Δημοσιεύτηκε από τον/την Διονύσης Μητρόπουλος στις 21 Μάιος 2011 και ώρα 21:30
Στο αρχείο pdf πιο κάτω, μπορείτε να βρείτε μια εκτενή απάντηση στο ερώτημα Δ1 του Δ Θέματος των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων στη Φυσική Κατεύθυνσης:
(Και στο Blogspot)
Τα σχόλια
Σχόλιο από τον/την Εμμανουήλ Λαμπράκης στις 21 Μάιος 2011 στις 22:15
Αγαπητέ Διονύση
Συγχαρητήρια.
Επιπρόσθετα ήθελα να σταθώ στο ότι απο την λύση που έκανες προκύπτει ότι οι περισσότεροι από τους λύτες αντιμετοπίζουν το πρόβλημα εντελώς επιδερμικά και σε πολλές περιπτώσεις συγχέουν την υπόθεση με το συμπέρασμα.
Μπράβο Διονύση!
Στην περίπτωση ΙΙ-β , αν ερμήνευσα σωστά, το σύστημα θα κάνει ταλάντωση. (Σαν στροφικό εκκρεμές).
Συνάδελφοι, πόσα πράγματα μπορεί κανείς να μάθει μέσα από την καλοπροαίρετη κριτική των θεμάτων Φυσικής κατεύθυνσης! Παρατηρήσεις, σχόλια και επισημάνσεις από πολλούς και καλούς συναδέλφους. ( Δείτε επίσης και τα σχόλια του Ανδρέα Κασσέτα. Αξίζουν τον κόπο! )
Κατά τη γνώμη μου το τμήμα ΒΟ΄δεν φαίνεται, τουλάχιστον από το σχήμα, να είναι νήμα…Ούτε και έλασμα θα μπορούσε να είναι. Προφανώς, αν είχε σχεδιαστεί σωστά, πρόκειται για τροχαλιοθήκη, η οποία είναι καλά στερεωμένη ( ή μήπως όχι; ) στο άκρο Β της ράβδου.
Στο Δ1 θα μπορούσε απλά να δηλώνεται ότι το σύστημα ισορροπεί με τη ράβδο σε οριζόντια θέση και να ζητείται π.χ. η μάζα mΓ . Άξιζε τόσο μπέρδεμα για τις τέσσερις πρώτες μονάδες;
Με την ευκαιρία, τι θα λέγατε για τα θέματα Φυσικής κατ. των εσπερινών Λυκείων; Στο Θέμα Δ, υπάρχει μόνον η τροχαλία με τα δύο σώματα (έτσι απλά ) και φυσικά υπάρχει αντίστοιχη άσκηση στο σχολικό βιβλίο, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το Δ1 ερώτημα. Όσο για το θέμα Γ, στιγμιότυπο τρέχοντος κύματος, με τη βοήθεια του οποίου ένα μέτριος μαθητής θα μπορούσε να βρεί τα βασικά μεγέθη και να απαντήσει σχετικά εύκολα στα υπόλοιπα ερωτήματα.
Αγαπητοί Εμμανουήλ, Γιάννη, Νίκο σας ευχαριστώ για τα σχόλια 🙂
Τα θέματα των Εσπερινών ήταν σαφώς πιο εύκολα. Δίνεται η εντύπωση ότι είναι απλουστευμένη εκδοχή …
Διονύση σε ευχαριστούμε,
μια άψογη(όπως μας έχεις συνηθίσει)μελέτη της όλης διάταξης.
Για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις:
Η μελέτη αυτή, αποτελεί μια εκτενή απάντηση, όπως ακριβώς την ονομάζεις και όχι πρόταση
για το τι μπορεί κάποιος να ζητήσει από τους εξεταζόμενους μαθητές στις συγκεκριμένες συνθήκες εξέτασης.
Δεν κατανοώ τι νόημα είχε το συγκεκριμένο κακοδιατυπωμένο ερώτημα, όταν υπάρχει το Δ4,
το οποίο το υπερκαλύπτει.
………………………………………………………………………………………………………..
Μεταφέρω τις σκέψεις μου, μόλις πήρα τα θέματα στα χέρια μου, το πρωί της Παρασκευής
στην εξέταση των Φ.Α μαθητών.
Προφανώς και το μυαλό μου δεν πήγε στον υπολογισμό των ροπών των εξωτερικών δυνάμεων του συστήματος γύρω από τον άξονα στο Ο κατευθείαν (ειλικρινά σκέφτομαι μήπως μειονεκτώ
σε σχέση με τις λύσεις που βλέπω να ανεβαίνουν μετά από μια μέρα από την εξέταση, όπου η λύση αυτή προτείνεται τόσο απλά λες και ήταν αυτονόητη ή το σύνηθες στη διδασκαλία μας…..)
Πολύ πιο συμβατικά σκέφτηκα να υποθέσω ότι εκτελεί επιταχυνόμενη περιστροφική και να καταλήξω ότι α(γων)=0, να υπολογίσω την κατακόρυφη δύναμη στήριξης στην τροχαλία και στη συνέχεια τα γνωστά……
Βλέποντας την έκταση των πράξεων, σκέφτηκα, καλά όλα αυτά για 4 μόρια;;;;
Διαβάζοντας δε το Δ4, σκέφτομαι, αφού όλα θα τα ξανακάνω πιο κάτω, γιατί τόση ταλαιπωρία;;;
Μαθητής λοιπόν που για να φθάσει το 100 σε αυτή την έκταση του διαγωνίσματος σκέφθηκε
ότι πρέπει να προλάβει τα 21 υπόλοιπα μόρια του θέματος και έκανε όχι πολύ αναλυτικά το Δ1, οφείλει να τιμωρηθεί;;;;
Αν το θέμα έπαιρνε 10 μόρια και δεν υπήρχε το Δ4, ίσως να έπρεπε να είμαστε πιο σχολαστικοί….Εδώ η εξέταση δεν ήταν ποιος ήξερε, αλλά ποιος θα προλάβει…..
Μάλλον οι λύτες της επιτροπής δεν χρονομέτρησαν καλά τους ευατούς τους….
Ακούγοντας διάφορα χτες στη δοκιμαστική βαβμολόγηση από συναδέλφους, περί απαιτήσεων
που πρέπει να έχουμε στο θέμα Δ, θέλω να δηλώσω και από εδώ, ότι τα παιδιά που εξετάζονται δεν είναι μηχανάκια, δεν είναι σπίτι με το εσπρεσσάκι τους και δε διασταυρώνουν τις λύσεις που δίνουν πριν τις δώσουν……….
Ας τα λάβουμε όλα αυτά σοβαρά υπ΄όψη μας
…………………………………………………………………………………………………………….
Για να μην υπάρξει παρεξήγηση, όλα αυτά δε συνδέονται με την εξαιρετική ανάρτηση του Διονύση, στην οποία εγώ συνάντησα πράγματα που την Παρασκευή το πρωί δεν ήταν ταξινομημένα στο μυαλό μου…..
Προσπερνώ τα συγχαρητήρια προς το Διονύση διότι ήδη του τα έχω δώσει μέσω mail, έχουμε ανταλλάξει απόψεις και συμφωνούμε.
Θέλω να σταθώ στο σημείο:
Η σχέση Στεξ(ο)=0 το ΜΟΝΟ που μας εξασφαλίζει είναι ότι ο ρυθμός μεταβολής της ΟΛΙΚΗΣ στοφορμής του συστήματος είναι ίσος με μηδέν.
Δηλ. δεν απαγορεύει στο κάθε σώμα να έχει επιτάχυνση (γωνιακή ή μεταφορική). Με απλά λόγια χρειάζεται περαιτέρω επεξεργασία για να φτάσουμε στην ισορροπία. Ο Γιάννης (Κυρ) έχει ήδη αναφέρει παράδειγμα.
Να σημειωθεί ακόμα ότι σύμφωνα με το σχολικό βιβλίο ο μαθητής γνωρίζει ότι στροφορμή μπορεί να έχει ένα υλικό σημείο που κινείται ΜΟΝΟ κυκλικά ή ένα στερεό που κινείται ΜΟΝΟ στροφικά!!! Στην άσκηση όμως η τροχαλία αν κινηθεί θα εκτελέσει μεταφορική κίνηση αν θεωρήσουμε ότι το ϴ είναι νήμα, κάτι που θεώρησαν και οι μαθητές.
Αν θεωρήσουμε ότι το ϴ είναι αβαρές λαμάκι τότε χρειάζεται διαφορετική αντιμετώπιση διότι η τροχαλία μπορεί να στραφεί μαζί με τη ράβδο ως ένα σώμα.
Φυσικά όπως γράφει ο Διονύσης πρώτα απ’ όλα πρέπει να αποδείξουμε ότι η τροχαλία δεν θα στραφεί γύρω από το Ο΄, κάτι που ΔΕΝ είναι αυτονόητο επειδή τα βάρη είναι ίσα από τα δύο μέρη.
Η γνώμη μου είναι ότι το Δ1 πρέπει να ακυρωθεί, διότι δεν μπορεί να λυθεί σωστά με τις γνώσεις των μαθητών. Αν λάβουμε υπόψη τις ασάφειες της άσκησης τότε …..
Αν κάπου σφάλω παρακαλώ να με διορθώσετε.
ΥΓ.
Ο ανηψιός μου που έδινε με ρώτησε:
Γιατί οι μ…… δεν μας εδωσαν ότι το σύστημα ισορροπεί και να μας ζητήσουν να βρούμε κάτι άλλο.
Γιατί να χρειάζεται να γράψω τόσες μ……ς για 4 μόρια.
Τον ρώτησα αν θεώρησε το ϴ νήμα ή λαμάκι, δυστυχώς δεν μπορώ να γράψω την απάντηση που πήρα γιατί θα λογοκριθεί!!!
Τα συμπεράσματα δικά σας!!!
Νίκο γράφω βιαστικά το σχόλιο γιατί δεν είμαι σπίτι.
Η σχέση Στεξ(ο)=0 μας εξασφαλίζει ότι ο ρυθμός μεταβολής της ολικής στοφορμής είναι μηδέν, αλλά επειδή λόγω νήματος τα σώματα μόνο ομόρροπες στροφορμές μπορούν να έχουν, άρα μας εξασφαλίζει και ότι δεν επιταχύνονται.
Δεν μας εξασφαλίζει βέβαια ότι δεν κινούνται (ομαλά), αλλά αυτό δεν επηρρεάζει την ισορροπία της ράβδου (μέχρι κάποιο από τα δύο να τρακάρει στην τροχαλία! :-))