Κατά μήκος ενός ευθύγραμμου δρόμου κινούνται δύο αυτοκίνητα Α και Β και στο διάγραμμα δίνονται οι θέσεις τους σε συνάρτηση με το χρόνο, όπου τη στιγμή t1 τα δύο οχήματα βρίσκονται στην ίδια θέση x1.
i) Περισσότερο μετατοπίσθηκε στο χρονικό διάστημα 0-t1 το αυτοκίνητο:
α) Α β) Β γ) μετατοπίσθηκαν εξίσου
ii) Μεγαλύτερη μέση ταχύτητα στο διάστημα 0-t1 είχε το αυτοκίνητο:
α) Α β) Β γ) τα δυο αυτοκίνητα είχαν ίσες μέσες ταχύτητες
iii) Ποιο αυτοκίνητο έχει μεγαλύτερη ταχύτητα τη στιγμή t1;
iv) Τη στιγμή t1 το Α αυτοκίνητο φρενάρει και μετά από λίγο σταματά.
Ποιο από τα παρακάτω διαγράμματα παριστά συνολικά τη θέση του σε συνάρτηση με το χρόνο;
Να δικαιολογήσετε …
Η συνέχεια στο Blogspot.
ή
Μετατόπιση, ταχύτητες και ένα διάγραμμα.
Μετατόπιση, ταχύτητες και ένα διάγραμμα.
Οπτικοποίηση:
Γιάννη σε ευχαριστώ, για την οπτικοποίηση.
Πολύ χρήσιμη Διονύση
και εξαιρετικά τα σχόλια
(για τους "διαστημικούς", δηλαδή για αυτούς που αγαπάνε το διάστημα, αντί της μετατόπισης, να πούμε ότι ίδιες είναι οι απαντήσεις στα δυο πρώτα ερωτήματα, αν μιλούσαν για διάστημα και μέση (μονόμετρη) ταχύτητα)
Γιάννη
"δεν παλεύεσαι"
(μέχρι και χωρίς οδηγό κινούνται τα αμάξια σου…)
Πολύ ωραίο θέμα Διονύση.
Στην Α Λυκείου πιστεύω ότι ο συνάδελφος πρέπει να αφιερώσει χρόνο για να μάθει στα παιδιά να «διαβάζουν» διαγράμματα.
Σ’ αυτό βοηθάει αρκετά το θέμα σου.
Επίσης στην Α Λυκείου χρειάζεται πολύ προσπάθεια για να διαχωριστούν οι έννοιες : θέση , μετατόπιση , διάστημα.
Αλλά εκ πρόσφατης εμπειρίας μου προκύπτει ότι και στην Γ Λυκείου δεν είναι εντελώς ξεκάθαρες.
Διονύση σ’ευχαριστώ που επιμένεις σε προτάσεις της ύλης Α’ Λυκείου.
Μια επιμονή που έχει μεγάλη αξία .
Ειδικά στην ”συνομιλία” των μαθητών με τα διαγράμματα .
Πιστεύω ότι είναι απαραίτητο πια να επιμένουμε ως διδάσκοντες …απο την αρχή
στο ξεκαθάρισμα των βασικών εννοιών.
Έχουμε υποχρέωση στους μαθητές …και στην Φυσική.
Να’σαι καλά που μας τονίζεις αυτό το δρόμο.
Διονύση καλημέρα
Εξαιρετικές.
Διονύση πολύ διδακτικά (και πρωτότυπα) τα διαγράμματά σου. Μάλιστα άρχισες από τη θέση. Συνέχισε και με την ταχύτητα και ακολούθως και με την επιτάχυνση.
Στο πρώτο διάγραμμα αν η καμπύλη ήταν στο Α (άρα μεγαλύτερο διάστημα), θα ξεκαθάριζε ακόμη περισσότερο τις έννοιες διάστημα – μετατόπιση στους μαθητές μας.
Φυσικά πρώτα από όλα πρέπει (σε προηγούμενο μάθημα ή και στο ίδιο μάθημα αλλά στην αρχή) πριν από όλα αυτά τα κατατοπιστικά παραδείγματα να τα σχεδιάσουμε με αριθμητικά παραδείγματα τα διαγράμματα θέσης χρόνου με αρχική θέση το μηδέν, αλλά και με αρχική θέση διάφορη του μηδενός στην ευθύγραμμη ομαλή και στις μεταβαλλόμενες. Αυτή είναι δουλειά των μαθηματικών, αλλά δεν την κάνουν. Αφού γίνουν και τα αντίστοιχα διαγράμματα με την ταχύτητα σε όλες τις κινήσεις τους αναφέρουμε το πως σχεδιάζονται οι γραφικές παραστάσεις μεγεθών y, x όταν για κάθε x το y είναι σταθερό, όταν το y είναι μηδέν για κάθε x, αλλά και όταν το y εξαρτάται από τη δεύτερη δύναμη του x (και σε άλλη περίπτωση: Β΄Λυκείου κατεύθυνσης όταν τα μεγέθη είναι αντιστρόφως ανάλογα, για το Ρ-V). Όλα αυτά απαιτούν χρόνο (δύο διδακτικές ώρες), γιατί πρέπει να τα δουν εν τη γενέσει τους τα διαγράμματα αυτά (σημείο προς σημείο). Όμως φθάνουν στη Γ΄Λυκείου ή και στα ΑΕΙ και δεν ξέρουν να σχεδιάσουν μια γραφική παράσταση. Μάλιστα για την παραβολή χρησιμοποιώ έτοιμα χαρτονάκια (που τα έχω φτιάξει, αλλά είναι κλεμμένη ιδέα!).
Να είσαι καλά. Μάς δίνεις ιδέες να διδάξουμε απλά πράγματα στην Α Λυκείου και όχι μόνο. Συνέχισε μιας και έχεις χρόνο και αστείρευτες ιδέες, αφού εμείς έχουμε “τελματώσει”.
Καλημέρα σε όλους.
Διονύση εξαιρετικά και τα τέσσερα ερωτήματα!
Μια επιμονή που έχει μεγάλη αξία .Ειδικά στην ”συνομιλία” των μαθητών με τα διαγράμματα.
Γιάννη (Δογ) πολύ μου άρεσε αυτό το “συνομιλία” που άλλοι το λένε και “ανάκριση”…..
Διονύση, με αφορμή το πρόβλημα με τα διαγράμματα μόλις ανέβασα στο ylikonet μια παλιά εργασία περί γραφικών παραστάσεων με τίτλο:
“Οι γραφικές παραστάσεις, οι δυσκολίες των μαθητών και η παιδαγωγική ιδέα των μεταβάσεων από μια αναπαράσταση σε άλλες”
http://makolas.blogspot.gr/2011/10/blog-post_15.html
Καλησπέρα συνάδελφοι, ευχαριστώ για το σχολιασμό και συγνώμη για την αργοπορημένη δική μου απάντηση. Να είστε καλά.