Αναφερόμενοι για το διπλανό κύκλωμα, με ανοικτό το διακόπτη και ιδανικό το αμπερόμετρο:
i) Αν το 75% της ενέργειας που προσφέρει στο κύκλωμα η πηγή μεταφέρεται στον αντιστάτη, τότε:
α) R=r, β) R=2r, γ) R=3r.
ii) Ποιες προτάσεις είναι σωστές και ποιες λανθασμένες:
α) Η τάση VΑΒ είναι ίση με την ΗΕΔ της πηγής Ε.
β) Κατά το πέρασμα του ηλεκτρικού ρεύματος (συμβατική φορά) από το Β στο Α, η ενέργεια κάθε φορτίου αυξάνεται κατά W1=q1∙Ε.
γ) Αν κλείσουμε το διακόπτη δ, η ένδειξη του αμπερομέτρου θα μειωθεί.
Να δικαιολογήσετε τις απαντήσεις σας.
ή
Μια Ηλεκτρεγερτική δύναμη σε ένα κύκλωμα.
Μια Ηλεκτρεγερτική δύναμη σε ένα κύκλωμα.
Σχόλιο από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 26 Ιανουάριος 2016 στις 13:37
Εξαιρετικές, ιδίως η iiα και iiβ.
Σχόλιο από τον/την Γκενές Δημήτρης στις 26 Ιανουάριος 2016 στις 13:53
Καλημέρα Διονύση και Γιάννη.
Ναι πολύ καλές ερωτήσεις
αλλά εγώ ξεχωρίζω την ii γ)
( αποτελεί και έναν εύκολο τρόπο να διαπιστώσουμε αν η εσωτερική αντίσταση της πηγής μπορεί ή όχι να θεωρηθεί αμελητέα )
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 26 Ιανουάριος 2016 στις 14:00
Γιάννη και Δημήτρη σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Αν στον έναν αρέσουν οι iiα και iiβ και στον άλλο η ii γ), μπορώ να πάω για ύπνο, ήσυχος:-)
Καλά πήγε η προσπάθεια….
Σχόλιο από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 26 Ιανουάριος 2016 στις 14:11
Λάθος Διονύση. Μπερδεύτηκα.
Οι iiβ ιιγ μου αρέσουν ιδιαίτερα. Η iiα είναι "ορντέβρ".
Σχόλιο από τον/την Γιώργος Μαντάς στις 26 Ιανουάριος 2016 στις 14:42
Καλησπέρα σας κύριοι συνάδελφοι.
Ωραίες οι ερωτήσεις, αλλά θα συμφωνήσω με το Δημήτρη, ότι η πιο ενδιαφέρουσα είναι η ii γ. Απαιτεί να μην παρασυρθείς, προσπαθήσεις να την απαντήσεις "με το μάτι" και κάνεις λάθος. Κι έρχεται μετά το χαρτί και το μολύβι και σε διαψεύδουν (ξέρω κάποιον που την πάτησε…)
Σχόλιο από τον/την Εμμανουήλ Λαμπράκης στις 26 Ιανουάριος 2016 στις 19:19
Πολύ ωραίο θέμα που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και εργαστηριακά όπου αν στη θέση των αντιστατών είχαμε συνδέσει δυο κατάλληλα λαμπάκια και χρησιμοποιούσαμε μπαταρία 4,5 V (και με κάποιες μικρές παρεμβάσεις) θα έπρεπε να δικαιολογηθεί η "περίεργη" συμπεριφορά της εντονότερης φωτοβολίας μετά το κλείσιμο του διακόπτη.
Σχόλιο από τον/την Γκενές Δημήτρης στις 26 Ιανουάριος 2016 στις 22:09
Μανώλη Καλήσπέρα
μάλλον εννοείς ασθενέστερης και όχι εντονότερης φωτοβολίας μετά το κλείσιμο του διακόπτη…
ή κάτι δεν καταλαβαίνω ; Μήπως εννοείς και από τους δύο λαμπτήρες ; …
Σχόλιο από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 26 Ιανουάριος 2016 στις 22:52
καλή ποιοτική άσκηση Διονύση
(εναλλακτική προσέγγιση απαντήσεων, μου φαίνεται πιο σύντομη:
i.) αφού το 75% της ενέργειας “δαπανάται” στον αντιστάτη, το υπόλοιπο 25% “δαπανάται” στο εσωτερικό της πηγής και επειδή οι αντιστάσεις R και r είναι συνδεδεμένες σε σειρά ισχύει Ι2R/I2r=75%/25%, απ’ όπου: R=3r
ιι.) γ. πολύ καλό
Ιο=όπως γράφει ο Διονύσης=Ε/4r
Ιολ= όπως γράφει ο Διονύσης=2Ε/5r
Ι1=Ιολ/2 (λόγω παραλληλίας)=Ε/5r<Io)
Σχόλιο από τον/την Εμμανουήλ Λαμπράκης στις 26 Ιανουάριος 2016 στις 22:59
Δημήτρη καλησπέρα
Έχεις δίκιο, τα έκανα θάλασσα.
Σχόλιο από τον/την Γκενές Δημήτρης στις 26 Ιανουάριος 2016 στις 23:18
Μανώλη
Δεν ξέρω τι ακριβώς ήθελες να πεις πριν αλλά εγώ ξανασκέφτηκα … την παραλλαγή σου
Το ερώτημα :
γιατί και από τους δυο λαμπτήρες μαζί ( όταν έκλεισε ο διακόπτης ) η ακτινοβολία είναι εντονότερη απ' ότι αρχικά από τον ένα ( όταν ο διακόπτης ήταν ανοικτός ) ;
στέκει .
μάλιστα μπορούμε να ρωτήσουμε πόσο εντονότερη
ή να ρωτήσουμε και πότε η φωτοβολία μπορεί να θεωρηθεί διπλάσια …( r τείνει στο 0 )
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 27 Ιανουάριος 2016 στις 7:58
Καλημέρα συνάδελφοι.
Γιώργο, Μανώλη, Βαγγέλη (και ξανά Δημήτρη, αφού συνέχισες τις απαντήσεις) σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Βαγγέλη, συμφωνώ ότι το 75% – 25% είναι πολύ πιο σύντομο, αλλά και ποιο "τσαχπίνικο", όμως δεν είναι …για όλους!
Σχόλιο από τον/την Εμμανουήλ Λαμπράκης στις 27 Ιανουάριος 2016 στις 8:26
Δημήτρη καλημέρα. Σίγουρα δεν ευνοούσα και τους δυο λαμπτήρες μαζί. Αυτό που σκέφτηκες είναι πολύ ωραίο. Αξιοποίηση του λάθους!
Σχόλιο από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 27 Ιανουάριος 2016 στις 10:09
καλημέρα σε όλους
Μήτσο σωστή η παρατήρησή σου, που ποσοτικά φαίνεται από τη σχέση:
Pμ/Pπ= ((R+r)/(R/2+r))2