Στόχος της συγκεκριμένης εργαστηριακής άσκησης είναι να προσδιορίσουμε πειραματικά τη σχετική μοριακή μάζα (Mr) μιας αέριας χημικής ένωσης. Η συγκεκριμένη πειραματική διαδικασία μπορεί να απλοποιηθεί ώστε να πραγματοποιηθεί από μαθητές Α΄ Λυκείου μετά τη διδασκαλία της καταστατικής εξίσωσης ιδανικών αερίων.
Μπορείτε να δείτε το βίντεο ΕΔΩ.
Η προσαρμογή της συγκεκριμένης πειραματικής διαδικασίας για την Α΄ Λυκείου μπορεί να πραγματοποιηθεί σύμφωνα με τα παρακάτω:
Καταπληκτικό!
Ευχαριστώ Γιάννη!
Αυτό το πείραμα ζητήθηκε να πραγματοποιηθεί από τους μαθητές στον πειραματικό διαγωνισμό EUSO των ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων, Αιγάλεω και Δυτικής Αττικής.
Αντώνη μπράβο σας ! Πολύ όμορφο πείραμα ! Η συμφωνία πειραματικής και θεωρητικής τιμής πολύ κοντα (και το βουτάνιο στον αναπτήρα θα περιέχει σίγουρα και προσμίξεις). Τέλειο !
Ευχαριστώ πολύ φίλε Παναγιώτη!
Με την ευκαιρία θα ήθελα να ευχαριστήσω και τους υπεύθυνους των ΕΚΦΕ:
Αγίων Αναργύρων, Χρήστο Γεωργόπουλο
Αιγάλεω, Μιχάλη Φιλιόγλου και
Δυτικής Αττικής, Χρήστο Δέδε
για την τιμή που μου έκαναν να βάλω τα θέματα Χημείας στους προκριματικούς αγώνες για την Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών 2020.
Καλημέρα Αντώνη.
Πέρα από την πραγματοποίηση και τα αποτελέσματα, που είναι … σχεδόν τέλεια, εντύπωση προκαλεί η σύλληψη
Πολύ καλή ιδέα!!!
Καλημέρα Αντώνη. Συγχαρητήρια για την ιδέα και την υλοποίησή της!
Διονύση και Αποστόλη σας ευχαριστώ!
Ελπίζω να βοηθήσει στο τέλος του βίντεο η επεξεργασία των πειραματικών δεδομένων.
Επίσης θα ανεβάσω σε λίγο και τη μετατροπή της πειραματικής διαδικασίας ώστε να είναι κατάλληλη για τους μαθητές της Α΄ Λυκείου. Αυτό γίνεται εύκολα αν αφαιρέσεις από το θεωρητικό μέρος το τμήμα των μερικών πιέσεων και τη τάσης ατμών και της μέτρησης της εξωτερικής πίεσης..
Ο σκοπός μου είναι αυτό το πείραμα να μπορεί να πραγματοποιηθεί με ασφάλεια από τους μαθητές και να μπορεί να ολοκληρωθεί η επεξεργασία των μετρήσεων μέσα σε μια διδακτική ώρα.
Αντώνη,
απ’ τις δημόσιες εντυπωσιακές επιδείξεις
έχεις περάσει σε δραστηριότητες,
που φάνταζαν άπαιχτες στο σχολικό εργαστήριο,
προτείνοντας μια υλοποιήσιμη εκδοχή τους
ζηλεύω και την σύλληψη και τη λιτή παρουσίαση
Ευχαριστώ πολύ Γιώργο!
Ελπίζω να φανεί χρήσιμο σε όλους τους συναδέλφους.
Καταπληκτική ιδέα και εξαιρετική εφαρμογή ( μόλις είδα το "σελοφαν" σκέφτηκα τι στο καλό πάει να κάνει ).
Να φανταστώ ότι ο αναπτήρας σχεδόν άδειασε ( αν κρίνω από τον χώρο που κατέλαβε το αέριο στον αντεστραμμένο ογκομετρικό κύλινδρο ).
Και πάλι συγχαρητήρια .
Ευχαριστώ Αντώνη!
Ο αναπτήρας ήταν ένας μικρός Bic.
Νομίζω πως μπορείς να κάνεις το πείραμα περισσότερες από 3 φορές με ένα μικρό αναπτήρα. Δεν έχω αλήθεια μετρήσει τη συνολική μάζα του βουτανίου που περιέχει.
Αντωνη, συγχαρητηρια….Εξαιρετικη παρουσιαση
Να είσαι καλά Ηλία!!!
Μπράβο Αντώνη. Μαζί με την καλημέρα μου και μερικές προτάσεις.
Μία πιο εύκολη εκδοχή της παραπάνω άσκησης είναι να την κάνεις όχι με αναπτήρα bic αλλά με φιάλη αερίου που γεμίζουμε τους αναπτήρες. Με τη φιάλη αυτή να γεμίζεις μπουκάλι του 0,5L. (δεν χρειάζεσαι ογκομετρικούς). Τα πλεονεκτήματα είναι πολλά.
1. Η ακρίβεια του πειράματος είναι πολύ μεγαλύτερη αφού μετράμε 50 φορές μεγαλύτερη διαφορά μάζας αφενός και δεν χρειάζεται να στεγνώσουμε τον αναπτήρα αφετέρου, αφού εκεί πιστεύω ότι οφείλεται μία μεγάλη πηγή σφάλματος. (Αλήθεια αν ζυγίσεις έναν στεγνό και έναν βρεγμένο αναπτήρα όσο καλά και να τον στεγνώσεις θα βρεις το ίδιο αποτέλεσμα;)
2. Το κόστος είναι περίπου το ίδιο αφού η φιάλη κάνει όσο και ένας αναπτήρας
3. Με ένα σωληνάκι από ορό προσαρμοσμένο στη φιάλη που πάει στο μπουκάλι δεν είναι ανάγκη να βρέξουμε τα χέρια μας ή τον αναπτήρα.
4. Δεν χρειάζεται η λεκάνη αφού μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ως λεκάνη ένα μπουκάλι του 1,5L με κομμένο το λαιμό.