Διαγώνισμα Θερμοχημείας – Χημικής Κινητικής ( 2019 – 2020 )

Ένα διαγώνισμα στα κεφάλαια της Θερμοχημείας και της Χημικής Κινητικής για τους μαθητές Γ Λυκείου που θα εξεταστούν στην νέα ύλη.

Το διαγώνισμα είναι διαθέσιμο εδώ.

Σύντομες ενδεικτικές απαντήσεις βρίσκονται εδώ .

Καλή σχολική χρονιά.

Μπαλτζόπουλος Αντώνης
Μπόκαρης Τάσος
Παπαγεωργίου Δημήτρης
Πέτσιος Ερρίκος
Τσαφόγιαννος Ηλίας
Χαρκοπλιάς Κώστας

 

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
14 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
15/09/2019 10:58 ΜΜ

Τι φοβερή σύνθεση ομάδας είναι αυτή!!!

Παναγιώτης Κουτσομπόγερας

Πολύ πλήρες διαγώνισμα και πυρηνική σύνθεση ! Μπράβο! 

 

Κώστας Χαρκοπλιάς
15/09/2019 11:23 ΜΜ

Στο Δ2α   το σωστό είναι <<στιγμιαία ταχύτητα κατανάλωσης>> αντί για <<στιγμιαία αντίδραση>>

Καλή χρονιά  κι από μένα!

Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
16/09/2019 2:48 ΜΜ

Έλυσα σχεδόν όλο το διαγώνισμα που ετοιμάσατε.

Πραγματικά ήταν πολύ καλό. Από αυτή την ομάδα δεν περίμενα κάτι λιγότερο. Εξέταζε τα πάντα που μπορούν να ερωτηθούν οι μαθητές στα 2 αυτά κεφάλαια.

 Έχω μόνο 2 παρατηρήσεις.

Στο Α1 πρέπει οι μαθητές να γνωρίζουν ότι οι αντιδράσεις εξουδετέρωσης και προσθήκης είναι εξώθερμες;

Στο Δ2.στ. η εκφώνηση με προβλημάτισε. Αναφέρετε: «Να βρεθεί η μεταβολή στη μάζα του αντιδρώντος συστήματος στο χρονικό διάστημα 0 – 10 s». Φοβάμαι ότι οι μαθητές θα καταλάβουν μεταβολή στη μάζα των αντιδρώντων από την αρχή ως τα 10 s. Μήπως έπρεπε να αναφέρετε τη μεταβολή στη μάζα του συνολικού συστήματος σε αυτό το χρονικό διάστημα;  

Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
17/09/2019 11:32 ΠΜ

Καλημέρα σε όλους.

Όσο αφορά τη μάζα του αντιδρώντος συστήματος καταλαβαίνω ότι υιοθετήσατε μια έκφραση του σχολικού βιβλίου. Πάντως εμένα δεν μου αρέσει ως έκφραση. Δηλαδή, αν κάποιος ζητήσει από κάποιον μαθητή (και από εμένα) να υπολογίσει τη μάζα του αντιδρώντος συστήματος; Αυτός πρέπει να βρει τη συνολική μάζα αντιδρώντων και ορισμένων προϊόντων τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή; Κατά τη γνώμη μου πρέπει να αναφερόμαστε στο συνολικό σύστημα τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.

Το συγκεκριμένο πείραμα που έχει το σχολικό είναι πολύ δύσκολο (αδύνατο!!!) να πραγματοποιηθεί καθώς απαιτείται καταλύτης για τη διάσπαση του υπεροξειδίου. Επίσης, οι ζυγοί που έχουμε στο σχολείο μπορούν να ζυγίσουν μέχρι 200 g. Οπότε, φανταστείτε ότι συνολικά τα υαλικά και τα αντιδραστήρια πρέπει να έχουν μάζα μέχρι 200 g. Το σχολικό βιβλίο έχει ένδειξη στο ζυγό 1246,050 g!!!

Αντίθετα, όσο και αν σου φαίνεται παράξενο στο σχολικό εργαστήριο έχουμε αισθητήρα πίεσης. Στο ΕΚΦΕ των Αγίων Αναργύρων πραγματοποιήσαμε πείραμα κινητικής με αισθητήρα πίεσης. Μάλιστα έχουμε λογισμικό που μετατρέπει τις τιμές πίεσης σε συγκέντρωση (πολύ εύκολοι υπολογισμοί). Βλέπεις στον υπολογιστή (προτζέκτορα) μια απίστευτη καμπύλη αντίδρασης να δημιουργείται μπροστά στα μάτια σου.

 Σχετικά με το γεγονός ότι οι αντιδράσεις προσθήκης είναι γενικά εξώθερμες συμφωνώ ότι αν κάποιος έχει διδάξει αυτή την παρατήρηση που βρίσκεται στο τελευταίο κεφάλαιο της οργανικής ότι μπορεί και να το ζητήσει.

Πάντα με απασχολούσε πως να το εξηγήσω αυτό. Θα ήθελα τη γνώμη σας σχετικά με μια εξήγηση που δίνω εγώ (δεν γνωρίζω αν είναι σωστή). Για παράδειγμα, στην προσθήκη στο διπλό δεσμό διασπάται ένας π δεσμός (πχ του αλκενίου) και ένας σ δεσμός (πχ του υδρογόνου, του αλογόνου ή του υδραλογόνου) ενώ σχηματίζονται 2 σ δεσμοί (στο προϊόν).  Αυτή η σκέψη μου βέβαια οδηγεί και στο συμπέρασμα ότι η προσθήκη στα αλκίνια θα είναι «περισσότερο» εξώθερμες από τις αντίστοιχες στα αλκένια καθώς διασπώνται 2 π δεσμοί και σχηματίζονται 4 σ δεσμοί. Με βάση τις ενέργειες των σ και π μπορείς να καταλήξεις στο συμπέρασμα ότι οι προσθήκες αυτές έχουν ΔΗ<0.

Για τις οδηγίες διδασκαλίας τι να πω; Πότε θα γίνει επιτέλους το αυτονόητο να τις έχουν οι συνάδελφοι στα σχολεία πριν ξεκινήσει το σχολικό έτος;

Για τον υπολογισμό της ενθαλπίας εξουδετέρωσης έχω να αναφέρω ότι είναι ένα πολύ απλό πείραμα. Απλά χρειάζεσαι 2 ποτήρια από φελιζόλ και ένα θερμόμετρο. Το πειραματικό σκέλος είναι απλούστατο. Όμως, ο τύπος της θερμιδομετρίας είναι εκτός ύλης.

Υ.Γ. Το multilog μαζί με τους αισθητήρες του βρίσκεται στο 92 % των ΓΕΛ της Ελλάδας.

Δημήτρης Παπαγεωργίου

Αντώνη (Χρονάκη),

σε ευχαριστούμε για τα σχόλια σου και τις παρατηρήσεις σου.

Πράγματι η προσέγγιση πειραματικών διεργασιών στα σχολεία (μέσω του βιβλίου ή προσωμοίωσης ή σχολικών εργαστηρίων) με τις κανονικές συνθήκες ενός πειράματος πολλές φορές δεν συμβαδίζουν.

Κατά την γνώμη μου στα σχολεία το πείραμα πρέπει να λειτουργεί ως συμπληρωματική γνώση και να μην φθάνουμε στο σημείο να εξετάζουμε τους μαθητές (στις πανελλήνιες) σε πειραματικές διαδικασίες, ορολογίες, κλπ. Εξάλλου απο σχολείο σε σχολείο διαφέρει ο αριθμός (και η ποιότητα) των πειραμάτων που θα παρακολουθήσουν οι μαθητές και δημιουργούνται ανισότητες.

Χριστίνα Tσιούφη
19/09/2019 2:16 ΜΜ

Δυστυχώς συνάδελφοι στα περισσότερα λύκεια η χημεία είναι ασκησιολογια!!!!έχω χρόνια να βρω μαθητές λυκείου που να"" έχουν  δει""έστω κι ένα πείραμα !!!ούτε μια αλλαγή δείκτη, μια ογκομέτρηση !!πολύ περισσότερο για χημική κινητική !τι λέμε τώρα …μόνο το ΕΚΦΕ τρέχει να κάνει καμμιά επίδειξη.Αντε να τα εξηγήσεις όλα αυτά θεωρητικά.

trackback

[…] στην Θερμοχημεία και την Χημική Κινητική βρίσκεται εδώ (Visited 1 times, 1 visits […]

trackback

[…] στην Θερμοχημεία και την Χημική Κινητική βρίσκεται εδώ (Visited 256 times, 288 visits […]

trackback

[…] στην Θερμοχημεία και την Χημική Κινητική βρίσκεται εδώ (Visited 628 times, 239 visits […]