Ένας οριζόντιος ομογενής δίσκος στρέφεται αριστερόστροφα γύρω από σταθερό κατακόρυφο άξονα που διέρχεται από το κέντρο του. Τη χρονική στιγμή t0=0 ο δίσκος έχει γωνιακή ταχύτητα μέτρου ω0 όπως φαίνεται στο σχήμα και δέχεται μια συνισταμένη ροπή Στ ως προς τον άξονα περιστροφής του, της οποίας η τιμή μεταβάλλεται με το χρόνο, όπως φαίνεται στο διπλανό διάγραμμα. Η ροπή αδράνειας του δίσκου ως προς τον άξονα περιστροφής του είναι Ιcm και ως θετική φορά ορίζεται η προς τα πάνω.
Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις με το γράμμα Σ αν είναι σωστές και με το γράμμα Λ αν είναι λανθασμένες και να δικαιολογήσετε κάθε επιλογή σας.
Α. Από τη χρονική στιγμή t0=0 μέχρι τη στιγμή t1 ο δίσκος επιταχύνεται ομαλά.
Β. Το μέτρο της γωνιακής ταχύτητας του δίσκου αυξάνεται συνεχώς από τη χρονική στιγμή t0=0 μέχρι τη στιγμή t2.
Γ. Από τη χρονική στιγμή t2 μέχρι τη στιγμή t3 ο δίσκος επιβραδύνεται.
Δ. Από τη χρονική στιγμή t3 μέχρι τη στιγμή t4 ο δίσκος επιβραδύνεται ομαλά.
Ε. Ο δίσκος αποκτά μέγιστη γωνιακή επιτάχυνση τη χρονική στιγμή t2.
Z. Η γωνιακή ταχύτητα του δίσκου μηδενίζεται τη χρονική στιγμή t3.
Η. Ο δίσκος αποκτά μέγιστη γωνιακή ταχύτητα τη χρονική στιγμή t3.
Η συνέχεια σε word
και σε pdf.
Και η αντίστοιχη κατάσταση σε ευθύγραμμη κίνηση εδώ.
Καλημέρα σε όλους. Μια άσκηση στο πνεύμα αυτής του Διονύση. Του την αφιερώνω.
Ευχαριστώ για την αφιέρωση Αποστόλη!
Καλημέρα και καλό ΣΚ!
Καλημέρα Διονύση. Καλό ΣΚ και σε εσένα.
Καλημέρα Αποστόλη.
Το θέμα οδηγεί σε ένα πολύ καλό ξεκαθάρισμα των ειδών των περιστροφικών κινήσεων στην Γ΄ Λυκείου και το συσχετισμό τους με τις ροπές. Αξίζει της μελέτης από τους μαθητές καθώς κάνουν συχνά λάθη στη μελέτη των διαγραμμάτων.
Σε επόμενη σειρά επαναληπτικών ερωτήσεων που θα αναρτήσω έχω παίξει και εγώ με διάγραμμα ω-t σε στροφική κίνηση.
Καλό ΣΚ.
Αποστόλη καλό μεσημέρι
Πολύ καλό θέμα.
Νεκτάριε και Μανώλη καλησπέρα και σας ευχαριστώ. Μανώλη χαίρομαι που σε ξαναβλέπω.
Αποστόλη ελπίζω τις επόμενες μέρες να βλεπόμαστε συχνότερα εδώ.
Αποστόλη, οι γραφικές παραστάσεις πάντα δυσκολεύουν τους μαθητές γιατί απαιτούν ποιοτική γνώση του φαινομένου. Πολύ ωραία λοιπόν ξαναθυμίζεις μερικά απλά αλλά πολύ σημαντικά πράγματα με αυτή την ανάρτηση με πολύ ωραία σχόλια για την κατανόηση.
Γεια σου Αποστόλη,
Καλά έκανες και ασχολήθηκες με αυτή την κατηγορία προβλημάτων, αφού μέσα από αυτά καταδεικνύεται η σχέση συνισταμένης ροπής – γωνιακής επιτάχυνσης και μεταβολής του μέτρου της γωνιακής ταχύτητα, με το χαρακτηρισμό της κίνησης ως ομαλά μεταβαλλόμενης στροφικής. Θυμίζει τα αντίστοιχα της Α΄ Λυκείου που οι μαθητές δυσκολεύονται στην αποκωδικοποίηση των πληροφοριών που δίνουν.
Τάσο και Νίκο σας ευχαριστώ. Κανονικά ένα τέτοιο θέμα, θα έπρεπε να θεωρείται τετριμμένο και ληγμένο από την Α Λυκείου. Όμως κάθε χρόνο, ένα μέρος του ακροατηρίου το διαψεύδει…
Καλησπέρα Αποστόλη.
Απαραίτητη η ευχέρεια στην ανάλυση διαγράμματος και όμορφα την έστησες.
Συνήθως στα διαγράμματα πέρα από τα δεδομένα των αξόνων αξιοποιούμε κλίση ή εμβαδόν εν προκειμένω μόνο εμβαδόν, που εκφράζει ΔL. Υποθέτω τα κρατάς για αργότερα και …καλά κάνεις .
Λάου-λάου με μια… συνειρμική σύνδεση!
Αποστόλη είναι καλό δεύτερο θέμα. Είναι και πιθανό θέμα.
Παντελή και Γιάννη σας ευχαριστώ. Παντελή ευχαριστώ για το άσμα.