Ένα σώμα μάζας 2kg ηρεμεί δεμένο στο άκρο κατακόρυφου νήματος μήκους ℓ=1m, το άλλο άκρο του οποίου είναι δεμένο σε σταθερό σημείο Ο. Σε μια στιγμή, ασκούμε στο σώμα μια δύναμη F, εφαπτομενικά όπως στο σχήμα, μέχρι να φτάσει στη θέση Β, όπου το νήμα γίνεται οριζόντιο. Στη θέση Β η δύναμη F παύει να ασκείται, ενώ το έργο της για την παραπάνω μετακίνηση είναι ίσο με 100J.
i) Να υπολογίσετε το έργο του βάρους για την κίνηση από τη θέση Α στη θέση Β.
ii) Πόση είναι η κινητική ενέργεια του σώματος στη θέση Β;
iii) Να υπολογίσετε την τάση του νήματος στις θέσεις Α και Β.
iv) Ποια η ελάχιστη κινητική ενέργεια που θα αποκτήσει στη συνέχεια κατά την περιστροφή του το σώμα και πόση θα είναι τη στιγμή αυτή η τάση του νήματος;
v) Να υπολογιστεί το μέτρο της…
Η συνέχεια στο Blogspot.
ή
Σχόλιο από τον/την Βασίλης Δουκατζής στις 25 Οκτώβριος 2013 στις 9:36
Διονύση καλημέρα!
Είπα να σε προλάβω σήμερα στην ανάρτηση αλλά είσαι πολύ πρωινός τύπος και έτσι πάλι με πρόλαβες.
Πολύ ωραία άσκηση χρησιμοποιώντας κάθε φορά άλλο ενεργειακό θεώρημα, αλλά και εισαγωγή στην γ λυκείου στο έργο δύναμης σταθερής ροπής.
Μία παρατήρηση μόνο "iii) Πριν ασκηθεί η δύναμη F, το σώμα ισορροπεί στην θέση Α, οπότε ΣF=0"
Νομίζω καλό είναι να ξεκινά διανυσματικά το ΣF=0, γιατί μετά συνηθίζουμε να τα κάνουμε όλα μέτρα και αντιμετωπίζουμε την δύναμη στο τέλος ως μονόμετρο μέγεθος.
Καλημέρα!
Σχόλιο από τον/την ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΟΓΡΑΜΑΤΖΑΚΗΣ στις 25 Οκτώβριος 2013 στις 9:40
Kαλημέρα Διονύση…όμορφη πρόταση.
Δεν ξέρω πως αισθάνεσαι… μακρυά από την πρώτη σχολική γιορτή.
Όμως θα σου αφιερώσω το ένα όμορφο τραγούδι να στην θυμίσει.
Το ακορντεόν
Σχόλιο από τον/την Κωστας Ψυλακος στις 25 Οκτώβριος 2013 στις 11:35
Πολυ καλη και με ωραιες παρατηρησεις ! Στην εκφωνηση το εργο της F το δινεις 100 J αλλα στην λυση το βαζεις 80 J κανε μια μικρη αλλαγη ! Καλη συνεχεια…
Σχόλιο από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 25 Οκτώβριος 2013 στις 11:53
Πολύ καλή.
Έχω αποφασίσει να κάνω τέτοιου ύφους ασκήσεις αν και η κεντρομόλος υποβαθμίστηκε πλέον.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 25 Οκτώβριος 2013 στις 12:13
Καλημέρα συνάδελφοι. Ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Έχεις δίκιο Βασίλη για το διάνυσμα, όπως επίσης Κώστα για την τιμή 100!!!
Γιάννη (Δογρ), ευχαριστώ για την αφιέρωση.
Επίκαιρο τραγούδι, αφού ξεχνάμε…
Σχόλιο από τον/την Εμμανουήλ Λαμπράκης στις 25 Οκτώβριος 2013 στις 21:23
Διονύση καλησπέρα
Θα συμφωνήσω με το Βασίλη. Πολύ καλό πρόβλημα για τη Β' Λυκείου που προετοιμάζει για κάτι αντίστοιχο στην κατεύθυνση της Γ΄Λυκείου.
Στα σχήματα συμβολίζεις την οριζόντια και την κατακόρυφη δύναμη με το ίδιο ακριβώς σύμβολο.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 25 Οκτώβριος 2013 στις 21:32
Καλησπέρα Μανώλη.
Χαίρομαι που σου άρεσε η άσκηση.
Σε ποια δύναμη αναφέρεσαι; Στην F; Μα η ίδια δύναμη είναι, άλλο αν αλλάζει κατεύθυνση.
Στις τάσεις αλλάζω σύμβολα, θέλοντας να δείξω το διαφορετικό μέτρο, αλλά στην F, νομίζω ότι δεν προσφέρει κάτι εννοιολογικά και ίσως προκαλέσει μπέρδεμα, η αλλαγή του συμβόλου.
Σχόλιο από τον/την Εμμανουήλ Λαμπράκης στις 25 Οκτώβριος 2013 στις 21:44
Διονύση ως διανύσματα, σύμφωνα με το συμβολισμό σου στο σχήμα, η οριζόντια και η κατακόρυφη F είναι ίδια ενώ πρέπει να είναι διαφορετικά. Λεπτομέρεια βέβαια.
Σχόλιο από τον/την Φιορεντίνος Γιάννης στις 26 Οκτώβριος 2013 στις 10:44
Καλημέρα σε όλους.
Διονύση η άσκηση είναι μια εξαιρετική διδακτική πρόταση! Και φυσικά όπως πάντα πολύ χρήσιμα τα σχόλια στο τέλος της άσκησης.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 26 Οκτώβριος 2013 στις 10:49
Καλημέρα Γιάννη.
Σε ευχαριστώ.
Σχόλιο από τον/την ΜΑΝΩΛΗΣ ΔΡΑΚΑΚΗΣ στις 26 Οκτώβριος 2013 στις 11:40
Διονύση καλημέρα.
Ωραίο θέμα, και το χρειάζομαι άμεσα…Ευχαριστώ.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 26 Οκτώβριος 2013 στις 16:46
Καλησπέρα Μανώλη.
Χαίρομαι αν μπορεί να σου φανεί χρήσιμο.
Θα είναι σαν να το χρησιμοποιώ εγώ, θα αποκτήσει σκοπό ύπαρξης.
Την Τρίτη θα είμαι μαζί σου στην τάξη Μανώλη…