Μήπως η Φυσική βλάπτει σοβαρά τη νοοτροπία…

Μήπως η Φυσική βλάπτει σοβαρά τη νοοτροπία των παιδιών;

Δέκα μαθητές της Α Γυμνασίου (αθώα παιδάκια, που τώρα μαθαίνουν φυσική) μέτρησαν ο καθένας το ύψος μου και το βρήκαν:

1,68m, 1,67m, 1,69m, 1,70m, 1,71m, 1,69m, 1,68m, 1,70m, 1,71m, 2m.

Πώς πρέπει να υπολογίσουν τη μέση τιμή του ύψους μου; Επιλέξτε το σωστό:

α) Να προσθέσουν τις δέκα τιμές και να διαιρέσουν με το 10. Έτσι, θα απαντήσουν ότι το ύψος μου κατά μέση τιμή είναι 1,72m.

β) Να κάνουν κάτι άλλο.

Αν επιλέξετε το β), προτείνετε τι πρέπει να κάνουν.

Προσοχή! Αυτό που θα προτείνετε πρέπει να μην κατηγορηθεί ως επικίνδυνο για τη νοοτροπία των παιδιών.

(Visited 1.457 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
27 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Πάνος Μουρούζης
4 έτη πριν

Η Ελευθερία νομίζω ότι έχει δίκιο. Με το να μετρούν διαφορετικές ομάδες μαθητών ένα μέγεθος και να μιλάμε για σφάλματα είναι λίγο διακινδυνευμένο και παρεξηγήσιμο. Γι αυτό προτείνω εδώ και καιρό τα σφάλματα (οι αβεβαιότητες πιο σωστά) να μελετώνται με την μέτρηση της περιόδου του εκκρεμούς με σταθερό μήκος και γωνία εκτροπής  από την ίδια ομάδα μαθητών με τη βοήθεια χρονόμετρου ή κινητού. Με αυτή τη διαδικασία μπορούμε να διδάξουμε τα εξής:

1. η πιο πιθανή τιμή είναι ο μέσος όρος των μετρήσεων

2. η αβεβαιότητα φαίνεται αμέσως από το πόσο απέχουν οι δύο ακραίες τιμές

3. η αβεβαιότητα είναι τόσο μικρότερη όσο το μέγεθος που μετράμε είναι μεγαλύτερο από το μέτρο μας. Έτσι θα έχουμε μικρότερη αβεβαιότητα αν μετρήσουμε 10 πλήρεις αιωρήσεις αντί για μία.

4. η αβεβαιότητα έχει να κάνει και με τις δεξιότητες του πειραματιστή ( πόσο συγχρονισμένα θα πατήσει την αρχή και του τέλους του χρονόμετρου)

5. η αβεβαιότητα έχει να κάνει και με το όργανο, αφού αν χρησιμοποιήσουμε χρονόμετρο κουζίνας είναι πολύ μεγαλύτερη. 

Πάνος Μουρούζης
4 έτη πριν
Απάντηση σε  Ελευθερία Νασίκα

Μάλλον δεν έγινα κατανοητός. Αν γίνει σύγκριση των μετρήσεων διαφόρων μαθητών τότε θα δημιουργηθεί πρόβλημα και είναι λογικό να δημιουργηθεί πρόβλημα. Όταν όμως ο ίδιος μαθητής μετράει το ίδιο πράγμα 10 φορές και μία από αυτές το βρίσκει πολύ διαφορετικό τι θα σκεφτεί; Ότι τώρα βρήκε το σωστό ενώ τις υπόλοιπες 9 έκανε λάθος;