Ένα σώμα κινείται στον αέρα και κάποια στιγμή βρίσκεται στη θέση που δείχνει το διπλανό σχήμα δεχόμενο μόνο δύο κατακόρυφες δυνάμεις. Το βάρος με μέτρο 4Ν και την Α (λέγεται και άνωση) μέτρου Α=3Ν.
i) Ποιο από τα διανύσματα του παράπλευρου σχήματος, μπορεί να παριστά την επιτάχυνση του σώματος:
α) (1), β) (2), γ) το (1) ή το (2), δ) όλα τα διανύσματα
ii) Το διάνυσμα που μπορεί να παριστά την (στιγμιαία) ταχύτητα του σώματος είναι:
α) το (1), β) το (1) ή το (2), γ) το (1) ή το (2) ή το (3), δ) όλα τα διανύσματα.
iii) Σε ένα άλλο πείραμα, κρατάμε με το χέρι μας το σώμα και σε μια στιγμή το αφήνουμε να κινηθεί, οπότε πάνω του ασκούνται ξανά οι παραπάνω δυνάμεις. Μετά από χρόνο t1=0,2s, ποιο διάνυσμα θα παριστά την ταχύτητα του σώματος;
ή
Καλημέρα …πια , Διονύση.
Ωραίο το λιτό.
Έκανα μια σκέψη για το ii) ,ολίγον ζαλισμένη ίσως ,από αρχέγονους ήχους οργάνων και φωνής του Ψαραντώνη…
‘’Ένα σώμα κινείται και κάποια στιγμή…το βλέπω στο σχήμα με τις δρώσες δυνάμεις πάνω – κάτω ‘’ και συμφωνώ με την απάντησή σου … ορθή η (δ) για την ταχύτητα.
Η σκέψη τώρα: αν είχες και μια…’’ (ε) κανένα από τα διανύσματα ‘’ και ζητούσες σωστές απαντήσεις ,θα επέλεγα δ) και ε)
Γιατί και η ε);
Διότι το σώμα κινείται …ας πούμε προς τα πάνω, οπότε… κάποια στιγμή που το βλέπω σε μια θέση μπορεί η ταχύτητά του να είναι μηδέν.
Ζητώ την επιείκειά σου αν η σκέψη μου …παραπατά.
Καλημέρα Παντελή και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Δεν ήθελα να μπει σαν ενδεχόμενο η μηδενική ταχύτητα (στιγμιαία). Βέβαια υπάρχει και αυτή η περίπτωση, την οποία όμως νομίζω ότι καλύπτω, γράφοντας "μπορεί να παριστά…".
Το μπορεί, σημαίνει ότι "μπορεί και να μην είναι αυτό το διάνυσμα, αλλά κάποιο άλλο, οπότε εδώ μπαίνει και το …ίσως και μηδενικό).
Αλλά να μην χάσουμε το στόχο. Θα πρέπει το μυαλό του μαθητή να αποδεσμευθεί από τη σκέψη, ότι αφού οι δυνάμεις είναι κατακόρυφες το σώμα κινείται κατακόρυφα. Και όλη η διδασκαλία στην Α΄Λυκείου σήμερα, στο συμπέρασμα αυτό οδηγεί…
Μόνο στον προσανατολισμό της Β, μπορούν να συναντήσουν άλλη διεύθυνση (οριζόντια βολή ή κυκλική).
Διονύση καλημέρα και καλή χρονιά από Κέρκυρα. Η ομορφιά μέσα από τη λιτότητα. Μία ερώτηση που η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών θα την απαντούσε λάθος. Μπράβο!
Συμφωνώ με τον Πάνο. Οι μαθητές δεν είναι εξοικιωμένοι σε τέτοιου είδους ερωτήματα, που απαιτούν κρίση ! Δυστυχώς !
Καλησπέρα Διονύση. Πολύ ωραία ερώτηση, κατά της παπαγαλίας. Αν μάλιστα σχεδιάζαμε στο σχήμα και την αντίσταση του αέρα, (που όλο αμελητέα τη βάζουμε την κακομοίρα…) θα επιλέγαμε το διάνυσμα της ταχύτητας που θα είχε την αντίθετη κατεύθυνση.
Καλησπέρα και χρόνια πολλά σε όλους.
Πάνο, Πρόδρομε και Ανδρέα σας ευχαριστώ για το σχολιασμό και χαίρομαι που σας άρεσε.
Ανδρέα, η διεύθυνση της αντίστασης του αέρα και η ταχύτητα, δεν ….κάνουν για Α΄Λυκείου!
Μην ξεχνάμε ότι την συναντούν στην φθίνουσα ταλάντωση μόνο…