Δημοσιεύτηκε από τον/την ΑΝΔΡΕΑΣ ΡΙΖΟΠΟΥΛΟΣ στις 1 Μάιος 2015 και ώρα 10:33
Από την θερμαινόμενη κάθοδο ενός σωλήνα παραγωγής ακτίνων Χ βγαίνουν 1000 ηλεκτρόνια με σχεδόν μηδενική κινητική ενέργεια. Αφού επιταχυνθούν από τάση V = 3,3 kV προσπίπτουν στην άνοδο. 3 μόνο από αυτά χάνοντας το 50% της ενέργειάς τους καταφέρνουν να παράγουν σε μια μόνο κρούση 3 φωτόνια ακτίνων Χ.
Η συνέχεια ΕΔΩ
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Σε ποιο φαινόμενο οφείλεται η θέρμανση του υλικού της ανόδου; Όποιος συνάδελφος μπορεί να μου το απαντήσει, γιατί δεν έχω βρει σε βιβλιογραφία τι ακριβώς γίνεται στο μικρόκοσμο για τα υπόλοιπα 997 ηλεκτρόνια. Αυτά δεν επιβραδύνονται; Δεν εκπέμπουν φωτόνια; Που πάνε;
Χωρίς να το έχω διαβάσει πουθενά υποθέτω ότι, αφού όλα τα ηλεκτρόνια επιβραδύνονται και τελικά σταματούν μέσα στο υλικό, το θερμαίνουν είτε πρωτογενώς μέσω μεταβίβασης ενέργειας λόγω κρούσεων είτε δευτερογενώς αφού το υλικό της ανόδου απορροφά μέρος της ακτινοβολίας που εκπέμπεται … τα υπόλοιπα ηλεκτρόνια που επιβραδύνονται εκπέμπουν ακτινοβολία σε όλο σχεδόν το φάσμα με μήκος κύματος μεγαλύτερο από τις ακτίνες Χ αλλά οι ακτίνες Χ με το μικρότερο μήκος κύματος κάνουν τη δουλειά που θέλουμε
Και μια πληροφορία ιατρικής φύσεως .. επειδή οι ανιχνευτές στις ακτινογραφίες έχουν εξελιχθεί πετυχαίνουμε το ίδιο οπτικό αποτέλεσμα με μεγαλύτερα μήκη κύματος… Οι σημερινές ακτινογραφίες έχουν λιγότερο από το 1/20 της επικίνδυνης ακτινοβολίας που είχαν οι ακτινογραφίες της δεκαετίας του '80 με το ίδιο οπτικό αποτέλεσμα..
Ευχαριστώ για την απάντηση.
Άρα υπάρχει απώλεια λόγω
1) Φαινομένου Joule
2) Δευτερεύουσας εκπομπής ακτινοβολίας κατά την επιβράδυνση που δεν είναι ακτίνες Χ
3) Τα φωτόνια που εκπέμπονται από την αποδιέγερση των ατόμων του υλικού της ανόδου, μπορούν να προκαλέσουν δευτερεύουσα εκπομπή ηλεκτρονίων μέσα από τα άτομα
( φωτοηλεκτρόνια Auger ), οπότε δεν εκπέμπονται ως φωτόνια ακτίνων Χ.
Άρα καλό είναι να μη διδάσκουμε "το υπόλοιπο γίνεται θερμότητα". Άλλωστε και στα κυκλώματα RLC, το ίδιο δε λέμε;"θερμότητα" και τελειώσαμε.
Καλημέρα Ανδρέα.
Τώρα είδα το ερώτημά σου και συμφωνώ με όλους τους παράγοντες που αναφέρεις. Πιθανόν να υπάρχει και κάποιος άλλος που δεν σκέφτομαι αυτή τη στιγμή.
Αλλά στο τι μπορούμε να λέμε στη διδασκαλία, είναι άλλο θέμα.
Και το ερώτημα είναι, μπορούμε να πούμε κάτι άλλο, από τη θερμότητα;
Ας σκεφτούμε τι λέμε για έναν αγωγό που διαρρέεται από εναλλασσόμενο ρεύμα. Ζεσταίνεται. Μόνο αυτό συμβαίνει; Τα ελεύθερα ηλεκτρόνια δεν επιβραδύνονται; Δεν εκπέμπουν ΗΜ ακτινοβολία; Δεν μπορούν να προκαλέσουν διέγερση κάποιου ατόμου; Και όμως μιλάμε για φαινόμενο Joule και για την θερμότητα που παράγεται…
Σχόλιο