«Επιδεικνύοντας την Αδράνεια της Ύλης»
Το επισυναπτό μενο βίντεο ενός λεπτού, περιγράφει το άλμα της ακροβάτισσας Άντα Πορτ πάνω σε προστατευτικό δίχτυ γεμάτο ξερά φύλλα. Πρόκειται για μια ακόμα ενδιαφέρουσα κοινοποίηση από το Physicsgg που το εντάσσει στη θεματική του τίτλου.
Το σενάριο από την οπτική της Φυσικής:
Η μεγάλη μάζα της Άντα επιταχύνει με την πτώση της το δίχτυ και τα ελάχιστης μάζας ξερά φύλλα, μένουν για λίγο στον αέρα.
Μετά το 00:12 s, τα πράγματα νομίζω ότι γίνονται ακόμα πιο σύνθετα στη διδακτική τους διαχείριση.
Αυτό το αισθητικά επιδραστικό κλιπ διευκολύνει ή περιπλέκει ως διδακτικό υλικό τη διαπραγμάτευση της έννοιας «Αδράνεια»;
Πάντως, το πρώτο από τα 21 σχόλια που ακολουθούν το βίντεο, δεν θα το χαρακτήριζες ως επιφυλακτικό: Amazing example of inertia and physics!
Καλημέρα Γιώργο.
Πολύ ωραίο βίντεο που θα ενθουσιάσει την τάξη, αν επιδειχθεί.
Αλλά δεν νομίζω ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως διδακτικό υλικό.
Δεν το θεωρώ δηλαδή ως κάτι που μπορεί να αναδείξει την έννοια της αδράνειας… Μπλέκουν δύσκολα πράγματα που ζητούν ερμηνείες.
Γιώργο, καλημέρα!
Πολύ ωραίο το ερώτημα που έθεσες.
Η γνώμη μου είναι ότι τον Α' Νόμο του Νεύτωνα (νόμο της αδράνειας) μπορούμε να τον εφαρμόσουμε στην αρχική κατάσταση του συστήματος, στην κατάσταση ηρεμίας, εκεί δηλαδή που έχουμε συνισταμένη των δυνάμεων μηδέν.
Από τη στιγμή που ασκούνται δυνάμεις στα σώματα με συνισταμένη διαφορετική από το μηδέν (και αυτό συμβαίνει και στο δίχτυ και στα φύλλα) πρέπει να εφαρμόζουμε τον Β' νόμο του Νεύτωνα.
Το ότι τα φύλλα αργούν να πέσουν (προφανώς λόγω και της αντίστασης του αέρα) δεν σημαίνει καθόλου ότι παραμένουν "ακίνητα" όπως ίσως "φαίνεται" στο 0:08 του βίντεο. (αν θέλει να πει αυτό ο…"ποιητής")
Καλημέρα παιδιά.
Μπορεί να μην κάνει για την αδράνεια, όμως εξήγηση μπορούμε να τους βάλουμε να αναζητήσουν.
Λόγου χάριν:
Τι κινήσεις κάνουν τα φύλλα και το δίχτυ-κυρία;
Ποιος προηγείται αρχικά και γιατί;
Συμφωνώ Γιάννη, είναι μια πολύ καλή περίπτωση για να εξηγηθούν και κάποιες κινήσεις στον "φυσικό κόσμο" πέρα από τα ιδανικά μοντέλα που χρησιμοποιούμε συνήθως λύνοντας ασκήσεις Φυσικής.
Καλημέρα Κατερίνα, καλημέρα Γιάννη.
Θα συμφωνήσω ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αφορμή για να στηθούν πολύ όμορφα ερωτήματα.
Δεν το θεώρησα καλό για να αναδειχθεί η αδράνεια…
καλημέρα σε όλους
Γιώργο τα Αγγλικά μου είναι του επιπέδου "ντου γιου λάϊκ μαμαζέλ δη Γκρής"
και άρα δεν μπορώ να σχολιάσω το πρώτο σχόλιο
μπορώ να σχολιάσω, όμως, τα σχόλια των τριών συναδέλφων που προηγήθηκαν και να πω ότι διαφωνώ μαζί τους,
διότι κατά τη γνώμη μου, και στην αρχή του, είναι κατάλληλο για επίδειξη της αδράνειας
Γεια σου "επαναστάτη" Βαγγέλη.
Εσύ θα λες να εστιάσουν οι μαθητές, στο ότι το κορίτσι βουλιάζει και τα φύλλα αιωρούνται και οι μαθητές θα ενθουσιάζονται με διάφορα δευτερεύοντα…
Γνώμη μου:
Κάθε εντυπωσιακό πείραμα δεν σημαίνει ότι είναι και κατάλληλο διδακτικό εργαλείο.
Μπορεί να εντυπωσιάζει αλλά ταυτόχρονα και να συσκοτίζει τα πράγματα…
Να συνεχίσω λέγοντας ότι μια χαρά είναι το γνωστό, για τον όρθιο επιβάτη του λεωφορείου που πέφτει μπροστά κατά το φρενάρισμα.
Δεν αφήνει καμιά αμφιβολία για το σωστό και το λάθος.
Δεν είναι ίσως τόσο εντυπωσιακό, αλλά είναι ουσιαστικό και …καθαρό!
ΥΓ
Ξέρω, ξέρω είμαι της παλιάς σχολής, αφού τώρα που περνάμε στη νέα εποχή, κάτι που να εντυπωσιάζει τα παιδιά χρειαζόμαστε…
Και κυρίως, κάποια εικόνα που θα βλέπουν στα κινητά τους από το Youtube…
Μια εικόνα:
Κυριακή μεσημέρι στην ταβέρνα. Η οικογένεια, γονείς και δυο παιδιά 4-6 χρονών, έχουν βγει για φαγητό.
Τρώνε και το ζευγάρι κουβεντιάζει. Απέναντι τα πιτσιρίκια, μασάνε αλλά δεν τραβάνε το βλέμμα τους από τα κινητά που κρατάνε στα χέρια τους…
Πώς το λέγαμε παλιότερα;
Καβάλα πάν' στην εκκλησιά, καβάλα προσκυνάνε…
καλημέρα Διονύση
( επίσης "της παλιάς σχολής"…)
ίσως το πιο "πολυπαιγμένο" πείραμα αδράνειας που έκανα πάντα:
ζήταγα από ένα μαθητή να μου "δώσει" ένα κέρμα
έσκιζα ένα φύλλο από ένα τετράδιο
έλεγα στον μαθητή που του "πήρα" το κέρμα να ανοίξει την παλάμη του οριζόντια
τοποθετούσα πάνω στην παλάμη του το χαρτί και πάνω στο χαρτί το κέρμα
τραβούσα οριζόντια και απότομα το χαρτί και
το "απαλλοτριωμενο" κέρμα επέστρεφε στον ιδιοκτήτη του
το πείραμα που περιγράφεται στο βίντεο είναι παρόμοιο, αλλά σε κατακόρυφο επίπεδο
(και, χμ, και ένα άλλο σκόπιμα "πολυπαιγμένο πείραμα"
ζητούσα από όλους, μαθητές και μαθήτριες, στο εργαστήριο να βρέξουν τα χέρια τους σε λεκάνες με νερό
και στη συνέχεια έλεγα:
"τα κορίτσια να διώξουν το νερό τινάζοντας δυνατά τα χέρια τους, τα αγόρια να περιμένουν με υπομονή να εξατμιστεί…")
Βαγγέλη, καλημέρα
Προσωπική μου άποψη είναι ότι ούτε η περίπτωση με το κέρμα είναι πείραμα επίδειξης αδράνειας.
Κι εκεί πρέπει να πάρουμε πάλι Β' Νόμο Νεύτωνα, να σχεδιάσουμε τις δυνάμεις που ασκούνται στο κέρμα και να δούμε γιατί το κέρμα δεν μπορεί να κινηθεί με την ταχύτητα του χαρτιού. Αλλά και σε αυτήν την περίπτωση το κέρμα κινείται από την αρχή που θα ξεκινήσουμε να κινούμε το χαρτί. …Και όμως κινείται…!!
Καλημέρα. Εγώ χρησιμοποιώ πέρα από λεωφορείο και κέρμα που είπε και ο Βαγγέλης και ένα ποτήρι νερό στην άκρη του τραπεζιού. Τραβώ απότομα ένα χαρτί κάτω απο το ποτήρι και το ποτήρι αρνείται να ακολουθήσει.Αντιστέκεται στη μεταβολή της κινητικής του κατάστασης. Βέβαια αν με ρωτήσει μαθητής κι αν τραβήξουμε αργά το χαρτί το ποτήρι ακολουθεί. Δηλ τώρα δεν παρουσιάζει αδράνεια? Μήπως τελικά είναι περισσότερο θέμα τριβής? Βέβαια μέχρι τώρα δεν έτυχε τέτοια… προβοκατόρικη ερώτηση.
Πάντως όποτε διδάσκω τον πρώτο νόμο κουράζομαι περισσότερο από κάθε άλλη φορά.
Δεν είχα δει το τελευταίο σχολιο σου Κατερίνα όταν έγραφα
Πιστεύω ότι η τριβή είναι ο…"ηθικός αυτουργός"
Δηλαδή στην συγκεκριμένη περίπτωση αυτή είναι που κινεί το κέρμα. Είναι όμως τόσο μικρή η τιμή της που δεν του δίνει μεγάλη επιτάχυνση, με αποτέλεσμα να μας φαίνεται το κέρμα "ακίνητο" μπροστά στη μεγάλη ταχύτητα του χαρτιού.
Γεια σας συνάδελφοι.
Για το θέμα που συζητάτε, αδράνεια ή τριβή, μια παλιότερη ανάρτηση:
Τελικά είναι θέμα Αδράνειας ή τριβής;
Αλλά και τη συζήτηση που ακολούθησε…