Η Γλώσσα και η Φυσική…

 Δημοσιεύτηκε από το χρήστη Διονύσης Μάργαρης στις 10 Απρίλιος 2010 στις 17:46 στην

Με αφορμή την ανάρτηση

ΗΤΑΝ ΣΩΣΤΗ Η ΕΡΩΤΗΣΗ;

του φίλου Ξενοφώντα Στεργιάδη πάνω στην εννοιολογική ανάλυση μιας ερώτησης  που δόθηκε σε εξετάσεις, θα ήθελα να διευρύνουμε λίγο τον προβληματισμό μας, προσπαθώντας να απαντήσουμε σε ερωτήματα όπως τα παρακάτω:

1)      Ποιος έχει την ευθύνη να διδάξει σωστά τη γλώσσα στη νέα γενιά; Μόνο οι φιλόλογοι ή είναι μια συλλογική προσπάθεια όλως των διδασκόντων σε μια τάξη; Μήπως διδάσκοντας μια επιστήμη, έχουμε την ευθύνη και της διδασκαλίας της «ειδικής επιστημονικής γλώσσας» αλλά και την ευθύνη να επικοινωνούμε με τους μαθητές μας εν γένει με σωστή χρήση της Ελληνικής γλώσσας;

2)      Διδάσκουμε μια επιστήμη. Πόσο καλά χρησιμοποιούμε τη γλώσσα μας ώστε να μπορέσουμε να περάσουμε στους μαθητές μας τις έννοιες που θέλουμε; Μπορούμε να μεταδώσουμε δύσκολες έννοιες με μια φτωχή γλώσσα; Είμαστε προετοιμασμένοι να διδάξουμε χρησιμοποιώντας σωστά γλωσσικά εργαλεία ή τουλάχιστον κάνουμε μια συνεχή προσπάθεια βελτίωσής τους, θεωρώντας ότι είναι μια σημαντική συνιστώσα μιας καλής διδασκαλίας;

3)      Ζητάμε από του μαθητές μας να αναλύσουν τη σκέψη τους, όταν αναλύουν ένα φαινόμενο ή όταν δικαιολογούν μια θέση τους; Πόσο επιμένουμε στη σωστή γλωσσική απόδοση μιας απάντησής τους;

4)      Έχει γίνει πολύ μεγάλη συζήτηση για το πρόβλημα της παπαγαλίας και εδώ και μια δεκαετία, άλλαξε ο τρόπος εξέτασης, οπότε σταματήσαμε να ζητάμε ορισμούς ή αποδείξεις. Γενικά αυτό που λέγαμε παλιότερα εξέταση θεωρίας. Δίνουμε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή μιας σύντομης απάντησης. Τι συνέπειες είχε αυτός ο τρόπος εξέτασης στη γλωσσική εξέλιξη των μαθητών μας;  Βοήθησε αλήθεια στην καλύτερη κατανόηση της επιστήμης μας από τους διδασκόμενους;  Μήπως ακόμη και στην κατανόηση των φαινομένων έκανε ζημιά;

5)      Τα τελευταία χρόνια έχει έρθει σε πρώτο επίπεδο η ένταξη της εικόνας στη διδασκαλία μας. Είτε αυτό λέγεται παρουσίαση, είτε βίντεο, είτε «διαδραστικός πίνακας» και ηλεκτρονικό σχολείο!!! Είναι ένα βήμα προόδου αυτό ή μήπως συνοδεύεται και με αρνητικά επακόλουθα; Μπορεί μια εικόνα να είναι χίλιες λέξεις.. Αλλά μήπως οι χίλιες λέξεις μπορούν να έχουν μεγάλη αξία σε πολλά γνωστικά επίπεδα, οπότε δεν πρέπει να αντικατασταθούν από  μια εικόνα;;

6)      Υποστηρίζεται ότι η εξασθένιση της γλώσσας συνοδεύεται από εξασθένιση της σκέψης. Μήπως δεν μπορούμε να εξασκήσουμε τη σκέψη των μαθητών μας, αν παράλληλα δεν ανεβάσουμε τις γλωσσικές τους επιδόσεις;

7)      Ακούω συχνά συναδέλφους να υποστηρίζουν, αναφερόμενοι σε βαθμολόγηση γραπτών δοκιμίων, ότι αυτό δεν είναι δικό μου πρόβλημα, αφού δείχνει μια αδυναμία του μαθητή στα Μαθηματικά και αυτό θα αξιολογηθεί από τον Μαθηματικό και το άλλο δεν είναι δικό μου πρόβλημα αφού είναι θέμα γλώσσας και αυτό είναι πρόβλημα του Φιλολόγου. Τελικά τι ουσιαστικό θα μείνει από την επιστήμη που διδάσκουμε, αν την απογυμνώσουμε από τη γλώσσα και τα μαθηματικά που την περιγράφουν;

 

Οι απαντήσεις…

(Visited 59 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
0 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια