ενέργεια η Μία".

Νίκος Παναγιωτίδης
23/06/2017 11:41 ΜΜ

Διορθώνω: "Ο Θεός είναι το Ον, η Ενέργεια η Ούσα".

Νίκος Παναγιωτίδης

Πόση είναι η ροή ενέργειας από μια διατομή της χορδής στην οποία διαδίδονται δύο αντίθετα κινούμενα κύματα; Ποιά είναι η ενέργεια ενός τμήματος της χορδής σ΄ αυτή την περίπτωση;

Τροποποίησα την αρχική μου μελέτη και παρουσιάζω το αποτέλεσμα εδώ.