«Καλημέρα σας. Σήμερα θα μιλήσουμε για το φως. Παλιότερα πιστεύαμε ότι το φως είναι κύμα. Σήμερα πιστεύουμε ότι έχει και σωματιδιακή και κυματική φύση.
-…δηλαδή Κύριε είναι κάτι σαν τον τριαδικό θεό;»
Όχι μαθητής 17 χρονών αλλά κανένας λογικός άνθρωπος δεν μπορεί να καταλάβει τη φράση που είπε παραπάνω ο διδάσκων (εννοείται πως ούτε κι αυτός ο ίδιος μπορεί να την καταλάβει). Πως λοιπόν πρέπει να διδάξουμε την σύγχρονη φυσική;Πρώτα απ΄ όλα πρέπει να μπουν τα πράγματα σε μια τάξη. Το φως είναι ροή φωτονίων αλλά ακόμα κι ένα μοναδικό φωτόνιο είναι φως. Το φωτόνιο είναι επομένως κύμα. Όμως ένα φωτόνιο όταν πέσει επάνω στη φωτογραφική πλάκα αφήνει στιγμή. Αυτό δείχνει ότι το φωτόνιο είναι σωμάτιο. Δηλαδή το φωτόνιο είναι ταυτόχρονα και σωμάτιο και κύμα;
Το δίλλημα αυτό ταλαιπωρούσε τους επιστήμονες για πολύ καιρό. Ο Bohr, ο Heisemberg και άλλοι επιστήμονες (η σχολή της Κοπενχάγης) έδωσαν την ομώνυμη ερμηνεία: το φωτόνιο και τα άλλα σωματίδια είναι κύματα, αλλά όταν παρατηρούνται (όταν πχ πέφτουν στην φωτογραφική πλάκα) μετατρέπονται σε σωματίδια. Το σημείο στο οποίο το κύμα θα μετατραπεί σε σωματίδιο είναι απροσδιόριστο αλλά σε κάθε μικρή περιοχή του χώρου υπάρχει μια προσδιορίσιμη πιθανότητα το σωματίδιο να εμφανιστεί σε αυτή την περιοχή.
Σε πειραματικούς όρους υπάρχει μια απροσδιοριστία σε κάθε πείραμα που επιχειρεί να εντοπίσει ένα σωματίδιο. Για την ακρίβεια, εκτός από την απροσδιοριστία που είναι έμφυτη σε κάθε πείραμα, στα πειράματα με σωμάτια υπάρχει μια πρόσθετη απροσδιοριστία η οποία είναι ενσωματωμένη σ΄ αυτή καθ΄ αυτή τη φυσική του σωματίου. Όταν το πείραμα επιχειρεί να προσδιορίσει ταυτόχρονα τη θέση του σωματίου σε ένα άξονα και την ορμή του σ΄ αυτόν τον άξονα, το γινόμενο της απροσδιοριστίας της θέσης επί την απροσδιοριστία στην ορμή δεν μπορεί να γίνει μικρότερο του h/ 4π.
Η θέση μου είναι ότι η διδασκαλία της σύγχρονης φυσικής πρέπει να αρχίσει με την περιγραφή των πειραμάτων που έκαναν εκείνη την εποχή οι επιστήμονες πριν καταλήξουν στην ερμηνεία της σχολής της Κοπενχάγης. Στο τέλος να δωθεί η ερμηνεία αυτή, σαν η λύση του μυστηρίου χωρίς όμως να παραλειφθούν οι αντιρρήσεις μεγάλων επιστημόνων, όπως του Einstein ή του Schroedinger, στη επίσημη ερμηνεία.
Τέλος πρέπει να τονιστεί ότι, ακόμα και με τα εξαιρετικά ακριβή πειράματα της εποχής μας, η ερμηνεία αυτή επαληθεύεται με ακρίβεια σε κάθε της λεπτομέρεια.
Δημήτρη εχεις απόλυτο δίκιο σ΄ αυτό το τελευταίο. Πλησιάζει η ώρα που ο βιολόγος θα διδάσκει την εξίσωση του κύματος.
Καλησπέρα Νίκο
Εγώ δεν είμαι σίγουρος ότι καταλλαβαίνω πως είναι τα όντα του μικρόκοσμου και το φως …
πάρα το γεγονός πως άρχισα τώρα στα γεράματα να καταλαβαίνω πόσες πληροφορίες κρύβει για τον κόσμο αυτό η χρονοεξαρτημένη εξίσωση του Schrodinger … (Ίσως η εξίσωση αυτή να τα λέει όλα όσα ξέρουμε για τον απρόσιτο κόσμο όπως λέει ο κ Στ. Τραχανάς. ) Νομίζω πως είναι καλύτερα να μιλήσουν άνθρωποι σαν τον κ. Τραχανά για το τι και πως μπορεί να διδαχθεί .
Όσο για τον δυϊσμό κύματος σωματιδίου είναι απλά ένα στιγμιότυπο της ιστορίας προσέγγισης του μικρόκοσμου που δεν μπορεί να παραλειφθεί … Καλά λες πως πρέπει να αποκαθηλωθεί …αλλά για σκέψου μήπως για να γίνει αυτό πρέπει πρώτα να τον γνωρίσεις;
…
Και για να μην ξεχνιόμαστε :
ΠΕ04.01 ΦΥΣΙΚΟΙ –
ΠΕ04.02 ΧΗΜΙΚΟΙ –
ΠΕ04.03 ΦΥΣΙΟΓΝΩΣΤΕΣ –
ΠΕ04.04 ΒΙΟΛΟΓΟΙ –
ΠΕ04.05 ΓΕΩΛΟΓΟΙ και υπάρχουν και οι ΠΕ12 …
Καλά λέμε να διδάσκονται σύγχρονη φυσική. Έχουν όμως τις βάσεις; Για να τους εξηγήσεις το πείραμα του φωτονίου που συμβάλλει με τον εαυτό του όταν περνά από τις σχισμές, πρεπεί να έχουν διδαχθεί το φαινόμενο της συμβολής. Όχι στα κύματα της θάλασσας αλλά στο μονοχρωματικό φως.
Θα κάνω μια υπόθεση εργασίας.
Η Φυσική διδάσκεται 3 ώρες στην Α' Λυκείου, 2 ώρες στην Β' Γενικής Παιδείας, 3 ώρες στην Β΄ προσανατολισμού και 6 ώρες στην Γ΄
Τι θα θέλαμε να περιέχει το αναλυτικό της πρόγραμμα;
Η ερώτησή μου δεν θέλει να ρίξει τη μπάλα στην κερκίδα. Το περιεχόμενο του αναλυτικού προγράμματος καθορίζει και την έκταση του όποιου κεφαλαίου. Η Κβαντομηχανική λ.χ. μπορεί να είναι μια ολιγοσέλιδη περιγραφή των συναφών με αυτήν πειραμάτων και ένα ηθικό δίδαγμα στο τέλος. Μπορεί να είναι κάτι εκλαϊκευμένο και εκτεταμένο. Η Σχετικότητα το ίδιο.
Η έκταση θα καθορίσει και την γραφή του όποιου βιβλίου. Θα καθορίσει και το αν θα είναι δηλωτικές γνώσεις ή όχι.
Ποια έκταση θεωρούμε βέλτιστη;
Ποια θέματα θα την συνοδεύουν στο αναλυτικό πρόγραμμα;
Εγώ Γιάννη έχω πολλά χρόνια να διδάξω σε Λύκειο. Και η μόνη φυσική Γ΄ Λυκείου που έχω διδάξει ήταν φυσική γενικής παιδείας στο χωριό Πράμαντα Ιωαννίνων τη χρονιά 99/2000 σε μια και μοναδική μαθήτρια (την οποία η φυσική ουδόλως την ενδιέφερε). Το τι γίνεται στη φυσική της Γ΄ Λυκείου το πληροφορούμαι από αυτό εδώ το δίκτυο. Παρατηρώ ότι γίνονται πολύ λίγα σε σχέση με αυτά που κάναμε εμείς (περίπου στη εποχή σου Γιάννη, άντε λίγα χρόνια μετά). Θυμάμαι πολύ καλά ότι κάναμε ταλαντώσεις, κυματική, ακουστική, γεωμετρική οπτική, κυματική οπτική, ειδική σχετικότητα, παλιά κβαντική θεωρία και πυρηνική φυσική. Υπήρχε μόνο ένα μάθημα φυσικής, πέντε ώρες ανα εβδομάδα. Εκτός από τη φυσική κάναμε 2 ώρες χημεία και 1 ώρα βιολογία.
Πανελλήνιες δεν δίναμε. Αλλά μετά το απολυτήριο ακολουθούσε ένα έντονο καλοκαίρι προετοιμασίας για τις εισαγωγικές όπου η ύλη της φυσικής και της χημείας ήταν όλη η ύλη των τριών τάξεων του Λυκείου. Όσοι έμπαιναν στο φυσικό έβλεπαν νωρίς-νωρίς να γράφεται στον πίνακα ένα τριπλό ολοκλήρωμα, η ΔΕ του ταλαντωτή και η εξίσωση του Schroedinger.
Γιατί δεν μπορεί να εφαρμοστεί σήμερα στα σχολεία ένα πρόγραμμα σαν το δικό μας;
Καλημέρα Νίκο.
Είμαι μερικά χρόνια μεγαλύτερος από σένα, αλλά διδάχτηκα όλα αυτά που διδάχτηκες και εσύ. Διαβάζαμε και ηλεκτρισμό και θερμότητα και μηχανική (με αδρανειακές δυνάμεις μέσα) διότι θα τα συναντούσαμε στις Εξετάσεις μετά το Καλοκαίρι.
Μιλάς για 5 ώρες Φυσικής. Καταλαβαίνουμε όλοι ότι πολλά μπορούν να γίνουν με τόσες ώρες.
Θα μπορούμε να διδάξουμε και Κβαντομηχανική με τόσες ώρες.
Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται (το σχετικό κεφάλαιο) δομή καλά σχεδιασμένη. Ίσως πρέπει να εκμεταλλευτούμε την ιστορία της.
Πρέπει να βρεθεί τρόπος παρουσίασης της μη αιτιοκρατίας και της "πιθανοκρατίας".
Σε κάθε περίπτωση η έκταση και το βάθος θα καθορισθούν από το πλήθος των κεφαλαίων-αντικειμένων της υπόλοιπης ύλης.
Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αφήσουμε την Φυσική της καθημερινής ζωής εκτός νυμφώνος.
Αλλά Νίκο…..
Ευτελισμόν της ήδη υπαρχούσης ύλης βλέπω. Γενικότητες, διαθεματικότητα, "μην πετάτε σκουπίδια" και άλλα γλαφυρά.
Φοβάμαι ότι σε λίγο και η κεντρομόλος (ευνουχισθείσα ήδη) θα κοπεί. Οπότε η μοντέρνα Φυσική έχει τύχη;
Αν πάντως μπει η Κβαντομηχανική θα πρέπει να παρουσιαστεί έτσι ώστε να αφήσει κάτι. Όχι με στρεβλό τρόπο.
Όχι με διακηρύξεις που θα παπαγαλίσουν τα παιδιά και δεν θα καταλάβουν τίποτα.
Ούτε όμως με υπολογισμούς από ακατανόητες εξισώσεις. Δεν κάνουμε Φυσική μόνο για να λύνουμε προβλήματα, αλλά πρέπει κάποια προβλήματα ή ερωτήσεις να στηρίξουν το κεφάλαιο αυτό.
Θα πρότεινα ένα παιχνίδι. Το υλικονέτ προσφέρεται για τέτοια παιχνίδια.
Συνάδελφοι παρουσιάζουν κάτι, με όση έκταση νομίζουν ότι χρειάζεται, που θα απευθύνεται σε παιδιά.
Το βλέπουμε στο φόρουμ, το σχολιάζουμε, το συμπληρώνουμε κ.λ.π. Ίσως ποτέ δεν θα δούμε κάτι τέτοιο σε σχολικό βιβλίο, αλλά το να πέφτουν ιδέες είναι καλό για όλους.
Καλημέρα συνάδελφοι.
Γιατί μου φαίνεται άκαιρη η συζήτηση; Διαβάζοντας τις ανακοινώσεις των ενώσεων, που έβαλε ο Αντώνης εδώ, δεν βλέπω κανένα περιθώριο και καμιά ελπίδα, για άνοιγμα της ύλης της Φυσικής…
Βλέπω να πηγαίνουμε σε ένα μάθημα "ψαρόσουπας" με πολλά λαχανικά και πατάτες και ελάχιστο ψάρι, για τη Β΄Λυκείου και ό,τι ήθελε προκύψει στη Γ, για τους ελάχιστους μαθητές που θα επιλέξουν Φυσική…
Και ένα ερώτημα με την ευκαιρία προς το ΙΕΠ και το υπουργείο.
Η πληροφορική, τι σχέση έχει σαν επιστήμη με τα μαθηματικά; Έχουν κάποια σχέση ή είναι εντελώς ανεξάρτητες επιστήμες;
Και αν μπορεί ένας υποψήφιος να επιλέξει μεταξύ Φυσικής και Χημείας/Βιολογίας, γιατί να μην μπορεί να επιλέξει μεταξύ Μαθηματικών και μιας συγκεκριμένης εκδοχής μαθηματικής λογικής που οδηγεί στην αλγοριθμική επίλυση προβλημάτων;
Είναι δυνατόν να αποφασίζει το υπουργείο ότι στην "κατηγοριοποίηση" των καθηγητών (Φιλόλογοι, ΠΕ4, Μαθηματικά-πληροφορική) να είναι κοινή ομάδα οι Μαθηματικοί με τους καθηγητές πληροφορικής, αλλά στη συνέχεια η πληροφορική να μπορεί να υποκαταστήσει τη Φυσική ή τη Χημεία; Είναι σαν να δίναμε τη δυνατότητα η Φυσική να υποκαταστήσει τα Αρχαία της θεωρητικής ή τα Μαθηματικά του Οικονομικού κύκλου.
Καλημέρα στην ωραία και αυξανόμενη παρέα.
Το πως θα εισαχθεί η σύγχρονη φυσική είναι ένα πρόβλημα. Σαν ένα μάθημα γενικής παιδείας που δεν απαιτείται για την εισαγωγή στις σχολές υψηλής δημοτικότητας; τότε σίγουρα πάει χαμένη. Τώρα δεν είμαστε στο 1979. Τότε δεν υπήρχαν δύο φυσικές αλλά μόνον μια 5-ωρη. Και έπρεπε να την μελετήσεις αν ήθελες αξιοπρεπή βαθμό (γιατί τότε οι βαθμοί δεν δίνονταν κατά παραγγελία) και πέρασμα στη σχολή.
Το άλλο πρόβλημα είναι πως θα διδαχθεί. Τι είναι η αρχή της αβεβαιότητας; ποιά είναι η σημασία της έννοιας «απροσδιοριστία κάποιου φυσικού μεγέθους»; Σημαίνει βέβαια πειραματική απροσδιοριστία. Αλλά με τι πειραματική κουλτούρα θα προσεγγίσουν οι μαθητές αυτή την έννοια; Για να κατανοήσει ο μαθητής αυτή την έννοια πρέπει να την συνδέσει με κάτι. Αλλά με τι; Πρέπει πρώτα να του καλλιεργήσουμε τις κατάλληλες συνδέσεις.
Το φωτόνιο εκδηλώνει την κυματική του φύση μέσω διαφόρων κυματικών φαινομένων, κυρίως της περίθλασης, της συμβολής και της πόλωσης. Στην εποχή μου τα είχαμε διδαχθεί καλά και τα τρία. Πόσο καλά διδάσκονται σήμερα;
Χρειάζεται αναφορά στο πείραμα. Μικρός διάβαζα βιβλία της προηγούμενης γενιάς (δηλ του πατέρα μου που ήταν επίσης φυσικός πριν ασχοληθεί με το εμπόριο). Λοιπόν εκείνα τα βιβλία περιέγραφαν και τα λεπτομερή πειράματα με τα οποία διαπιστώνονταν τα κβαντικά φαινόμενα. Όμως κάποιες από τις περιγραφές ήταν ατυχείς. Θα πω ένα παράδειγμα (από ένα χοντρό βιβλίο, του Μάζη νομίζω):
Έστω ότι θέλουμε να προσδιορίσουμε τη θέση ενός ηλεκτρονίου. Αυτό θα το κάνουμε χρησιμοποιώντας μια φωτογραφική μηχανή. Για να γίνει καλά η εστίαση, κανονίζουμε ώστε το ηλεκτρόνιο να είναι ότι εστιακό επίπεδο του φακού. Αν το εστιακό επίπεδο είναι το επίπεδο xy, ο προσδιορισμός των x και y συντεταγμένων του ηλεκτρονίου θα γίνει με τον προσδιορισμό των συντεταγμένων του ειδώλου του στο φίλμ μέσω κάποιων υπολογισμών. Για να σχηματιστεί όμως το είδωλο, πρέπει να πέσει στο ηλεκτρόνιο ένα φωτόνιο το οποίο μετά θα περάσει από το φακό και θα εστιαστεί στο φιλμ. Το φωτόνιο θα κλωτσήσει το ηλεκτρόνιο και στο χρονικό διάστημα που θα χρειαστεί το φωτόνιο να φθάσει στο φιλμ το ηλεκτρόνιο θα έχει απομακρυνθεί από την αρχική του θέση κατά Δx. Αυτό το Δx είναι η αβεβαιότητα της θέσης του ηλεκτρονίου.
Το πείραμα γίνεται κάπως έτσι αλλά το Δx δεν προκύπτει μ΄ αυτόν τον τρόπο. Τον σωστό τρόπο που προκύπτει το Δx τον διάβασα στο βιβλίο quantum mechanics του L. I. Schiff και σας τον μεταφέρω:
Αν η κίνηση του φωτονίου από το ηλεκτρόνιο μέχρι το φιλμ ακολουθούσε τους κανόνες της γεωμετρικής οπτικής, τότε από την κουκίδα που θα άφηνε το φωτόνιο στο φιλμ θα μπορούσαμε να προσδιορίσουμε με άπειρη ακρίβεια τη θέση που είχε το ηλεκτρόνιο τη στιγμή που έπεσε επάνω του το φωτόνιο. Όμως οι κανόνες της γεωμετρικής οπτικής στην περίπτωσή μας δεν εφαρμόζονται με άπειρη ακρίβεια. Γιατί το φωτόνιο θα υποστεί περίθλαση από τον φακό.
Έστω ότι στο εστιακό επίπεδο του φακού έχουμε μια σημειακή φωτεινή πηγή. Σύμφωνα με τη γεωμετρική οπτική αυτή θα δώσει ένα σημειακό είδωλο στο φιλμ. Σύμφωνα με την κυματική οπτική όμως, και λόγω του φαινομένου της περίθλασης, το είδωλο θα είναι μια κουκίδα που δεν θα είναι σημειακή και θα έχει ασαφή όρια. Τι θα συμβεί αν η σημειακή πηγή εκπέμψει ένα και μοναδικό φωτόνιο;
Το είδωλο γεωμετρικής οπτικής της πηγής είναι το κέντρο της κουκίδας. Αν το φωτόνιο πέσει στο κέντρο, οι υπολογισμοί θα δώσουν τη σωστή θέση της πηγής. Αλλά το φωτόνιο, λόγω της περίθλασης, δε θα πέσει στο κέντρο αλλά σε ένα σημείο κοντά στο κέντρο. Οι υπολογισμοί θα βασίζονται στη θέση που έπεσε το φωτόνιο και δεν θα δώσουν την ακριβή θέση της πηγής, αλλά μια θέση κοντά σ΄ αυτή. Αυτό ακριβώς το φαινόμενο θα συμβεί αν η πηγή του φωτονίου είναι ένα ηλεκτρόνιο στο οποίο έπεσε ένα φωτόνιο που σκεδάστηκε, πέρασε από το φακό και μετά έπεσε στο φιλμ. Η περίθλαση του φωτονίου από το φακό θα δώσει ανακριβή υπολογισμό της θέσης του ηλεκτρονίου. Αυτός είναι ο σωστός τρόπος που προκύπτει το Δx (και το Δy στη συγκεκριμένη περίπτωση).
Η κηλίδα περίθλασης μικραίνει αν χρησιμοποιήσουμε φακό μεγαλύτερου μεγέθους ή φωτόνιο μικρότερου μήκους κύματος. Με έναν από αυτούς τους δύο τρόπους μπορούμε να ελαττώσουμε την αβεβαιότητα στη θέση. Όμως, όπως δείχνει ο Schiff, είτε χρησιμοποιήσουμε τον ένα είτε τον άλλο τρόπο θα αυξηθεί η αβεβαιότητα στην ορμή του ηλεκτρονίου όταν με το συγκεκριμένο πείραμα θελήσουμε να προσδιορίσουμε επίσης την ορμή του. Όποιος θέλει να διαβάσει αυτό το πείραμα στον Shiff, είναι στη σελίδα 9.
Πιστεύω ότι η εισαγωγή στην κβαντομηχανική πρέπει να γίνει μέσω της διδασκαλίας πειραμάτων σαν το παραπάνω. Αλλά πως θα το κατανοήσει ο μαθητής αν δεν ξέρει γεωμετρική οπτική; Πως θα το κατανοήσει αν δεν ξέρει από περίθλαση κύματος;
Κάνε μια πρόταση που θα απευθύνεται σε παιδιά.
Δεν εννοώ απαραίτητα να γράψεις ένα κεφάλαιο στο υλικονέτ. Σκιαγράφησέ το.
Η φυσική είναι ριζοσπαστική επιστήμη αφού εισήγαγε ιδέες αντίθετες με αυτές που κυριαρχούσαν ήδη στο μυαλό μας. Κι αυτό το βιώσαμε πρώτη φορά με την αρχή της αδράνειας. Με τη σχετικότητα και την κβαντομηχανική το βιώνουμε πολύ πιο έντονα.
Μια πηγή εκπέμπει ένα φωτόνιο. Το φωτόνιο δεν έχει καμιά συγκεκριμένη πόλωση. Στο δρόμο του φωτονίου τοποθετείς έναν αναλύτη. Θα περάσει το φωτόνιο μέσα από τον αναλύτη;
Σύμφωνα με τη σχολή της Κοπεγχάγης το φωτόνιο, τη στιγμή που θα φθάσει στον αναλύτη, θα πετάξει ένα κέρμα. Αν πέσει κεφάλι, θα περάσει. Αν πέσει γράμματα δεν θα περάσει. Αν περάσει θα αποκτήσει πόλωση. Αυτή θα είναι παράλληλη με τον οπτικό άξονα του αναλύτη. Αν δεν περάσει και ανακλαστεί, πάλι θα αποκτήσει πόλωση: θα είναι κάθετη στον οπτικό άξονα. Η προσπάθεια προσδιορισμού της πόλωσης ενός σωματίδίου που δεν είχε πόλωση, το κάνει να αποκτά κάποια πόλωση που η τιμή της είναι τελείως τυχαία.
Στο παράδειγμα που έφερα προηγουμένως, στο οποίο επιχειρήσαμε να προσδιορίσουμε την xy συντεταγμένη ενός ηλεκτρονίου που βρισκόταν στο εστιακό επίπεδο του φακού, ο προσδιορισμός έγινε με ένα φωτόνιο που σκεδάστηκε από το ηλεκτρόνιο, πέρασε από το φακό και έπεσε στο φίλμ. Ήταν τυχαίο, σε κάποιο βαθμό, το σημείο στο οποίο το φωτόνιο έπεσε στο φίλμ. Αλλά ήταν ένα συγκεκριμένο σημείο. Εφαρμόζοντας τους κανόνες της γεωμετρικής οπτικής, προσδιορίσαμε ένα σημείο στο εστιακό επίπεδο της άλλης πλευράς του φακού στο οποίο, υποτίθεται, βρίσκονταν το ηλεκτρόνιο.
Βρισκόταν όντως εκεί το ηλεκτρόνιο; Όχι. Ούτε εκεί βρισκόταν, ούτε οπουδήποτε αλλού. Αλλά αποκαλύφθηκε τη στιγμή που το φωτόνιο έπεσε στο φιλμ. Εκείνη ακριβώς τη στιγμή το ηλεκτρόνιο αποφάσισε να κάτσει σε κείνο ακριβώς το σημείο, το σημείο Α έστω, στο οποίο το προσδιόριζε το σημείο, έστω Β, στο οποίο το φωτόνιο έπεσε στο φιλμ. Θα ρωτήσεις: "Μα καλά, πως έμαθε το ηλεκτρόνιο που έπεσε το φωτόνιο;" Εδώ δεν υπάρχει απάντηση.
Είναι τόσο ριζοσπαστική η θεωρία που δεν μπορεί να γίνει κατανοητή από τον μαθητή. Η παλιά κβαντική θεωρία είναι λιγότερο ριζοσπαστική. Έχει όμως κι αυτή έννοιες που μοιάζουν αταίριαστες. Πχ πως είναι δυνατόν το συνεχές να γίνεται ασυνεχές;
Για να διδαχθεί η παλιά κβαντική θεωρία πρέπει από νωρίτερα να έχει διδαχθεί το φάσμα ακτινοβολίας θερμού σώματος, το μέλαν σώμα, ο ηλεκτρομαγνητισμός, τα φάσματα ηλεκτρικής εκκένωσης και το ηλεκτρομαγνητικό φάσμα. Μετά να αναλυθεί ότι όλες οι προσπάθειες που έγιναν για την ερμηνεία αυτών των φασμάτων απέτυχαν και ανοίχτηκε ο δρόμος για την κβαντική θεωρία.
Καλό θα ήταν να πάρουμε κάποια γεύση από τα αναλυτικά προγράμματα των άλλων χωρών.
Συμφωνώ στην εννοιολογική προσέγγιση a'la Hewitt, αλλά επίσης θα πρέπει να γίνουν και συνδέσεις με το αναλυτικό πρόγραμμα.
Για μια εισαγωγή της Κβαντομηχανικής σε επίπεδο project για μαθητές θα μπορούσατε να δείτε αυτό π.χ:
http://gr.qs-project.ea.gr/en/content/σταθμοί-μάθησης
Γειά σου Μανώλη. Καλώς ήλθες σ΄ αυτή την παλιά συζήτηση.
Θέλω, μια και είσαι ειδικός στην εκλαίκευση της επιστήμης, να σε ρωτήσω το εξής: τι ποσοστό, απ΄ όσους έχουν πτυχίο φυσικής, θεωρείς ότι έχουν καταλάβει την ερμηνεια της Κοπεγχάγης;