Γεια χαρά σε όλες και όλους και καλό καλοκαίρι!
Ετοίμασα ένα διαγωνισματάκι επάνω στη νέα ύλη της Χημείας Γ Λυκείου.
Το διαγώνισμα περιέχει υλικό με βάση την τελική υλη (Ημερομηνία 9-4-2020).
Στην αρχή έλεγα να κάνω μεμονωμένες ασκήσεις αλλά τελικά θεώρησα πιο πλήρη ιδέα ένα διαγώνισμα
Από κάτω το διαγώνισμα:
…….Εδώ οι λύσεις
Έχω ενσωματώσει ασκήσεις από όλη τη νέα ύλη, όπου αυτό είναι εφικτό.
Υπάρχει υλικό μαζί με όλα τα άλλα και από:
- Διαμοριακές δυνάμεις
- Ωσμωτική πίεση
- Νόμους ταχύτητας
- Θερμοχημικούς υπολογισμούς
- Qc
- Δομής Οξέων – Βάσεων και pH
…και διάφορα άλλα….δεν μπορούσε να λείπει η επίδραση από τη σειρά Chernobyl (Γεια σου Θοδωρή Παπασγουρίδη!).
Ως συνήθως …τα θέματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν μεμονωμένα-‘σπασμένα’, αν θεωρηθούν απλοϊκά ή σκληρά αντίστοιχα, είτε σαν διαγώνισμα συνολικά. Καλή ανάγνωση – αναμένω σχόλια αν θέλετε, προτάσεις και διορθώσεις !
Καλές βουτιές !
Καλημέρα και καλή βδομάδα.
Να διατυπώσω και δω μια γνώμη, την οποία εξέφρασα και σε προσωπικό μήνυμα στον Μιχαήλ.
Δεν χρειάζεται (και δεν πρέπει…) ένας μαθητής να αρχίζει να ψάχνει σε βιβλία και δη ξενόγλωσσα, τα θέματα που πρόκειται να μπουν τον Ιούνιο στις εξετάσεις του.
Δεν χρειάζεται να έχει λύσει, ακριβώς τα ίδια θέματα που θα μπουν, ακόμη και αν υποθέσουμε ότι οι θεματοδότες, παραβιάζοντας το νόμο, βάλλουν για εξέταση ακριβώς το ίδιο θέμα…
Χρειάζεται απλά να προσπαθήσει στη διάρκεια της χρονιάς, να κατανοήσει την ύλη του, με εργαλεία το σχολικό του βιβλίο και ό,τι άλλο συμπληρωματικό χρησιμοποιήσει ο καθηγητής τους, στο σχολείο ή στο φροντιστήριο. Και αν αυτό το "ό,τι άλλο" δεν του προσφέρεται, αφού δεν κάνει φροντιστήριο και ο καθηγητής του στο σχολείο αδιαφορεί, ας πάρει ένα καλό φροντιστηριακό βιβλίο, από τα κυκλοφορούντα στην αγορά, να επιλύσει μόνος του κάποιες επιπλέον ασκήσεις, ώστε να …προπονηθεί.
Μαθαίνουμε την ύλη και την επίλυση προβλημάτων, με βάση αυτή την ύλη.
Δεν μαθαίνουμε προβλήματα…
Με συγχωρείτε κύριε Διονύση, αλλά το σχολικό βιβλίο δεν ανταποκρίνεται στα δεδομένα του μαθήματος της Φυσικής στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Μιχαήλ καλημέρα.
Έγραψα και κάποιες άλλες πηγές, πέρα από το σχολικό βιβλίο…
Ας το διατυπώσω αλλιώς:
Τα περισσότερα αν όχι όλα, τα φροντιστηριακά βιβλία που κυκλοφορούν, έχουν ως πηγές και βάση, κάποια ξενόγλωσσα βιβλία.
Δεν είναι δυνατόν, ένας μαθητής να ψάχνει "το θέμα που θα πέσει", διαβάζοντας όλα τα φροντιστηριακά βιβλία που κυκλοφορούν και στη συνέχεια όσα ξενόγλωσσα βρεθούν στο δρόμο του. Θα τρελαθεί…
Αλλά έστω ότι τελικά έπεσε, στο σωστό ξενόγλωσσο, όπου διάβασε και 100 ασκήσεις, που δεν υπήρχαν αντίστοιχες στα Ελληνικά.
Αυτές βέβαια θα προστεθούν στις 1.000, 2.000 άλλες ασκήσεις που προηγούμενα είχε λύσει.
Και το ερώτημα.
Τη στιγμή της εξέτασης θα θυμηθεί την μία αυτή άσκηση και την λύση της; Ή θα προσπαθήσει να την επιλύσει ως άγνωστη;
Έχετε δίκαιο κύριε Διονύση. Φέτος έδωσα πανελλήνιες και έγραψα 18.1 στην φυσική λόγω του Β3 θέματος με το παραπλανητικό σχήμα. Θα ξαναδώσω πανελλήνιες αν δεν πετύχω τον στόχο μου και απλά θέλω να μελετήσω και υλικό απο ξενόγλωσσα βιβλία, καθώς έχω ασχοληθεί με όλα τα αξιόλογα βοηθήματα της αγοράς (Μαθιουδάκη, Σαββάλα, Πενέση, Πουκαμισά και Τσούνη).
Καλησπέρα
και καλή σχολική χρονιά σε όλους το διαγώνισμα σας είναι πάρα πολύ καλό και
φυσικά προτίμησα κάποια από τα θέματα σας. Παρατήρησα, πάντα με κάθε επιφύλαξη,
πως στο Β4 το διάγραμμα που δίνεται στις λύσεις δεν ταιριάζει, καθώς
επίσης και κανένα άλλο (βασικά αν το ΔΗ2 = –600 ή αν στο διάγραμμα Ι
το ΔΗ1 = 50, μάλλον κάτι κάνω λάθος(?)). Αν έχετε τον χρόνο και την
διάθεση να μου δώσετε τα φώτα σας.
Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
Καλησπέρα σας και ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας.
Αν προσεξτε στην αντίδραση
Δ –> 2Γ, ΔH2 kJ/mol Γ, αναφέρεται ανά mol Γ. Άρα ισχύει Δ –> 2Γ, 2xΔH2 kJ
Στις άλλες αντιδράσεις δεν χρειάζεται αυτή η μετατροπή αφού αναφέρονται αν 1 mol προιόντος.
Τελικά μετα από εφαρμογη νομων θερμοχημειας προκύπτει οτι:
2150=-ΔΗ1-8ΔΗ2+2ΔΗ3 –> Άρα το Διάγραμμα ΙΙ.
Στην διαθεση σας για οτιδηποτε άλλο. Αναμένω νέα σας.
Καλο σας απογευμα
Παναγιώτης Κουτσομπόγερας
[…] Διαγώνισμα στη Χημεία Γ Λυκείου, στο σύνολο της νέας ύλ… […]
…Έγιναν αλλαγές για να είναι το διαγώνισμα συμβατό με την τελευταία ύλη.
Καλησπέρα σας, είχα μια απορία όσον αφορά το ερώτημα Β1 του θέματος Β. Στην θεωρία απ'όσο γνωρίζω, λέει πως η διαφορά ενέργειας μεταξύ 5d και 4f, καθώς και μεταξύ 6d και 5f είναι πολύ μικρή. Έτσι, σε κάποια άτομα τοποθετούνται ηλεκτρόνια στην 6d, ενώ σε άλλα στην 5f. Το ουράνιο και το πλουτώνιο αναφέρονται κάπου στο σχολικό βιβλίο και πρέπει να τα ξέρουμε;
Καλησπέρα σας και σας ευχαριστώ για την απορία σας. Ισχύουν προφανώς αυτά που λέτε για τη διαφορά ενέργειας μεταξύ 6d και 5f – μάλιστα για το 92U ισχύει: U [Rn] 5f3 6d1 7s2
Ωστόσο η άσκηση (αν και έχει στοιχεία υπερβολής) λύνεται με 2 τρόπους (χωρίς να χρειάζεται να ξέρει κανείς όπως είναι αναμενόμενο την εξαίρεση του U).
1ος τρόπος
Θεωρία σχολικού βιβλίου ΣΕΛ. 218
Τομέας f: Ο τομέας f περιλαμβάνει στοιχεία, των οποίων το τελευταίο ηλεκτρόνιο ανήκει σε υποστιβάδα f. Επειδή η υποστιβάδα f χωράει 14 ηλεκτρόνια, ο τομέας f περιλαμβάνει 14 ομάδες. Στον τομέα αυτό ανήκουν οι Λανθανίδες, οι οποίες ανήκουν στην 6η περίοδο και περιλαμβάνουν στοιχεία με ατομικούς αριθμούς 57-70, και οι ακτινίδες, οι οποίες ανήκουν στην7η περίοδο και περιλαμβάνουν στοιχεία με ατομικούς αριθμούς 89-102.
Ξεκάθαρα αναφέρει ‘στοιχεία με ατομικούς αριθμούς 89-102.’ Άρα και το 92U & το 94Pu ανήκουν στην7η περίοδο και f τομέα άρα και τα 2 στοιχεία στην 3η ομάδα.
2ος τρόπος
H άσκηση δίνει τον ατομικό αριθμό του ευγενούς αερίου της 6ης περιόδου 86 (6s26p6).
Z=88 , 6s26p67s2. Έπεται η υποστιβάδα 5f άρα τα στοιχεία με Z=92 & 94 είναι στον f τομέα της 7ης περιόδου. Άρα περίοδος 7, ομάδα 3.
Για το Pu ισχύει: Pu [Rn] 5f6 7s2 (δεν είναι εξαίρεση).
Καλό σας βράδυ!
Κατάλαβα τώρα, σας ευχαριστώ πάρα πολύ!
Να είστε καλα! Έγιναν και ορισμενες αλλαγές στις ερωτήσεις του διαγωνισματος.
Καλημέρα σας. Με αφορμή τη συζήτηση αυτή αφου ο τομέας f περιλαμβάνει 14 ομάδες-οπως αναγράφει το σχολικό- γιατί απαντάμε ότι όλα βρίσκονται στην ομάδα του La ή του Ac δηλαδή στην 3; Μήπως παρακάμπτουμε το σχολικό βιβλίο και απαντάμε οπως το γράφει το γνωστό και καλό βοήθημα; ευχαριστώ για το χρόνο σας και τα πολύ καλά διαγωνίσματα!!!
Νομίζω ότι αυτό το σημείο είναι ασαφές στο βιβλίο και καλό είναι να το αποφεύγουμε όταν θέτουμε ερωτήματα στους μαθητές. Το ίδιο ισχύει και για το ποια στοιχεία ανήκουν στις λανθανίδες και στις ακτινίδες αφού άλλα αναφέρονται στο κείμενο και άλλα στο αντίστοιχο σχήμα.
Μπορείτε να δείτε τη θέση της IUPAC στον παρακάτω σύνδεσμο στο σημείο 7, όπου θα διαπιστώσετε ότι το θέμα είναι αμφιλεγόμενο και αφορά μόνο τα στοιχεία La, Ac, Lu, Lr :
IUPAC – group -3
Καλημέρα σας! Σας ευχαριστώ για το σχόλιο σας, κι εμένα με απασχολούσε αυτό που αναφέρετε. Στη σελίδα 219 (Σχήμα 6.6) στον Περιοδικό Πίνακα αναφέρει στην αρίθμηση 18 ομάδες, όπου στα La/Ac έχει αστεράκι και επάνω αναφέρει την 3η ομάδα.
Καλησπέρα σας κύριε Χαρίτο, έχετε δίκο για την ασάσφεια ως προς την ομάδα, θα αλλάξω τις εκφωνήσεις σε αυτά τα σημεία.