ΦΕ: Ηλέκτριση από απόσταση (Γ’ γυμ)

Ένα φύλλο εργασίας για το θέμα “ηλέκτριση από απόσταση” (φυσική Γ’ γυμνασίου).

Ξεκινάμε με το κλασικό πείραμα “μπαλόνι-χαρτάκια”, περνάμε από ερώτηση-παγίδα, καταλήγουμε σε συζήτηση για την έννοια του πολωμένου ατόμου.

Διαθέσιμο εδώ.

Άλλα φύλλα εργασίας για το γυμνάσιο, διαθέσιμα στο epsimos.com

(Visited 953 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
10 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
3 έτη πριν

Καλημέρα Γιώργο

Πολύ καλό. Μπράβο

Αυτό θα μπορούσε να συνοδευτεί την επόμενη ημέρα ίσως με το αντίστοιχο διαδραστικό πρόγραμμα του PHET για την αλληλεπίδραση φορτισμένου μπαλονιού με τον τοίχο.

Βαγγέλης Κουντούρης

καλό μεσημέρι σε όλους

θεωρώ ότι αρκετά "λίγη" αυτή η δραστηριότητα, για μια ολόκληρη διδακτική ώρα, δεν θα "προκάνουμε" έτσι…

εν ενεργεία ων (και επί 28 συνεχόμενα χρόνια σε Γυμνάσιο) οι μαθητές μου πραγματοποιούσαν πειραματικά (με βοήθεια και καθ' ομάδες) και τους τρεις τρόπους φόρτισης σε μία διδακτική ώρα

(για όσους ενδιαφέρονται μία προσέγγιση εδώ: http://ekountouris.blogspot.com/2018/09/blog-post_27.html)

 

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γιώργο πολικά μόρια εννοούσες;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γιώργο πολώνονται τα άτομα μονωτή από φορτίο που πλησιάζει;

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής

Γιάννη νομίζω ότι διδακτικά στο Γυμνάσιο, καλά κάνουν και μιλάνε για άτομα και όχι για τα μόρια που πολώνονται…

Έτσι και αλλιώς η πόλωση των μορίων είναι δύσκολο θέμα και μπορεί να υπάρχει και απουσία εξωτερικού ηλεκτρικού πεδίου.

Αν πάρουμε ένα άτομο (προφανώς ουδέτερο) και το τοποθετήσουμε σε ένα ηλεκτρικό πεδίο, δεν θα πολωθεί;

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γιάννη γεια,

χωρίς διαφοροποίηση με τον Διονύση

Άτομα ή μόρια πολώνονται;

Το σχολικό εγχειρίδιο  Γ Γυμνασίου (σ. 21): «ο προσανατολισμός των ατόμων ή των μορίων … έχει ως αποτέλεσμα στο άκρο του το πλησιέστερο στη χτένα να εμφανίζεται θετικό φορτίο και στο άλλο αρνητικό »

& (σ. 22):  «Τα ηλεκτρόνια του ατόμου μετατοπίζονται προς τη μια κατεύθυνση. Το άτομο φαίνεται να έχει το ένα άκρο του θετικά φορτισμένο και το άλλο αρνητικά».

Ο Yang (τόμος ΙΙ/ σελ 703) διαπραγματεύεται την πόλωση διηλεκτρικού μόνο για την περίπτωση των πολικών μορίων.

Ο Αλεξόπουλος (Ηλεκτρισμός, σελ. 39-40), διαφοροποιεί την πόλωση σε πόλωση λόγω προσανατολισμού, όπου αναφέρεται στα πολικά μόρια και σε πόλωση από παραμόρφωση, όπου ασχολείται με την ασθενέστερη πόλωση του ατόμου του υδρογόνου, που η ηλεκτρική ροπή οφείλεται στην μετατόπιση του ατομικού πυρήνα σε σχέση με το ηλεκτρόνιό του.  

Τι κρατώ:

Η ένστασή σου είναι βάσιμη, αφού η ένταση της πόλωσης των πολικών μορίων είναι αυτή που συνεισφέρει ουσιαστικά στα γνωστά και δημοφιλή σχολικά ηλεκτροστατικά πειράματα.

Η επιλογή του Έψιμου ευνοεί τη χρήση ενός μοντέλου για τη φόρτιση. Του μοντέλου του Μπορ.

Ακρίβεια στην περιγραφή ή απλό μοντέλο;

 

 

 

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
3 έτη πριν

Καλησπέρα για την πόλωση

Παραπέμπω στην παρατήρησή μου (*13)  (Α και Β) της πρώτης σελίδας που είχα αναρτήσει εδώ στο παλιά αρχεία

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Δημήτρης Γκενές

Θέλουν ξαναδιάβασμα οι παρατηρήσεις σου για το σχολικό εγχειρίδιο, Μήτσο

επανειλημμένα σκοντάφτω πάνω τους