Το νέο ύφος των θεμάτων στην Χημεία

Με αφορμή τα θέματα εξετάσεων Χημείας στις πανελλήνιες του 2019 θα ήθελα να διατυπώσω κάποιους προβληματισμούς.
Το σχολικό βιβλίο παραμένει ίδιο εδώ και αρκετά χρόνια. Τα θέματα λοιπόν πρέπει να υπηρετούν την λογική του συγκεκριμένου σχολικού βιβλίου και να μην αιφνιδιάζουν τους μαθητές.
Οι μαθητές που προσέρχονται κάθε φορά στις εξετάσεις πρέπει να εξετάζονται με βάση τις γνώσεις που ανέπτυξαν στο σχολείο τους. Ο κάθε μαθητής εξετάζεται για πρώτη φορά. Δεν πρέπει να βομβαρδίζεται με “πρωτότυπα” θέματα, αλλά να εξετάζεται στα βασικά θέματα. Μπορεί ορισμένοι καθηγητές και ορισμένοι συγγραφείς βοηθημάτων να θέλουν να διευρύνουν την θεματολογία αλλά οι μαθητές δεν έχουν τα εφόδια, ούτε είναι υποχρεωμένοι να ανταποκρίνονται σε θέματα εκτός σχολικής πραγματικότητας.
Οι θεματοδότες πρέπει να σέβονται την προσπάθεια των μαθητών και να μην εμφανίζουν θέματα που προορίζονται για ειδικούς διαγωνισμούς. Ούτε να έχουν ως στόχο να επιλέξουν θέματα που δεν έχουν διδαχθεί στα φροντιστήρια ή δεν περιέχονται στα βοηθήματα γιατί έτσι ακυρώνουν την προετοιμασία των μαθητών (και κυρίως των καλά διαβασμένων). Υπάρχουν οι διαγωνισμοί Χημείας για να ξεχωρίσουν όσοι έχουν μια ιδιαίτερη κλίση στην Χημεία.
Η επιλογή θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας είναι επιθυμητή για να ξεχωρίζουν και να ανταμείβονται οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές. Νομίζω όμως ότι αυτός ο στόχος δεν επιτυγχάνεται με τα θέματα που σχετίζονται με την “καθημερινή ζωή” και τις “εφαρμογές της Χημείας”.
Μην ξεχνάμε ότι η Χημεία είναι μονόωρο μάθημα στο Γυμνάσιο, υποβαθμισμένη σε Α, Β Λυκείου και χωρίς σοβαρή εργαστηριακή υποστήριξη στα σχολεία.
Μην ζητάμε από τους μαθητές να ανταποκριθούν σε θέματα χημείας που τους φαίνονται “κινέζικα”.
Μην κάνουμε από μόνοι μας την Χημεία να είναι αποκρουστική για τους μαθητές.

(Visited 2,257 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
5 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Βασίλης Δουκατζής
Διαχειριστής
1 έτος πριν

Δημήτρη καλησπέρα!

"Οι μαθητές που προσέρχονται κάθε φορά στις εξετάσεις πρέπει να εξετάζονται με βάση τις γνώσεις που ανέπτυξαν στο σχολείο τους. Ο κάθε μαθητής εξετάζεται για πρώτη φορά. Δεν πρέπει να βομβαρδίζεται με “πρωτότυπα” θέματα, αλλά να εξετάζεται στα βασικά θέματα. Μπορεί ορισμένοι καθηγητές και ορισμένοι συγγραφείς βοηθημάτων να θέλουν να διευρύνουν την θεματολογία αλλά οι μαθητές δεν έχουν τα εφόδια, ούτε είναι υποχρεωμένοι να ανταποκρίνονται σε θέματα εκτός σχολικής πραγματικότητας."

Τα είπες όλα.

Της ίδιας λογικής είμαι και γω και το λέω χρόνια τώρα. Μπορεί εμείς κάθε χρόνο να γινόμαστε σοφότεροι, αλλά όλοι οι μαθητές βλέπουν την συγκεκριμένη ύλη για μία χρονιά. Ο μαθητής που πριν 10 χρόνια και βάλε έδωσε χημεία στην πάνω κάτω ίδια ύλη, ήταν πιο "χαζός" και τώρα αποκτήσαμε αστέρια ή είναι οι ίδιοι μαθητές που δίνουν εξετάσεις για 10+ χρόνια οπότε βαρέθηκαν τα ίδια και τα ίδια και θέλουν κάτι πιο πολύπλοκο;

Για να δούμε!

Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
1 έτος πριν

Δημήτρη και Βασίλη να προσθέσω και εγώ την συμφωνία μου με την βασική ιδέα της τοποθέτησής σας.

Θυμάμαι ότι πράγματι ο Βασίλης έχει ξανατοποθετηθεί πάνω στο θέμα.

Να προσθέσω μόνο ότι αυτά αφορούν όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα και όχι μόνο την χημεία.

Ένα γενικότερο ζήτημα που αφορά  στις κοινωνίες διαχρονικά είναι ποιος και με ποια διαδικασία βάζει τους κανόνες. 

Κάθε πολίτης έχει το δικαίωμα να έχει άποψη για κάθε θέμα κοινωνικό πολιτικό ακόμη και τεχνικό.

Η σωστή διαδικασία και πρακτική  είναι να βρει και άλλους ώστε συντονισμένα και ομαδικά  να πιέσουν τους όποιους θεσμούς να αλλάξουν  μια διαδικασία ένα νόμο.

Υποθέτω δύσκολα θα βρούμε πολίτη που να δέχεται ένας δημόσιος υπάλληλος σε μια υπηρεσία που του πάει κάποια έγγραφα με συγκεκριμένη καθιερωμένη μορφή να του εξηγεί ότι ο  ίδιος έχει άλλη άποψη άρα θα πρέπει να πάει να φέρει άλλα έγγραφα γραμμένα με τον τρόπο που θα του υποδείξει ο ίδιος. Ακόμη και αν   βρίσκει ότι ο υπάλληλος σε πολλά σημεία έχει δίκιο.

 

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
1 έτος πριν

Καλησπέρα

Προαυπογράφω τα γραφέντα από Δημήτρη και Βασίλη 

Και ναι , έχουμε τις ίδιες απαιτήσεις και από τα άλλα μαθήματα.

Δήμος Φουνταλής
1 μήνας πριν

Πολύ σωστός.