Σε λείο οριζόντιο επίπεδο ηρεμούν δυο σώματα Α και Β, με μάζες Μ=2kg και m=1kg, δεμένα στα άκρα ιδανικού ελατηρίου με φυσικό μήκος ℓ0=0,5m. Πιάνοντας τα δυο σώματα συμπιέζουμε το ελατήριο, μέχρι το ελατήριο να αποκτήσει μήκος ℓ1=0,2m και τα αφήνουμε ελεύθερα να κινηθούν. Τη στιγμή t1 που το ελατήριο αποκτά μήκος ℓ2=0,6m για πρώτη φορά, το σώμα Α έχει ταχύτητα μέτρου υ1=1m/s. Τη στιγμή αυτή πιάνουμε και ακινητοποιούμε ακαριαία το σώμα Α.
i) Να βρεθεί η ταχύτητα του σώματος Β τη στιγμή t1.
ii) Να υπολογιστεί η σταθερά του ελατηρίου.
iii) Ποιο είναι το μέγιστο μήκος που θα αποκτήσει το ελατήριο;
iv) Πόση είναι η μέγιστη ….
Η συνέχεια στο Blogspot.
ή
Οι αρχές διατήρησης της ορμής και της ενέργειας.
Οι αρχές διατήρησης της ορμής και της ενέργειας
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 27 Νοέμβριος 2013 στις 10:06
Καλημέρα Δημήτρη.
Τι να πω, παραπάνω τώρα εγώ;
Έχεις άδικο το ότι στη λογική της ήσσονος προσπάθειας, κάναμε 3,5 κεφάλαια τη φυσική κατεύθυνσης και πλέον αναγάγαμε σε μέγα θέμα να ορίσουμε και πώς την "αρχική φάση του κύματος";
Κατά τα άλλα… προσπάθησα να δώσω πάτημα:-) σε έναν (εντάξει όχι μέσου!) μαθητή, να μπορέσει να οδηγηθεί σε λύση. Το αν τα κατάφερα, είναι άλλο θέμα…
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μητρόπουλος στις 27 Νοέμβριος 2013 στις 11:17
Την είχα ξεχάσει Διονύση τη "σκέψη" που γράφαμε στο Δημοτικό 🙂
Πολύ … επικίνδυνη για τους σημερινούς καταναλωτές πολίτες της παγκοσμιοποίησης …
Στην πυρά!
Σχόλιο από τον/την Κωστας Ψυλακος στις 27 Νοέμβριος 2013 στις 11:45
Καλημερα ! Ομορφη η αναλυση και η συνθεση βεβαια ! (το Δl3 ειναι περιπου 0.25 m, βεβαια δεν αφαιρει κατι αυτο, απο την πολυ ομορφη αναλυση).
Σχόλιο από τον/την Παπαδάκης Παντελεήμων στις 27 Νοέμβριος 2013 στις 14:09
Διονύση καλό μεσημέρι.
Οι νεοπαππούδες δεν έχουν ωράριο …ένας λόγος για την άστατη συμμετοχή μου στο ΥΛΙΚΟ.Πριν λίγο ξεμπάρκαρα στη “νησίδα” από το PC της κόρης και είδα την ανάρτησή σου “ΟΙ ΑΡΧΕΣ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΤΗΣ ΟΡΜΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ”
Έχω μια ένσταση στο 2ο σχόλειο σου “…όταν κινούνται και τα δύο σώματα ..οχι Θ.Μ.Κ.Ε,αλλά Α.Δ.Ε.
Λοιπόν :
2ο ερώτημα
ΛΥΣΗ
Εφαρμόζω Θ.Μ.Κ.Ε για το σύστημα (Μ,m,ελατήριο) από τη στιγμή που αφήνω ελεύθερα τα σώματα μέχρι τη στιγμή που τοΜ αποκτά ταχύτητα υ1=1m/s & το m υ2=2m/s όπως βρήκαμε στο προηγούμενο(1ο ερώτημα)
Κτ-Κα=Wfελ (Ωχ συγνώμη …δε βρίσκω τα εργαλεία για να γράψω με σύμβολα…)
Κτ. του Μ +Κτ.του m – 0 = Uελατηρίου αρχ.-Uελατηρίου τελ.
Πράξεις…..
Κ=75Ν/m !
Σχόλιο από τον/την Παπαδάκης Παντελεήμων στις 27 Νοέμβριος 2013 στις 14:23
Μια προσθήκη στο προηγούμενο σχόλιο μου.
Φαντάζομαι όταν έγραφες.. "οχι Θ.Μ.Κ.Ε όταν κινούνται και τα δύο σώματα…", θα εννοούσες ,οχι για κάθα σώμα χώρια. Οπότε τζιζζζ..
Και είδες που είχα δηλώσει δυσλεκτικός στην ορθογραφία; Το σχόλιο στο προηγούμενο ,το έγραψα σχόλειο.Αχ κυρία Αιμιλία(συγχωρεμένη δασκάλα μου)!!!
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 27 Νοέμβριος 2013 στις 14:26
Καλό μεσημέρι Διονύση, Κώστα και Παντελεήμονα.
Προφανώς Διονύση δεν χρειάζεται σήμερα "σκέψη"!!!
Παντελεήμονα, το Θ.Μ.Κ.Ε. το εφαρμόζουμε για ένα σώμα. Συνεπώς πρέπει να εφαρμοστεί μόνο για το σώμα μάζας m και μετά ένα 2ο για το σώμα μάζας Μ.
Στη συνέχεια βέβαια μπορούμε να προσθέσουμε κατά μέλη.
Αλλά τότε πρέπει να εξηγηθεί πόσο είναι το άθροισμα των δύο έργων WFελ/1+WFελ/2.
Αυτό που με το σχόλιό μου, προσπάθησα να προλάβω, είναι να πάρει ο μαθητής ένα Θ.Μ.Κ.Ε. μόνο για το ένα σώμα, και να υπολογίσει το έργο της μιας δύναμης του ελατηρίου το οποίο να συνδέσει με τη μεταβολή της δυναμικής του ενέργειας.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 27 Νοέμβριος 2013 στις 14:27
Ακριβώς Παντελεήμονα. Γράφαμε μαζί, οπότε νομίζω ότι σε καλύπτει το προηγούμενο σχόλιό μου.
Σχόλιο από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 27 Νοέμβριος 2013 στις 14:56
Πολύ καλή παρουσίαση.
Κάνοντας ανάλογα στην τάξη διαπιστώνω ότι δυσκολεύονται. Θυμάμαι και το ότι πριν χρόνια στην Κατεύθυνση της Β΄ τέτοια προβλήματα διδάσκονταν και ήταν κατανοητά.
Μήπως σήμερα τα παιδιά μαθαίνουν μηχανικά τα πάντα;
Αξίζει πάντως η επιμονή σε τέτοιας υφής προβλήματα διότι Φυσική στη Γ΄ δεν μαθαίνεις από το μηδέν.
Σχόλιο από τον/την Βασίλειος Παππάς στις 27 Νοέμβριος 2013 στις 17:32
Επειδή πολλές φορές οι μαθητές βρίσκονται σε εννοιολογική σύγχυνση σε σχέση με τα υποκείμενα = σώματα που μελετούν, ειδικά όταν από σύστημα σωμάτων πηγαίνουν σε κάθε σώμα ξεχωριστά και τούμπαλιν, νομίζω ότι η χρήση του Θ.Μ.Κ.Ε. οδηγεί σε ολισθηρό δρόμο!
Βασίλης Παππάς
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 27 Νοέμβριος 2013 στις 18:19
Γιάννη και Βασίλη Καλησπέρα.
Γιάννη, πράγματι δυσκολεύονται, αλλά και γω νομίζω ότι πρέπει να εμπλακούν με αντίστοιχα θέματα, πριν φτάσουν στην Γ΄τάξη.
Βασίλη συμφωνώ ότι το Θ.Μ.Κ.Ε. σε αυτές τις περιπτώσεις οδηγεί σε ολισθηρούς δρόμους.
Σχόλιο από τον/την ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΟΓΡΑΜΑΤΖΑΚΗΣ στις 27 Νοέμβριος 2013 στις 18:21
Καλησπέρα Διονύση …
δεν θα προσθέσω τίποτα σ'αυτά που γράφει ο Γιάννης (Κυρ).
Να'σαι πάντα καλά
και με ακμαία πάντα την φυσική και διδακτική σου διαίσθηση.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 27 Νοέμβριος 2013 στις 18:37
Γιάννη σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.
Να είσαι καλά.
Σχόλιο από τον/την Εμμανουήλ Λαμπράκης στις 28 Νοέμβριος 2013 στις 8:52
Καλημέρα Διονύση
Πολύ ωραίο θέμα παρουσιασμένο με εξαιρετικό τρόπο.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 28 Νοέμβριος 2013 στις 8:55
Καλημέρα Μανώλη. Χαίρομαι που σου αρέσει. Να είσαι καλά.