Ένα μικρό σώμα μάζας 0,2kg ηρεμεί σε λείο οριζόντιο επίπεδο. Δένουμε το σώμα με ένα αβαρές οριζόντιο νήμα μήκους L, στο άλλο άκρο του οποίου ασκούμε μια σταθερή οριζόντια δύναμη μέτρου F=0,4Ν, τραβώντας το σώμα, τη στιγμή t0=0. Τη χρονική στιγμή t1=4s, παύουμε να τραβάμε το νήμα, το ελεύθερο άκρο του οποίου στερεώνουμε σε σταθερό σημείο Ο του οριζοντίου επιπέδου τη στιγμή t2=5s, σε τέτοια θέση, έτσι ώστε το νήμα να είναι κάθετο στην ταχύτητα του σώματος, όπως στο σχήμα, οπότε το σώμα συνεχίζει να κινείται σε οριζόντια κυκλική τροχιά ακτίνας L. Αν η τάση του νήματος στη διάρκεια της κυκλικής κίνησης είναι δεκαπλάσια της τάσης κατά την ευθύγραμμη κίνηση, να βρεθούν:
i) Το μέτρο της ταχύτητας κατά τη διάρκεια της κυκλικής κίνησης.
ii) Το διάστημα που διανύει το σώμα από τη στιγμή tο μέχρι τη χρονική στιγμή t3=8s.
iii) Το μήκος του νήματος.
iv) Το έργο της τάσης του…
Η συνέχεια στο Blogspot.
ή
Σχόλιο από τον/την Παπαδάκης Παντελεήμων στις 8 Οκτώβριος 2014 στις 20:31
Πολύτιμος λίθος το σχόλιό σου
για διδάσκοντες προς διδασκόμενους,
στην άσκηση της φαντασίας σου!
Σχόλιο από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 8 Οκτώβριος 2014 στις 20:37
Πολύ καλή, Διονύση,
ιδιαίτερα για το τελευταίο ερώτημα
και για το σχόλιο
(παρατήρηση: παρόλο που γράφεις τη λέξη “κάτοψη”,
πολλοί μαθητές μάλλον δεν θα την προσέξουν,
θα θεωρήσουν ότι εννοείς τον “συνήθη ύποπτο” κατακόρυφο κύκλο
και θα μπερδευτούν,
άσε που αμφιβάλλω αν γνωρίζουν όλοι τι σημαίνει η λέξη…,
γι’ αυτό προτείνω να διευκρινιστεί ότι το σημείο Ο
είναι σημείο του ίδιου οριζοντίου επιπέδου)
Σχόλιο από τον/την Βασίλης Δουκατζής στις 8 Οκτώβριος 2014 στις 22:43
Διονύση καλησπέρα.
Ωραία άσκηση ειδικά αυτό με το έργο της κεντρομόλου (το παίζαμε πολύ στο Ο.Μαγν.Π) καλό είναι να το θυμηθούμε εδώ μιας και μαγνητικό γιοκ.
Πάντως συμφωνώ με το Βαγγέλη παραπάνω για την κάτοψη (και γω κατακόρυφο επίπεδο σκεύτηκα).
Καλό βράδυ!
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 9 Οκτώβριος 2014 στις 7:55
Συνάδελφοι καλημέρα. Ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Βαγγέλη και Βασίλη έκανα την προσθήκη (εις διπλούν!) ώστε να μην υπάρχει παρερμηνεία.
Σχόλιο από τον/την Παπαδάκης Παντελεήμων στις 9 Οκτώβριος 2014 στις 8:44
Άνευ παρεξηγήσεως & από τους Βαγγέλη και Βασίλη ”παρασυρόμενος” & προσδοκώντας από σένα την τελειότητα πρέπει να σχεδιάσεις όλες τις δυνάμεις .
Ευκαιρία από τώρα να μπουν οι συμβολισμοί (x) & (.) και να σχεδιαστούν το βάρος και η αντίδραση του επιπέδου που αν υπήρχε και τριβή θα ήταν απαραίτητες.
Καλημέρα Διονύση
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 9 Οκτώβριος 2014 στις 9:26
Καλημέρα Παντελή.
Με βρήκατε όλοι σας σε μέρα που “κάνω χατήρια”:-)
Έτσι πρόσθεσα δύο σχήματα, ώστε να καλύψω και την δική σου πρόταση.
Αλλά,
Αλλά πολλές φορές, χάνουμε την ουσία της πρότασης, δίνοντας σημασία σε δευτερεύοντα πράγματα.
Η παραπάνω ανάρτηση, μια άσκηση αρκετά εύκολη, η οποία αν έμπαινε στις εξετάσεις σαν Γ θέμα, θα χαρακτηριζόταν μάλλον εύκολη, είχε άλλους στόχους.
Να τους απαριθμήσω.
1) Η δύναμη F στο άκρο του νήματος, δεν είναι αυτή που επιταχύνει το σώμα. Δεν ασκείται στο σώμα. Τότε ποια είναι η δύναμη που επιταχύνει το σώμα;
2) Η άσκηση δύναμης σε ένα σώμα του προκαλεί επιτάχυνση. Αλλά αυτή η επιτάχυνση μπορεί να συνοδεύεται με αύξηση του μέτρου της ταχύτητας, από 0-4s εδώ, ή με αλλαγή στην κατεύθυνση της ταχύτητας, στη διάρκεια της κυκλικής.
3) Το παραπάνω συνδέεται και με την ενέργεια που μεταφέρεται στο σώμα, μέσω του έργου της τάση του νήματος. Έχουμε μεταφορά ενέργειας στην περίπτωση της ευθύγραμμης, αλλά όχι στη διάρκεια της κυκλικής.
Αν δεν χάσουμε τους παραπάνω τρεις στόχους, τότε μπορούμε να διορθώσουμε, όλες τις άλλες “λεπτομέρειες”.
Σχόλιο από τον/την ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΟΓΡΑΜΑΤΖΑΚΗΣ στις 9 Οκτώβριος 2014 στις 9:58
Καλημέρα Διονύση…
πριν από λίγο διάβασα και σχολίασα την πρόταση του Βαγγέλη του Κουντούρη.
Στην συνέχεια διάβασα την δικιά σου πρόταση αλλά και το σκεφτικό της.
”Είδα” την ίδια λογική…την λογική του διδασκάλου.
Να΄σαι καλά.
Ορισμένες φορές σκέφτομαι…
”Γιατί τόση συσσωρευμένη πολύτιμη και χρήσιμη εμπειρία…να ” συνταξιοδοτείται ”;
Ευτυχώς που υπάρχει και το… Yliko.
Σχόλιο από τον/την Παπαδάκης Παντελεήμων στις 9 Οκτώβριος 2014 στις 10:40
Πολλές φορές εύκολα ερωτήματα έχουν δύσκολες απαντήσεις!
Ωραία η προοπτική, απλά εγώ ήθελα να διατηρηθεί η κάτοψη
με την εισαγωγή των συμβόλων χι και τελεία για ανύσματα κάθετα στο επίπεδο.
Ποτέ νομίζω δεν έχεις …αρνηθεί γι’αυτό και ο Γιάννης προηγουμένως κατατάσσει
σωστά τη λογική σου!
Να’σαι καλά
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 9 Οκτώβριος 2014 στις 11:10
Καλημέρα Γιάννη. Σε ευχαριστώ για τον καλό σου λόγο.
Δεν πειράζει Γιάννη. Καλά να είμαστε και να τα λέμε από εδώ…
Παντελή, ούτε και αυτό το χατήρι σου χάλασα:-)
Να είσαι και συ καλά.
Σχόλιο από τον/την Μπισούκη Φωτεινή στις 12 Οκτώβριος 2014 στις 20:31
“…..Και στο χώρο αυτό προσωπικά προσπαθώ να δώσω προτάσεις για διδασκαλία και όχι για εξέταση… Η παραπάνω ανάρτηση…είχε άλλους στόχους…..”
Πραγματικά μια κορυφαία πρόταση διδακτικής της Φυσικής, με ολιστική προσέγγιση, έξω από τη λογική της κοπτοραπτικής. Σε ευχαριστούμε.