Μια μικρή σφαίρα μάζας 0,5kg αφήνεται να πέσει ελεύθερα Από σημείο Α και αφού διανύσει απόσταση h=3,2m κτυπά σε κεκλιμένο επίπεδο, με αποτέλεσμα μετά να κινηθεί με οριζόντια ταχύτητα υ2=6m/s, όπως στο σχήμα.
i) Να υπολογίσετε την κινητική ενέργεια και την ορμή της σφαίρας ελάχιστα πριν και ελάχιστα μετά την κρούση.
ii) Να υπολογιστούν η μεταβολή της ορμής και της κινητικής ενέργειας της σφαίρας, που οφείλονται στην κρούση.
iii) Να βρεθεί ο ρυθμός μεταβολής …
Η συνέχεια στο Blogspot.
ή
Οι μεταβολές της κινητικής ενέργειας και της ορμής.
Οι μεταβολές της κινητικής ενέργειας και της ορμής.
Σχόλιο από τον/την Εμμανουήλ Λαμπράκης στις 14 Νοέμβριος 2013 στις 10:06
Διονύση καλημέρα
Το πρωί, εδώ, μιλάμε συνταξιούχοι και φροντιστές – καλά και κάποιοι συνάδελφοι σε ώρα κενού.
Το θέμα που έθιξες μου άρεσε πάρα πολύ γιατί ξεκαθαρίζει πράγματα αλλά και γιατί μου έδωσε μια ιδέα την ακόλουθη: Θα είχε άραγε ενδιαφέρον να θεωρήσει κάποιος τη σφήνα του κεκλιμένου πάνω σε λείο δάπεδο; Τότε δε θα “έπαιζε” και η ανατροπή του κεκλιμένου αν το σώμα έπεφτε σε ένα σημείο ψηλότερο από το μέσον της υποτείνουσας του σχηματιζόμενου ορθογωνίου του σχήματος;
Τώρα ίσως πεις: Καλά και εγώ τη φταίω;
Ίσως όμως και να μην το πεις.
Σχόλιο από τον/την Βασίλης Δουκατζής στις 14 Νοέμβριος 2013 στις 10:34
Διονύση καλημέρα ανεβάζεις πολύ το επίπεδο της Β γενικής παιδείας.
Σχόλιο από τον/την Εμμανουήλ Λαμπράκης στις 14 Νοέμβριος 2013 στις 10:42
Καλημέρα Βασίλη
Δεν είχα δει την ετικέτα, εμένα μου πάει περισσότερο για θέμα της γ – κατεύθυνσης.
Διονύση
η ανατροπή είναι πιο περίπλοκη από ότι φαντάστηκα στην αρχή αλλά συνεχίζω να πιστεύω ότι η περίπτωση της κίνησης και του κεκλιμένου επιπέδου μετά την κρούση παρουσιάζει ενδιαφέρον.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 14 Νοέμβριος 2013 στις 10:57
Καλημέρα Μανώλη και Βασίλη.
Τώρα γράφοντας αυτές τις προεκτάσεις εσύ Μανώλη, έρχεται μετά ο Βασίλης και μιλάει για “ανέβασμα επιπέδου”!!!
Λοιπόν μια ταπεινή ασκησούλα είναι, που στόχο έχει να επισημάνει στο μαθητή ότι η κινητική ενέργεια είναι μονόμετρο μέγεθος, ενώ η ορμή είναι διάνυσμα.
Τώρα αν απαιτείται και μια ΑΔΜΕ, ευκαιρία είναι. Πέρσι τρέχοντας πέρασαν από εκεί, καιρός να τα ξαναθυμηθούν… Όσον αφορά την αφαίρεση διανυσμάτων, ε!!! ας το κάνουν οι της κατεύθυνσης.
Σχόλιο από τον/την Βασίλης Δουκατζής στις 14 Νοέμβριος 2013 στις 11:20
Διονύση, δεν το πα για να σε κατηγορήσω επειδή ανεβάζεις το επίπεδο.
Άλλωστε και γω το κάνω που ασχολούμε μόνο με θετικούς τεχνολόγους (όπου με παίρνει).
Άλλωστε στην τάξη από τα λεγόμενα μαθητών (αφού δεν έχω την εμπειρία σχολικής τάξης) οι της κατεύθυνσης κάποιοι παρακαλοθούν κάποιοι είναι στον κόσμο τους, και από τους θεωρητικούς δεν παρακολουθεί κανένας “αφού δεν τους χρειάζονται”.
Οπότε στο ίδιο καταλλήγουμε.
Την σύγκριση την έκανα σε σχέση με το επίπεδο του σχολικού βιβλίου.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 14 Νοέμβριος 2013 στις 11:51
Εντάξει Βασίλη, δεν είπα ότι με κατηγόρησες!!!
Απλά βρήκα ευκαιρία, να πω μια θέση μου:-)
Σχόλιο από τον/την Κωστας Ψυλακος στις 14 Νοέμβριος 2013 στις 11:53
Καλημερα! Οι ισορροπιες ειναι σιγουρα λεπτες. Καποια πραγματα ομως πρεπει να λεγονται οταν μαλιστα εχουν σχεση με βασικες εννοιες! Τωρα το επιπεδο των μαθητων ειναι εκει που ειναι για πολλους λογους ,για να δουμε αν θα αντιμετωπιστουν καποια στιγμη αυτοι οι λογοι!!! Συνεχισε Διονυση….
Σχόλιο από τον/την Γεώργιος Βαρελάς στις 14 Νοέμβριος 2013 στις 13:49
Διονύση πολύ ωραίο το δεύτερο σχόλιο. όλοι μας διδάσκουμε τη μεταβολή και το ρυθμό μεταβολή της ορμής ομόρροπη (ομόρροπο αντίστοιχα) ή αντίρροπο (αντίρροπο αντίστοιχα) της ταχύτητας. Το σχήμα διαφωτιστικότατο.
Τώρα για γενικής παιδείας θέμα δεν πρέπει να πάρει προεκτάσεις (π.χ. ανατροπής). Βέβαια έχουν πρόβλημα αρκετοί μαθητές (όχι μόνο της θεωρητικής) στον υπολογισμό της αφαίρεσης διανυσμάτων. Ευκαιρία όμως να τους το διδάξουμε εμείς και όχι οι συνάδελφοι Μαθηματικοί (όχι βέβαια στη θεωρητική που ούτως ή αλλέως δε διδάσκεται), μιας και τα ξερά διανύσματα δε λένε τίποτα, ενώ τα διανυσματικά μεγέθη κατανοούνται καλύτερα από τους μαθητές.
Σχόλιο από τον/την Κορκίζογλου Πρόδρομος στις 14 Νοέμβριος 2013 στις 14:24
Διονύση καλά κρατείς!! Συνέχισε, υποδεικνύντας καινοτόμες προτάσεις κι όποιος ..αντέξει.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 14 Νοέμβριος 2013 στις 14:45
Γιώργο και Πρόδρομε, καλό μεσημέρι.
Δεν την προτείνω βρε Πρόδρομε για να μην αντέξουν!!!
Μια πρόταση είναι, κάτι σαν ένα κλειδί που ανοίγει μια πόρτα.
Αν πρόκειται να σπάσει μέσα στην κλειδαριά, καλύτερα ας μην δοκιμαστεί…
Σχόλιο από τον/την ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΟΓΡΑΜΑΤΖΑΚΗΣ στις 14 Νοέμβριος 2013 στις 16:54
Καλησπέρα Διονύση …εγώ θα προσπαθήσω να την διδάξω όπως ακριβώς την προτείνεις …σαν
”… μια ταπεινή ασκησούλα που στόχο έχει να επισημάνει στο μαθητή ότι η κινητική ενέργεια είναι μονόμετρο μέγεθος, ενώ η ορμή είναι διάνυσμα.”
Τι πιο απλό …και τι πιο ουσιαστικό να μάθει ο μαθητής να χειρίζεται αυτά τα δυο μεγέθη.
Να’σαι καλά Διονύση
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 14 Νοέμβριος 2013 στις 17:07
Καλησπέρα Γιάννη. Σε ευχαριστώ και χαίρομαι αν μπορεί κάπου να διδαχτεί.
Να είσαι καλά.