Υλικό Φυσικής - Χημείας.

Επειδή το να μοιράζεσαι πράγματα, είναι καλό για όλους….



Δίνεται η πειραματική διάταξη του σχήματος, όπου στο δοχείο με θερμομονωτικά τοιχώματα, περιέχεται νερό μάζας 200g  σε θερμοκρασία 14,73°C. Αφήνουμε ένα σώμα μάζας 2kg να πέσει από ύψος h=2m, το οποίο φτάνει στο έδαφος με ταχύτητα υ=1m/s, ενώ η περιστροφή των μεταλλικών δακτυλίων αναδεύει το νερό. Επαναλαμβάνουμε την ίδια διαδικασία 10φορές.
Ποια είναι η τελική θερμοκρασία ...

Η συνέχεια στο Blogspot.

Προβολές: 515

Ετικέτες: διατ-ενέργειας, τάξη-α

Σχόλιο από τον/την ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΟΓΡΑΜΑΤΖΑΚΗΣ στις 6 Μάρτιος 2012 στις 11:17

ΤΙ ΩΡΑΙΟ ΘΕΜΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ... ΔΙΟΝΥΣΗ.

ΜΕΤΑΡΟΠΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ...ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΤΟ ΝΕΡΟ.

ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ...

ΜΗΠΩΣ ΑΥΤΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΤΑ ΝΟΙΩΣΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΤΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΕΙ ΕΝΑΣ ΜΑΘΗΤΗΣ;

ΝΟΜΙΖΩ ΝΑΙ. ΕΤΣΙ ΤΟ ''ΠΕΙΡΑΜΑ'' ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΕΧΕΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ..Η ΜΗΠΩΣ ΕΙΜΑΙ ΡΟΜΑΝΤΙΚΟΣ;

ΝΑ'ΣΑΙ ΚΑΛΑ ΔΙΟΝΥΣΗ.

Σχόλιο από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 6 Μάρτιος 2012 στις 15:49

Πολύ καλή. Μια ευκολοπαρουσίαστη άσκηση must θα έλεγα.

Όταν θα ξαναδιδάξω στην Α΄ θα την χρησιμοποιήσω.

Μια ερώτηση:

Αν κάνουμε το πείραμα στο εργαστήριο θέλουμε την ταχύτητα με την οποία φτάνει στο έδαφος.

Με μάζα 200g θα μπορούσαμε να την βρούμε από θεώρημα Merton ή (όπως νομίζω) αποκτά οριακή ταχύτητα; 

Με μικρή μάζα και πολλές φτερωτές είναι η κίνηση ισοταχής οπότε υ = h/t ;

Ξέρω ότι άλλος είναι ο στόχος της άσκησης αλλά σε διαθεματικά προβλήματα δύσκολα κάνω προσεγγίσεις.

Ο Joule είχε πετύχει πολύ μικρή ταχύτητα;

Η ερώτηση και προς τους πειραματικούς.

Σχόλιο από τον/την Φιορεντίνος Γιάννης στις 6 Μάρτιος 2012 στις 15:53

   Πολύ καλή δουλειά Διονύση.

Μου άρεσε αυτό το "πέρασμα" από τη μηχανική στη θερμοδυναμική!

Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 6 Μάρτιος 2012 στις 20:44

Γιάννη, Γιώργο, Γιάννη και Γιάννη σας ευχαριστώ.

Η εικόνα της παραπάνω άσκησης, είναι η εικόνα του σχολικού βιβλίου, που περιγράφει το πείραμα του Joule. Η δική μου παρέμβαση είναι στο να δημιουργήσω μια άσκηση, στοχεύοντας να γίνει κατανοητό, ότι μπορείς να "θερμάνεις" ένα σώμα χωρίς θερμότητα, αλλά μέσω έργου.

Δεν έκανα το πείραμα, αλλά δεν μπορείς να μην θαυμάσεις την ικανότητα του ανθρώπου, που με ένα παρόμοιο τρόπο μπόρεσε να αποδείξει ότι 1cal=4,18J!!!

Χρειάστηκε να επαναληφθεί 10 φορές η πτώση σώματος 2kg, για να αυξήσει την θερμοκρασία του νερού, μόλις κατά 0,47 βαθμούς!!! 

Υπάρχουν απώλειες; Προφανώς! Αυτή η τροχαλία δεν πήρε κινητική ενέργεια; Πήρε. Βέβαια αυτή μπορεί να υπολογιστεί. Η αντίσταση του αέρα; Υπάρχει, αλλά αν το σώμα είναι ένα μεταλλικό δί-κιλο μπορεί να θεωρηθούν αμελητέες οι απώλειες.

Η κίνηση είναι ευθύγραμμη ομαλή; Μάλλον όχι, αλλά ούτε και για την εκθετική αύξηση της ταχύτητας που να καταλήγει σε οριακή τιμή, μου πάει. Η περιστροφή του νερού είναι τυρβώδης και μάλλον τα μοντέλα δεν πατάνε και πολύ καλά.

Αλλά η τελική ταχύτητα, με τα σημερινά μέσα, νομίζω ότι εύκολα μπορεί να υπολογιστεί. Την εποχή βέβαια του Joule, τα πράγματα δεν ήταν τόσο εύκολα...

Σχόλιο από τον/την Δημήτρης Αναγνώστου στις 7 Μάρτιος 2012 στις 0:38

Διονύση τα πρωτάκια σου θα πάνε σφαίρα του χρόνου, θερμοδυναμική!

Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μητρόπουλος στις 7 Μάρτιος 2012 στις 2:23

Πολύ καλή Διονύση!

Άλλο ένα παράδειγμα έργου σε θερμότητα (για ποικιλία και ... διαθεματικότητα) είναι το φούσκωμα του λάστιχου του ποδηλάτου με την τρόμπα χειρός, που μετά από λίγο καίει στο κάτω μέρος της (και μη σου πουν τριβή ... το έμβολο είναι γεμάτο γράσσο :-))

Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 7 Μάρτιος 2012 στις 7:44

Καλημέρα Δημήτρη και Διονύση.

Δημήτρη, δεν ελπίζω... Η εικόνα της φετινής Α΄Λυκείου, δεν είναι καθόλου ενθαρρυντική.

Διονύση, έχουν αλλάξει ο καιροί!!! Όταν τους έφερα την συζήτηση στην τρόμπα του ποδηλάτου, κανείς δεν ήξερε ότι ζεσταίνεται....

Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μητρόπουλος στις 7 Μάρτιος 2012 στις 12:04

Τώρα που το λες ...

μέχρι και τη μπάλα την πάνε στο ... βενζινάδικο για φούσκωμα!

Σχόλιο από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 7 Μάρτιος 2012 στις 12:10

Σχετικά με αυτό που συζητάτε στην αρχή του video ο Γιάννης Γάτσιος προκαλεί ανάφλεξη του μπαμπακιού με μηχανικό έργο.

Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μητρόπουλος στις 7 Μάρτιος 2012 στις 12:29

Τρομερό! Με μία κίνηση!

Σκεφτείτε τα ... "πρώτα χρόνια" πόσος αγώνας με το τρίψιμο ξύλων για να ανάψουν φωτιά!

Σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος του Υλικό Φυσικής - Χημείας. για να προσθέσετε σχόλια!

Γίνετε μέλος του Υλικό Φυσικής - Χημείας.

Φόρουμ

Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τις Φυσικές Επιστήμες στο Γυμνάσιο 6 απαντήσεις 

Ξεκίνησε από τον/την Βαγγέλης Βιολάτος στο Γενικά θέματα. Τελευταία απάντηση από τον/την Βαγγέλης Βιολάτος χθες.

Ανάθεση διδασκαλίας στους ΠΕ12.10 5 απαντήσεις 

Ξεκίνησε από τον/την ΑΝΔΡΕΑΣ ΡΙΖΟΠΟΥΛΟΣ στο Γενικά θέματα. Τελευταία απάντηση από τον/την Θοδωρής Βαχλιώτης το Σάββατο.

CERN: Μαθητές Λυκείου εκτελούν το πείραμά τους στον επιταχυντή Proton Synchrotron (PS) 5 απαντήσεις 

Ξεκίνησε από τον/την Ανδρέας Βαλαδάκης στο Θέματα Φυσικής. Τελευταία απάντηση από τον/την Βασίλειος Γκάγκας την Παρασκευή.

from science to engineering

Ξεκίνησε από τον/την Βαγγέλης Φινδανής στο Γενικά θέματα 7 Σεπ.

Το Νέο Λύκειο; 414 απαντήσεις 

Ξεκίνησε από τον/την Διονύσης Μάργαρης στο Γενικά θέματα. Τελευταία απάντηση από τον/την Παπαδόπουλος Πέτρος 7 Σεπ.

Κορυφαία μήνα

1. Με την επιστροφή γέμισε ο τόπος ελατήρια…

Προστέθηκε από το χρήστη ΧΡΗΣΤΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ στις 5 Σεπτέμβριος 2014

2. Ισχύει ή όχι η ΑΔΟ και η ΑΔΣ;

Προστέθηκε από το χρήστη ΧΡΗΣΤΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ στις 6 Σεπτέμβριος 2014

3. Μερικά ερωτήματα σε μια φθίνουσα ταλάντωση.

Προστέθηκε από το χρήστη Διονύσης Μάργαρης στις 20 Αύγουστος 2014

4. Εξεταζόμενο μαθημα η Πληροφορικη!

Δημοσιεύθηκε από το χρήστη Δημητρης Παπαγεωργιου στις 5 Σεπτέμβριος 2014

© 2014   Created by Διονύσης Μάργαρης.   Με την υποστήριξη του

Διακριτικά  |  Αναφορά προβλήματος  |  Όροι χρήσης