Η ζώνη ασφαλείας

Πως λειτουργεί μία ζώνη ασφαλείας; Δηλαδή ποιος μηχανισμός κρύβεται πίσω από την ιδιότητα που έχει η ζώνη αν την τραβάμε σιγά να ξετυλίγεται ενώ αν την τραβήξουμε απότομα να μπλοκάρει; Σε ποιές αρχές της φυσικής βασίζεται αυτός ο μηχανισμός; Ο προβληματισμός αυτός προέκυψε από μία ερώτηση σε τεστ του διαδικτύου που ρώταγε : “Σε ποιές αρχές της φυσικής βασίζεται η ζώνη ασφαλείας των αυτοκινήτων;”.Προφανώς ο συγγραφέας δεν αναφερόταν στον μηχανισμό της ζώνης. Τον μηχανισμό ψάχνοντας δεν τον βρήκα. Έχω βέβαια μία δική μου εκδοχή που θα την παρουσιάσω αργότερα.

Με την ευκαιρία αυτής της επικοινωνίας μας θα ήθελα να θέσω και έναν άλλον προβληματισμό που πίσω από αυτόν ίσως να βρίσκεται και η απάντηση της απαξίωσης των φυσικών μαθημάτων και όχι μόνο. Πόσες σελίδες έχει πχ το βιβλίο της Φυσικής της Β’ Γυμνασίου; Πόσες από αυτές είναι η διδακτέα ύλη σύμφωνα με τις οδηγίες; Πόσες από αυτές είναι τελικά η εξεταστέα ύλη στα διάφορα σχολεία;

Και μία τελευταία ερώτηση μπόνους. Ποιά επιτροπή σοφών (φυσικών;) έβαλε στη διδακτέα ύλη της Β’ Γυμνασίου την Άνωση αλλά αφαίρεσε την Πλεύση; Θέλω ονόματα παρακαλώ.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
7 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Βαγγέλης Κουντούρης

καλημέρα Πάνο

"Και μία τελευταία ερώτηση μπόνους. Ποιά επιτροπή σοφών (φυσικών;) έβαλε στη διδακτέα ύλη της Β’ Γυμνασίου την Άνωση αλλά αφαίρεσε την Πλεύση; Θέλω ονόματα παρακαλώ."

αλλά αφαίρεσε την πλεύση (!)

(είχα διαμαρτυρηθεί πολλές φορές και "εν ενεργεία" ων, αλλά σιγά…)

απλά, κάποιοι ασχετόπουλοι αφαίρεσαν τη δικαίωση της γνώσης της άνωσης (ενώ έχει διδαχθεί, και σωστά, η συνθήκη ισορροπίας νωρίτερα), την "πάσα" της δηλαδή στην καθημερινότητα, στην πράξη, στη ζωή, γιατί άραξε δεν βουλιάζει η σημαδούρα, η βάρκα, το καράβι, ο κολυμβητής, κάτι μαγικό γίνεται;

Νίκος Παναγιωτίδης

Πάνο καλημέρα.

Πάνο, αυτός που αφαίρεσε την πλεύση το έκανε προφανώς γιατί δεν πρέπει να μάθουν οι μαθητές με ποιόν τρόπο επιπλέουν οι φελλοί. Τα μυστικά μας δεν χρειάζεται να τα ξέρουν κι οι άλλοι.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
20/05/2018 6:28 ΜΜ

Πάνο καλησπέρα. 

Όσον αφορά την ζώνη ασφαλείας σκέφτομαι την αντίστοιχη άσκηση του σχολικού βιβλίου της Γ Λυκείου:

Έστω επιβάτης μάζας m και αυτοκίνητο μάζας Μ. Αν υποθέσουμε ότι κατά την κρούση με ακίνητο εμπόδιο ο προφυλακτήρας του αυτοκινήτου λειτουργεί ως ιδανικό ελατήριο σταθεράς k, τότε η συνισταμένη των δυνάμεων στο σύστημα (m+ Μ) ισούται με 

Fσυστ = – (m + M) ω^2 x = – k x, 

όπου x η μετατόπιση από την θέση ισορροπίας (θέση ισορροπίας η κατάσταση του προφυλακτήρα πριν την κρούση). 

Τότε η συνολική δύναμη στον επιβάτη ισούται με 

Fεπιβ = -m ω^2 x << Fσυστ

γιατί m << M. 

Η ζώνη ασφαλείας εξασφαλίζει ότι ο επιβάτης και το αυτοκίνητο εκτελούν την ίδια απλή αρμονική ταλάντωση, οπότε έχουν σε κάθε χρονική στιγμή το ίδιο ω και x (αποτελούν ένα ενιαίο σύστημα).   

Όσον αφορά την πλεύση:

Βουλιάζουμε!

Βαγγέλης Κουντούρης

φίλε Πάνο,

ο Βαγγέλης (η ταπεινότητά μου δηλαδή) έχει πολλές φορές καταθέσει, και προφορικά και γραπτά, προτάσεις για την καλύτερη και πληρέστερη προσέγγιση της Φυσικής στη Μέση Εκπαίδευση, αλλά σιγά, “φωνή βοώντος”…

(και από τον εδώ φιλόξενο χώρο, είχα, “άμα τη συνταξιοδοτήσει”, δηλώσει προς το ημέτερο Υπουργείο ότι προτίθεμαι να συνεισφέρω, απολύτως αμισθί, με την όποια κτηθείσα εμπειρία, τεσσάρων, περίπου, δεκαετιών, από τις οποίες οι τρεις, περίπου, σε Γυμνάσιο και μάλιστα το ίδιο, θεωρώντας ότι αυτή η όποια εμπειρία απεκτήθη χάρις και στη δυνατότητα που μου εδόθη από την Πολιτεία με τον διορισμό μου, όφειλα, επομένως, κάτι να επιστρέψω δωρεάν)

να ξαναγράψω, άρα, κάποιες σκέψεις, (γνωρίζοντας ότι…)

α. σοβαρή επιτροπή Φυσικών και Παιδαγωγών (πάντα σε κάθε περιοχή “οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ” γνωρίζουν ποιοι “μετράνε”…) αποφασίζει για το τί πρέπει να διδαχθεί α1: στους μαθητές των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού, α2: στους μαθητές του Γυμνασίου, α3: στους μαθητές του Λυκείου Γενικής Παιδείας και α4: στους μαθητές του Λυκείου Κατεύθυνσης

β. γράφονται σχολικά βιβλία με “μπούσουλα” το προηγούμενο α., που περιέχουν τη διδακτέα ύλη, και μόνο αυτή, και με βασική αρχή την κυκλική επικάλυψη, δηλαδή σε κάθε βιβλίο θεωρείται γνωστή την ύλη όλων των προηγούμενων επιπέδων, άλλως δεν "προκάνουμε" (ίσως και με την καταχώρηση, εν περιλήψει, κάποιων βασικών προηγούμενων γνώσεων) και, βασικά διδάσκεται η καινούρια ύλη, επέκταση της ήδη διδαχθείσης

γ. η διδακτέα ύλη σε κάθε επίπεδο του α. διδάσκεται υποχρεωτικά σε όλα τα επίπεδα και παρακολουθείται όπως σήμερα η διδακτέα ύλη της Γ΄ Λυκείου Κατεύθυνσης

δ. υπεύθυνοι και υπόλογοι για την υλοποίηση του προηγούμενου γ. είναι ο διδάσκων καθηγητής, ο Διευθυντής του σχολείου, ο Σχολικός Σύμβουλος και ο Διευθυντής του Γραφείου

(…ότι δυσανασχετούν οι βολεμένοι “φελλοί”)

Διονύσης Μάργαρης
22/05/2018 4:48 ΜΜ

Καλησπέρα Πάνο, καλησπέρα Βαγγέλη.

πεύθυνοι και υπόλογοι για την υλοποίηση…"

Δεν υπάρχουν υπεύθυνοι Βαγγέλη! 

Το σωστό να λέγεται:

"Η αρχή της ελάχιστης προσπάθειας έχει γίνει  πλέον επικρατούσα ιδεολογία. "