Οι ενέργειες σε ένα στάσιμο κύμα.

Έστω ότι σε ένα ελαστικό μέσο, μια χορδή, έχει δημιουργηθεί ένα στάσιμο κύμα με εξίσωση:

Όπως αυτό που μελετά το σχολικό βιβλίο.

Κάθε στοιχειώδες τμήμα της χορδής θα έχει κινητική ενέργεια, εξαιτίας της ταχύτητας ταλάντωσης και μια δυναμική ενέργεια, εξαιτίας της παραμόρφωσης που υπόκειται.

Με βάση την αντίστοιχη μελέτη πάνω σε ένα τρέχον κύμα, που έγινε στην ανάρτηση «Η ενέργεια και η ισχύς σε ένα αρμονικό κύμα», για τις ενέργειες αυτές θα έχουμε:

Κάθε στοιχειώδες τμήμα της χορδής μήκους dx και μάζας m1=dm=μdx έχει κινητική ενέργεια:

Διαβάστε τη συνέχεια...

ή

Οι ενέργειες σε ένα στάσιμο κύμα.

Οι ενέργειες σε ένα στάσιμο κύμα.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
34 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιώργος Κόμης
31/07/2017 9:58 ΠΜ

Διονύση  καλημέρα. Έχεις δίκιο. Το ζήτημα όμως είναι το εξής. Πως αντιμετωπίζουμε τέτοιες ασκήσεις στο σχολείο?Λέμε παιδιά αυτή ειναι η σωστή λύση αυτή η λάθος αλλά αν σας ζητηθεί κάτι τέτοιο γράψτε την λάθος? Κάθε φορά που διδάσκω φθίνουσες ,διακρότημα κλπ έχω ένα κόμπο στο λαιμό. Να μη πώ για εκθετική μείωση ενέργειας? Να μην πω για περίοδο ταλάντωσης στο διακρότημα? Πως θα καλύψω τους μαθητές μου σε περίπτωση ατοπήματος από την εξεταστική?

Νίκος Παναγιωτίδης

Αγαπητέ Διονύση,

αν με τη "σχεδιαστική σχολή" αναφέρεσαι στη μια από τις δυο κατηγορίες στις οποίες έχω χωρίσει τους φυσικούς του δικτύου, σου υπενθυμίζω ότι αυτές είναι η "Μαθηματική σχολή" και η "Σχηματική σχολή". Οφείλουμε να τηρούμε τις ονοματολογίες στο ακέραιο smiley.

Επίσης παρατηρώ περιχαρής ότι με τον "ορθό δρόμο" τα πας πολύ καλά, παίρνεις δε άριστα στον ολοκληρωτικό λογισμό.

Και σαν τελική παρατήρηση: εγώ εξέφρασα ένα σκεπτικισμό και όχι ολοκληρωτική απόρριψη του μοντέλου που προτείνεις. Περίμενα ότι θα έδινε έναυσμα για συζητήσεις με επιχειρήματα υπερ της μιας ή της άλλης άποψης και απογοητεύτηκα που αυτό δεν έγινε.

Νίκος Παναγιωτίδης

Κάθε νέος φυσικός, Διονύση, χρειάζεται τα σχήματα γιατί πρέπει να πατάει κάπου. Αλλά η φυσική αυτού του είδους δεν είναι τόσο καλή γιατί δεν οδηγεί σε ασφαλή συμπεράσματα. Αντίθετα, αν κάνουμε μαθηματική φυσική η οποία να βασίζεται σε κάποιες σίγουρες αρχές τις φυσικής, θα καταλήξουμε σε ασφαλή συμπεράσματα έστω κι αν χρησιμοποιήσουμε προσεγγίσεις.

Ασφαλές συμπέρασμα είναι όταν αυτό που προβλέπεις πραγματοποιείται στη φύση. Όταν χρησιμοποιείς μοντέλα, επειδή δεν ξέρεις πόσο καλά εκφράζει την πραγματικότητα το συγκεκριμένο μοντέλο που έχεις στο μυαλό σου, υπάρχει ο κίνδυνος η πρόβλεψή σου να ξεφύγει από την πραγματικότητα. Γι΄ αυτό κάθε πρόβλεψη που γίνεται στη βάση κάθε μοντέλου, πρέπει να ζητά πειραματική επαλήθευση. Ακόμα κι αν το πείραμα πετύχει, δεν μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι έχουμε το σωστό μοντέλο. Αλλά, αν αποτύχει, το μοντέλο είναι λάθος.

Το συγκεκριμένο σύστημα που μελετάμε, τα εγκάρσια κύματα σε χορδή, θα μπορούσαμε να το μελετήσουμε χωρίς μοντέλο. Οι μέθοδοι της μαθηματικής φυσικής δείχνουν το δρόμο για να προβλέψουμε τις κινήσεις των σημείων της χορδής δοσμένης κάποιας αρχικής συνθήκης και δυο οριακών συνθηκών. Μαθηματικά το πρόβλημα είναι πολύ δύσκολο. Αν όμως το λύναμε θα μπορούσαμε να προβλέψουμε την κίνηση κάθε στοιχείου dx της χορδής, θα μπορούσαμε επομένως να προβλέψουμε τη συνάρτηση της δυναμικης του ενέργειας με το χρόνο. Προσωπικά πιστεύω ότι δεν θα καταλήγαμε στα ίδια συμπεράσματα με αυτά της απλής μεθόδου που εισηγείσαι.

Τάσος Αθανασιάδης
Αρχισυντάκτης
31/07/2017 7:29 ΜΜ

Τελικά Διονύση είχε μεγάλη συνέχεια η ιστορία με τη χορδή…

πολύ καλό όμως

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
31/07/2017 9:57 ΜΜ

Διονύση

Παραλλαγές στο ίδιο θέμα μεν…

εξαιρετικής αισθητικής δε , η νέα παραλλαγή, και απόλυτης σαφήνειας.

Σε ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ

Υ.γ. Το 2ο σχόλιο σου είναι …"όλα τα λεφτά" … Το να βλέπει κανείς το ολοκλήρωμα ως συνάρτηση ή ως εμβαδό είναι καλό και ακόμα καλύτερο να βλέπει και τα δυο πίσω από το "όρθιο σκουλικάκι" … Και ακόμα καλύτερα να έχει την "αίσθηση του μέτρου", σε κάθε διδακτικτική προσέγγιση μαθηματικής ή γεωμετρικής περιγραφής φυσικών φαινομένων ( ή και των ιδεων για τη φύση ) … και εδώ ακριβώς υποκλίνομαι, Διονύση , στις δεξιότητές σου

Νίκος Παναγιωτίδης
31/07/2017 10:54 ΜΜ

Διονύση έχεις απόλυτο δίκιο σε αυτό που λες. Πολύ συχνά απλοποιούμε ένα φυσικό σύστημα με ένα πρότυπο. Το πρότυπο κρατάει αυτό που είναι ουσιαστικό, που είναι πρωτεύον για το σύστημα που μελετάμε και πετάει έξω το δευτερεύον. Καταλήγουμε έτσι σε εξισώσεις που δουλεύονται και μέσω αυτών μελετάμε το σύστημα. Όμως πρέπει να γίνει και το πείραμα για να επαληθευτεί το πρότυπο.

Ας μελετήσουμε λίγο το δικό σου πρότυπο. Οι γραμμικές εξισώσεις που ξέρουμε για το εγκάρσιο κύμα σε χορδή είναι σωστές υπό την προϋπόθεση ότι η συνάρτηση y(x,t) που περιγράφει έχει μικρές κλίσεις. Έστω ότι σε ένα δεδομένο εγκάρσιο κύμα, οι κλίσεις αυτές είναι της τάξεως της 1 μοίρας.

Αφού δέχεσαι ότι το πρότυπό σου είναι προσέγγιση, σε ρωτάω το εξής: ποιάς τάξεως μεγέθους είναι οι αποκλίσεις της μετατόπισης από την καθετότητα;

Αν είναι πολύ μικρότερες της 1 μοίρας, έχεις καλό πρότυπο. Αλλά, υπέθεσε ότι ένα δεδομένο τμήμα dx έχει μια δεδομένη χρονική στιγμή κλίση +1 μοίρα και κινήθηκε από την αρχική θέση που είχε στον άξονα των x, όχι σε κατεύθυνση 90 μοίρων ως προς τον άξονα, όπως είναι στο πρότυπο, αλλά 91 μοιρών. Λοιπόν αυτό το κομμάτι αντί για επιμήκυνση θα έχει επιβράχυνση!

Η θεωρία λέει ότι η στοιχειώδες δύναμη που ασκείται σε κάθε στοιχειώδες τμήμα και το κάνει να κινείται εγκάρσια, είναι συνέχεια κάθετη στην εφαπτόμενη διεύθυνση στο τμήμα. Πρέπει λοιπόν να περιμένουμε ότι το διάνυσμα μετατόπισης του τμήματος σχηματίζει με τον y-άξονα μια γωνία της τάξεως της γωνίας που σχηματίζει το κινούμενο στοιχειώδες τμήμα με τον x-άξονα. Αν αυτό ισχύει, το πρότυπό σου δεν αποτελεί καλή προσέγγιση.

Νίκος Παναγιωτίδης

Διονύση, αν δεν μπορώ να σε πείσω με τα επιχειρήματά μου είναι γιατί δεν καταλαβαίνεις τι λέω. Πχ εσύ θεωρείς ότι λέω πως το πρότυπο είναι καλό για κάτω από 1 μοίρα και όχι για πάνω. Αλλά δε λέω αυτό. Αυτό που λέω είναι το εξής: Έστω ότι οι κλίσεις των τμημάτων της χορδής είναι της τάξεως της 1 μοίρας. Καθώς τα σημεία της χορδής κινούνται εγκάρσια, οι κινήσεις τους περιμένουμε να έχουν μια μικρή διαφορά από τις 90 μοίρες. Αν αυτή η διαφορά είναι πολύ μικρότερη από τη 1 μοίρα, το πρότυπο δουλεύει καλά. Όμως αν δεν διαφέρει πολύ από τη 1 μοίρα, δεν δουλεύει καλά. Για παράδειγμα, έστω ένα κομμάτι dx που μια δεδομένη χρονική στιγμή έχει κλίση 1 μοίρα. Αν η μετακίνηση αυτού του κομματιού από τον άξονα έγινε όχι σε γωνία 90 μοίρες ως προς αυτόν αλλά σε γωνία 91 μοίρες, τότε αντί για την επιμήκυνση που προτείνεις υπάρχει επιβράχυνση.

Αυτά που γράφω μπορείς να τα καταλάβεις με σχηματικές μεθόδους.

Δεν θα γράψω άλλα σήμερα ούτε και τις επόμενες 8 μέρες. Αλλά σκέψου αυτά που σου έγραψα και ίσως καταλάβεις ότι κάπου έχω δίκιο.