Σε λείο δάπεδο ενός ορθογώνιου δωματίου ΓΔΕΖ, εκτοξεύουμε μια σφαίρα Α, μάζας m, από την κορυφή Γ με κατεύθυνση την απέναντι κορυφή Ε, όπως στο σχήμα (κάτοψη). Στην πορεία της η σφαίρα Α συγκρούεται ελαστικά με ακίνητη σφαίρα Β, μάζας Μ. Μετά την κρούση η σφαίρα Β φτάνει στην κορυφή Ε.
i) Ποιο από τα διανύσματα α,β,γ,δ και ε, μπορεί να παριστά την ταχύτητα της Α σφαίρας μετά την κρούση; Υπάρχει περίπτωση, κανένα από τα διανύσματα αυτά να μην παριστά την ταχύτητα της σφαίρας Α; Να εξετάσετε τρεις περιπτώσεις:
α) m < Μ, β) m=Μ και γ) m > Μ
ii) Σε μια επανάληψη του πειράματος, η σφαίρα Β μετά την κρούση, πέφτει κάθετα στον τοίχο ΖΕ.
Ποιο από τα διανύσματα a, b, c, d μπορεί να παριστά την ταχύτητα της Α σφαίρας, μετά την κρούση; Να εξετάσετε τις τρεις περιπτώσεις για τη σχέση μαζών, όπως και προηγουμένως.
Να δικαιολογήσετε τις απαντήσεις σας.
ή
Αφιερωμένη στους συναδέλφους, οι οποίοι από αύριο το πρωί, θα πρέπει να διδάξουν στις αίθουσες, κρούσεις.
Όσο για τους μαθητές, οι οποίοι μπορεί και να μην έχουν διάθεση, μια εικόνα:
Καλησπέρα Διονύση
Πριν ανοίξω την απάντηση , προσπάθησα μόνος μου…
Απαντάω στην i) Σωστή η το α διάνυσμα ή το δ … τώρα τι θέλει; ( αναρωτήθηκα )
Μετά είδα την καθοδήγηση …
"Να εξετάσετε τρεις περιπτώσεις: α) m < Μ, β) m=Μ και γ) m > Μ "
Συμπέρασμα 1 : Πρώτα διαβάζουμε προσεκτικά την εκφώνηση .
Συμπέρασμα 2 : Διδακτικότατη και πάλι η πρόταση σου , αλλά και του γούστου μου ερωτήματα
Αλλά πες μου κάτι Διονύση βλέπετε τα ίδια όνειρα και πέσατε όλοι πάνω στις πλάγιες κρούσεις …
Μήπως ανακαλύψαμε πεδίο με ελάχιστες αναφορές στις Πανελλήνιες ;
Διονύση καλησπέρα
Πολύ διδακτική. Ευκολάκι το α και πας στο β και την πατάς. Δεν πήρα χαρτί και στυλό. Δεν ανέλυσα σε άξονες και πήγα διανυσματικά στο μυαλό μου νομίζοντας ότι θα βρω πιο εύκολα την απάντηση. Έκανα εικόνα πως θα πρέπει να είναι τα διανύσματα αμελώντας για τις μάζες. Έτσι όμως δεν μπορούσα με βεβαιότητα να απαντήσω και υπέθετα b ή c με τίποτα όμως δ αλλά έλα μου ντε
Να σαι καλά.
Όλη η άσκηση είναι το ερώτημα ii).
Χρήστο, βρήκα χωρίς χαρτί και μολύβι το b και το d, αλλά το c με την ισότητα των μαζών με πρόδωσε!
Και παρότι το λύνουμε ως χωριστή άσκηση: σε έκκεντρη ελαστική κρούση σφαίρας με άλλη ίσης μάζας και αρχικά ακίνητη, μετά την κρούση οι σφαίρες θα κινούνται σε κάθετες διευθύνσεις!
Διονύση, απλά εξαιρετική!
Καληνύχτα σε όλη την παρέα (ποιος ξυπνάει από τις 6.30 αύριο πάλι…)
Καλημέρα σε όλους.
Μήτσο, Χρήστο και Ελευθερία σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Γυρνώντας προς τα πίσω, βλέπω Μήτσο να έχεις δίκιο. Μόνο εγώ, έχω βάλει φέτος 4 ασκήσεις (και έχω άλλη μια έτοιμη…)
Γιατί; Δεν ξέρω…
Αυτό που είναι σίγουρο, είναι, ότι αν ασχοληθείς με κάποιο θέμα, πάντα βλέπεις παράπλευρες όψεις, που δεν είχες εστιάσει.
Τελειώνοντας δε μια ανάρτηση, πάντα έχεις την αίσθηση, ότι κάτι δεν είπες καλά, κάποια πλευρά δεν κάλυψες, κάτι ακόμη θα έπρεπε να είχες βάλει. Οπότε πάμε από την αρχή…
Πράγματι Χρήστο και Ελευθερία το i) είναι ευκολάκι! Σε παρασύρει σε επιπόλαιη απάντηση.
Απλά παραπάνω ξεκίνησα από τη θέση, το να μην περιγράψω το είδος της ελαστικής κρούσης, αλλά να οδηγηθεί ο μαθητής στο είδος, με βάση κάποια πειραματικά δεδομένα. Οπότε θα έπρεπε να ξεκινήσουμε από την κεντρική!
Το αξιοσημείωτο βέβαια είναι, ότι τα γνωστά συμπεράσματα για τις ταχύτητες από την κεντρική κρούση, μεταφέρονται και στην πλάγια, έστω και λίγο τροποποιημένα, αφού η συνιστώσα της ταχύτητας, η κάθετη στην υ΄2, είναι παντού παρούσα και σε αυτή πρέπει να προσθέσουμε (διανυσματικά) και την συνιστώσα που βρίσκουμε από την κεντρική.
Η αλήθεια είναι ότι μου άρεσε το συμπέρασμα, όταν ….έφτασα σε αυτό! Ήταν κάτι που δεν με είχε απασχολήσει στο παρελθόν και, σαν εύρημα, με έστειλε να αυξήσω κατά 2!!! τις αναρτήσεις πάνω στην πλάγια…
Μήτσο, μετά την “εξομολόγηση” ελπίζω να πάρω άφεση αμαρτιών….