H παραγωγική σκέψη και οι αδύναμοι κρίκοι στο πρόβλημα φυσικής

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Εύχομαι καλό φθινόπωρο και καλή σχολική χρονιά!

Έχω γράψει ένα άρθρο που αναφέρεται σε μια συχνή δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι μαθητές όταν λύνουν προβλήματα Φυσικής και όχι μόνο. Το ένα είναι η διαδικασία της παραγωγικής σκέψης που πρέπει να ακολουθήσουν (και γιατί δεν την ακολουθούν) και το άλλο είναι μια κατάσταση που την ονομάζω “αδύναμος κρίκος σκέψης” – δικός μου όρος – που ταλαιπωρεί πολλούς μαθητές, ειδικά αυτούς που παραμένουν στο επίπεδο του αρχάριου…

Το άρθρο μπορείτε να το βρείτε εδώ: https://physiart.com/?p=1447

Θα χαρώ πολύ να σχολιάσετε τη δημοσίευσή μου και να αναφέρετε αν διαπιστώνετε τις δυσκολίες αυτές καθώς και πως τις αντιμετωπίζετε με τους μαθητές σας!

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
8 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Γιώργο.

Αξιόλογο και εύπεπτο το άρθρο σου ,όπως και όλα τα προηγούμενα άλλωστε.

Σαφώς έχουν διαπιστωθεί και προβληματίζει ιδιαίτερα η περίπτωση άριστου+ μαθητή που ζορίζεται γιατί δεν μετέφρασε το φραστικό δεδομένο σε τιμή, π.χ στο συγκεκριμένο το φραστικό δεδομένο είναι …"μετάβαση από τη Θ.Ι. στη max απομ/ση" .

Εγώ τους τόνιζα ότι στις ασκήσεις -προβλήματα μπορεί να έχουμε τρία είδη δεδομένων 1) αριθμητικά για τιμές μεγεθών 2) διαγράμματα 3) φραστικά δεδομένα προσθέτω σήμερα και 4)εικόνες ,και τους εφιστούσα την προσοχή στη μετάφραση των φραστικών και την ανάλυση των διαγραμματικών .

Νομίζω πως αυτά που αναφέρεις στην τελευταία παράγραφό σου  … "Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τους μαθητές μας;"

είναι απαραίτητη προυπόθεση και νομίζω πως θα είναι θετικό εισαγωγικά στα 2-3 πρώτα μαθήματα να γίνεται ανάκληση γνώσης από το παρελθόν

Καλό βράδυ

Βασίλειος Μπάφας
30/09/2019 10:13 ΠΜ

Γιώργο καλημέρα και καλή σχολική χρονιά. Πολύ αξιόλογη προσπάθεια και επίσης μου άρεσε ο όρος για τους αδύναμους κρίκους. Θα τον υιοθετήσω.

Ισως είναι λάθος όλα από ότι θα πω, φαντάζομαι όμως ότι προτιμάς μια <<λάθος>> αλληλεπίδραση από το τίποτε.

Η όλη πιο πάνω προσπάθεια για τη μάθηση πιστεύω πως πρέπει να ενταχθεί στο ευρύτερο σύνολο:

1. Τι θέλουν να μάθουν οι μαθητές. 

2. Τι μπορούν τελικά.

Γιατί αλλιώς η παραπάνω ανάλυση θα πέφτει στο κενό. Θα παράγουμε μια εκπαιδευτική διαδικασία εκεί που δε θα χρειάζεται. 

Κατά τη γνώμη μου προσπάθησε να το γενικεύσεις. 

 

 

Βασίλειος Μπάφας
30/09/2019 1:58 ΜΜ

Γιώργο αυτά που έγραψες είναι στην καρδιά αυτών που εννοούσα συν του ότι αναφέρομαι και στα όρια που θέτει και το dna του καθενός. Εγώ, όσο και να προσπαθήσω δε μπορώ να προσεγγίσω τον Bohr. Για να ακριβολογώ είμαι ΠΟΛΎ ΠΙΟ ΚΆΤΩ.

Αυτό πιστεύω είναι πολύ σημαντικό στο εκπαιδευτικό σύστημα. 

Βασικά ούτε το δάσκαλο μου Παντελή Παπαδάκη μπορώ να φτάσω. 

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Γιώργο και Βασίλη.

Ευχαριστώ για την εκτίμηση σας . 

Γιώργο το Βασίλη τον είχα μαθητή στο φροντιστήριο που εργαζόμουν σαν νέος και πριν το διορισμό μου, τουτέστιν πριν 40 χρόνια Αυτό που πολύ καλά θυμάμαι είναι  το επίπεδο των μαθητών που ήταν αρκετά υψηλό και το διάβασμα της "αρκούδας" (παραφράζοντας), που έριχνε ο νέος φροντιστής  . Προφανώς όφελος για το μαθητή αλλά και το δάσκαλο στα μελλοντικά καθήκοντα.

Το DNA που λέει ο Βασίλης εχω την αίσθηση πως έχει σχέση με μια εξατομικευμένη διδασκαλία που σε ολιγομελές τμήμα έχει ίσως βάση αλλά στα 25 άρια τμήματα δύσκολο, αλλά και στον ίδιο το δάσκαλο ,οπότε οι γενικές ,ας τις πούμε έτσι οδηγίες, για ασφαλέστερη διαδρομή πρέπει με όποιο τρόπο να κοινωνηθούν.

Βασίλη χαίρομαι που για άλλη μια φορά μου βάζεις + . Να είσαι πάντα καλά και πιστεύω πως και συ νοιώθεις το κέρδος από τους μαθητές που διδάσκεις αλληλεπιδρώντας μ'αυτούς ,το οποίο αξιοποιείς σε επόμενες διδασκαλίες,εμπλουτίζοντας η αφαιρώντας και το αποτέλεσμα θα φανεί…

Γιώργο σε ευχαριστώ και από εδώ για το πλούσιο όπως είδα σύγγραμμα που αφορά την νέα ύλη.Χάρηκα ιδιαίτερα για την εμφανή αρωγή σε σχεδιαστικές οδηγίες ,για την εισαγωγή σε παρελθούσα ύλη που είναι απαραίτητη και γενικά σ5η δομή και τις παρενθετικές προτασεις πορείας.

Να είστε πάντα καλά

 

Χαράλαμπος Κασωτάκης

Οι αδύναμοι κρίκοι σκέψης υπάρχουν σε πολλούς μαθητές. Αντίθετα από τα προτεινόμενα μέτρα δεν ακολουθώ τακτική με πολλά τεστ και διαγωνίσματα. Αποτελούν μεν τρόπο εξέτασης αλλά , αν εξαιρέσεις τις τρίωρες δοκιμασίες στο τέλος κα΄θε ενότητας, λίγα προσφέρουν. Αυτό γιατί την ώρα του διαγωνίσματος ο μαθητής δεν μαθαίνει τίποτα καινούριο.  Προτιμώ δύο τρόπους αντιμετώπισης α) Ασκήσεις ή ερωτήσεις 1-2 σε καθημερινή βάση για το σπίτι που έχει το χρόνο που θέλει ο κάθε μαθητής καθώς π.χ. υπάρχουν μαθητές με διάφορες ταχύτητες στη σκέψη ή/και στις πράξεις αλλά και άλλοι που οι πολλές πράξεις που κάνουν άλλοι ή εγώ στον πίνακα τους ζαλίζουν β) Βγάζω σχεδόν πάντα και εναλλάξ όλους τους μαθητές να απαντούν σε ερωτήσεις του βιβλίου ή δικές μου και στον πίνακα να λύνουν ασκήσεις ακόμα και στη Γ Λυκείου (εκτός αν κάποιος δηλώσει πινακοφοβία σχετικά σπάνια περίπτωση) εκτός από σπάνιες περιπτώσεις λυμένων παραδειγμάτων για επίλυση άλλων π.χ. η συνάντηση ή το πρώτο διάγραμμα στην Α Λυκείου ή τις ασκήσεις εξαιρετικής δυσκολίες που υπάρχουν σε μικρές ποσότητες και καλώς στα σχολικά βιβλία. Έτσι οι μαθητές έρχονται σε επαφή με όχι μόνο με τον δικό μου τρόπο σκέψης και πράξεων αλλά και των συμμαθητών τους που σε πολλά σημεία μπορεί να είναι διαφορετικός ή/και ανώτερος του δικού μου σε τομείς όπως π.χ. αναλυτικότητα πράξεων βλέπουν μόνοι τους πόσο καλοί είναι σχετικά με τους άλλους και που πρέπει να βελτιωθούν κ.λπ.