Tι ζώδιο είπαμε οτι είσαι;

“Τι ζώδιο είπαμε οτι είσαι;”

Πρόκειται για μια δραστηριότητα με στόχο να γίνει μια «do it yourself» αντιστοίχηση ζωδίων και προσωπικότητας η οποία έλκει τις ρίζες της από το πλαίσιο του πειράματος του Carlson (Carlson, 1985). Αφορμή της δημιουργίας αυτής της δραστηριότητας ήταν η παρατήρηση του γράφοντα οτι πολίτες στους οποίους έθεσε το θέμα για τα ζώδια, μετά από σχετική του παρουσίαση περι της επιστημονικής θέσης για την αστρολογία , εκείνοι επέδειξαν έντονο ενδιαφέρον και έδειχναν να έλκονται πολύ από το αντικείμενο αυτό συγκριτικά με την Αστρονομία.
Η άποψή σας θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς και η συζήτηση που ευελπισθώ να επακολουθήσει.

Eλπίζω να το βρείτε διασκεδαστικό 
Η δραστηριότητα εδώ

 

(Visited 965 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
20 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Διαβάζω ακόμα "έλκει τις ρίζες της από το πλαίσιο του πειράματος του Carlson (Carlson, 1985). "

Δηλαδή "εμπνέεται από αυτό και έχει τις ίδιες προθέσεις μ' αυτό".

Η δραστηριότητα επομένως αυτή μπορεί να είναι επιτυχημένη ή αποτυχημένη, όμως δεν αποτελεί ούτε συνηγορία της αστρολογίας, ούτε γκάφα.

Δημήτρης Σκλαβενίτης

Συνάδελφοι,
δεν διάβασα το πολυσέλιδο κείμενο όπου κάθε μια από τις 12 κατηγορίες
αντιστοιχεί σε κάποιο ζώδιο.

Αλλά βλέπω θετικά την προσπάθεια μέσω αυτού του ερωτηματολογίου να πεισθούν οι μαθητές για την χρησιμότητα ή όχι της αστρολογίας.
Αντί δηλ. γενικών αφορισμών (η αστρολογία δεν είναι επιστήμη κλπ) 
και της ανησυχίας μας μήπως η αστρολογία "αναβαθμιστεί" στα μάτια των μαθητών,νομίζω ότι τα συμπεράσματα από το ερωτηματολόγιο αυτό 
θα είναι ένα ΄πειστικό επιχείρημα για την "αξία" της αστρολογίας.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
1 έτος πριν

Καλημέρα Μανώλη.

Διάβασα τα τελευταία σου σχόλια, τα οποία δίνουν απαντήσεις στις αντιρρήσεις που έχουν  διατυπωθεί.

Προσωπικά τοποθετήθηκα εδώ, έχοντας στο μυαλό μου, ότι η δραστηριότητα αυτή προτείνεται για μαθητές. Στην πρόταση αυτή, ένταξης στο σχολείο ανάλογης δραστηριότητας, στάθηκα απέναντι.

Αν είναι μια δραστηριότητα, στα πλαίσια κάποιων προσωπικών διαλέξεων σε ευρύ κοινό, δεν εντάσσεται στο παραπάνω πλαίσιο και δεν μου "πέφτει λόγος"!

Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
1 έτος πριν

Το καταληκτικό ερώτημα του Στάθη Λεβέτα

«Καταλήγοντας θα ήθελα επίσης να ρωτήσω γιατί το εντονότερο ενδιαφέρον των "πολιτών" ως προς την αστρολογία έναντι της αστρονομίας, δικαιολογεί αυτήν την δραστηριότητα;» 

Η απάντηση του Μανώλη Χανιωτάκη

«…αν δεν χτυπήσεις τις μεταφυσικές δεσμεύσεις που έχει στο μυαλό του ο αποδέκτης, αν δεν προξενήσεις σύγκρουση νοητικά δεν πρόκειται να κάνεις την επιστήμη relevant για αυτόν.

……………………………………………..

Εκεί αποφάσισα να στήσω αυτή τη μικρή δραστηριότητα που έχω τρέξει μόνο σε ιδιωτικό επίπεδο, ελπίζοντας να μπει ο σπόρος της αμφιβολίας έναντι αυτών των θεμάτων από μέσα.

‘’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’

Προσωπικά ωστόσο, θεωρώ ότι μεγάλο μέρος της ευθύνης του επιστήμονα και του δασκάλου είναι να βοηθήσει στην ανάπτυξη του "επιστημονικού κεφαλαίου" της κοινωνίας. Kαι αυτό δε γίνεται μέσω του αφορισμού κατά τη γνώμη μου, αλλά μέσω της εκπαίδευσης. Μπες από μέσα, δες το, σπάσ'το, ξεμπρόστιασέ το.»

Ζούμε σε μια κοινωνία στην οποία ο καθένας μπορεί να πολιτεύεται ψευδόμενος πάνω σε αντικειμενικά δεδομένα όπως οι αριθμοί, να παρέχει ψευδοεπιστημονικές υπηρεσίες υγείας, να προσφέρει τεστ προσωπικότητας, μαγικά μαντζούνια κι επιστολές του Ιησού, ελεύθερα, στη βάση του δικαιώματος συναινούντων ενηλίκων να απατώνται και να αυταπατώνται.

Τα τελευταία χρόνια, η αδιαμεσολάβητη αφιλτράριστη πληροφόρηση του Διαδικτύου παντρεύτηκε με την ανασφάλεια της κρίσης και την αμφισβήτηση των ελίτ και μαζί λειτούργησαν σαν μια αυξητική ορμόνη για τις πιο κοινές προκαταλήψεις μας και, άρα, για κάθε πιθανή κι απίθανη ανοησία, από τις ιλαρές (π.χ. μας ψεκάζουν) ως τις πιο επικίνδυνες (π.χ. οι φαρμακοβιομηχανίες θέλουν το κακό μας).

Έχουμε μιαν εκπληκτική άνοδο των αντιπόδων της επιστήμης. Κι αυτοί είναι ποικίλες εκφάνσεις και φαινόμενα που ακούνε στο όνομα αποκρυφισμός. Σ’ αυτόν μπορούν να ενταχθούν όλες οι ψευδοεπιστήμες, η παραϊατρική, η ουφολογία, ο πνευματισμός, η σαϊεντολογία, η αστρολογία, η μελλοντολογία, η αριθμολογία, η μαγεία, η μαντεία κ.ά., που όλα μαζί συνθέτουν έναν μοντέρνο σκοταδισμό και μιαν επιστροφή στον πνευματικό Μεσαίωνα.

Στη Γαλλία «του φωτός», για παράδειγμα, υπάρχουν περίπου 40.000 επαγγελματίες αστρολόγοι που δηλώνουν τα εισοδήματα τους στην εφορία και δεν είναι λίγα τα ισχυρά πολιτικά πρόσωπα που προσφεύγουν στις υπηρεσίες τους.

Σε συνθήκες γενικευμένης κρίσης όμως – όταν η επιστημονική κατάρτιση δεν είναι πια τρόπος κοινωνικής ανέλιξης (ούτε καν διατήρησης της κοινωνικής θέσης κάποιου) και τα επιτεύγματα της επιστήμης δεν επιστρατεύονται για την κοινωνική ευημερία – τα καταστρεφόμενα μικροαστικά στρώματα, μην μπορώντας να αποδεχτούν τη σύνθλιψή τους ως νομοτέλεια του συστήματος, δεν έχουν άλλη επιλογή από το να το ρίξουν στην τρέλα. Μιλάμε φυσικά για υποκείμενα που ποτέ δεν πήραν πραγματικά διαζύγιο από τον «μαγικό» τρόπο σκέψης και που στρέφονται στον άκρατο υποκειμενισμό που αυτός προσφέρει προκειμένου να εξηγήσουν την κατάστασή τους και να εξοπλιστούν ψυχολογικά για την αντιμετώπιση της.

Στο κοινωνικό επίπεδο, η νεοφιλελεύθερη συναίνεση ταυτιζόταν με τον φόβο της ανεργίας και την αβεβαιότητα όσον αφορά την ικανότητα επαρκούς κάλυψης των βασικών αναγκών (υγεία, εκπαίδευση και στέγαση). Στο πολιτισμικό επίπεδο, η απελευθέρωση και απορύθμιση των αγορών συνετέλεσε σημαντικά στην σημερινή πολιτιστική ομογενοποίηση, η οποία οδήγησε σε μια ανορθολογική αντίδραση, με την μορφή της ανόδου διαφόρων φονταμενταλισμών. Τέλος, στο ιδεολογικό επίπεδο, η εμφάνιση της νεοφιλελεύθερης συναίνεσης σχετιζόταν με την άνοδο του μεταμοντερνισμού.

Εν ονόματι της διαμαρτυρίας εναντίον των μεγάλων ιδεών οι οποίες αναπτύχθηκαν από τα φιλοσοφικά συστήματα του παρελθόντος, προωθείται σήμερα μια μετάβαση στον “εύπεπτο” ανορθολογισμό. Η αφελής πίστη έχει ως στόχο να αντικαταστήσει τα μεγάλα φιλοσοφικά ερωτήματα του παρελθόντος περί του νοήματος της ζωής και των συστημάτων αξιών.

Έτσι, ξεκινώντας από την θεμελιώδη αρχή της ότι δεν υπάρχει αντικειμενική πραγματικότητα, οι άνθρωποι οδηγούνται στο συμπέρασμα ότι θα πρέπει να αναδημιουργήσουν στην σκέψη τους την δική τους εμπειρία για την πραγματικότητα. Το αναπόφευκτο αποτέλεσμα είναι ο άνθρωπος κατακυριεύεται από την ψύχωση να αλλάξει την σκέψη του/της παρά να αλλάξει τον κόσμο. Είναι ακριβώς ο ατομικισμός, που ελκύει όλους εκείνους, ιδιαίτερα της μεσαίας τάξης, οι οποίοι επιθυμούν να βρουν ένα «νόημα» στην κενή ζωή τους.

Πιστεύω πως ο ανορθολογισμός αυτός όπως καταγράφεται αλλά ακόμα περισσότερο όπως καιροφυλαχτεί στην ασάφεια και στη θολούρα αποτελεί μια κρίσιμη μάζα έκθετη στη χειραγώγηση και τη χρήση. Ιδιοκτήτης της θα γίνει όχι αυτός που θα την εκλογικεύσει αλλά αυτός που θα την συμπεριλάβει. Μια ανορθολογική με πολιτικούς όρους προσωπικότητα που θα καταφέρει να πείσει πέρα από τη λογική και πέρα από την πολιτική ανάλυση.

Η πολιτική παγκοσμίως χρησιμοποιεί το φόβο για τα πάντα. Παίρνει τον ενστικτώδη φόβο για την αυτοσυντήρηση και τον μετατρέπει στο πιο δυναμικό όπλο, στην πιο φονική μηχανή και στο πιο ακαριαίο αναισθητικό της λογικής και της αξιοπρέπειας. Στο φόβο βασίζονται οι χούντες, ο ρατσισμός. οι επιθετικοί πόλεμοι, τα δελτία μαζικής πλύσης εγκεφάλου, ακόμη και οι διαφημιστικές καμπάνιες. Ο φόβος ο διάχυτος αδρανοποιεί τη λογική σκέψη, συντρίβει τα συναισθήματα, εξουδετερώνει την αυτοπεποίθηση. μηδενίζει τον αυτοσεβασμό και ακινητοποιεί. Και ο Μπέρτραντ Ράσσελ λέει, “Κάτω από την επιρροή του φόβου, κανένας άνθρωπος ή πλήθος ανθρώπων ή και έθνος δεν μπορεί να σκεφτεί λογικά και να δράσει ανθρωπιστικά”,

Η κυριαρχία του Χίτλερ είχε μεν ως αιτία την οικονομική καταστροφή που προκάλεσε η κρίση του 1930, όμως ο λόγος που οδήγησε τον απαίδευτο και δημαγωγό πολιτικό στην εξουσία ήταν το γεγονός ότι η πλειοψηφία των Γερμανών ενστερνίστηκε τις ανορθολογικές θεωρίες του. Η προπαγάνδα, που στηριζόταν σε αβάσιμες δοξασίες (κυριαρχία της άριας φυλής, εβραϊκή παγκόσμια συνωμοσία, ζωτικός χώρος, ακραίος εθνικισμός), έγινε αποδεκτή από τον γερμανικό λαό τον πλέον εγγράμματο ή από τους πλέον εγγράμματους της εποχής.

Εντέλει θέλω να πω τα φαινόμενα ανορθολογισμού, αποκρυφισμού, μικρό τμήμα των οποίων είναι και οι πίστη στα ζώδια, δεν εξαλείφεται με το να «προξενήσεις σύγκρουση νοητικά» με κάποιες διαλέξεις σε κάποιες ομάδες ανθρώπων, αλλά είναι μια σειρά  παράγοντες οικονομικοί κοινωνικοί,  πολιτικοί που οδηγούν τα πράγματα στη κατάσταση που διαπιστώνουμε.

 Όσο φοβόμαστε ή αποφεύγουμε με την πολιτική δράση να αλλάξουμε τον κόσμο, αλλάζουμε κόσμο.…πάμε προϊστορία.