Υλικό Φυσικής - Χημείας.

Επειδή το να μοιράζεσαι πράγματα, είναι καλό για όλους….

Γιατί το Al2O3 είναι ιοντική και το AlCl3 είναι ομοιοπολική ένωση;

Πόσο μακριά πρέπει να πάμε τη βαλίτσα με τους "Λουιδες";

Ετικέτες: Ηλεκτρονιακή, δόμηση

Προβολές: 2215

Απαντήσεις σε αυτή τη συζήτηση

Σου μεταφερω αυτο που μολις διαβασα:Τo Al εχει τρια εξωτερικα ηλεκτρονια .Ειναι το δευτερο στοιχειο μετα το B στην IIIα ομαδα και για αυτο εμφανιζει επαμφοτεριζοντα χημικο χαρακτηρα.Ετσι ορισμενες απο τις ενωσεις του με αμεταλλα ειναι ομοιοπολικες και πολυ λιγες ιοντικες.Ειναι ισχυρο αναγωγικο γιατι εχει μεγαλο δυναμικο οξειδωσεως.Οταν ειναι σε μορφη σκονης "η μικρων τεμαχιων τοτε καιγεται με την θερμανση του σε Ο2 "η αερα και σχηματιζει το Al2O3 που ειναι επαμφοτεριζον οξειδιο.Οταν ειναι σε μεγαλυτερα τεμαχια ,τοτε οξειδωνεται σε Al2O3 μονο στη θερμοκρασια της λευκοπυρωσεως. Ενωνεται απευθειας με διαφορα αμεταλλα οπως με τα αλογονα και σχηματιζει AlX3, με το θειο Al2S3, με το αζωτο AlN, με τον ανθρακα Al4C3.  Ενω το Β που ειναι το πρωτο στην ΙΙΙα εχει τρια ηλεκτρονια και αυτο στην εξωτερικη του στοιβαδα αλλα δινει μονον ομοιοπολικες ενωσεις και σχηματιζει τρεις ομοιοπολικους δεσμους.   Επομενως (συμπερασμα δικο μου) η μεγαλυτερη ατομικη ακτινα του Al  σε σχεση με αυτη του B του δινει αυτη την διαφορετικοτητα στην χημικη του συμπεριφορα. Τα προηγουμενα ειναι απο το βιβλιο του Κ.Μανωλκιδη - Κ.Μπεζα ,1978

Στη χημεία υπάρχει ουσιαστικά μόνο ένας δεσμός, ο ομοιοπολικός. Αν η διαφορά ηλεκτραρνητικότητας ανάμεσα στα δυο στοιχεία που ενώνονται είναι πολύ μεγάλη, ο δεσμός χαρακτηρίζεται ιοντικός. Τώρα ποιά πρέπει να είναι αυτή η διαφορά δεν ξέρω ακριβώς. Ίσως κάποιοι να θεωρούν π.χ. α τη διαφορά αυτή και κάποιοι άλλοι β.

Καλησπέρα Χρήστο.

Οι δεσμοί κατά κανόνα είναι αυτοί που είναι! Δηλαδή σχηματίζεται ένα ή περισσότερο κοινά ζεύγη ηλεκτρονίων. Θα μπορούσαμε να πούμε σαν γενικό κανόνα ότι το μοντέλο είναι του ομοιοπολικού δεσμού!

Ανάλογα τώρα  με το πόσο ηλεκτροθετικά ή ηλεκτραρνητικά είναι τα άτομα που συμμετέχουν σε ένα δεσμό, έλκουν περισσότερο ή λιγότερο το κοινό ζεύγος των ηλεκτρονίων. 

Δηλαδή το κοινό ζεύγος των ηλεκτρονίων έλκεται από το ηλεκτραρνητικότερο από τα  δύο άτομα, με αποτέλεσμα να αποκτά περίσσεια αρνητικού φορτίου σε αντίθεση με το λιγότερο ηλεκτραρνητικό (η αν προτιμάς το πιο ηλεκτροθετικό) το οποίο παρουσιάζει έλλειμμα αρνητικού φορτίου, συνεπώς αποκτά θετικό φορτίο.

Σε ακραίες περιπτώσεις αυτή η διαφορετική έλξη έχει σαν αποτέλεσμα να μπορούμε να αποδώσουμε το κοινό ζεύγος στο ηλεκτραρνητικότερο και τότε μιλάμε για ιοντικό δεσμό.

Π.χ. Να+-.

Στο άλλο άκρο έχουμε δεσμό μεταξύ ατόμων με την ίδια ηλεκραρνητικότητα, οπότε μιλάμε για ένα καθαρό ομοιοπολικό δεσμό, π.χ. Η2.

Πάμε τώρα στις ενώσεις Al2O3, AlCl3.

Το οξυγόνο είναι ηλεκτραρνητικότερο του χλωρίου, με αποτέλεσμα ο δεσμός στο Al2O3 να είναι αρκετά πολωμένος και να μπορεί να θεωρηθεί ιοντική ένωση σε αντίθεση με το AlCl3 που έχουμε λιγότερο πολωμένο δεσμό με αποτέλεσμα να θεωρείται πολωμένος ομοιοπολικός δεσμός.

Αυτά τα λίγα, χωρίς να αναφερθώ βέβαια σε τιμές  ηλεκτραρνητικότητας αλλά και πόλωσης των συγκεκριμένων δεσμών…

Αντώνη γράφαμε μαζί...

δεν πειράζει Διονύση. Να είσαι καλά.

Διονύσης Μάργαρης είπε:

Αντώνη γράφαμε μαζί...

Με εξαίρεση το δεσμό μεταξύ του ηλεκτραρνητικότερου στοιχείου και του ηλεκτροθετικότερου, που μπορεί να θεωρηθεί ετεροπολικός δεσμός, κάθε άλλος δεσμός θεωρείται ομοιοπολικός με ποσοστό ετεροπολικού δεσμού (με εξαίρεση το δεσμό μεταξύ όμοιων ατόμων όπου έχουμε καθαρό ομοιοπολικό δεσμό). Όταν το ποσοστό του ετεροπολικού δεσμού ξεπερνά το 50% λέμε (στους μαθητές μας) ότι ο δεσμός είναι ετεροπολικός. Αν όχι τότε είναι ομοιπολικός. Στο ποσοστό του ετεροπολικού δεσμού παίζει ρόλο (προφανώς) η διαφορά ηλεκτροαρνητικότητας των δύο ατόμων που συνδέονται. Αρκετά στοιχεία (όπως το αργίλιο) με ενδιάμεση ηλεκτραρνητικότητα άλλοτε σχηματίζουν ομοιοπολικό και άλλοτε ετεροπολικό δεσμό. Εύστοχο το παράδειγμα που ανέφερε ο Διονύσης. Απλώς θα υπολογίσω (σε λίγο) από τη διαφορά ηλεκτραρνητικότητας του Αl  από τα Ο και Cl το ποσσοστό του ετεροπολικού δεσμού, για να επαληθευθεί η πρόβλεψη του Διονύση.

Πράγματι: Κατά Pauling οι τιμές ηλεκτραρνητικότητας του Al είναι 1,5 και του Ο και του Cl 3,5 και 3 αντίστοιχα. Άρα η διαφορά ηλεκτραρνητικότητας είναι 2 και 1,5 αντίστοιχα μεταξύ του Al και τοοων Ο και Cl αντίστοιχα. Με αυτές τις διαφορές το ποσοστό ετεροπολικού δεσμού δεσμού είναι πάνω από 50% (περίπου 55%) και στη δεύτερη κάτω από 50% (περίπου 45%), οπότε είναι αληθής ο ισχυρισμός του Διονύση.

Κώστα Αντώνη Διονύση και Γιώργο σας ευχαριστώ για το χρόνο σας.Επειδή πάντα κάνω τον συνήγορο του διαβόλου θα ήθελα να  απαντήσουμε στην πιθανή ερώτηση στις εξετάσεις:α)Να γραφεί ο ηλεκτρονιακός τύπος κατά Lewis του ΑlCl3  και ο ένας μαθητής έγραφε [Al]^+3 3[Cl]^-1  και ο άλλος έγραφε

                                  Cl-Al-Cl

                                      |

                                     Cl

θα ήταν και οι δύο σωστοί;Πως μπορoύμε να διακρίνουμε την διαφορά τους;Ο ένας μάλιστα είναι τέλειος και ο άλλος δεν ακολουθεί τον κανόνα της οκτάδας...

Καλημέρα Χρήστο.

Αν ο θεματοδότης ξέρει τα στοιχειώδη που χρειάζονται για τη Χημεία του Λυκείου, δεν πρέπει να βάλει τέτοιο θέμα. Αν όμως τεθεί, πρέπει να γίνουν δεκτές και οι δύο λύσεις. Αν του λέει ότι ο δεσμός είναι ετεροπολικός και γράψει ότι είναι ομοιοπολικός, τότε πρέπει να του το διαγράψει. Οι ασκήσεις στο σχολικό βιβλίο το αναφέρουν (γράψτε τον ετεροπολικό ή τον ομοιοπολικό δεσμό μεταξύ κλπ).

Γιώργο καλημέρα.Εγω πιστεύω τελικά ότι θα πέρνανε σωστό τον δεύτερο Lewis γιατί υπάρχει στην αντίστοιχη άσκηση του σχολικού.Το ερώτημα όμως παραμένει σε περιπτώσεις εκτός σχολικού εμείς πόσο μακριά πάμε τη βαλίτσα στους Η\Τ κατα Lewis.
Y.Σ.Μην ξεχνάμε εκείνο το περίφημο ΣΛ στην ταχύτητα αντίδρασης
C + O2 ------>CO2 για το αν η αντίδραση είναι απλή ή όχι το 2003 αν θυμάμαι και καλά ...

Χρήστο πρέπει οπωσδήποτε να πουν αν η ένωση θεωρείται ιοντική ή ομοιοπολική.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ είπε:

Κώστα Αντώνη Διονύση και Γιώργο σας ευχαριστώ για το χρόνο σας.Επειδή πάντα κάνω τον συνήγορο του διαβόλου θα ήθελα να  απαντήσουμε στην πιθανή ερώτηση στις εξετάσεις:α)Να γραφεί ο ηλεκτρονιακός τύπος κατά Lewis του ΑlCl3  και ο ένας μαθητής έγραφε [Al]^+3 3[Cl]^-1  και ο άλλος έγραφε

                                  Cl-Al-Cl

                                      |

                                     Cl

θα ήταν και οι δύο σωστοί;Πως μπορoύμε να διακρίνουμε την διαφορά τους;Ο ένας μάλιστα είναι τέλειος και ο άλλος δεν ακολουθεί τον κανόνα της οκτάδας...

Χρήστο στην άσκηση 64 (που υποθέτω ότι και εσύ αναφέρεσαι) στη σελίδα 49 αναφέρει ότι οι ενώσεις είναι ομοιοπολικές. Όμοια στην προηγούμενη άσκηση αναφέρει ότι οι ενώσεις είναι ετεροπολικές. Έτσι αν δοθεί ο ότι η ένωση είναι ετεροπολική ή αντίστοιχα ομοιοπολική, τότε οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να δώσουν τον ετεροπολικό ή τον ομοιοπολικό ηλεκτρονικό τύπο της ένωσης. Αν όμως δε δώσουν το τι είναι η ένωση, τότε μπορούν να δώσουν ή τον έναν ή τον άλλον ή και τους δύο τύπους. Πρέπει να δεχτούν όλες τις περιπτώσεις σωστές. Το ότι είναι σε άσκηση (και όχι σε παράδειγμα ή εφαρμογή και όχι στη θεωρία) διευκολύνει στον πλουραλισμό των λύσεων. 

Σωστή η ερώτησή σου "πόσο μακριά πάμε τους Η/Τ;". Πρέπει να μένουμε στα πολύ απλά. Για παράδειγμα το υπερχλωρικό οξύ δεν έχει τέσσερις απλούς δεσμούς με τα τέσσερα οξυγόνα. Έχει ένα μόνο απλό δεσμό και τρεις διπλούς δεσμούς με τα οξυγόνα. Το οξυγόνο με τον απλό δεσμό ενώνεται με το υδρογόνο. Ακόμη και ο κ. Κλούρας (Νίκος στο μικρό του και αγαπητός φίλος) έχει λανθασμένο τύπο (αυτό για να μην επικαλούμαστε την αυθεντία του βιβλίου, που είναι μετάφραση από πολλούς συναδέλφους). Έχει δύο διπλούς και δύο απλούς δεσμούς του χλωρίου με τα οξυγόνα! Επίσης το φωσφορικό οξύ: έχει τρεις απλούς δεσμούς με τα τρία άτομα οξυγόνου, που ενώνεται το καθένα με ένα άτομο υδρογόνου και ένα διπλό δεσμό με το τέταρτο οξυγόνο. Όταν όμως βάζουμε θέματα, που είναι λάθος, τότε τι λέμε (τι διδάσκουμε) τους μαθητές; Απλά τους διδάσκουμε τα λανθασμένα. Δηλαδή το κεντρικό στοιχείο να έχει πάντα τέσσερις δεσμούς (στις περιπτώσεις που ανέφερα, αλλά και σε αντίστοιχες) και ας είναι λάθος. Δηλαδή η σωστή πρόταση είναι να ασχολούμαστε μόνο με τύπους που δε λαμβάνουν μέρος τα ασύζευκτα ζεύγη ηλεκτρονίων του κεντρικού στοιχείου, αλλά η πρακτική πρόταση (για να προφυλάξουμε τους μαθητές μας) είναι να τους τα διδάσκουμε λανθασμένα όπως τα θέλουν. Επίσης οι Η?Τ κατά Lewis δεν εξηγούν τους τύπους όλων των ενώσεων. Εξ άλλου γιαυτό έρχονται νέες θεωρίες για να εξηγήσουν και όλες αυτές τις εξαιρέσεις. 

O Χρήστος έγραψε :

Πόσο μακριά πρέπει να πάμε τη βαλίτσα με τους "Λουιδες";

Εκτός από τα κλασικά του γνωστού βοηθήματος ( εγώ θεωρώ εντός εξεταστική πραγματικότητας την άσκηση οπου ο μαθητής θα πρέπει να προβλέψει την  μορφή αλλά και τον τύπο κατα Lewis ανάμεσα σε ένα μεταλλο του s τομέα με ένα εντόνως αμέταλλο του p τομέα ... μόνο αυτό ... όχι πρόβλεψη για ένωση μεταξύ αμετάλλων ) , "στο χωρίο μου" είναι πολύ δημοφιλή τα τελευταία χρόνια ....

.... οι ανυδρίτες οξέων ( κυρίως Ν2Ο5 )

.... το S COCl2 ( αγαπημένο μου )

.... οξείδια μετάλλων s τομέα ( και μετά αντίδραση με νερό ή οξέα )

Ενδιαφέρουσα προσέγγιση είχε - αν θυμάμαι καλά - και το περσινό θέμα της ΟΕΦΕ .

Να ρωτήσω και εγώ κάτι .... ψάχνετε ημιπολικούς σε άλλες μορφές πέρα του ΝΗ4+ ?

RSS

Φόρουμ συζητήσεων

Αφυδάτωσης 1 βουτανόλης 4 απαντήσεις 

Ξεκίνησε από τον/την ΑΝΤΩΝΗΣ ΧΡΟΝΑΚΗΣ. Τελευταία απάντηση από τον/την ΑΝΤΩΝΗΣ ΧΡΟΝΑΚΗΣ 8 Απρ.

Τα θέματα του 28ου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού Χημείας 39 απαντήσεις 

Ξεκίνησε από τον/την Χαρκοπλιάς Κώστας. Τελευταία απάντηση από τον/την Κώστας Μαντζανάς 8 Απρ.

Ka(H3O+);;; και Κb(OH-);;; 8 απαντήσεις 

Ξεκίνησε από τον/την Θοδωρής Βαχλιώτης. Τελευταία απάντηση από τον/την Χαρκοπλιάς Κώστας 27 Μαρ.

Πολυμερισμός 1,4 17 απαντήσεις 

Ξεκίνησε από τον/την ΧΡΗΣΤΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ. Τελευταία απάντηση από τον/την Κώστας Μαντζανάς 27 Μαρ.

Φωτόδεντρα Χημείας ( τι είν' πάλι τούτο !!!) 1 απάντηση 

Ξεκίνησε από τον/την Αντώνης Μπαλτζόπουλος. Τελευταία απάντηση από τον/την Θοδωρής Βαχλιώτης 24 Μαρ.

Κορυφαία μήνα

1. Μια τρύπα στο νερό και η Αρχή του Αρχιμήδη

Δημοσιεύθηκε από το χρήστη Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας στις 21 Μάρτιος 2014

2. Τράπεζα θεμάτων

Δημοσιεύθηκε από το χρήστη Εμμανουήλ Λαμπράκης στις 8 Απρίλιος 2014

3. Πανελλήνιος Διαγωνισμός Φυσικής της ΕΕΦ 2014.

Προστέθηκε από το χρήστη Διονύσης Μάργαρης στις 29 Μάρτιος 2014

5. Ένα επαναληπτικό μάθημα στην ... Α΄Λυκείου

Προστέθηκε από το χρήστη ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΟΓΡΑΜΑΤΖΑΚΗΣ στις 12 Απρίλιος 2014

© 2014   Created by Διονύσης Μάργαρης.   Με την υποστήριξη του

Διακριτικά  |  Αναφορά προβλήματος  |  Όροι χρήσης