Συνάδελφοι θα ήθελα τη γνώμη σας στην παρακάτω Άσκηση, η οποία – εκτός του γ ερωτήματος – βρίσκεται σε γνωστό βοήθημα. Παραθέτω τη δική μου απάντηση, η οποία διαφέρει απο την λύση του συγκεκριμένου βιβλίου, που στο ερώτημα I θεωρεί σωστή την (α). Που κάνω λάθος;
Τα έμβολα Ε1 και Ε2, στο δοχείο του σχήματος, εφαρμόζουν αεροστεγώς στους πλευρικούς σωλήνες και κινούνται χωρίς τριβές με ταχύτητες υ1 και υ2=2υ1 αντίστοιχα. Το εμβαδόν του πυθμένα του δοχείου είναι Α και των εμβόλων Α1=Α/4 και Α2=Α/6.
I) Η στάθμη του νερού στο δοχείο
α) ανεβαίνει β) κατεβαίνει γ) μένει σταθερή
II) Η στάθμη του νερού στο δοχείο μετατοπίζεται με ταχύτητα
α) υ1/12 β) υ1/4 γ) υ1/24
III) Η πίεση στον πυθμένα του δοχείου
α) αυξάνεται β) μειώνεται γ) μένει σταθερή.
Απάντηση
Καλησπέρα Ανδρέα.
Νομίζω ότι είναι φανερό ότι εσύ έχεις δίκιο στην ανάλυση που κάνεις.
Δεν ξέρω το βιβλίο και τι λύσει δίνει…
Ευχαριστώ για την απάντηση, είχα κολλήσει, αφού το βιβλίο αυτό είναι πολύ καλό και δεν έχω βρει ποτέ λάθος.
Δεν ξέρω αν πρέπει να γράψω ποιο βιβλίο είναι…
Άστο καλύτερα Ανδρέα, μην θεωρηθεί αρνητική διαφήμιση…
Ανδρέα έχω έναν φόβο για την όλη άσκηση.
Το σχήμα δείχνει μια βαρέλα και δυο λεπτότατους σωλήνες. Παραθέτω ρεαλιστικό σχήμα:
Αν οι ταχύτητες είναι σημαντικές δεν έχουμε ροή και στους τρεις χώρους;
Δεν θα πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν νόμο Bernoulli ή κάτι ανάλογο;
Αν τα έμβολα ήταν μικρά όπως στο σχήμα της άσκησης (λ.χ. Α/40 και Α/60) τότε με μικρές ταχύτητες έχουμε μόνο υδροστατική πίεση να μελετήσουμε.
Με πολύ μικρές ταχύτητες η λύση σου είναι σωστή.
Γιάννη καλησπέρα. Έχεις δίκιο. Το υγρό στην περιοχή του πυθμένα μπορεί να θεωρηθεί ακίνητο (στην πραγματικότητα ίσως και να στροβιλίζεται), αλλά πάνω από αυτή την περιοχή υπάρχει ρεύμα υγρού και η πίεση εκεί δεν είναι μόνο υδροστατική…
Γιάννη, φαντάζομαι ότι αναφέρεσαι στο γ) ερώτημα, ενώ, από ότι κατάλαβα το λάθος που αναδεικνύει ο Ανδρέας είναι στο α) ερώτημα.
Θα μου πεις, ότι η ανύψωση ή όχι της στάθμης, συνοδεύεται από μεταβολή της πίεσης….
Ανδρέα συμφωνώ.
Διονύση ναι στην πίεση αναφέρομαι διότι συμφωνώ με την λύση του Ανδρέα.
Διονύση βρήκα την ευκαιρία να ξαναπώ ότι είχα πει και για την κατρακυλούσα σφαίρα των Εξετάσεων του Καλοκαιριού. Τα σχήματα δεν πρέπει να είναι παραπειστικά.
Σου έρχεται , βρε αδερφέ, μια ιδέα και κάνεις σχήμα. Στήνεις την άσκηση και βάζεις και νούμερα. Για να σε βολεύουν βάζεις Α/4 αντί Α/40. Πολύ ωραία. Καλά έκανες. Διόρθωσε βρε αδερφέ το σχήμα σου.
Αλλιώς όπως παρεσύρθης εσύ θα παρασυρθεί και άλλος και θα καταλάβει άλλο φαινόμενο από αυτό που θα ακολουθήσει.
Όπως τότε που την ακτίνα την εξέλαβαν ως R αντί R-r.
Τα σχήματα είναι σοβαρή υπόθεση.
Καλησπέρα και από μένα.
Νομίζω ότι και το γνωστό βοήθημα την ίδια λύση με εμάς βρίσκει απλά με έναν μαγικό τρόπο δίνει λάθος απάντηση. Δεν ξέρω αν είναι ο γνωστός δαίμονας αλλά η συνολική αντιμετώπιση της λύσης είναι φανερό ότι οδηγεί σε αυτό που βρίσκουμε και εμείς. Τώρα γιατί η απάντηση είναι διαφορετική από την αιτιολόγηση δεν μπορώ να το ξέρω. Ούτε και οι μαθητές μου που συνηθίζουν να αιτιολογούν σωστά και να επιλέγουν λανθασμένα!