Άλλο ένα διαγώνισμα που δεν θα έβαζα στην σχολική αίθουσα, που συνοψίζει ωστόσο τους διδακτικούς μου στόχους απέναντι στους μαθητές που οι επιλογές τους στην Γ Λυκείου θα απαιτήσουν εξέταση στην Χημεία.
Το διαγώνισμα έχει ορισμένα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά . Κατ’ αρχάς έχει δύο ερωτήματα εκτός ύλης. Τόσο η ιδιαιτερότητα της χημικής ισορροπίας της εστεροποίησης όσο και η διατύπωση του κανόνα του Saytzev, δεν διατυπώνονται μέσα στο σχολικό βιβλίο αλλά δεν μπορώ να φανταστώ ότι υπάρχει συνάδελφος που τα προσπερνά χωρίς να πεί δυο κουβέντες.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό του διαγωνίσματος είναι η προσπάθεια να έρθουν οι μαθητές σε μια πρώτη ( απλή και εύκολη ) επαφή με δύο πολύ κλασικά θέματα οργανικής της Γ Λυκείου. Μία διάκριση ( η οποία βεβαίως δεν περιγράφεται ως διάκριση αλλά εμφανίζεται το γνωστό πινακάκι +- ) και ένα δενδράκι οργανικής. ( αν καταφέρει να «επιζήσει» το δέντρο με τόσο H2SO4 όπως παρατήρησε πολύ εύστοχα – στο testing – ο ΒασΔουκ )
Στο Γ θέμα – που είναι και το αγαπημένο μου είδος στην ενότητα των αλκοολών – υπάρχει και ένα στοιχειομετρικό ερώτημα εμπνευσμένο από το «ήξεις αφήξεις» του θεματοδότη της – καταργημένης πλέον – Τράπεζας Θεμάτων. Τα μείγματα είναι εκτός ύλης ως ερώτημα σύστασης αλλά χρησιμοποιούνται σε αντιδράσεις. Το ερώτημα που έθεσα είναι κάπου ανάμεσα στο εντός και στο εκτός ύλης. ( αλλά όπως έγραψα πιο πάνω αυτό δεν είναι ένα διαγώνισμα για σχολική αίθουσα )
Στο Δ θέμα προσπάθησα να κάνω μια μικρή βόλτα στα βασικά σημεία της στοιχειομετρίας χημικών αντιδράσεων που έχει δει ο μαθητής στην φετινή του Χημεία.
Υγ . Το αρχείο είναι διαθέσιμο εδώ