Φέρνοντας τη Σύγχρονη Φυσική στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Καλησπέρα σας,
σας γράφω για να σας κοινοποιήσω μια προσπάθεια την οποία έχουμε ξεκινήσει εδώ και κάποιο καιρό με στόχο να δοκιμάσουμε να φέρουμε έννοιες της επιστημονικής έρευνας αιχμής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Στόχος μας είναι να μελετήσουμε κατα πόσο θεμελιώδεις ανακαλύψεις όπως αυτή των βαρυτικών κυμάτων ή του μποζονίου Higgs μπορούν να ενταχθούν στη σχολική πρακτική με τρόπο κατανοητό και συνεπή. Οραματιζόμαστε τους μαθητές μας να επισκέπτονται εικονικά το CERN ή το VIRGO, να αναλύουν πραγματικά πειραματικά δεδομένα και να συνομιλούν με τους πρωταγωνιστές των πιο σύγχρονων ανακαλύψεων της Φυσικής.

Σε αυτό το πλαίσιο έχει σχηματιστεί η κοινοπραξία FRONTIERS που αποτελείται απο ερευνητικούς και εκπαιδευτικούς φορείς στην Ευρώπη: το Πανεπιστήμιο Αθηνών και την ομάδα της κας Xριστίνας Κουρκουμέλη, το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Βαρυτικών Κυμάτων υπο την ηγεσία του κου Σταύρου Κατσανέβα, το Paris Centre for Cosmological Physics υπο την εποπτεία του Nομπελίστα George Smoot, την Ελληνογερμανική Αγωγή, το Dublin City University και το δίκτυο εκπαίδευσης για την Αστρονομία στην Πορτογαλία NUCLIO.

Το FRONTIERS θα οργανώσει εκπαιδευτικές δράσεις που θα λάβουν χώρα σε Πανευρωπαϊκό επίπεδο, θα παράξει καινοτόμο εκπαιδευτικό υλικό και θα υλοποιήσει εργαστήρια επιμόρφωσης στα πιο σύγχρονα αποτελέσματα της Φυσικής αλλά και τα κατάλληλα παιδαγωγικά εργαλεία για να εντάξετε αυτά τα στην τάξη σας.

Θα ήταν χαρά μας να σας έχουμε μαζί μας σε αυτήν μας την προσπάθεια.

Μάθετε περισσότερα: http://www.frontiers-project.eu/

Γίνετε μέλος της ομάδας μας: http://www.frontiers-project.eu/why-should-i-join-frontiers/

Μείνετε συντονισμένοι για τα νέα και τις δράσεις μας στο facebook: http://www.frontiers-project.eu/

(Visited 537 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
9 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Πάνος Μουρούζης
2 έτη πριν

Η πρώτη μας προσπάθεια νομίζω ότι θα πρέπει να είναι να ξαναφέρουμε τη φυσική στα σχολεία μας. Μετά συζητάμε και για τη σύγχρονη. Είναι ουτοπία να προσπαθείς να φέρεις η σύγχρονη φυσική όταν λείπει η φυσική. Οι φυσικές επιστήμες αναφέρονται περισσότερο στη μεθοδολογία και λιγότερο στο περιεχόμενο. Αν αφαιρέσεις τη μαθηματική περιγραφή και τον πειραματικό έλεγχο ( κοίτα την ύλη της Γ' λυκείου που θα ισχύσει για του χρόνου) τότε δυστυχώς δεν έχει μείνει ΤΙΠΟΤΑ. Ούτε από κλασσική ούτε και από σύγχρονη φυσική. 

Σημ: Σε 1100 Λύκεια της χώρας μας υπάρχουν παλμογράφοι, φασματοσκόπια και συσκευές φωτοηλεκτρικού φαινομένου επί 8 στο κάθε εργαστήριο. Απορώ γιατί με 6 ώρες εβδομαδιαίως δεν προτάθηκε κάτι σχετικό με τη χρήση αυτών των οργάνων ώστε να πιάσει λίγο τόπο η προμήθειά τους και η ύπαρξή τους στα ντουλάπια; 

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Μανώλη και Πάνο.

Μανώλη συγχαρητήρια και καλή πορεία στις προσπάθειές σας.

Για την συζήτηση και όχι για να σε φέρω σε δύσκολη θέση, να ρωτήσω τι θα ήθελες να περιλαμβάνει ένα αναλυτικό πρόγραμμα Φυσικής για το Λύκειο.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
2 έτη πριν

Μανώλη καλησπέρα. Η προσπάθεια αξίζει συγχαρητηρίων μεν, αλλά νομίζω ότι η παρέμβαση του Πάνου είναι καίρια. Αν θέλουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, πρέπει να συνδέσουμε την όποια προσπάθεια με τους μαθητές μας. Δεν είναι δυνατόν να παρουσιάζουμε σύγχρονη φυσική, χωρίς το ακροατήριο να κατέχει τα βασικά της κλασσικής φυσικής. Η φυσική είναι μια σκάλα, δεν μπορείς να πατήσεις απευθείας το δέκατο σκαλοπάτι, πρέπει πρώτα να περάσεις από τα πρώτα εννέα.

Έχω μαθητές που τρέχουν στο Δημόκριτο, στο αστεροσκοπείο και συμμετέχουν σε "project", αλλά δεν έχουν ιδέα για την δύναμη Coulomb ή το βαρυτικό πεδίο (και αδιαφορούν όταν τα διδάσκω ως ανιαρό θέμα, μη σύγχρονο). Μία φορά πριν κάποια χρόνια μου ζητήθηκε από ένα φροντιστήριο να παρουσιάσω απλά (μου κοπήκαν τα πόδια), την ανακάλυψη του σωματιδίου Higgs. Έντρομος συνειδητοποίησα ότι το ακροατήριο δεν αντιλαμβάνεται καν την διαφορά αδρανειακής και βαρυτικής μάζας. Έπρεπε μέσα σε μισή ώρα να εξηγήσω ένα δύσκολο και για μένα θέμα, από το μηδέν. Το αποτέλεσμα, στην ουσία του, ήταν απογοητευτικό (φυσικά οι "καλοί" μαθητές ενθουσιάστηκαν, δεν ξέρω γιατί). 

Με όλα τα παραπάνω δεν θα ήθελα με τίποτα να χλευάσω ή αποθαρρύνω προσπάθειες όπως η δική σας. Αλλά ας είμαστε πραγματιστές: πρώτα πρέπει να αλλάξει ο ρόλος του σχολείου, μετά οι αξιόλογες προσπάθειές σας θα εκτοξευθούν στην κυριολεξία. Το έχω πει επανειλημμένα:  Ο λαγός στην κούρσα πρέπει να γίνει το σχολείο, όχι εμείς οι απέξω (σημειωτέον ότι δεν έχω κανένα πρόβλημα που είμαι απέξω).

Νά σαι καλά. 

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Μανώλη. Δε νομίζω να υπάρχει Φυσικός που δε θα χαιρέτιζε οποιαδήποτε προσπάθεια ενίσχυσης ή βελτίωσης της θέσης της Φυσικής στην εκπαίδευση. Δυστυχώς όμως η πραγματικότητα είναι όπως την περιγράφει ο Πάνος και ο Στάθης. 

Το γειτονικό μου Λύκειο κάνει κάθε χρόνο εκδρομή στο Cern. Μαθητές που δε μπορούν να κάνουν διαίρεση, δεν ξέρουν να κατασκευάσουν μια γραφική παράσταση, δε μπορούν να επιλύσουν έναν τύπο, δεν γνωρίζουν το νόμο του Coulomb, του Οhm, του Faraday, του… του…., δεν μπορούν να χειριστούν έναν βερνιέρο, δε μπορούν να μετρήσουν μια αντίσταση, δε γνωρίζουν την ύπαρξη του παλμογράφου, του…του… πάνε κοπάδι στο Cern να δουν τι; Να καταλάβουν τι;

Μόλις καταφέραμε να μπει ο Ηλεκτρομαγνητισμός στην ύλη χάσαμε τα Κύματα! Είναι προφανές ότι πρέπει να αγωνιστούμε να κρατήσουμε αυτό που έχουμε πριν το χάσουμε και αυτό. Διότι ό,τι "κουράζει" τα παιδιά πρέπει να πετσο-κόβεται. Η Φυσική Γενικής Παιδείας είχε ήδη απαξιωθεί πριν αφαιρεθεί από τις Προαγωγικές Εξετάσεις, πόσο μάλλον τώρα.

Από την άλλη η προσέγγιση Φυσικής Στοιχειωδών Σωματιδίων ή Κβαντομηχανικής με μέθοδο "project" θα πρέπει να σχεδιαστεί μόνο από πραγματικούς Φυσικούς, που γνωρίζουν ή έχουν διδάξει το αντικείμενο, αλλιώς οι διάφοροι κβαντικοί μέντορες θα βρουν χώρο δράσης…

Οι μαθητές μου ακούνε συνήθως στην τηλεόραση ή σε κάποιο link στο Facebook για μια ανακάλυψη στη Φυσική, στην Αστροφυσική κ.λ.π. και όντως μπορεί να έρθουν την άλλη μέρα να ρωτήσουν. Προσπαθώ να απαντήσω, αν γνωρίζω το θέμα, αλλά είναι σα να προσπαθεί να εξηγήσει, σε έναν άσχετο με το μπάσκετ, ο Ομπράντοβιτς τι σύστημα θα παίξει στον τελικό…

Καλή επιτυχία με το εγχείρημά σου.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Πριν συμφωνήσω ή διαφωνήσω με τον Πάνο, τον Στάθη και τον Ανδρέα, θα ήθελα να δω πως θέλεις να είναι η διδασκαλία της Φυσικής στο Λύκειο. Κάποτε άκουσα σε ημερίδα έναν συνάδελφο να λέει για το στερεό:

-Επιτρέπεται να κάνουμε αυτά αντί για το φαινόμενο Κόμπτον;

Θα μπορούσε κάποιος να πει:

-Είναι ανάγκη να διδάσκουμε εναλλασσόμενα; Γιατί δεν βάζουμε στη θέση τους Κβαντομηχανική και στοιχειώδη σωμάτια; 

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Μανώλη, Πάνο, Στάθη, Ανδρέα.

Αν διαθέταμε ένα αναλυτικό πρόγραμμα τέτοιου εύρους προφανώς η διδασκαλία της σύγχρονης Φυσικής έχει περίοπτη θέση.

Φοβάμαι καρικατούρες αναλυτικών προγραμμάτων.