Σχετικιστική Σπαζοκεφαλιά

Ένα τραίνο όταν είναι ακίνητο έχει μήκος L=300m και πλησιάζει σε τούνελ μήκους 250m  με ταχύτητα υ=0,8c . Ληστές έχουν φράξει την   έξοδο του τούνελ και σκέφτονται να φράξουν και την είσοδο μόλις το τραίνο μπει στο τούνελ ώστε να το παγιδεύσουν .

Οι ληστές το έχουν σίγουρο πως το τραίνο χωράει στο τούνελ  αφού σύμφωνα με τις μετρήσεις τους έχει μήκος 180m

Οι επιβάτες είναι άνετοι διότι σύμφωνα με τους δικούς τους υπολογισμούς το τούνελ έχει μήκος 150m

Θα πετύχει το σχέδιο των ληστών χωρίς να διαλυθεί το τραίνο

(Visited 1,955 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
107 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Για να δει όμως και ο Λ το τραίνο μέσα, πρέπει να δει συστολή του.

Δηλαδή όχι L αλλά κάτι μικρότερο.

Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την συστολή.

Γιάννης Μπατσαούρας
Γιάννης Μπατσαούρας
3 έτη πριν

Ήταν το επόμενο που σκεφτόμουν να γράψω γιατί με προβλημάτιζε και εμένα.

Κατερίνα Αρώνη
3 έτη πριν

Παιδιά, καλημέρα

Θα ήθελα να σε ρωτήσω κάτι που το έχω απορία Γιάννη Κ.: Για την αντιμετώπιση αυτού του παράδοξου χρησιμοποιήσαμε μόνο την Ειδική Θεωρία της Σχετικότητας;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Κατερίνα Αρώνη

Ναι στο βίντεο που έστειλες χρησιμοποιήθηκε μόνο η ειδική θεωρία της Σχετικότητας.

Κατερίνα Αρώνη
3 έτη πριν

Αυτό το λέω, γιατί έχω στο μυαλό μου ότι στην Ειδική Θεωρία ασχολούμαστε με αδρανειακά συστήματα αναφοράς δηλαδή με σταθερές ταχύτητες. Όταν υπάρχει επιτάχυνση δεν χρησιμοποιούμε τους τύπους που ξέρουμε για τη διαστολή χρόνου κλπ. Με τα επιταχυνόμενα ασχολείται η Γενική Θεωρία. Εκτός αν κάτι δεν θυμάμαι καλά…

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Κατερίνα ας τα πάρουμε από την αρχή.

Ο παρατηρητής εδάφους βλέπει μικρό τραίνο και μεγάλο τούνελ. Το τραίνο μπαίνει μέσα και κλείνει η πόρτα πριν τρακάρει, επιβραδυνθεί και μπει στην περιοχή της Γενικής θεωρίας. Λέει επομένως ότι θα εγκλωβισθεί το τραίνο. Δεν χρησιμοποιεί την Γενική θεωρία διότι δεν έχουμε επιταχύνσεις. 

Το πρόβλημα έχει λήξει διότι ο επιβάτης του τραίνου πρέπει υποχρεωτικά να δει εγκλωβισμό. Άλλως παραλογίζεται.

Τελειώσαμε λοιπόν χωρίς να χρειαστεί να επικαλεστούμε γενική θεωρία σχετικότητας.

 

Τώρα αν θελήσουμε να ερμηνεύσουμε το γιατί ο επιβάτης δεν θα δει μετά την σύγκρουση ακινητοποίηση του "κινούμενου" τούνελ, μιλάμε για μήνυμα που δεν έφτασε ακόμα. Αν κάναμε υπολογισμούς ίσως θα χρησιμοποιούσαμε την γενική θεωρία με την φαινόμενη βαρύτητα, τις διαστολές χρόνου και συστολές μήκους που επέρχονται κ.λ.π.

Όμως ποιοτική εξήγηση δόθηκε. Φυσικά ούτε αυτή χρειαζόταν αν περιοριζόμαστε μόνο στην πρόβλεψη. Θα εγκλωβιστεί και τελείωσε η υπόθεση. Όλη η συζήτηση για την μετάδοση του σήματος γίνεται όχι για να δοθεί απάντηση, αλλά για να κατανοήσουμε το παράδοξο.

Δεν κάναμε ακριβείς υπολογισμούς για να καλέσουμε την Γενική θεωρία να μας ενισχύσει.

Κατερίνα Αρώνη
3 έτη πριν

Βέβαια εδώ κάθε τμήμα του τραίνου αρχίζει να δέχεται σε διαφορετικό χρόνο τη δύναμη με αποτέλεσμα μέχρι τότε να θεωρείται αδρανειακό, οπότε είμαστε ακόμα στο μέρος της Ειδικής Θεωρίας (αν κατάλαβα καλά)

Κατερίνα Αρώνη
3 έτη πριν

Γράφαμε μαζί….