Σε λείο οριζόντιο επίπεδο, δεμένα στα άκρα δύο ιδανικών ελατηρίων, ηρεμούν δυο σώματα Α και Β, με μάζες m1=0,5kg και m2=2kg, απέχοντας κατά d=0,4m, όπως στο σχήμα.
Εκτρέπουμε το μεν Α σώμα προς τα αριστερά, το δε Β προς τα δεξιά, κατά την ίδια απόσταση d και τη στιγμή t=0, τα αφήνουμε να κινηθούν. Τα σώματα, χωρίς να αλλάξουν φορά κίνησης, συγκρούονται κεντρικά και ελαστικά, στη θέση ισορροπίας του σώματος Β.
- Αν η σταθερά του δεύτερου ελατηρίου είναι k2=50Ν/m, να βρεθεί η σταθερά k1 του πρώτου.
- Να υπολογιστούν οι ταχύτητες των δύο σωμάτων ελάχιστα πριν και ελάχιστα μετά την κρούση τους.
- Να βρεθούν τα πλάτη ταλάντωσης κάθε σώματος μετά την μεταξύ τους κρούση.
- Τα δυο σώματα μετά από λίγο θα συγκρουστούν για δεύτερη φορά. Μήπως οι δυο κρούσεις έγιναν στην ίδια θέση; Αν όχι να εξετάσετε αν η 2η αυτή κρούση θα πραγματοποιηθεί, δεξιά ή αριστερά της θέσης που έγινε η πρώτη κρούση.
Θεωρείται δεδομένο ότι η κίνηση ενός σώματος στο άκρο ελατηρίου είναι ΑΑΤ.
ή
Δυο ταλαντώσεις και δύο κρούσεις
Δυο ταλαντώσεις και δύο κρούσεις
Την προηγούμενη την είχα αφιερώσει στο Θοδωρή Παπασγουρίδη.
Αυτή αφιερώνεται στο Γιάννη Κυριακόπουλο, για την "επανεμφάνισή του", μετά τις καλοκαιρινές διακοπές.
Τους παραδίδω τη σκυτάλη και θα …πάω διακοπές και γω
Ευχαριστώ Διονύση.
Πολύ καλή!
Ωραία τα α-β-γ ερωτήματα, εξαιρετικό το δ….
Διονύση, δε νομίζω ότι μπορεί κάποιος να σε αντικαταστήσει….
Πάντως προσπάθησα να ικανοποιήσω την επιθυμία σου….
Γεια σου και από εδώ Θοδωρή.
Σε ευχαριστώ και για το σχόλιο και για την …ικανοποίηση της επιθυμίας μου
Διονύση, καλή σχολική χρονιά. Ξαναβρισκόμαστε σιγά σιγά. Επιστροφή στο σχολείο (μπλεγμένος στην αράχνη των ρυθμίσεων των μνημονίων).
Η άσκησή σου είναι, όντως, Φυσική. Ειδικά το 1ο και 4ο ερώτημα.
Να 'σαι καλά.
Καλημέρα Κωνσταντίνε και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Καλή σχολική χρονιά και καλή δύναμη…
Διονύση λύνοντάς την, στη "λογική" του (δ) ερωτήματος, δηλαδή εξέταση
στον αν έχουν γίνει κατανοητές οι έννοιες και όχι οι τύποι, θα τροποποιούσα
το (γ) ερώτημα, ζητώντας:
Να προβλέψετε χωρίς μαθηματικούς υπολογισμούς αν τα πλάτη των ταλαντώσεων
μετά την κρούση, είναι μεγαλύτερα ή μικρότερα αυτών πριν την κρούση για κάθε
σώμα χωριστά…
Στη συνέχεια επαληθεύστε αριθμητικά την πρόγνωσή σας
Απάντηση: Κατά την κρούση μεταβιβάζεται κινητική ενέργεια από το Β στο Α
Συνεπώς, η ενέργεια ταλάντωσης του Β μειώνεται, κάτι που οδηγεί και σε μείωση
του πλάτους της νέας ταλάντωσης, ενώ η ενέργεια ταλάντωσης του Α αυξάνεται,
κάτι που οδηγεί και σε αύξηση του πλάτους της νέας ταλάντωσης…..
Έχει αξία να μας λες πώς στήνεις τις ασκήσεις…
Φαντάζομαι η άσκηση στήθηκε πάνω στο ερώτημα (α),
ενώ το ερώτημα (δ) προέκυψε στην πορεία;;;;
Αν δεν βαριέσαι, άλλαξε στην εκφώνηση το "διεύθυνση" με το "φορά"
"Τα σώματα, χωρίς να αλλάξουν διεύθυνση κίνησης,"
Καλησπέρα Θοδωρή.
Μόλις τώρα ολοκληρώθηκε η 24ωρη επίσκεψη του …εγγονού
Βαρέθηκε να περιμένει πότε θα επιστρέψει ο παππούς και … ήρθε αυτός στο "μοναστήρι" να τον δει!!!
Οπότε περνάμε στον εσπερινό:
Στο ερώτημά σου, πώς στήνω μια άσκηση.
Σκέφτομαι τη βασική ιδέα, στο χαρτί υπολογίζω 2-3 βασικά αριθμητικά δεδομένα και μετά αρχίζω το γράψιμο. Τα ερωτήματα προκύπτουν, με βασικό οδηγό, να μην… ξεφύγω! Για παράδειγμα το 2ο και 3ο ερώτημα, δεν έχουν ιδιαίτερη αξία, αλλά δεν μπορεί ένα θέμα να απευθύνεται στο 10% των μαθητών και στους υπόλοιπους να δημιουργεί την εντύπωση της πλήρους αδυναμίας προσέγγισης.
Τα ενδιάμεσα αριθμητικά δεδομένα υπολογίζονται, την ώρα της γραφής στο Word, με αποτέλεσμα πολλές φορές να …κάνω και λάθη, αφού δεν πιάνω μολύβι. Αν προσέξεις πολλές φορές, άλλο αριθμητικό δεδομένο έχω αρχικά και άλλη τιμή αντικαθιστώ. Αυτό σημαίνει ότι κατά τον υπολογισμό άλλαξα δεδομένα, χωρίς να θυμηθώ να επιστρέψω στην αρχή, για διόρθωση…
Οπότε καταλαβαίνεις, γιατί δεν θ μπορούσα να βάλω σαν 2ο ερώτημα, αυτό που προτείνεις…
Τώρα που αποκαλύφθηκα πλήρως, η επόμενη, δεν θα έχει καθόλου…μαγεία