Μια άσκηση σχετικότητας

Σε παλαιότερη ανάρτηση ο Γιάννης Κυριακόπουλος είχε θέσει το πρόβλημα:

Η Κατερίνα μέσα σε ένα κινούμενο βαγόνι αφήνει από ύψος h  να πέσει ένα μήλο. Ο Δημήτρης είναι απ’ έξω. Στα πλαίσια της σχετικότητας σε πόσο χρόνο θα πέσει το μήλο για την Κατερίνα και σε πόσο για τον Δημήτρη;

Περισσότερα εδώ

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
18 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Δημήτρη.

Δεν καταλαβαίνω τι κάνεις. Συνυπολογίζεις την λόγω πτώσης ταχύτητα στην αύξηση της μάζας;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Μια άλλη απορία μου είναι στο αν η Κατερίνα διαπιστώνει ή όχι πως το σώμα εκτελεί ελεύθερη πτώση με σταθερή επιτάχυνση.

Όταν αφήνω ένα σώμα να πέσει από 5 μέτρα, διαπιστώνω ελεύθερη πτώση και σταθερή επιτάχυνση. Έχω κάθε λόγο να θεωρώ ακίνητο τον εαυτό μου. Ως προς κάποιον παρατηρητή όμως κινούμαι. Βλέπω τελικά ή όχι σταθερή επιτάχυνση;

Αν βλέπω τότε σε τι διαφέρει η Κατερίνα;

Το ότι η Κατερίνα διαπιστώνει (αν κατάλαβα το κείμενό σου) πως η επιτάχυνση δεν είναι σταθερή θα την οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι κινείται;

Μάλλον δεν έχω καταλάβει το κείμενό σου.

Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
11/05/2019 9:46 ΜΜ

Γεια σου Δημήτρη.

Συνέχεια (λόγω τύπων)  εδώ

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Δημήτρη.

Δεν ξέρω αν κατάλαβα το σχόλιό σου. Η Κατερίνα αφήνει ένα σώμα να πέσει από μικρό ύψος. Θα διαπιστώσει ότι η κίνηση δεν είναι ομαλά επιταχυνόμενη;

Δηλαδή ότι τα διαστήματα δεν είναι ανάλογα των τετραγώνων των χρόνων;

Αν εννοείς κάτι τέτοιο, γιατί αυτό δεν συμβαίνει τώρα σε εμάς;

Γιατί εμείς σε ανάλογο πείραμα διαπιστώνουμε ότι στο δωμάτιό μας τα διαστήματα είναι ανάλογα των τετραγώνων των χρόνων;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Δημήτρη κατάλαβα ότι λύθηκε στα πλαίσια της Ειδικής Σχετικότητας.

Η απορία μου παραμένει. Γιατί εμείς οι "ακίνητοι" μέσα στο "ακίνητο" δωμάτιό μας διαπιστώνουμε ότι η ελεύθερη πτώση γίνεται με σταθερή επιτάχυνση;

Ως προς κάποιον παρατηρητή δεν είμαστε κινούμενοι;

Σε τι διαφέρει η Κατερίνα από εμάς;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Δημήτρη κάτι δεν καταλαβαίνω.

Η Κατερίνα το Σαββάτο εκτελεί το πείραμα σε ακίνητο όχημα. Αφήνει το σώμα να πέσει από 5 μέτρα.

1. Θα διαπιστώσει ότι η επιτάχυνση είναι σταθερή, ή διαφορετικά ότι τα διαστήματα είναι ανάλογα των χρόνων;

2. Θα υπολογίσει ως χρόνο πτώσης Δt = 1 s ;

Την Κυριακή κάνει το ίδιο πείραμα σε όχημα κινούμενο με ταχύτητα 0,6c.

1. Θα διαπιστώσει ότι η επιτάχυνση είναι σταθερή, ή διαφορετικά ότι τα διαστήματα είναι ανάλογα των χρόνων;

2. Θα υπολογίσει ως χρόνο πτώσης Δt΄ = 0,8 s ;

Τι συμβαίνει;

Και στις δύο περιπτώσεις η επιτάχυνση δεν είναι σταθερή;

Και στις δύο είναι σταθερή;

Είναι στη μία σταθερή και όχι στην άλλη;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Δημήτρη να συμφωνήσω αν η ταχύτητα πτώσης είναι πολύ μεγάλη. Όμως ταχύτητες πτώσης της τάξης των μερικών μέτρων το δευτερόλεπτο;

Εσύ εκτελώντας πείραμα ελεύθερης πτώσης θα διαπιστώσεις μεταβλητή επιτάχυνση;

Θα χρειαστεί να επικαλεστείς Ειδική Σχετικότητα, ή θα επικαλεστείς κλασική Φυσική;

Επικαλούμαστε Ειδική Σχετικότητα για την μεγάλη ταχύτητα του οχήματος, όχι για την μικρή ταχύτητα πτώσης.

Αφήνεις ένα σώμα να πέσει από ύψος 5 m.  Θα διαπιστώσεις ότι τα διαστήματα δεν είναι ανάλογα των τετραγώνων των χρόνων;

Δεν θα μετρήσεις διάρκεια πτώσης 1 s;

Επικαλείσαι Ειδική Σχετικότητα σε τέτοια περίπτωση;

Αν δεν το κάνεις αυτό, γιατί να το κάνει η Κατερίνα;

Δεν είναι τόσο "ακίνητη" όσο "ακίνητος" είσαι και εσύ;

Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
12/05/2019 1:03 ΜΜ

Δημήτρη μια διευκρίνιση, σε παρακαλώ.

Στην παρέμβασή σου της  12/05/2019 at 11:37 πμ  μιλάς για μεταβλητό  γ’v’ .   Στην σχέση (1)  του κειμένου σου υπάρχει αυτό το γινόμενο, αλλά το ίδιο συμβολο v’  υπάρχει και στον τύπο του γ’  τι αντιπροσωπεύει τελικά το v’;

Ρωτώ διότι θεωρούμε το κινούμενο σύστημα να κινείται με σταθερή «οριζόντια» ταχύτητα, άρα το γ  γιατί δεν είναι σταθερό;

(Θα λείψω μέχρι αργά το απόγευμα, άρα μην βιαστείς αν δεν έχεις χρόνο).