Ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα εισαγωγής στα Πρότυπα Γυμνάσια. Τα θέματα υψηλού επιπέδου. Τουλάχιστον στα Μαθηματικά, για τα οποία έχω καλύτερη άποψη. Ταλαιπωρώντας εγγραμμάτους ενήλικες που απέτυχαν σε κάποια θέματα, εντυπωσιάζομαι με το ότι ένα μπομπιράκι τα απαντά. Μάλιστα κάποια θέματα ήταν δυσκολότερα από κάποια θέματα διαγωνισμού της Μαθηματικής Εταιρείας. Συμπεραίνει κάποιος εύκολα πως οι αριστεύσαντες είναι προικισμένα παιδιά. Θα συμφοιτήσουν δε με παιδιά υψηλότατου επιπέδου σε ένα περιβάλλον Αριστείας. Ένα περιβάλλον το οποίο θα ανεβάζει όλους προς τα πάνω.
Συγχαρητήρια στα παιδιά και τους γονείς τους.
Φυσικά η Αριστεία θέλει και ενίσχυση. Γιατί να μην βοηθήσω το παιδί μου να εισέλθει σε ένα περιβάλλον που θα το σύρει προς τα πάνω; Έτσι κάποιοι βγάζουν και το ψωμί τους. Όπως λ.χ. σε μια ωραία παραλία όπου κάποιοι νοικιάζουν ομπρέλες ή πωλούν λουκουμάδες και αναψυκτικά.
Η υποβοήθηση της αριστείας είναι κάτι σαφώς ευγενέστερο. Έχει χαρακτηριστικά εκπαίδευσης.
Δεν γνωρίζω πόσο ακριβή είναι τα αναγεγραμμένα. Θέλω να πιστεύω πως είναι υπερβολές ένθεν-κακείθεν.
Από το κείμενο που έγραψα λείπει ο ήχος.
Όταν ήμουν μπόμπιρας, πριν την είσοδό μου σε μη πρότυπο Γυμνάσιο, πολλές φορές έβλεπα στους δρόμους των Πετραλώνων να περνούν αρκουδιάρηδες άδοντες διάφορα σουξέ της εποχής. Η αρκούδα τα χόρευε. Ένα από αυτά:
Δεν ξέρω αν συμφωνείτε μαζί μου στο ότι ταιριάζει με την εξέλιξη του όρου "Αριστεία".
Γιάννη, την ευθύνη για ό,τι συμβαίνει στο ψυχισμό του 12χρονου παιδιού, έχουν
αποκλειστικά οι γονείς που επιλέγουν να υποβάλλουν τα παιδιά σε αυτή τη διαδικασία…
Τα φροντιστήρια, τη δουλειά τους κάνουν…
Και δεν αναφέρομαι σε όσους λένε στα παιδιά "δοκίμασε χαλαρά και ό,τι γίνει"
Αναφέρομαι σε αυτούς που καθιστούν την επιτυχία μονόδρομο και συνθήκη
οικογενειακής γαλήνης και μελλοντικό ….οικόσημο..
Ενδιαφέρεται το φροντιστήριο αν κλείσει όλα τα Σ/Κ του 12χρονου;;;;; από Γενάρη
μέχρι Ιούνη;;;; Εδώ δεν ενδιαφέρεται ο γονιός….για την ψυχική υγεία του παιδιού του…
Είναι δε οι πιο ανταγωνιστικές εξετάσεις… 1/9 περνά στην Ευαγγελική..που γνωρίζω λόγω εντοπιότητας…
Πέρυσι μου μετέφεραν πως 3 παιδιά τα έβγαλαν τρεμάμενα και κάνοντας εμετό…
Φαντάζομαι όμως, πως σύντομα τα ποσοστά θα μειωθούν, όχι λόγω μείωσης των ενδιαφερόμενων,
αλλά λόγω αύξησης των προσφερόμενων θέσεων…..Κάτι που θα οδηγήσει με μαθηματική
ακρίβεια στην πλήρη αφυδάτωση των υπόλοιπων σχολείων από μαθητές υψηλότερων στόχων…
Αλλά ποιος νοιάζεται για τα "λαϊκά" σχολεία;;
Καλημέρα Γιάννη.
Διαβάζοντας τα παραπάνω, νομίζω ότι κάνεις σαφή διάκριση μεταξύ "αρίστου" και "εκπαιδευμένου".
Ποιος είναι ο άριστος και ποιος ο εκπαιδευμένος;
Αν μας δώσουν δύο σύνολα Α και Β, με διάγραμμα:
ποιο αναπαριστά τους άριστους και ποιο τους εκπαιδευμένους;
Και το εκπαιδευτικό μας σύστημα, σε όλες τις εκδοχές του, για ποιους αγωνιά και ποιους καλλιεργεί;
Τους άριστους ή τους εκπαιδευμένους;
Καλημέρα Θοδωρή και Διονύση.
Όσα γράφεις για την ταλαιπωρία των μικρών και την επιλογή των γονέων σωστά μου φαίνονται.
Διονύση Το πράσινο σύνολο υποθέτω πως προσδιορίζεις ως σύνολο των αρίστων. Υπάρχει η αριστερή περιοχή των αρίστων-μη εκπαιδευμένων (αν κατάλαβα σωστά). Δεν ξέρω αν η έκτασή της είναι τόσο μικρή όσο αποτυπώνεται στο σχήμα. Ας υποθέσω πως αυτό ισχύει.
Πάντοτε με απασχολούν οι εξαιρέσεις εκτός από τον κανόνα. Γιατί δηλαδή ένα παιδί της αριστερής περιοχής να μην περάσει;
Αν με τις Εξετάσεις αυτές περάσουν τα παιδιά που ανήκουν στην τομή των δύο συνόλων, ή ένα τμήμα της τομής, δεν έχουμε και τόσο πρόβλημα. Μια αναμενόμενη "κοινωνική αδικία", την οποία συναντάμε σε κάθε τομέα. Αν όμως δεν εισέρχονται παιδιά της αριστερής περιοχής (άριστα-μη εκπαιδευμένα) και εισέρχονται παιδιά "Μη άριστα-εκπαιδευμένα", υπάρχει πρόβλημα.
Δεν ισχυρίζομαι ότι έχω λύση να προτείνω. Έχω 30 χρόνια να έρθω σε επαφή με μικρούς.
Ας θυμίσω το θέμα με τον δύτη και τον ήλιο. Η εκτεταμένη αποτυχία σ' αυτό με έπεισε ότι παιδιά που δεν έχουν εξοικειωθεί με την λογική της Φυσικής γράφουν θέματα πολύ μεγαλύτερης δυσκολίας διότι έχουν εκπαιδευτεί. Κάποιες φορές τα αποτελέσματα είναι ευτράπελα. Η δύναμη κρατάει το σύστημα. Αφαιρείται. Τι πιο λογικό από το να ανέβει το σύστημα;
Όμως συνεχίζουν ως εάν έχουμε κάθοδο. Γιατί;
Μήπως διότι ανακάλεσαν άσκηση με κάθοδο την οποίαν αναπαράγουν μηχανικά ώστε να μη χάνουν χρόνο;
Υπάρχει ανάλογη τυποποίηση στα θέματα Μαθηματικών για την εισαγωγή σε πρότυπα;
Καλημέρα Γιάννη.
Καλώς αναγνώρισες το διάγραμμα.
Είναι πολύ λίγοι οι πραγματικά άριστοι μαθητές (είναι αυτό το 4,37% που αρίστευσε στη Χημεία) και πολύ περισσότεροι οι "εκπαιδευμένοι", οι οποίοι μπορεί να έχουν μεγάλες ή ακόμη και μεγαλύτερες επιδόσεις, σε ένα διαγώνισμα, ανάλογα με τα θέματα και πόσο αυτά είναι προσαρμοσμένα σε όσα έμαθαν να αντιμετωπίζουν.
Ας μην μας διαφεύγει όμως, ότι εμείς είμαστε "εκπαιδευτές" . Δεν ασχολούμαστε με του "αρίστους" (αυτοί θα επιπλεύσουν ό,τι και γίνει, θα βρουν το δρόμο τους…), ασχολούμαστε να εκπαιδεύσουμε τους άλλους, τους πολλούς…
Βέβαια θα μπορούσαμε να δούμε πόσο μετατρέπουμε τους μη αρίστους σε αρίστους ή πόσο τους εκπαιδεύουμε να …μαϊμουδίζουν…
Αυτό φαντάζομαι είναι και το πνεύμα του πρώτου σου σχολίου.
Επειδή δεν μου αρέσει να μιλάω γενικά, δυο παραδείγματα:
Θέματα πολύ έξυπνα. Σίγουρα ο μικρός που τα απαντά αξίζει.
Αν όμως ένας έχει εκπαιδευτεί σε τέτοια;
Αν έχουμε κάτι σαν το λυκειακόν με τις δύο πηγές και τα ακίνητα σημεία;
Ποιος είναι ο άριστος;
Ένας πανέξυπνος ή και προικισμένος μικρός που δεν τα απαντά, ή ένας καλός μαθητής που έμαθε να χρησιμοποιεί μεθόδους;
Γιάννη, οι ερωτήσεις 6 και 8 δεν απευθύνονται σε έξυπνο μαθητή.
Απευθύνονται σε εκπαιδευμένο, σε ανάλογο πνεύμα, ο οποίος θα απαντήσει.
Ένα πραγματικά καλός μαθητής που δεν έχει υποστεί την "κατάλληλη φροντιστηριακή προετοιμασία" πάρα πολύ δύσκολα, μπορεί να απαντήσει σε ερωτήματα τέτοιου τύπου.
Είμαστε εκπαιδευτές και έντιμο είναι το να εκπαιδεύεις κάποιον για Εξετάσεις.
Όταν όμως βάζεις θέματα;
Αν είχες να επιλέξεις μεταξύ του δύτη και του φετινού Β2, ποιο θα επέλεγες;
Αν είχες να επιλέξεις μεταξύ των δύο δίσκων και των "ακίνητων σημείων" ποιο θα επέλεγες;
Δεν ισχυρίζομαι ότι ένας εκπαιδευτής δεν πρέπει να διδάξει κάτι σαν το Β2 και τα ακίνητα σημεία.
Εκπαιδεύουμε τα παιδιά να μαϊμουδίζουν αν αυτό αποδίδει. Η ατολμία στην επιλογή θεμάτων το κάνει να αποδίδει. Όταν η επιλογή είναι "κοινότυπα και πολλά" γιατί να μην προωθηθεί η "εκπαίδευση";
Συμβαίνει κάτι ανάλογο στις Εξετάσεις των προτύπων ή τα θέματα ξάφνιασαν τους πιτσιρίκους;
Τότε κακώς υπάρχουν.
"Η ατολμία στην επιλογή θεμάτων το κάνει να αποδίδει. Όταν η επιλογή είναι "κοινότυπα και πολλά" γιατί να μην προωθηθεί η "εκπαίδευση";"
Η ατολμία, δεν "τιμωρείται". Κανείς δεν θα τους κράξει. Κανείς δεν θα ζητήσει να κρεμαστούν στο Σύνταγμα….
Όποιος τολμήσει σε κάτι "που δεν έχει διδαχθεί", παίζει το κεφάλι του κορώνα γράμματα..
Οπότε σίγουρα προωθείται η "εκπαίδευση" και τα ακίνητα σημεία του υγρού, που αναφέρεις.
Πάμε στο "δεν έχει διδαχθεί'. Στο "παίζει το κεφάλι του κορώνα-γράμματα".
Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι οι δύο δίσκοι ήταν κακό θέμα διότι δεν είχαν διδαχθεί;
Ακριβώς αυτό το απρόσμενο το έκανε καλό θέμα. Η γνώση και χρήση του F=m.α είναι το κλειδί. Ένα κλειδί που δεν θα ανακαλέσουν όλοι.
Δεν είχαν διδαχθεί τα της διάθλασης στην τότε Γ' Λυκείου που έκανε και Γενική Παιδεία;
Όμως είχαν μάθει να σχεδιάζουν ακτίνα που ξεκινούσε από υποβρύχια πηγή και εξηγούσαν την φαινομένη ανύψωση. Έκαναν ότι είχαν συνηθίσει και κατάστησαν τον δύτη Μέδουσα ή Σούπερμαν. Ποιος θα τολμήσει να διαμαρτυρηθεί σε τέτοιο θέμα;
Εγώ θα διαμαρτυρόμουν αν το θέμα επαναλαμβανόταν, διότι θεωρώ ότι κάηκε.
Δυστυχώς ξεφεύγω από τα Μαθηματικά των πιτσιρικάδων ελλείψει εμπειρίας, όμως τα παραδείγματα δείχνουν τι εννοώ.
Γιάννη, προφανώς αναφέρουμε παραδείγματα από την περιοχή που γνωρίζουμε και όχι από το τι γίνεται με τους πιτσιρικάδες του Δημοτικού…
"Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι οι δύο δίσκοι ήταν κακό θέμα διότι δεν είχαν διδαχθεί;"
Το θέμα ήταν πολύ καλό, αλλά θυμάσαι και τις αντιδράσεις νομίζω.
Και τότε είχαν γραφτεί για "τα παιδάκια που τα σφάξανε, για τα σούπερ θέματα για φυσικούς" και τα παρόμοια. Τα άκουσαν για τα καλά οι θεματοδότες (αν βάλεις και τη σφήνα …)
Οπότε τι είναι ασφαλές; Τα τετριμμένα θέματα και … τα πολλά. Βάλε κι άλλο…
Τείνω να πιστέψω ότι αποδοκιμάζονται θέματα που δεν έχουμε διδάξει.
Λέγοντας "δεν έχουμε διδάξει" εννοώ αυτούσια. Το σωστό είναι ο μαθητής μας να έχει την καλλιέργεια ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει κάτι που βλέπει για πρώτη φορά.
Λογοδοτούμε σε γονείς. Σε γονείς που θέλουν ακόμα και διακρίσεις σε διαγωνισμούς Φυσικής οι οποίοι θα περιέχουν θέματα που μόνο το παιδί τους θα έχει δει προηγουμένως.
"Τείνω να πιστέψω ότι αποδοκιμάζονται θέματα που δεν έχουμε διδάξει."
Έτσι είναι Γιάννη και αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα.
Δεν εκπαιδεύουμε τους μαθητές ώστε να τους κάνουμε ικανούς να "κολυμπήσουν σε άγνωστα νερά". Τους εκπαιδεύουμε στο πώς θα απαντήσουν σε "γνωστά" πράγματα.
Αυτή είναι και η διαφορά Παιδείας-Εκπαίδευσης.
Σαν εικόνα επέλεξα μια αρκούδα αντί την γλαύκα.