Η ενέργεια ταλάντωσης καθορίζει το πλάτος της, την ταχύτητα διέλευσης από την θέση ισορροπίας, βοηθάει σε υπολογισμό ταχύτητας όταν ξέρουμε την θέση κ.λ.π.
Η χρήση της θέλει κάποια προσοχή.
Το θέμα της συζήτησης μπορεί να παρακολουθήσει και ένας μαθητής. Ίσως συναντήσει θέμα και ίσως γίνει λάθος σ’ αυτό.
(Visited 1,183 times, 1 visits today)
Προφανώς δεν έχει το παραμικρό ενδιαφέρον το να προταθεί κάποια λύση που θα μας δίνει την ταχύτητα στην Θ.Ι. ή την ταχύτητα όταν η απόσταση από την Θ.Ι. είναι π.χ. 0,25m. Θα ήταν μια απλούστατη άσκηση που θα λυνόταν πανεύκολα από έναν μαθητή είτε με διατήρηση ενέργειας, είτε "ταλαντωτικά".
Στο κείμενο γίνεται λάθος (ή λάθη;) τα οποία πρέπει να εντοπισθούν.
Εντάξει Γιάννη κατανοητό … το (αντι)παράδειγμά σου .
και η δυνατότητα να αξιοποιηθεί διδακτικά …
Η διδακτική του αξία όμως αναδεικνύεται μόνο με καθοδήγηση
γιατί αλλιώς θα μπερδέψει.
Ο στόχος Μήτσο είναι να επιστήσουμε την προσοχή στην χρήση της ενέργειας ταλάντωσης.
Φυσικά μπορεί να αρθεί η αντίφαση με το έργο που παρήγαγαν οι πιτσιρικάδες.
Πόσο έργο παρήγαγαν;
Αυτοί ή/και το βάρος τους;
από ποια αρχική θέση ως ποια τελική θέση ;
Καλημέρα Γιάννη, καλημέρα Μήτσο.
Βλέπω ότι το συνεχίσατε χθες βράδυ.
Αν θυμόμαστε ότι είναι άλλο η διατήρηση της ενέργειας και άλλο η ενέργεια ταλάντωσης, δεν θα έχουμε μπερδέματα…
"Η δική μου θέση είναι, ότι πρέπει στο μυαλό μας να έχουμε ξεκάθαρο ότι μπορεί η ενέργεια ταλάντωσης να μην είναι ίση με την ποσότητα που ονομάζουμε μηχανική ενέργεια. Αν αυτό το δεχτούμε δεν υπάρχει καμιά αντίφαση, ούτε κινδυνεύει καθόλου η διατήρηση της ενέργειας. Όταν έχω ένα σώμα δεμένο στο άκρο οριζόντιου ελατηρίου και εκτελεί ΑΑΤ, η δυναμική ενέργεια αποθηκεύεται στο ελατήριο και έχει μια συγκεκριμένη τιμή, αφού ένα ελατήριο στο φυσικό μήκος του δεν έχει δυναμική ενέργεια ελαστικής παραμόρφωσης. Αλλά γενικότερα όταν μιλάω για ΑΑΤ, η δυναμική ενέργεια ταλάντωσης συνδέεται με το έργο της δύναμης επαναφοράς και δεν υπάρχει κανένας λόγος να ψάχνω για να διαπιστώσω ποιες ενέργειες μπορούν να μπουν στο «τσουβάλι» αυτό. Έτσι σαν βασικό στόχο της συζήτησης αυτής έθεσα τη συμφωνία στην πρόταση:
να πάψουμε να ονομάζουμε την ενέργεια ταλάντωσης, μηχανική ενέργεια."
Είναι τμήμα μιας τοποθέτησης, που έγινε στα πλαίσια μιας συζήτησης, που τράβηξε πολύ…
Καλημέρα παιδιά.
Μήτσο ευπρόσδεκτος οιοσδήποτε υπολογισμός. Όμως ποιο έργο σχετίζεται με την ενέργεια ταλάντωσης;
Διονύση παρά τα πολλά σχόλια η έννοια δεν έχει ξεκαθαρίσει καθόλου.
Για τον λόγο αυτόν ο τίτλος της ανάρτησης λέει "Μην ξεχνάμε…..".
Θα μπορούσε να λέει "Να ξαναθυμηθούμε την…..".
Μην θεωρούμε κάτι ως λήξαν επειδή το συζητήσαμε κάποτε.
Ας πούμε, πόσο έργο έχουν παράξει τα παιδιά;
Επίσης η ενέργεια ταλάντωσης διατηρείται;
Αν ναι τι περιεχόμενο δίνουμε στην διοατήρηση αυτήν;
Ενέργεια ταλάντωσης γεννάται από το μηδέν ή χάνεται;
Καλημέρα Γιάννη.
Το θέμα έχει πολυσυζητηθεί, αλλά ούτε εγώ το θεωρώ λήξαν δια παντός.
Έβαλα όμως ένα απόσπασμα από τα παλιά, πιστεύοντας ότι συμπυκνώνει τη θέση μου.
Άλλο ενέργεια ταλάντωσης και άλλο μηχανική ενέργεια, έργα, ενέργεια παραμόρφωσης ή δεν ξέρω τι άλλο.
Το πόσο έργο έχουν παράξει τα παιδιά, δεν έχει να κάνει σε τίποτα με την ενέργεια ταλάντωσης. Είναι ένα έργο που μετράει κάποια ενέργεια που μεταφέρθηκε από τα παιδιά στο λάστιχο._
Αυτό και η ταλάντωση που μπορεί να γίνει ή να μην γίνει ΔΕΝ συνδέονται.
Ενέργεια ταλάντωσης είναι η ποσότητα 1/2 DA^2 και τίποτα περισσότερο ή λιγότερο.
Διατηρείται η ενέργεια ταλάντωσης; Ναι διατηρείται, για όσο χρόνο "διατηρείται" και η συγκεκριμένη ταλάντωση.
Αν για παράδειγμα κάποια στιγμή το σώμα συγκρουσθεί δεν θα υπάρχει κάποια διατήρηση της ενέργειας ταλάντωσης..
Εκεί πρέπει να πάμε στη μηχανική ενέργεια και να δούμε τι συμβαίνει…
Άρα μπορούμε να θεωρήσουμε σαν ενέργεια ταλάντωσης την ποσότητα που μπορεί να μετατρέπεται από Κινητική σε Δυναμική Ενέργεια. Επισυνάπτω ένα αρχείο (Αν το καταφέρω) επειδή το θέμα με είχε προβληματίσει επί εποχής δεσμών.
Δείτε εδώ
Διονύση λες:
Το πόσο έργο έχουν παράξει τα παιδιά, δεν έχει να κάνει σε τίποτα με την ενέργεια ταλάντωσης. Είναι ένα έργο που μετράει κάποια ενέργεια που μεταφέρθηκε από τα παιδιά στο λάστιχο.
Έχω μια επιφύλαξη σ' αυτό. Τα παιδιά παράγουν έργο με όποιον τρόπο θέλουν. Τον πιο έξυπνο ίσως. Ο μικρός απλά κρέμεται και ισορροπεί και ο μεγάλος τραβάει τον μικρό προς τα κάτω. Το έργο του είναι 1/2k.A.A=62,5J και όχι 1/2k.(Δl+Α).(Δl+Α)=562,5J.
Δηλαδή παράγει το ίδιο έργο που θα παρήγαγε αν το λάστιχο ήταν "άδειο" και ήθελε να το τεντώσει κατά Α ή αν στο λάστιχο κρεμόταν ελέφαντας και ήθελε να κατεβάσει τον ελέφαντα κατά Α από την θέση ισορροπίας του.
Το έργο αυτό (τα 62,5J) είναι η ενέργεια ταλάντωσης, του παιδιού ή του ελέφαντα.
Η βαρύτητα ενσωματώνεται έτσι στο πρόβλημα, επηρεάζοντας μόνο την Θ.Ι.
Αυτό θεωρώ ως λύση του "παράδοξου". Το έργο γίνεται ενέργεια ταλάντωσης.
Τι είναι η ενέργεια ταλάντωσης;
Το έργο που πρέπει να προσφέρεις ώστε να "οπλίσεις" τον ταλαντωτή.
Δικαιούται τον χαρακτηρισμό "ενέργεια" ;
Αν όχι σε ποιες περιπτώσεις τον δικαιούται;
Διατηρείται;
Αν όχι πάντοτε, σε ποιες περιπτώσεις διατηρείται;
Τι νόημα έχει η διατήρηση;