η πυκνότητα στη διδακτική πράξη αντιμετωπίζεται ως παραδειγματική περίπτωση συνθέτου μεγέθους και η διαχείρισή της εξελίσσεται κυρίως φορμαλιστικά. Η διδασκαλία ξεκινά απ’ τον ορισμό και εστιάζει στην ανάδειξη των μονάδων της, στις μετατροπές μονάδων από αυτές στο S.I. στις αντίστοιχες «της Χημείας» (g/mL), στην ανεξαρτησία της πυκνότητας από τις τιμές της μάζας και του όγκου και τη συνακόλουθη ανάδειξή της ως ιδιότητα “χαρακτηριστική του υλικού”
η δεύτερη προσέγγιση, που απαιτεί λίγο περισσότερο χρόνο, επιδιώκει τη σύνδεσή της με φυσικά φαινόμενα. Εδώ προσφέρεται η πλεύση & η βύθιση των στερεών στα υγρά αλλά και η συναφής διαστρωμάτωση υγρών που δεν αναμειγνύονται
το φαινόμενο της πλεύσης – βύθισης προσεγγίζεται εμπειρικά, αναδεικνύοντας μέσα από χαρακτηριστικά παραδείγματα τον ρόλο της πυκνότητας, τον οποίο θα συγκροτήσουν πληρέστερα οι μαθητές με τη βοήθεια του νόμου της υδροστατικής στο τέλος της Β Γυμνασίου
η πρόταση εφαρμόστηκε σε 30 μαθητές της Α και Β Τάξης σε online μάθημα δυο ωρών. Θα απαιτηθεί μια ακόμα ώρα για να συζητηθούν οι απαντήσεις τους στο φύλλο εργασίας
προφανώς οι μαθητές της Β Τάξης ανταποκρίθηκαν προθυμότερα και ακριβέστερα στο φύλλο εργασίας
οι μαθητές της Α Τάξης, έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στα εμπειρικά δεδομένα της πρότασης (διαστρωμάτωση υγρού σαπουνιού – νερού – λαδιού – οινοπνεύματος) και οι ίδιοι πρότειναν την επέκταση του ελέγχου της διαστρωμάτωσης σε ένα απ’ τα δημοφιλή υγρά αυτής της περιόδου, στο αντισηπτικό ως προς το λάδι
απάντησα με κριτήριο τις πυκνότητες λαδιού και οινοπνεύματος, που εξάλλου αποτελούν ζητούμενα στο φύλλο εργασίας (0,9 g/mL – 0,8 g/mL αντίστοιχα), ότι το αντισηπτικό θα ισορροπήσει πάνω απ’ το λάδι. Με διέψευσε η άμεση εμπειρική δοκιμή, που είναι απλή γιαυτό προσφέρεται ακόμα και για online επίδειξη (αριστερή φωτογραφία)
με το πέρας του μαθήματος δοκίμασα και μια δεύτερη ποιότητα αντισηπτικού τύπου «ζελέ», αγορασμένη από φαρμακείο και όχι από πολυκατάστημα όπως η πρώτη και διαπίστωσα ότι αυτή επιπλέει (δεξιά φωτογραφία)
με αυτή την ευκαιρία παρατήρησα ότι και οι δυο συσκευασίες δεν αναγράφουν τις περιεκτικότητες των συστατικών τους
η συγκεκριμένη πρόταση αποδείχτηκε τουλάχιστον διερευνητική,
οπωσδήποτε για το δάσκαλο
Ευχαριστούμε κύριε Φασουλόπουλε για το ΦΕ που μας προσφέρετε…
"η πυκνότητα στη διδακτική πράξη αντιμετωπίζεται ως παραδειγματική περίπτωση συνθέτου μεγέθους και η διαχείρισή της εξελίσσεται κυρίως φορμαλιστικά. Η διδασκαλία ξεκινά απ’ τον ορισμό και εστιάζει στην ανάδειξη των μονάδων της, στις μετατροπές μονάδων από αυτές στο S.I. στις αντίστοιχες «της Χημείας» (g/mL), στην ανεξαρτησία της πυκνότητας από τις τιμές της μάζας και του όγκου και τη συνακόλουθη ανάδειξή της ως ιδιότητα “χαρακτηριστική του υλικού”
Θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σας και θα προσθέσω ότι τα αντίστοιχα ΦΕ που συναντάμε , περιέχουν 10 ερωτήσεις,
κάποιες από αυτές στοχεύουν μάλλον στη μαθηματική επεξεργασία της σχέσης ορισμού με παιχνίδια του στυλ
όγκος σε λίτρα, όγκος σε dm^3 , όγκος σε m^3 κλπ….τα οποία μπορεί ο μαθητής να τα απαντήσει γύρω σε 15 λεπτά,
με μέγιστο χρόνο τα 30 και χωρίς να απαιτούν γραπτό λόγο, παρά μόνο επιλογή α/β/γ/δ …..και προσφέρουν
αυτόματη βαθμολόγηση για να έχει και ….σασπένς….
Το δικό σας ΦΕ, ρίχνοντας μια βιαστική ματιά, θα το χαρακτήριζα πολύ πιο απαιτητικό….και ουσιαστικό
έως ……"τρομακτικό"….
Γι αυτό αποθηκεύτηκε ώστε να μελετηθεί από μαθήτρια της Α' Γυμνασίου, υπό τον απαράβατο όμως όρο
να μην σταλούν σε εσάς οι απαντήσεις….
Καταλαβαίνετε πως επειδή ….ως γονείς δεν έχουμε πολλές επιλογές, ο όρος έγινε δεκτός….
Θα ήθελα τη γνώμη σας για την επόμενη ερώτηση που συναντήσαμε σε αντίστοιχο ερωτηματολόγιο
για τον όγκο
Και καλά….σχέσεις υπολογισμού όγκων στην Α' Γυμνασίου δεν διδάσκονται…..θα μπορούσε
με μια σχετική ακρίβεια στη σχεδίαση των διαστάσεων, η ερώτηση να εξέταζε την ικανότητα
αντίληψης του χώρου και κατά συνέπεια του όγκου……αλλά μάλλον η σφαίρα δεν χώραγε
εκεί ανάμεσα και για να μην στριμωχθεί, σχεδιάστηκε σε σμίκρυνση….
Ομολογώ επίσης, πως έμαθα και κάτι που δεν γνώριζα…
Ελπίζω στην κατανόησή σας ……..αν καταχράστηκα χώρο από τα σχόλια στην ανάρτησή σας για
να μιλήσω …περί ανέμων…..
Απλά, βλέπω στο μέλλον, οι ηλεκτρονικές εγκυκλοπαίδειες να αντικαθιστούν το δάσκαλο τάξης….
συνεπής με το πνεύμα της τηλε……εκπαίδευσης 9(;;;;;;)
ειδικά όταν ως ΠΕ04-01 (;;;;;;) αποδεχόμαστε και αναπαράγουμε ορισμούς φυσικών μεγεθών
που χρησιμοποιούνται στα βιβλία μαθηματικών του δημοτικού
έμαθα ότι όποτε με προσφωνούν προτάσσοντας το «κύριε» και μου απευθύνονται στον πληθυντικό, η συνέχεια προϊδεάζει «γαλέρα»
καλημέρα Θόδωρε,
οι επισημάνσεις σου επιβεβαιώνουν τα προβλήματα που εγκυμονεί ο στεγνός μαθηματικός χειρισμός φυσικών μεγεθών
η περιγραφή του όγκου που παραθέτεις από την Βικιπαιδεία, ταυτίζει καταχρηστικά και αμήχανα τη μέτρηση του όγκου με τον χώρο … γενικώς
αυτή την κατάχρηση την αποφεύγει η μητέρα Wikipedia: “Volume is the quantity of three-dimensional space enclosed by a closed surface, for example, the space that a substance (solid, liquid, gas, or plasma) or shape occupies or contains”
μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση στο ζήτημα γίνεται στο υπό έκδοση βιβλίο του Κασσέτα «οι έννοιες στη διδασκαλία της Φυσικής», που εισάγει με απλό τρόπο τον όγκο υλικού σώματος με αναφορά αλλά και με διαφοροποίηση από τον γεωμετρικό όγκο. Στο βιβλίο η έννοια χώρος αναπτύσσεται μέσα απ’ τα ερωτήματα «πόσο απέχει;» – Γεωμετρία και «που βρίσκεται;» – Καρτέσιος
ο επιμελητής της έκδοσης Παύλος Τζαμαλής, εκτιμά ότι το βιβλίο θα περάσει στα βιβλιοπωλεία, όταν ομαλοποιηθεί συνολικά η αγορά
όταν ολοκληρωθεί η προσπάθεια της μαθήτριας, είναι επιθυμητή – αν θέλουμε να μιλάμε χωρίς να χαϊδευόμαστε είναι απαραίτητη – η περιγραφή της εμπειρίας της από το απαιτητικό έως τρομακτικό υλικό που προτείνω
«περί ανέμων»
έχουμε εμπειρία απ’ το διαχρονικό διαδικτυακό υλικό που έχει παραχθεί στη Φυσική
οι δάσκαλοι της τάξης στην παραγωγή του seilias και στο phet επιλέγουν και επιμένουν να καταφεύγουν και στην online περίοδο
Πολύ ωραία ιδέα και για την Χημεία Α΄Λυκείου
με τις κατάλληλες μικρές αλλαγές (ίσως).
Η πυκνότητα, βασικό εργαλείο της Χημείας,
έχει σχεδόν εξαφανιστεί από το Λύκειο (πολύ κακώς
κατά τη γνώμη μου!).
Εξαιρετική δουλειά, κύριε Φασουλόπουλε,
ευχαριστούμε πάρα πολύ!!!
κυρία Χριστοπούλου,
θα άξιζε να κοινοποιηθούν οι εντυπώσεις απ’ την εφαρμογή (ενδιαφέρον και γνωσιακό αποτύπωμα) όταν το υλικό μετασχηματιστεί κατάλληλα για την Α Λυκείου,
Στέλλα,
αυτό που με εντυπωσίασε
κατά την παρασκευή του διαλύματος αλατόνερου που θα ήταν ικανό να “σηκώσει” τη μπάλα του γκολφ
ήταν η μη αναμενόμενα ικανή αύξηση του όγκου με την προσθήκη άλατος στο νερό της βρύσης