Β Τετράμηνο στο Γυμνασιάκι μου … επιτέλους μας δώθηκε η ευκαιρία να μπορούμε να δουλέψουμε με την ησυχία μας χωρίς την ασφυκτική πίεση των 2 πρώτων τριμήνων (ιδιαίτερα σε ένα μονόωρο μάθημα…. ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΑΤΑ στην εξουσία )
Οι μαθητές αντιμετώπησαν “αξιοπρεπώς” το θέματα 3 και 7 ( που τους είχαμε αφιερώσει μια ολοκληρη διδακτική ώρα … ναι βρε … εις βάρος της προβλεπόμενης ώρας Βιολογίας ) στα οποία ( ειδικότερα στο 7 ) ήμουν επιεικής στην διόρθωσή τους μιας που οι περισσότεροι καταλάβαιναν “τι παίζει” αλλά η διατύπωση της λύσης τους στο χαρτί είχε τα γνωστά θεματάκια που αντιμετωπίζουν οι 15χρονοι μαθητές μου ( “το έτσι” που περισσεύει από το “γιουβέτσι” κτλ κτλ )
Το 4δ ( Σ/Λ ) στέρησε περισσότερες μονάδες από όσες περίμενα … δεν ξέρω εάν έφταιξε η διατύπωση μου ή … η πολύ τηλεόραση και η διαφήμηση Ζαγορ’ με το νερό “κρύσταλλο”
Το διαγώνισμα είναι διαθέσιμο εδώ.
Χμ… Ονοματολογία αλάτων στο Γυμνάσιο, προχωρημένο!
Γενικά θα έλεγα ότι είναι ένα γεμάτο διαγώνισμα και με θέματα απαιτητικά σε σχέση με το σχολικό βιβλίο, ικανοποιητικά όμως με μια χημική ματιά.
Γενικά θα έλεγα για την Γ Γυμνασίου ότι ενώ τα Μαθηματικά είναι σε καλό επίπεδο, η Χημεία (και η Φυσική) είναι σε απλοϊκό επίπεδο..
Αντώνη, δυστυχώς δεν έχω πολύ καλή επαφή με τη Χημεία του Γυμνασίου.
Πάντως, αν οι μαθητές σου μπορούν να ανταπεξέλθουν σε θέματα τέτοιας δυσκολίας … τότε πρέπει να νιώθεις ιδιαίτερα περήφανος για τη διδασκαλία σου!!!
Καλησπέρα σας …
Η διδασκαλία ΟΛΩΝ των θεμάτων του διαγωνίσματος έχει συνοδευτεί από τα αντίστοιχα φυλλάδια ( ονοματολογία – χημικές αντιδράσεις – Προϊόντα <— Αντιδρώντα … εύρεση περίσσειας κτλ ) Στους 85 περίπου μαθητές είχα 7 καθαρά 100/100 και 9 με βαθμολογίες πάνω από 95/100. Όλα σχεδόν τα 95άρια είχαν λάθος στο "κρυσταλλικό νερό" . Ακολούθησε πείραμα με την διάσπαση των ανθρακικών αλάτων και μετά από την διδασκαλία των μετάλλων θα ακολουθήσει πείραμε με την επίδραση οξέων σε μέταλλα. Όσοι έχουν δεί την Χημεία της Γ Γυμνασίου γνωρίζει ότι όλα αυτά ( αντιδράσεις / ονομασίες κτλ ) αναφαίρονται στο σχολικό βιβλίο χωρίς να δίνονται οι χημικοί κανόνες ( πχ περιγράφεται το NaCl και ονομάζεται ως "χλωριούχο νάτριο" – ομοίως το BaSO4 και άλλα ). Επίσης τονίζεται με έμφαση ότι υπάρχει το θέμα της περίσσειας το οποίο θα καθορίσει εάν το τελικό δ/μα που θα προκύψει από την αντιδραση οξέος με βάση θα είναι τελικά όξινο/βασικό/ ή ουδέτερο. Σε πολλά σημεία το σχολικό βιβλίο δημιουργεί ασυνέχειες που – κατά την γνώμη μου – θα πρέπει να φροντίσει ο εκπαιδευτικός να τις έχει καλυμένες πρίν φτάσει σε αυτό. ( πχ τα οξέα διασπούν τα ανθρακικά άλατα … τι είναι άλατα και τι είναι τα ανθρακικά άλατα …. και πολλές ανάλογες περιπτώσεις )
Εννοείται ότι σχεδόν πάντα αναγκάζομαι να κάνω ένα μάθημα προετοιμασίας ( πως θα δείξεις εξουδετέρωση εάν δεν έχεις μιλήσει για χημικά σθένη και σχηματισμό / γραφή χημικού τύπου ένωσης )
Καλησπέρα σας, όσον αφορά το θέμα 7 και δεδομένου ότι στη γ γυμνασίου οι μαθητές δεν γνωρίζουν τα moles, επίσης από την εκφώνηση δε γνωρίζουμε αν το οξύ και η βάση έχουν ένα ή περισσότερα κατιοντα υδρογόνου και ανιόντα υδροξειδιου αντίστοιχα, πως θα λύνατε το συγκεκριμένο θέμα;
Αυτό και εάν είναι "blast from the past"!!!
Η άσκηση :
"Για την πλήρη εξουδετέρωση 10 g οξέος Α απαιτήθηκαν 16 g βάσης Β και προέκυψε ουδέτερο υδατικό δ/μα. Σε ένα διαφορετικό δοχείο που περιέχει νερό προσθέτουμε 15 g οξέος Α και 20 g βάσης Β.
Το τελικό δ/μα είναι όξινο , βασικό ή ουδέτερο ; Αιτιολογήστε την απάντησή σας."
Η απάντηση που αναμένω ( προφανώς δεν θα χρειαστεί η χρήση των mol , ούτε η γνώση της πρωτικότητας των οξέων και βάσεων … ούτε καν η αναγραφή χημικής εξίσωσης )
Τα 10 g οξέος απαιτούν 16 g βάσης
Τα 15 g –//– x = 24 g βάσης
… που δεν διαθέτουμε άρα δεν θα εξουδετερωθεί ολόκληρη η ποσότητα του οξέος δηλαδή θα περισσέψει οξύ στο δ/μα και θα χαρακτηριστεί όξινο.
ΥΓ προφανώς ( όπως έχω γράψει παραπάνω ) την άσκηση την έχω λύσει – συζητήσει μέσα στην τάξη και όπως μπορείτε να φανταστείτε είναι το κριτήριο για βαθμό πάνω από 18.
ΥΓ #2 εμπνευσμένο από την σημείωση του σχολικού βιβλίου
"Στο σημείο αυτό προκύπτει το ερώτημα: Όταν αναμειγνύουμε ένα διάλυμα οξέος με ένα διάλυμα βάσης προκύπτει πάντοτε ουδέτερο διάλυμα; Αν αναμείξουμε τυχαίες ποσότητες των δύο διαλυμάτων, το τελικό διάλυμα μπορεί να είναι όξινο ή βασικό ή ουδέτερο. Πότε θα είναι όξινο και πότε βασικό;
• Θα είναι όξινο, αν μετά την αντίδραση της εξουδετέρωσης περισσέψουν κατιόντα υδρογόνου από το οξύ.
• Θα είναι βασικό, αν μετά την αντίδραση της εξουδετέρωσης περισσέψουν ανιόντα υδροξειδίου από τη βάση.