Σχόλια για τα θέματα Χημείας 2019.

Στο χώρο αυτό μπορούν να γραφούν σχόλια, απορίες και τελικά κάθε είδους κριτική και τοποθέτηση πάνω στα θέματα των εξετάσεων στη Χημεία του 2019.

Δείτε και από εδώ τα θέματα:

Θέματα πανελλαδικών εξετάσεων στη Χημεία 2019.

ή με κλικ εδώ.

Τα θέματα εσπερινών Λυκείων με κλικ εδώ.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
267 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Άγγελος Δάσκαλος
17/06/2019 4:26 ΜΜ

Καταρχήν να συμφωνήσουμε ότι πρέπει να θέματα να είναι μέσα στην ύλη και πολύ προσεκτικά διατυπωμένα. Το Β2β είναι λάθος διατυπωμένο και το Β4β πρέπει να ακυρωθεί ξεκάθαρα. Το αν κάποιος καθηγητής έχει κάνει παρόμοια θέματα δεν έχει σημασία. Κι εγώ στο φροντιστήριο που έχω περισσότερο χρόνο τους έχω κάνει αρκετά πράγματα ακόμα και εκτός ύλης με σκοπό να κατανοήσουν καλύτερα τα φαινόμενα. Αυτό δεν σημαίνει ότι επιδή τα έκανα πρέπει να μπουν σε εξετάσεις. Έχω αρκετούς μαθητές που πρέπει να έχουν γράψει 19. Δε σημαίνει όμως αυτό ότι τα θέματα δεν είναι προβληματικά. Κάποιοι άλλοι που είχαν κατανοήσει άριστα χημεία έχουν γράψει 16. Ξαναλέω αν έλειπε το Β4β και το Β2 ήταν ένα φυσιολογικό θέμα περιοδικού πίνακα τα θέματα θα ήταν απο τα καλύτερα που έχουν μπει. Όταν όμως ο μαθητής συναντάει περίεργα ερωτήματα απο νωρίς τελικά κινδυνεύει να μη λύσει και τα πιο βατά Δ4,Δ5. Επίσης πρέπει επιτέλους να γραφεί ένα αξιοπρεπές σχολικό βιβλίο.

Καινουργιάκης Μιχάλης

@'Αγγελος Δάσκαλος

Στο Β2 β δίνουν λάθος απάντηση στις οδηγίες. Επίσης καμία από τις 4 επιλογές δεν είναι σωστή. Δεν είναι θέμα διατύπωσης. Αν κάποιος θεωρεί ότι κάποια από τις 4 επιλογές είναι σωστή ας μας φωτίσει και εμάς.

 

Σας κούρασα και κουράστηκα. Δεν θα ασχοληθώ άλλο. Θεωρώ ότι έπραξα το καθήκον μου. Άλλωστε ούτε βαθμολογώ ούτε θέματα βάζω, ούτε έχω καμιά θεσμική αρμοδιότητα. Αυτοί που έχουν τα γένια ασ βρουν και τα χτένια.

Άγγελος Δάσκαλος
17/06/2019 4:48 ΜΜ

Η σωστή απάντηση στο Β2β είναι μόνο το πυρηνικό φορτίο καθώς δεν ορίζεται ακτίνα ιόντος. Θα έπρεπε να ρωτάνε τους μαθητές να συγκρίνουν χωρίς πιθανές απαντήσεις. Τότε οι περισσότεροι θα απαντούσαν ότι είναι ισοηλεκτρονιακά αλλά ο C+ έχει μεγαλύτερο πυρηνικό φορτίο οπότε έλκει περισσότερο τα ηλεκτρόνια και απαιτείται περισσότερη ενέργεια για απόσπαση κ.τ.λ.

Φράγκου Ευθυμία
17/06/2019 5:35 ΜΜ

Πραγματικά αναρωτιέμαι πως μπορεί να είναι μετρήσιμη  η "σχετικά μικρή" κατά τη γνώμη κάποιων πίεση χρόνου που δέχτηκαν αυτά τα παιδιά, ενώ είχαν να αντιμετωπίσουν θέματα που -κατά πλειοψηφία είναι αποδεκτό- ότι 2-3 από αυτά γεννούσαν ερωτηματικά. Στα οποία κόλλησαν για ώρα (αλίμονο Β' θέματα, πρέπει να τα λύσουν, τι θα συμβεί παρακάτω αν δεν μπορούν αυτά?) και προσπάθησαν στο τέλος να λύσουν κακήν-κακώς τα υπόλοιπα. Η Νομοθεσία είναι σαφής.

Και ξαναλέω, ότι η κόρη μου ήταν από αυτές που μπόρεσαν να διαχειριστούν το άγχος τους, ανταποκρίθηκε σε μεγάλο βαθμό και μάλλον περνάει στο Τμήμα προτίμησής της. Δεν θυμήθηκε όμως τα ισότοπα από την Α' Λυκείου (όπου δεν αντιλέγω πολύ καλά τη δίδαξε ο καθηγητής της) αλλά από τη Βιολογία Κατεύθυνσης.

Αναρωτιέμαι…εμείς στη γενιά μας όταν δίναμε πανελλήνιες ήμασταν τόσο έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τέτοια θέματα και με τέτοια πίεση, όσο απαιτούμε ορθολογιστικά από αυτά τα παιδιά να είναι τώρα? Είχαμε 3-4 βοηθήματα και αυτά λύναμε, χωρίς διαδίκτυο που χάνεσαι στην πληθώρα ασκήσεων. Και είχαμε και το περιθώριο τότε να κρατήσουμε 1-3 μαθήματα και να ξαναδώσουμε την επόμενη χρονιά. Μάλλον δυσκολευόμαστε να μπούμε στη θέση τους.

Κι όλο αυτό γιατί? Για να ξεχωρίσουν οι μαθητές "φαινόμενα" από τους "καλά διαβασμένους" όπως ειπώθηκε? Μα γι' αυτό δεν υπάρχουν οι διαγωνισμοί? Και είναι προσβλητικό να λέγεται από κάποιους ότι: θα έπρεπε να είναι καλύτερα προετοιμασμένα! Δεν είναι αγώνας ταχύτητας ούτε μνήμης ο Πανελλήνιες, όποιος πρόλαβε να γράψει κι όποιος μπόρεσε να θυμηθεί. Η ύλη είναι καθορισμένη, τα θέματα πρέπει να είναι σαφή, εντός της ύλης και όπως ορίζει ο Νόμος και ο χρόνος πρέπει να είναι επαρκής.

Η δεξαμενή των θεμάτων είναι απύθμενη, ο χρόνος δεν φτάνει να τα προσεγγίσεις όλα. Δεν σημαίνει ότι κάποιος που μπόρεσε να ανταπεξέλθει σ' αυτά τα θέματα είναι πιο καλά προετοιμασμένος (επειδή τα προσέγγισε στο φροντιστήριό του ή χειρίστηκε παρόμοια σχετικά πρόσφατα) από κάποιον άλλον που δεν είχε αυτήν την τύχη και προσέγγισε άπειρα άλλα. Ούτε σημαίνει ότι ο πιο γρήγορος είναι ο πιο έξυπνος ή ο πιο ικανός να γίνει επιστήμονας. Μάλλον ζητάμε πάρα πολλά από τα παιδιά και από τους φροντιστές τους.

Ναι, πραγματικά συμφωνώ κι εγώ ότι λέγονται υπερβολές…εκατέρωθεν.

Και μόνο που τα θέματα δεν ήταν της ίδιας δυσκολίας με τις άλλες κατευθύνσεις, έπρεπε να μας πνίγει το άδικο. Για τις κοινές Σχολές λοιπόν οι διαγωνιστικοί όροι, που οι περισσότεροι προτάσσουν ως παυσίπονο, δεν τηρήθηκαν. 

Κι αν βάλουμε τα Β θέματα που ήταν Γ, τα 2-3 ερωτήματα και την πίεση χρόνου, ε… μάλλον κάτι δεν πήγε καλά και επιτέλους θα έπρεπε κάποιος αρμόδιος να βγει να το παραδεχτεί και όλη η εκπαιδευτική κοινότητα θα πρέπει να το απαιτήσει αυτό!

Κι αν γράφω, είναι γιατί προσπάθησα να τρέψω την κόρη μου και αρκετούς φίλους της να στραφούν Θετική κατεύθυνση-2ο Πεδίο και πραγματικά αναρωτιέμαι αν πήρα κόσμο στο λαιμό μου. Και λυπάμαι που από εδώ και στο εξής δεν θα υπάρχει δυνατό επιχείρημα να πει κάποιος σ' αυτά τα παιδιά και σε επόμενα παιδιά, που αυτή τη στιγμή διαβάζουν το forum.

Αλλά, μάλλον αυτό ήταν το ζητούμενο το θεματοδοτών κι από την αγωνία τους να το πετύχουν σταθήκαν κατώτεροι των περιστάσεων και της Νομοθεσίας. 

Και το κλείνω, γιατί πραγματικά κάποιοι παρακολουθούν με αγωνία τα σχόλια βαθμολόγησης των θεμάτων.

Λυπάμαι ειλικρινά αν καταχράστηκα τον χρόνο και το χώρο σας. 

 

Παπαδημητρίου Αντώνης

Άντε να ασχοληθώ και 'γω λίγο με κάποια επουσιώδη θέματα.

1ο:  Ατροβαστίνη δεν υπάρχει πουθενά. Κοίταξα βιβλία φαρμακολογίας,ρώτησα γιατρούς κανένας δεν ήξερε για την ένωση αυτή. Έψαξα στο internet επίσης. Άρα επιστημονικά σωστή απάντηση στο Α3 , ποιά είναι;

Οι θεματοδότες μάλλον εννοούν μάλλον την ατοροβαστατίνη αλλά άλλο Δημητρίου και άλλο Παπαδημητρίου.

2ο: Η ασπιρίνη σαν ακετυλοσαλυκιλικό οξύ, δεν απορροφάται ούτε απο το στομάχι ούτε απο το έντερο. Στο στομάχι γίνεται υδρόλυση του ακετυλοσαλυκιλικού οξέος προς σαλυκιλικό οξύ και πρός αιθανικό οξύ. Απο τους μεταβολίτες αυτούς απορροφάται απο το λεπτό έντερο το σαλυκιλικό οξυ. Άρα επιστημονικά σωστή απάντηση ποιά είναι;

 

Θοδωρής Βαχλιώτης
17/06/2019 10:59 ΜΜ
Απάντηση σε  Άγγελος Δάσκαλος

Άγγελε καλησπέρα. Γιατί λες ότι δεν ορίζεται ακτίνα ιόντος; Σε όλα τα βιβλία γενικής χημείας που έχω δει αναφέρεται ο όρος "ιοντική ακτίνα" (ionic radii).

Δημήτρης Παπαγεωργίου

Για το θέμα Β2 (β) .

Οσον αφορά την δομή του C, κατά τον σχηματισμό ενώσεων βρίσκεται σε "διεγερμένη κατάσταση" και δημιουργεί υβριδισμούς.

Ας δεχτούμε λοιπον την δομή 1s2 2s2 2p2 και για το ιόν (+1)  1s2 2s2 2p1.

Την ίδια ηλ. δομή εμφανίζει και το 5Β 1s2 2s2 2p1

Θέλουμε να εξηγήσουμε ότι για την απομάκρυνση 1 ηλεκτρονίου από τα C(+1), B το πρώτο απαιτεί πολύ μεγαλύτερη Ενέργεια.

Μια προφανής διαφορά, φορτισμένο κατιόν έναντι ουδέτερου ατόμου δεν περιλαμβάνεται στους 3 παράγοντες!

Το 1. Ατομική Ακτίνα μάλλον εννοεί την Α.Α των ουδέτερων ατόμων C και Β (όπου ο C έχει μικρότερη Ακτίνα άρα το τελευταίο του ηλεκτρόνιο βρίσκεται πιο κοντά στον πυρήνα του) , μπορεί όμως να αναφέρεται και στην Ακτίνα των προς σύγκριση C(+1) και Β ….  (μικρότερο το ιόν C)

Το 2. Φορτίο πυρήνα αναφέρεται στην σαφή διαφορά στα πρωτόνια τους, δηλ στην έλξη προς το προς απομάκρυνση ηλεκτρόνιο.

Το 3. Ενδιάμεσα ηλεκτρόνια είναι ίδια (από 2 ηλεκτρόνια).

Από όλα αυτά μάλλον καταλήγουμε ότι σωστή απάντηση είναι το 1,2 (i)

Αλλά η Ατομική Ακτίνα (ουδέτερων ατόμων της ίδιας περιόδου) καθορίζεται από το πυρηνικό φορτίο (Ζ) και από τα ενδιάμεσα ηλεκτρόνια!!

Οπότε … μύλος…

Έτσι κι αλλιώς η σύγκριση της Εi,1 ενός στοιχείου με την Ei,2 ενός άλλου στοιχείου ξεφεύγει από τα όρια μελέτης του σχολικού βιβλίου..

 

Κατερίνα Σκαλτσά
18/06/2019 11:47 ΠΜ

Σήμερα θα ξεκινήσει η βαθμολόγηση των γραπτών της Χημείας . Θα ήθελα να επισημάνω ορισμένα πράγματα πάνω στα θέματα που κλήθηκαν τα παιδιά να απαντήσουν .Τα θέματα αυτά είναι γεγονός οτι παρουσίαζαν ενδιαφέρον και απαιτούσαν γνώση με κατανόηση (πολύ θετικό κατά την γνώμη μου) Αυτό όμως από μόνο του δεν μπορεί να είναι το μοναδικό κριτήριο της επιλογής τους. Συγκεκριμένα θα έλεγα οτι:

1) Τα θέματα ξεκινούσαν απο ένα βαθμό δυσκολίας ο οποίος ήταν συνεχής και ανοδικός μέχρι και το 2ο θέμα πράγμα που αρχικά σόκαρε τα παιδιά διότι τα ερωτήματα ήταν πολλά και υψηλού βαθμού δυσκολίας  

2)Η διατύπωση δεν ήταν η κατάλληλη ,υπήρχε μεγάλη λεκτική πυκνότητα και φλυαρία με αποτέλεσμα τα παιδιά να χάσουν πολύ ώρα μέχρι να βρουν την απάντηση (ακόμα και οι ίδιοι στις απαντήσεις δεν ήξεραν ακριβώς τι ήθελαν .πχ απο που προκύπτει η οδηγία για το θέμα Β4β ότι η προσθήκη στερεού δεν επηρεάζει τη θέση της χημικής ισορροπίας;)

3)Τα θέματα 3 και 4 ήταν μια χαρά μόνο που τα παιδιά είχαν χάσει το χρόνο τους με τα προηγούμενα οπότε η δεν πρόλαβαν ή η αιτιολόγηση δεν ήταν επαρκής ( η αποθέωση δε ήταν στις οδηγίες η εξης : Στο Β3 μπορούν να προσθέσουν αιτιολογήσεις σχετικά με την ταχύτητα που όπως λένε δεν είναι απαραίτητη. Ποιός μαθητής σε αυτή την κατάσταση θα έδινε περισσότερες ερμηνείες που δεν είναι αναγκαίες; Μήπως δεν είχαν επίγνωση του χρόνου;

4)Όλα τα παιδιά ήταν κατάλληλα προετοιμασμένα για τέτοια θέματα; Όταν το  μάθημα της χημείας ξεκινά να διδάσκεται στην Α λυκείου διακόπτεται στην Β΄λυκείου και ξανά πάλι στην Γ΄;

5) Πού φάνηκε ο παιδαγωγικός χαρακτήρας των θεμάτων αυτών από τους καθηγητές των δημοσίων σχολείων . Δυστυχώς για εμάς τα παιδιά θα βρουν  άλλα μονοπάτια.  Το μονοπάτι της Χημείας θα ερημώσει!!!!!!

Καρρας Γιάννης
18/06/2019 3:39 ΜΜ

Ειτε τα θεματα Χημειας ηταν δύκολα αλλά δίκαια και εντός υλης , οπότε δεν υπάρχει σοβαρό θέμα συζήτησης, είτε περιείχαν ερωτήματα, εκτος ύλης ή ασαφώς διατυπώμενα΄ή ακατανοήτα ή που επιδέχονταν πολλές ερμηνείες, οπότε τα αποτελέσματα του συγκεριμένου διαγωνίσματος θα αλλοιώσουν την κατάταξη των μαθητών και τις σχολές επιτυχίας του. Και μην μου πείτε ότι αυτό μπορεί να ισχύει σε 4-5 μονάδες "μονο" απο τις 100, γιατί αυτές ισδουναμούν με 200 μόρια στη Θετική Κατεύθυνση και ακόμα περισσότερα στην Ιατρικη.

Αρα εαν πραγματικά πιστέυετε ότι ισχύει το δεύτερο , θα έπρεπε να υπάρχει μια κινητοποίηση απο πλευράς σας με επιστολές στο Υπουργείο (ίσως μέσω του Θεσμικού σας οργάνου)  και όχι μόνο κάποια απλά σχόλια συμπάθειας ή διαμαρτυρίας εδώ. Ώς Χημικοί έχετε την υποχρέωση να προστατεύετε την Επιστήμη σας. Ειλικρινά σας εύχομαι να μην βρεθείτε ποτέ στη θέση ενός σημερινού παιδιού ή γονέα του, που ακόμα δεν μπορεί να καταλάβει τι συνέβη και γιατί βρέθηκε σε αυτή τη θέση.

 

Αντώνης Γεωργίου
18/06/2019 4:52 ΜΜ

Καλησπέρα…

 

Γνωρίζει κάποιος εαν εχουν δωθεί  και ποιες ειναι τελικά οι επισήμες απαντήσεις  της ΚΕΕ. Ακόμη μηπως εχουν δοθεί καποιες οδηγίες για τα  "γκρίζα θεματα"?

Μηπως απο τα βαθμολογικά εχουμε κατι σχετικό ?Τι στάση κρατούν  οι βαθμολογητές?

 

Άγγελος Δάσκαλος
18/06/2019 10:46 ΜΜ
Απάντηση σε  Καρρας Γιάννης

Κύριε Καρρά δυστυχώς ισχύει το δεύτερο τουλάχιστον για 4 με 6 μονάδες οι οποίες είναι πολλές ειδικά για το πεδίο υγείας. Εγώ σαν χημικός φροντιστής δυστυχώς δεν μπορώ να επέμβω γιατί μας έχουν τελείως αποκλεισμένους θεωρώντας μας ανοιχτά ως "παραπαιδεία". Με λύπη μου πληροφορήθηκα από βαθμολογικό κέντρο, συνάδελφοι ζήτησαν διευκρινίσεις για τα γκρίζα ερωτήματα αλλά δεν πήραν ποτέ και κάποιοι αποχώρησαν απο τη διαδικασία! Η ίδια η επιτροπή εξετάσεων θα έπρεπε να έχει το θάρρος έστω και τώρα να αναγνωρίσει τα λάθη στα θέματα και να δώσει κατάλληλες οδηγίες.      

Διονύσης Μάργαρης
18/06/2019 11:40 ΜΜ

Και αυτά εδώ τι είναι κύριοι της ΚΕΕ;

Χωρίς σχόλια…

Γιάννης Κουτρουμάνος

ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΧΗΜΕΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2019

 

Αυτό που έγινε φέτος με τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα της Χημείας, δεν πρέπει να έχει προηγούμενο.

Υπήρξαν χρονιές που τα θέματα ήταν πολλά. Υπήρξαν χρονιές που κάποιο ερώτημα στο Γ θέμα ή στο Δ θέμα είχε πολλές πράξεις. Υπήρξαν χρονιές που σε κάποιο ερώτημα δεν ήταν όσο έπρεπε σαφής κάποια εκφώνηση. Υπήρξαν χρονιές που υπήρχε ακόμα και επιστημονικό λάθος (που η δικαιολογία μονίμως ήταν ότι δεν επηρέασε τους μαθητές). Ποτέ όμως δεν συνέβησαν όλα αυτά μαζί όπως έγινε φέτος!

Η επιτροπή θεμάτων πρότεινε θέματα που ήταν ισοπεδωτικά για τους μαθητές κι αυτό θα φανεί σύντομα στα αποτελέσματα στις βαθμολογίες των μαθητών, που θα είναι οι χαμηλότερες όλων των προηγούμενων χρόνων.

Οι παρατηρήσειςπου έχουμε να κάνουμε είναι οι εξής:

 

ΘΕΜΑ Α

Α3.

Η ερώτηση μας δημιουργεί πολλές απορίες. Είναι άραγε τόσο απλοϊκός ο τρόπος που δρά μία χημική ουσία στον ανθρώπινο οργανισμό; 

Σημείωση: ατροβαστίνη όπως αναφέρουν τα θέματα δεν βρήκαμε να υπάρχει. Μήπως λέγεται ατορβαστατίνη και δημιουργεί πρόβλημα στο ήπαρ κι όχι στο στομάχι; 

Karen Whalen, Richard Finlel, Thomas A. Panavelil (εκδόσεις ΠΑΡΙΖΙΑΝΟΥ), Φαρμακολογίακεφάλαιο 23 σελίδες 320-323

 

ΘΕΜΑ Β

Β1.

Το θέμα αυτό έχει μπει σε πανελλήνιο διαγωνισμό χημείας το 2015 με διαφορετικό ζητούμενο και φυσικά δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα.

Το pH του γαστρικού υγρού στο ανθρώπινο στομάχι είναι 1 έως 2 περίπου, ενώ το pH στο λεπτό έντερο του ανθρώπου βαθμιαία αυξάνεται από το 6 έως το 7,5 περίπου.

Η ασπιρίνη (ακετυλοσαλικυλικό οξύ) είναι ένα ασθενές μονοπρωτικό οξύ με pΚa=3,5. Για την ασπιρίνη ισχύει:

Α. Ιοντίζεται πλήρως και στο στομάχι και στο λεπτό έντερο.

Β. Δεν ιοντίζεται ούτε στο στομάχι ούτε στο λεπτό έντερο.

Γ. Ιοντίζεται στο στομάχι και ιοντίζεται ελάχιστα στο λεπτό έντερο. 

Δ.Ιοντίζεται στο λεπτό έντερο και ιοντίζεται ελάχιστα στο στομάχι. (Σωστό σύμφωνα με τις απαντήσεις της ΕΕΧ).

ΠΜΔΧ 2015

Στο θέμα των πανελλαδικών γίνεται “επέκταση” και μπαίνει ο όρος απορροφάται ευκολότερα. Από ποιον απορροφάται πιο εύκολα; Από τα κύτταρα και με ποιο μηχανισμό;  Από άλλες ουσίες που μπορεί να υπάρχουν στο περιβάλλον αυτό; Σε αρκετά βιβλία που ανατρέξαμε αναφέρεται ότι η ασπιρίνη απορροφάται ευκολότερα στο λεπτό έντερο. Γιατί να τεθεί ερώτηση όπου η απάντηση δεν έχει διευκρινιστεί πλήρως; Ο μαθητής λοιπόν καλείται να απαντήσει σε ένα ομιχλώδες τοπίο.

Karen Whalen, Richard Finlel, Thomas A. Panavelil (εκδόσεις ΠΑΡΙΖΙΑΝΟΥ), Φαρμακολογία κεφάλαιο 36 σελίδα 459

Β4.

Α)  Τι να σχολιάσει κανείς εδώ; Τι σχέση έχει αυτό με ερώτηση θεωρίας; Μπορεί να πιστέψει ένας μαθητής ότι του έχουν βάλει ερώτηση θεωρίας με δύο πινακάκια και αρκετές πράξεις;

 

Β) Ας παραβλέψουμε το θέμα του ισοτόπου και ας πάμε στην ουσία. Φέτος στον ΠΜΔΧ 2019 υπήρχε η ερώτηση 33:

Διαθέτουμε προπανικό οξύ και αιθανόλη. Το άτομο οξυγόνου της CH3CH2OH, είναι το ισότοπο 18O, ενώ αυτά του CH3CH2COOH είναι 16O. Μετά την πραγματοποίηση της αντίδρασης μεταξύ των δύο ενώσεων και την αποκατάσταση της ισορροπίας, το ισότοπο 18O θα ανιχνεύεται:

Α. μόνο στην αλκοόλη                         Γ. στην αλκοόλη, τον εστέρα και το νερό

 

Β. στην αλκοόλη και τον εστέρα         Δ. στην αλκοόλη και το προπανικό οξύ

Το θέμα αυτό το καλύπτει το σχολικό βιβλίο δείχνοντας στην θεωρία με ξεκάθαρο τρόπο ποιοι δεσμοί διασπώνται και ποιοι σχηματίζονται. Έτσι σωστή είναι η απάντηση Β.

Στην περίπτωση του θέματος των πανελλαδικών εξετάσεων έχουμε μία εντελώς διαφορετική περίπτωση, που δεν καλύπτεται από την θεωρία του σχολικού βιβλίου. 

ΘΕΜΑ Γ

Όπως θα εξηγήσουμε παρακάτω είναι ένα θέμα με πολλά προβλήματα και λάθη κυρίως γιατί υπάρχει μια εμμονή να ζητούνται αντιδράσεις με δύο χαρακτηριστικές ομάδες.

 

Γ1.

α) Το αντιδραστήριο β είναι Η2Ο ή Η2Ο/Η2SO4 ;

β) Στην αντίδραση της οργανικής ένωσης Β με το φελίγγειο υγρό πρέπει το άτομο του Br να αντικατασταθεί από ΟΗ, επειδή έχουμε υδατικό διάλυμα του NaOH.

δ) Η αντίδραση που ζητείται σε αυτό το ερώτημα είναι μέσα στην ύλη;

H οργανική ένωση Ε, περιέχει κετονομάδα και καρβοξυλομάδα. Η Ε αντιδρά με CH3CH2OH/H+, οπότε πραγματοποιείται εστεροποίηση, αλλά και προσθήκη της  CH3CH2OH στον διπλό δεσμό του καρβονυλίου, οπότε σχηματίζονται ημιακετάλες και στη συνέχεια κετάλες. Οι μαθητές προφανώς δεν έχουν σχέση με αυτές τις ενώσεις. Οι πανεπιστημιακοί καθηγητές όμως που υποτίθεται ότι τις γνωρίζουν, γιατί φτιάχνουν τέτοια θέματα και αναγκάζονται στη συνέχεια να τα απαντάνε λάθος;

Γ3.

Μήπως στην αντίδραση του CH3CH(OH)COONa με το διάλυμα HCl 1M γίνεται και υποκατάσταση του ΟΗ από Cl; Δηλαδή:

CH3CH(OH)COONa + 2HCl –> CH3CH(Cl)COOH + NaCl.

Παρακάτω θα αναφερθούμε σε ένα σοβαρό επιστημονικό λάθος της επιτροπής με την αντίδραση:

5CH3CH(ΟΗ)COOH + 2ΚΜnΟ4+ 6H2SO4 –> 5CH3COCOOH + K2SO4+ 2MnSO4 +8H2O.

Η παραπάνω αντίδραση είναι η απάντηση που δίνει η επιτροπή θεμάτων στις επίσημες λύσεις των θεμάτων.

Όμως στην πραγματικότητα αυτή η αντίδραση γίνεται ως εξής:

5CH3CH(ΟΗ)COOH + 4ΚΜnΟ4+ 6H2SO4 –> 5CH3COOH + 5CΟ2+ 2K2SO4+ 4MnSO4 +11H2O.

Louis F. Fieser and Mary Fieser Harvard University, Organic Chemistry 3rdedition page 255

I. L. FINAR organic chemistry sixth edition page 472.

M. M. GIRGIS, S. A. EL-SHATOURY, and Z. H. KHALIL.   Can. J. Chem. 63, 3317 (1985). 

 

Αυτά παθαίνουν όσοι υποθέτουν τα προϊόντα των χημικών αντιδράσεων και δεν τα επιβεβαιώνουν. Με αφορμή αυτό το θέμα θέλουμε να πούμε ότι αυτή η ιστορία με τις αντιδράσεις οργανικών ενώσεων που έχουν δυο χαρακτηριστικές ομάδες πρέπει επιτέλους να σταματήσει. Πολύ απλά γιατί είναι εκτός ύλης και δεν περιέχονται στο σχολικό βιβλίο ως θεωρία, καθώς κανείς δεν μπορεί να υποθέτει τα προϊόντα. Η παρουσία δύο χαρακτηριστικών ομάδων σε μία οργανική ένωση και μάλιστα σε γειτονικές θέσεις, μπορεί να δημιουργήσει, με βάση την θεωρία που γνωρίζουν οι μαθητές, μη προβλέψιμες χημικές ιδιότητες στην ένωση.

Κάτι ακόμα για τον Γ3:

Η εκφώνηση θα έπρεπε να λέει ότι τα οργανικά προϊόντααντιδρούν με το διάλυμα. Η έκφραση που υπήρχε ότι τα προϊόντα των αντιδράσεων αποχρωματίζουν… απαιτεί και την αντίδραση:

10NaCl  + 2ΚΜnΟ4+ 7H2SO4 –> 5Cl2+ K2SO4  +2MnSO4 + 5Na2SO4+ 7H2O.

 

Κουτρουμάνος Γιάννης, χημικός

Περδικούρης Τάσος, χημικός μηχανικός

Πρίφτης Θανάσης, χημικός

 

Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
19/06/2019 12:53 ΠΜ
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Μα τα θέματα Διονύση δεν φτιάχνονται εκείνη την ώρα;

Δηλαδή οι θεματοδότες έκαναν απλά μετάφραση;

Αλήθεια Διονύση που τα βρήκες όλα αυτά!!!! Απίστευτο!!!

Την έκαναν όμως και την μετάφραση λάθος. Είναι καταλυτική διάσπαση (για τα Ελληνικά δεδομένα) και όχι αποσύνθεση. 

Αλήθεια τι άλλο θα δούμε;;;

Θοδωρής Βαχλιώτης
19/06/2019 1:52 ΠΜ

Κύριε Κουτρουμάνο καλησπέρα. Σε ορισμένες από τις παρατηρήσεις σας έχω διαφορετική άποψη:

Β4α. Στο Β θέμα μπαίνουν και ερωτήσεις κρίσεως, όχι μόνο θεωρία. Βέβαια το ερώτημα ήταν αρκετά δύσκολο για Β θέμα.

Β4β. Η απάντηση στηρίζεται στην έννοια της δυναμικής ισορροπίας η οποία υπάρχει στη θεωρία του βιβλίου.

Γ3. Θεωρώ ότι η εξουδετέρωση με το HCl γίνεται σημαντικά γρηγορότερα από την υποκατάσταση. Επίσης η αντίδραση υποκατάστασης του ΟΗ με HCl δεν υπάρχει στην ύλη.