Να διδάσκεται η σύγχρονη φυσική; και πως;

«Καλημέρα σας. Σήμερα θα μιλήσουμε για το φως. Παλιότερα πιστεύαμε ότι το φως είναι κύμα. Σήμερα πιστεύουμε ότι έχει και σωματιδιακή και κυματική φύση.
-…δηλαδή Κύριε είναι κάτι σαν τον τριαδικό θεό;»
Όχι μαθητής 17 χρονών αλλά κανένας λογικός άνθρωπος δεν μπορεί να καταλάβει τη φράση που είπε παραπάνω ο διδάσκων (εννοείται πως ούτε κι αυτός ο ίδιος μπορεί να την καταλάβει). Πως λοιπόν πρέπει να διδάξουμε την σύγχρονη φυσική;Πρώτα απ΄ όλα πρέπει να μπουν τα πράγματα σε μια τάξη. Το φως είναι ροή φωτονίων αλλά ακόμα κι ένα μοναδικό φωτόνιο είναι φως. Το φωτόνιο είναι επομένως κύμα. Όμως ένα φωτόνιο όταν πέσει επάνω στη φωτογραφική πλάκα αφήνει στιγμή. Αυτό δείχνει ότι το φωτόνιο είναι σωμάτιο. Δηλαδή το φωτόνιο είναι ταυτόχρονα και σωμάτιο και κύμα;
Το δίλλημα αυτό ταλαιπωρούσε τους επιστήμονες για πολύ καιρό. Ο Bohr, ο Heisemberg και άλλοι επιστήμονες (η σχολή της Κοπενχάγης) έδωσαν την ομώνυμη ερμηνεία: το φωτόνιο και τα άλλα σωματίδια είναι κύματα, αλλά όταν παρατηρούνται (όταν πχ πέφτουν στην φωτογραφική πλάκα) μετατρέπονται σε σωματίδια. Το σημείο στο οποίο το κύμα θα μετατραπεί σε σωματίδιο είναι απροσδιόριστο αλλά σε κάθε μικρή περιοχή του χώρου υπάρχει μια προσδιορίσιμη πιθανότητα το σωματίδιο να εμφανιστεί σε αυτή την περιοχή.
Σε πειραματικούς όρους υπάρχει μια απροσδιοριστία σε κάθε πείραμα που επιχειρεί να εντοπίσει ένα σωματίδιο. Για την ακρίβεια, εκτός από την απροσδιοριστία που είναι έμφυτη σε κάθε πείραμα, στα πειράματα με σωμάτια υπάρχει μια πρόσθετη απροσδιοριστία η οποία είναι ενσωματωμένη σ΄ αυτή καθ΄ αυτή τη φυσική του σωματίου. Όταν το πείραμα επιχειρεί να προσδιορίσει ταυτόχρονα τη θέση του σωματίου σε ένα άξονα και την ορμή του σ΄ αυτόν τον άξονα, το γινόμενο της απροσδιοριστίας της θέσης επί την απροσδιοριστία στην ορμή δεν μπορεί να γίνει μικρότερο του h/ 4π.
Η θέση μου είναι ότι η διδασκαλία της σύγχρονης φυσικής πρέπει να αρχίσει με την περιγραφή των πειραμάτων που έκαναν εκείνη την εποχή οι επιστήμονες πριν καταλήξουν στην ερμηνεία της σχολής της Κοπενχάγης. Στο τέλος να δωθεί η ερμηνεία αυτή, σαν η λύση του μυστηρίου χωρίς όμως να παραλειφθούν οι αντιρρήσεις μεγάλων επιστημόνων, όπως του Einstein ή του Schroedinger, στη επίσημη ερμηνεία.
Τέλος πρέπει να τονιστεί ότι, ακόμα και με τα εξαιρετικά ακριβή πειράματα της εποχής μας, η ερμηνεία αυτή επαληθεύεται με ακρίβεια σε κάθε της λεπτομέρεια.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
29 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
13/10/2017 10:40 ΜΜ

Καλησπέρα Νίκο

Εγώ δεν είμαι σίγουρος ότι καταλλαβαίνω πως είναι τα όντα του μικρόκοσμου και το φως …

πάρα το γεγονός πως άρχισα τώρα στα γεράματα να καταλαβαίνω πόσες πληροφορίες κρύβει για τον κόσμο αυτό η χρονοεξαρτημένη εξίσωση του Schrodinger … (Ίσως η εξίσωση αυτή να τα λέει όλα όσα ξέρουμε για τον απρόσιτο κόσμο όπως λέει ο κ Στ. Τραχανάς. ) Νομίζω πως είναι καλύτερα να μιλήσουν άνθρωποι σαν τον κ. Τραχανά για το τι και πως μπορεί να διδαχθεί .

Όσο για τον δυϊσμό κύματος σωματιδίου είναι απλά ένα στιγμιότυπο της ιστορίας προσέγγισης του μικρόκοσμου που δεν μπορεί να παραλειφθεί … Καλά λες πως πρέπει να αποκαθηλωθεί …αλλά για σκέψου μήπως για να γίνει αυτό πρέπει πρώτα να τον γνωρίσεις;

… 

Και για να μην ξεχνιόμαστε    :

ΠΕ04.01 ΦΥΣΙΚΟΙ  – 

ΠΕ04.02 ΧΗΜΙΚΟΙ  –   

ΠΕ04.03 ΦΥΣΙΟΓΝΩΣΤΕΣ   – 

ΠΕ04.04 ΒΙΟΛΟΓΟΙ   – 

ΠΕ04.05 ΓΕΩΛΟΓΟΙ   και υπάρχουν και οι ΠΕ12 …

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Θα κάνω μια υπόθεση εργασίας.

Η Φυσική διδάσκεται 3 ώρες στην Α' Λυκείου, 2 ώρες στην Β' Γενικής Παιδείας, 3 ώρες στην Β΄ προσανατολισμού και  6 ώρες στην Γ΄ 

Τι θα θέλαμε να περιέχει το αναλυτικό της πρόγραμμα;

Η ερώτησή μου δεν θέλει να ρίξει τη μπάλα στην κερκίδα. Το περιεχόμενο του αναλυτικού προγράμματος καθορίζει και την έκταση του όποιου κεφαλαίου. Η Κβαντομηχανική λ.χ. μπορεί να είναι μια ολιγοσέλιδη περιγραφή των συναφών με αυτήν πειραμάτων και ένα ηθικό δίδαγμα στο τέλος. Μπορεί να είναι κάτι εκλαϊκευμένο και εκτεταμένο. Η Σχετικότητα το ίδιο.

Η έκταση θα καθορίσει και την γραφή του όποιου βιβλίου. Θα καθορίσει και το αν θα είναι δηλωτικές γνώσεις ή όχι.

Ποια έκταση θεωρούμε βέλτιστη;

Ποια θέματα θα την συνοδεύουν στο αναλυτικό πρόγραμμα;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Νίκο.

Είμαι μερικά χρόνια μεγαλύτερος από σένα, αλλά διδάχτηκα όλα αυτά που διδάχτηκες και εσύ. Διαβάζαμε και ηλεκτρισμό και θερμότητα και μηχανική (με αδρανειακές δυνάμεις μέσα) διότι θα τα συναντούσαμε στις Εξετάσεις μετά το Καλοκαίρι.

Μιλάς για 5 ώρες Φυσικής. Καταλαβαίνουμε όλοι ότι πολλά μπορούν να γίνουν με τόσες ώρες.

Θα μπορούμε να διδάξουμε και Κβαντομηχανική με τόσες ώρες.

Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται (το σχετικό κεφάλαιο) δομή καλά σχεδιασμένη. Ίσως πρέπει να εκμεταλλευτούμε την ιστορία της.

Πρέπει να βρεθεί τρόπος παρουσίασης της μη αιτιοκρατίας και της "πιθανοκρατίας".

Σε κάθε περίπτωση η έκταση και το βάθος θα καθορισθούν από το πλήθος των κεφαλαίων-αντικειμένων της υπόλοιπης ύλης.

Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αφήσουμε την Φυσική της καθημερινής ζωής εκτός νυμφώνος.

Αλλά Νίκο…..

Ευτελισμόν της ήδη υπαρχούσης ύλης βλέπω. Γενικότητες, διαθεματικότητα, "μην πετάτε σκουπίδια" και άλλα γλαφυρά.

Φοβάμαι ότι σε λίγο και η κεντρομόλος (ευνουχισθείσα ήδη) θα κοπεί. Οπότε η μοντέρνα Φυσική έχει τύχη;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Αν πάντως μπει η Κβαντομηχανική θα πρέπει να παρουσιαστεί έτσι ώστε να αφήσει κάτι. Όχι με στρεβλό τρόπο.

Όχι με διακηρύξεις που θα παπαγαλίσουν τα παιδιά και δεν θα καταλάβουν τίποτα.

Ούτε όμως με υπολογισμούς από ακατανόητες εξισώσεις. Δεν κάνουμε Φυσική μόνο για να λύνουμε προβλήματα, αλλά πρέπει κάποια προβλήματα ή ερωτήσεις να στηρίξουν το κεφάλαιο αυτό.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Θα πρότεινα ένα παιχνίδι. Το υλικονέτ προσφέρεται για τέτοια παιχνίδια.

Συνάδελφοι παρουσιάζουν κάτι, με όση έκταση νομίζουν ότι χρειάζεται, που θα απευθύνεται σε παιδιά.

Το βλέπουμε στο φόρουμ, το σχολιάζουμε, το συμπληρώνουμε κ.λ.π. Ίσως ποτέ δεν θα δούμε κάτι τέτοιο σε σχολικό βιβλίο, αλλά το να πέφτουν ιδέες είναι καλό για όλους.

Διονύσης Μάργαρης
14/10/2017 10:45 ΠΜ

Καλημέρα συνάδελφοι.

Γιατί μου φαίνεται άκαιρη η συζήτηση; Διαβάζοντας τις ανακοινώσεις των ενώσεων, που έβαλε ο Αντώνης εδώ, δεν βλέπω κανένα περιθώριο και καμιά ελπίδα, για άνοιγμα της ύλης της Φυσικής…

Βλέπω να πηγαίνουμε σε ένα μάθημα "ψαρόσουπας" με πολλά λαχανικά και πατάτες και ελάχιστο ψάρι, για τη Β΄Λυκείου και ό,τι ήθελε προκύψει στη Γ, για τους ελάχιστους μαθητές που θα επιλέξουν Φυσική…

Και ένα ερώτημα με την ευκαιρία προς το ΙΕΠ και το υπουργείο.

Η πληροφορική, τι σχέση έχει σαν επιστήμη με τα μαθηματικά; Έχουν κάποια σχέση ή είναι εντελώς ανεξάρτητες επιστήμες;

Και αν μπορεί ένας υποψήφιος να επιλέξει μεταξύ Φυσικής και Χημείας/Βιολογίας, γιατί να μην μπορεί να επιλέξει μεταξύ Μαθηματικών και μιας συγκεκριμένης εκδοχής μαθηματικής λογικής που οδηγεί στην αλγοριθμική επίλυση προβλημάτων;

Είναι δυνατόν να αποφασίζει το υπουργείο ότι στην "κατηγοριοποίηση" των καθηγητών (Φιλόλογοι, ΠΕ4, Μαθηματικά-πληροφορική) να είναι κοινή ομάδα οι Μαθηματικοί με τους καθηγητές πληροφορικής, αλλά στη συνέχεια η πληροφορική να μπορεί να υποκαταστήσει τη Φυσική ή τη Χημεία; Είναι σαν να δίναμε τη δυνατότητα η Φυσική να υποκαταστήσει τα Αρχαία της θεωρητικής ή τα Μαθηματικά του Οικονομικού κύκλου.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Κάνε μια πρόταση που θα απευθύνεται σε παιδιά.

Δεν εννοώ απαραίτητα να γράψεις ένα κεφάλαιο στο υλικονέτ. Σκιαγράφησέ το.

Μανώλης Χανιωτάκης

Συμφωνώ στην εννοιολογική προσέγγιση a'la Hewitt, αλλά επίσης θα πρέπει να γίνουν και συνδέσεις με το αναλυτικό πρόγραμμα.
Για μια εισαγωγή της Κβαντομηχανικής σε επίπεδο project για μαθητές θα μπορούσατε να δείτε αυτό π.χ:
http://gr.qs-project.ea.gr/en/content/σταθμοί-μάθησης