Το τμήμα ΑΚ=4m της σανίδας του σχήματος βρίσκεται πάνω στην εξέδρα κολυμβητηρίου. Στην άκρη Α της σανίδας, μήκους ΑΓ=6m και αμελητέας μάζας υπάρχει σώμα μάζας m1, ενώ στην άκρη Γ βρίσκεται καταδύτρια μάζας m2=60kg, που ετοιμάζεται να αναπηδήσει για κατάδυση.
Η περίοδος των γραμμικών αρμονικών ταλαντώσεων που εκτελεί η καταδύτρια με το άκρο της σανίδας είναι Τ=0,5s και το πλάτος τους είναι 0,2m.
Η ελάχιστη τιμή της μάζας m1 του σώματος για την οποία η σανίδα οριακά δεν ανατρέπεται είναι…
Η συνέχεια από εδώ
Καλησπέρα Ξενοφώντα.
Και έλεγα, φέτος μας ξέχασε ο Ξενοφών!!!
Σε ευχαριστώ για την νέα σου προσφορά, ενώ η επιλογή της εικόνας δείχνει και την προσωπική μου "επιλογή"
Όποιος περιμένει να δει το κορίτσι να παίρνει στροφές για να αναφερθεί σε διατήρηση στροφορμής… έχασε!
Καλησπέρα Διονύση, σ΄ ευχαριστώ για την υποδοχή της ανάρτησης. Δεν σου κρύβω ότι λόγω έλλειψης χρόνου δεν πίστευα ότι θα ετοίμαζα ένα επαναληπτικό διαγώνισμα, τελικά έγινε σε χρόνο που δεν είχα. Ο λόγος δεν η τήρηση "της παράδοσης", αλλά το να δώσω μια πρόταση που κατά την γνώμη μου αποτελεί έναν εκλογικευμένο τρόπο εξέτασης και ταυτόχρονα δίνει και τη δυνατότητα να επιτευχθεί η απαραίτητη κατανομή στη βαθμολογική κλίμακα, χωρίς να χρησιμοποιούνται εξεταστικοί κορδακισμοί. Φυσικά υπάρχει και ο αντίλογος.
Media vox λοιπόν το φετινό διαγώνισμα.
Καλησπέρα,
μια ερώτηση για το Β1. Στις λύσεις του διαγωνίσματος αναφέρετε πώς: "Ν1(ΑΚ) + Νx – Ν2(ΓΚ) >= 0". Δεν μπορώ να καταλάβω το γιατί η ροπή της Ν2 (η οποία λογικά είναι συνεχώς κατακόρυφη) είναι Ν2 (ΓΚ). Διακρίνω δύο περιπτώσεις.
H πρώτη μου φαίνεται απίθανη, επομένως προχωρώ χρησιμοποιώντας τη δεύτερη. Δεδομένου αυτού, η ροπή της Ν2 θα γινόταν: Ν2(ΓΚ)συνφ, όπου φ η γωνία που σχηματίζει η ράβδος με τον ορίζοντα. Το πρόβλημά μου είναι το ότι καθώς η ράβδος ταλαντώνεται, η δύναμη Ν2 αλλάζει διαρκώς, όπως και το ΓΚσυνφ. Δηλαδή, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αμέσως το πότε η ροπή αυτή θα μεγιστοποιηθεί ώστε να μπορέσει η ράβδος να ανατραπέι. Με λίγα λόγια, κάτι τέτοιο:
https://photos.app.goo.gl/PgmurRUaauGdEh2s7
Ίσως να κάνω το θέμα πολύπλοκο χωρίς να είναι (άλλωστε, έχω αυτή την τάση )!
Ευχαριστώ εκ των προτέρων…
Καλησπέρα Ξενοφώντα. Άργησες να βάλεις το συνηθισμένο ετήσιο διαγώνισμα εφ' όλης της ύλης, αλλά τελικά το έκανες!
Πολύ καλό και μετρημένο διαγώνισμα. Κρίνω ότι η περιοχή 90-100 , αν έπεφταν αυτά τα θέματα στις Πανελλαδικές εξετάσεις, θα ήταν σε ποσοστό 3-5%. Κάτι που ''ξεχωρίζει την ήρα από το στάρι'', κυρίως για τις υψηλόβαθμες σχολές, και κατατάσσει τη βαθμολόγηση των γραπτών με μεγάλη προσέγγιση την καμπύλη του Gauss.
Το Β1, ίσως με άλλα δεδομένα, είχε τεθεί στο Πολυτεχνείο τη δεκαετία του '70 νομίζω!
Τότε το Πολυτεχνείο είχε διαφορετικά, πιο δύσκολα, θέματα από ότι η Φυσικομαθηματική και η Ιατρική.
Το Δ θέμα σου μοιάζει αρκετά με το Δ του study4exams , με παραπλήσια ερωτήματα και σχεδόν το ίδιο φαινόμενο! Καλά έκανες και ανέφερες ότι το h=2m το έδωσες για διευκόλυνση των πράξεων! Εγώ στο Δ του s4exams, ..έλυσα τη διαφορική , και έβαλα με πολύ μεγάλη προσέγγιση το ύψος h=1,9m, το οποίο δεν διευκολύνει και τόσο τις πράξεις!!
Στο Γ θέμα, τα ..χώρεσες όλα! ταλάντωση, κρούση , και φθίνουσα! Βέβαια είναι μεν αρκετά, αλλά διαχειρίσιμα!
Στο Β2, αφού έφυγαν τα αέρια στην εφαρμογή του bernoulli, και η αρχή λειτουργίας των ..ψεκαστήρων, πήρες τη ''φιλοσοφία'' της διάταξης , και την εφάρμοσες με ροή υγρού στον οριζόντιο σωλήνα, που αναγκάζει την αναρρόφηση του υγρού από το κάτω δοχείο!
Εμπνευσμένο θα έλεγα!
Το Β3 εξετάζει αν μπορεί ο υποψήφιος να διαχειριστεί τη βασική κινηματική του στερεού, σε ένα μετρίως δύσκολο θέμα θα εκτιμούσα.
Τα ερωτήματα στο θέμα Α, θέλουν προσοχή, και καλό..διάβασμα από τους υποψηφίους, για να μη χάσουν μόρια απροσεξίας!
Να είσαι καλά και του χρόνου!
Καλησπέρα Αλέξη, από την φωτογραφία συμπεραίνω ότι είσαι υποψήφιος, άρα πρωτίστως καλή τύχη στις εξετάσεις και υγεία για τις διεκπεραιώσεις με επιτυχία.Σε σχέση με το ερώτημά σου, ακόμα και στην ακραία θέση της ταλάντωσης(x=+ ή -0,2m) η γωνία που σχηματίζει η δοκός με την οριζόντια είναι μικρότερη από 4 μοίρες.Θα προτιμούσες για χάρη της να δεχθείς ότι αλλάζει το μήκος του τμήματος ΚΓ της σανίδας; (!). Χάρηκα για τον λεπτομερή συλλογισμό σου, αλλά πρακτικά θα θεωρούσα ως μοχλοβραχίονα της Ν2 την ΚΓ. Προσπαθώντας να σου απαντήσω πειστικά θα έλεγα ότι στο απλό εκκρεμές , όταν το νήμα δεν βρίσκεται στην κατακόρυφη θέση δεν αλλάζει μήκος, τη γωνία θεωρούμε μικρή(<3μοίρες).
Ελπίζω να βοήθησα.
Καλή τύχη , και ευχές για πραγματοποίηση του στόχου σου.Μην ανησυχείς, δεν θα συναντήσεις ευφάνταστους εξεταστές.
Καλησπέρα Πρόδρομε, ευχαριστώ για το σχολιασμό.Είχα αποφασίσει να μην στείλω Επαναληπτικό Διαγώνισμα καθώς δεν έχω καθόλου χρόνο και στο ylikonet έχουν αναρτηθεί τόσα πολλά που δεν χρειαζόταν ένα παραπάνω.Δεν πρόλαβα να σχολιάσω αυτά που έχεις αναρτήσει με θέματα απαιτητικά, που νομίζω ότι υπερκαλύπτουν και τον πιο απαιτητικό για δύσκολα θέματα.Επιφυλάσσομαι για το μέλλον, άλλωστε εσύ έχεις ένα "κοινό" που σε ακολουθεί σταθερά.
Αποφάσισα τελικά όμως να στείλω ένα διαγώνισμα γιατί με μια πρόχειρη περιήγηση στο διαδίκτυο είδα θέματα που με έκαναν να προβληματιστώ ιδιαίτερα, άρχισα να αναρωτιέμαι μήπως οι δημιουργοί τους ανήκουν στη δικαιοδοσία της ψυχοπαθολογίας.
Είναι άλλο πράγμα να προτείνεις ένα θέμα που θέλει μια ικανότητα ανάπτυξης φυσικού λογισμού και άλλο να οδηγείς τον εξεταζόμενο στη διαστροφή.Στο διαγώνισμα αυτό ακόμα και στο 3ο Θέμα η εξέταση συνδυάζει την ταλάντωση με την κρούση, αλλά μέχρι εκεί.Νομίζω ότι τα ερωτήματα δεν έχουν τίποτα εξεζητημένο και είναι άνετα διαχειρίσιμα.
Στο 4ο, τώρα διάβασα το θέμα του διαγωνίσματος στο study4exams και είδα ότι έχει κοινά στοιχεία.Αυτό που διεπίστωσα είναι ότι στο Δ1 παρόλο που δίνεται ολόκληρο κύκλωμα , ένας μεγάλος αριθμός μαθητών -τριων θεωρεί ως δεδομένο ότι FL=W ή δεν αναγνωρίζει την παράλληλη σύνδεση αντιστάσεων.Ο στόχος ήταν να ελεγχθεί αν κάποιος μπορεί να διαχειριστεί ένα θέμα στο οποίο δεν δίνεται το τετριμμένο "ο αγωγός κινείται χωρίς τριβές", καθώς και η αντίδρασή του στο Δ5 σε σχέση με την εφαρμογή της Α.Δ.Ε για τον υπολογισμό του h' προκειμένου να υπολογιστεί το επαγωγικό φορτίο.
Σ' ευχαριστώ , καλό βράδυ.
Καλημέρα Ξενοφώντα. Πολύ καλά θέματα και είναι πραγματικά στο επίπεδο που νομίζω ότι πρέπει να είναι τα θέματα των Πανελλαδικών.
Μια επιφύλαξη μόνο για τα ερωτήματα του Α κατά πόσο είναι όλα κατάλληλα για Α θέμα.
Συγχαρητήρια και ευχαριστούμε.
κ.Στεργιάδη,ευχαριστούμε πάρα πολύ γιά το διαγώνισμα,το οποίο (με την…από σημαίας άδειά σας) κοινοποίησα ήδη στους μαθητές μου.Αν μου επιτρέπεται ένα στοιχείο κριτικής-σχολιασμού,ενώ θεωρώ τα Α,Β3,Γ,Δ εξαιρετικά και πλήρως κατάλληλα γιά διαβαθμισμένα θέματα εξετάσεων,τα Β1,Β2 νομίζω οτι θα προβληματίσουν,ενώ τα φαινόμενα στα οποία αφορούν, θα μπορούσαν οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές να τα διαπραγματευθούν,με άλλο όμως…στόρι.Ευχαριστώ πολύ ξανά εκ μέρους των παιδιών μου !
Καλό μεσημέρι, Γρηγόρη και Γιώργο σας ευχαριστώ και αν το διαγώνισμα σας φανεί χρήσιμο , τότε ο κόπος για την δημιουργία του να άξιζε. Γρηγόρη συμφωνώ για το 1ο Θέμα, αλλά ο λόγος που πήρε τη συγκεκριμένη μορφή δεν ήταν τόσο από επιλογή, δηλαδή οι ερωτήσεις να έχουν αυξημένη δυσκολία, όσο η ανάγκη για προετοιμασία- άμυνα για το ενδεχόμενο να συμβεί ότι και πέρυσι, όπου στο πρώτο θέμα υπήρξαν αντίστοιχες ερωτήσεις .Είναι οι θεματοδότες που "ήρξαντο χειρών αδίκων".
Γιώργο, σ΄ευχαριστώ για την προσφώνηση, ελπίζω να μην είναι ηλικιακός υπαινιγμός για το πόσα χρόνια πριν αποφοίτησα από το ίδιο με εσένα τμήμα., άλλωστε και στην Κυριακή προσευχή απευθυνόμαστε στο Θεό σε β ενικό πρόσωπο(δος, άφες). Σε σχέση με το διαγώνισμα, τα Β1 και Β2 όντως απαιτούν από τον υποψήφιο να έχει κατανοήσει σε βάθος την ιδιαίτερα μικρή εξεταστέα ύλη.
Εύχομαι καλή τύχη στους μαθητές σας.Να είστε καλά.
Ξενοφώντα καλημέρα, ξέρεις ότι η ενασχόληση με τα διαγωνίσματά σου αποτελεί πάντα «πρόκληση» για μένα. Όχι μόνο λόγω της φήμης που τα συνοδεύει και μεταφέρεται από μαθητές σου στα τέλη της δεκαετίας του 80 και αρχές δεκαετίας 90 με τους οποίους πλέον είμαι συνάδελφος….αλλά κυρίως γιατί πάντα θα βρω κάτι «νέο και διδακτικά ωφέλιμο» που θα ενσωματώσω στη διδασκαλία μου….
Εδώ, αυτό συμβαίνει με το Β3….εξαιρετικό θέμα σε κάτι που θεωρούσα πως είχα εξαντλήσει….Κρίμα μόνο που φέτος άργησες να μας δώσεις το διαγώνισμά σου, αφού η επόμενη βδομάδα δεν ενδείκνυται για επαφές με αντίστοιχης ποιότητας θέματα….αλλά μόνο για επανάληψη βασικών εννοιών ….
Σου γράφω λοιπόν ως «λύτης» ενός πιθανού τέτοιου διαγωνίσματος….
Θέμα Α : Θεμιτό, εντάξει το Α2 έχει υπολογισμό, αλλά στη δική μου λογική επιτρεπτό…..Πολλά congrats για την επιλογή της διατύπωσης του Α5(ε), μακάρι να δούμε κάποτε και ανάλογη διατύπωση από ΚΕΕ
Θέμα Β
Β1: Ήταν το μακρινό 1995 όταν μου ζητήθηκε στο φροντιστήριο η λύση του (με άλλη διατύπωση)…..Θυμάμαι ότι είχα την ίδια «απορία» με τον Αλέξη….Γι αυτό θεωρώ απαραίτητη τη διευκρίνιση που έδωσες στο σχόλιο . Αλέξη, μπράβο…εξαιρετική προσέγγιση και απορία…..Αλέξη, όταν σε εξετάσεις, δεν έχεις άλλη εναλλακτική, να ακολουθείς την πεπατημένη, έστω και αν διαφωνείς….Μάλλον αυτό ζητάει ο θεματοδότης…..Κάθε επιτυχία στις εξετάσεις που καλείσαι να δώσεις…
Ένας προβληματισμός….Το συγκεκριμένο ήταν θέμα, ένα από τα τέσσερα, στις εισαγωγικές εξετάσεις στο ΕΜΠ το 1974…..Τώρα είναι απλά το Β1, που δίνει 8 μόρια από τα 100….Νομίζω αυτό κάτι λέει….για το προς τα που οδηγούμε την εξέταση του μαθήματος….
Β2: Έξυπνο αλλά πολύ κουραστικό….Νομίζω χρειάζονται διευκρινίσεις στη διατύπωση, το διάβασα αρκετά φορές για να καταλάβω…..Πήγα κατευθείαν στην οριακή περίπτωση και πήρα στατική πίεση p1=patm-ρgh, μάλλον έκανα λιγότερες πράξεις, αλλά συνεχώς είχα αυτό το άτιμο συναίσθημα της ανασφάλειας, αν από αυτόν τον κυκεώνα πράξεων καταλήξω στο λιτό 1/3….
Β3!!!!!!! Ίσως κουράστηκα από τις πράξεις του Β2 και δυσκολεύτηκα να βρω τη σχέση των γωνιακών ταχυτήτων….Μου θύμισε «Την Ελπινίκη και τον Καρτέριο» του Μανόλη Λαμπράκη…..Εξαιρετικό….
Θέμα Γ: Εδώ νομίζω, ξεπέρασες τον εαυτό σου ώστε να βάλεις θέμα χωρίς παγίδα….Μια ερώτηση…Η δύναμη αντίστασης από το νερό, μήπως δίνει πολύ μεγάλη δύναμη απόσβεσης, ώστε να μην οδηγούμαστε στη γνωστή εκθετική για t=kT, k=1,2,3….Δεν το γνωρίζω, ρωτάω….
Θέμα Δ: Μετρημένο και πλήρες πολλών μικρών θεμιτών παγίδων
-Γιατί η R1 εξωτερική και όχι εσωτερική της πηγής; Ίδια θα ήταν τα αποτελέσματα….Μα τότε όλοι θα έγραφαν στον παρoνομαστή του νόμου Ohm Rεξ+r , ενώ τώρα κάπου το χάσαμε στη σύνδεση….
-Να «βρείτε κάθε δύναμη που επιδρά στον αγωγό»…..Λες εκτός από τη F Laplace να ζητά το βάρος;;; Αποκλείεται, για να δούμε αν ισορροπεί;;;;;
-Στην ισορροπία ξέρεις, η τριβή είναι στατική, ενώ στην κίνηση είναι ολίσθησης….Λες ο «μπαγάσας ο θεματοδότης» να μην τις πήρε ίσες και να μην μας είπε κάτι;;;
Βρε τον «μπαγάσα» πήγε να μας τη φέρει, αλλά τίμια μας οδήγησε στην νέα τριβή….αφού μας έδωσε το μέτρο του ρυθμού μεταβολής της ταχύτητας….
Πρέπει να του αρέσουν, οι ρυθμοί μεταβολής….τέσσερις ρυθμούς αναφέρει….
-Μπορεί η θερμότητα στις αντιστάσεις να είναι 9J, αλλά έχουμε και την τριβή ολίσθησης….. μην το ξεχνάς
και μην βιάζεσαι….
Ξενοφώντα, είναι πολύ σωστά προετοιμασμένο και σωστά μετρημένο διαγώνισμα που εξετάζει φυσική και όχι μυθιστορήματα συγγραφής θεμάτων…που ξεχνάς το (α) μέχρι να φτάσεις στο (γ)….
Νομίζω όμως πως αν το ίδιο διαγώνισμα συναντούσαμε σε εξετάσεις, εμείς οι ίδιοι θα διαμαρτυρόμασταν για την ποσότητα και την έκτασή του…..Η ποιότητα των θεμάτων είναι τέτοια, που μπορεί να πετύχει τη ζητούμενη κλιμάκωση, ακόμα και αν ήταν κατά 20% λιγότερα τα ζητούμενα…
Σε ευχαριστούμε και ας……. άργησες
Καλό μεσημέρι, Θοδωρή σ΄ευχαριστώ για την υποδοχή της ανάρτησης και το χρόνο που αφιέρωσες, ο λόγος που το διαγώνισμα δόθηκε τώρα είναι ο προβληματισμός μου , όπως έγραψα νωρίτερα, για το αν θα είχε νόημα να προσθέσω ένα ακόμα διαγώνισμα μετά από τόσα που έχουν αναρτηθεί.
Σ
Ξενοφών πολύ καλά θέματα που μπορούν να βοηθήσουν τους πολύ καλούς να γίνουν ακόμη καλύτεροι και ακόμη πιο προσεκτικοί!
Οι αναλύσεις των συναδέλφων με έχουν καλύψει.
Στο τέταρτο θέμα είναι ιδιαίτερο το "παιχνίδι" με τις δυνάμεις! Ίσως θα ήταν καλό να έλεγες ότι αρχικά ο αγωγός ισορροπει χωρίς την επίδραση κάποιου εξωτερικού παράγοντα. Θα μπορούσε δηλαδή κάποιος να υποθέσει ότι ασκεί κάποιος μια εξωτερική δύναμη 1N ομορροπη του βάρους για να επιτευχθεί η ισορροπία.
Να είσαι καλά και σε ευχαριστούμε!
Σε σχέση με το Β1 και την εύλογη απορία του Αλέξη, η επιλογή τιμής πλάτους ταλάντωσης π.χ 2cm θα έδινε μέγιστη τιμή για τη γωνία απόκλισης μικρότερη της 1 μοίρας, αλλά η ανάγκη για ρεαλιστική τιμή πλάτους και περιόδου ( o Greg Louganis, όταν στέφθηκε Ολυμπιονίκης χρονομετρήθηκε με 2,25 -2,5 ταλαντώσεις το δευτερόλεπτο και περίοδο 0,44-0,49s).
Το Β2 δεν νομίζω ότι είχε"κυκεώνα πράξεων'', το ενδιαφέρον στη Φυσική βρίσκεται συνήθως εκεί που παρατηρούνται μέγιστα ή ελάχιστα και στο θέμα αυτό είναι η συνθήκη για φθάνει το νερό στον οριζόντιο σωλήνα που έχει ενδιαφέρον.
Στο Γ4, η αντίσταση του νερού συνήθως είναι ανάλογη της ταχύτητας και προφανώς το θέμα αντιμετωπίζεται στα πλαίσια της εξεταστέας ύλης, άλλωστε η εκθετική μείωση του "πλάτους" δίνεται ως δεδομένο.
Το 4ο θέμα όμως θα το "υπερασπιστώ με πάθος". Διαβάζω εδώ και χρόνια σ΄αυτόν τον φιλόξενο χώρο τις διαμαρτυρίες για τον παραγκωνισμό της Φυσικής Γενικής παιδείας.Αν κάποιος υποψήφιος δεν μπορεί να δει ότι υπάρχει παράλληλη σύνδεση αντιστάσεων, η δεν μπορεί να ελέγξει μέσω της συνθήκης ισορροπίας την ύπαρξη τριβής ή τελειώνοντας τις εγκύκλιες σποδές του δεν έχει κατανοήσει την αξία του 2ου Νόμου και της διατήρησης της ενέργειας, τότε ας μετατρέψουμε τις Πανελλήνιες σε θεσμό φιλανθρωπίας ( άλλωστε το 80% θα εισαχθεί), η άποψη μου νομίζω ότι ενισχύεται σε σχέση με τις φετινές εξετάσεις , αφού η σημαντικά μειωμένη εξεταστέα ύλη και ο πολύς διαθέσιμος χρόνος μελέτης νομιμοποιούν την απαίτηση γνώσεων από όλες τις εγκύκλιες σπουδές.
Σ΄ευχαριστώ και εύχομαι υγεία και καλή τύχη στους μαθητές και τις μαθήτριες σου.
Κώστα καλό μεσημέρι και σ' ευχαριστώ.Κατά την διόρθωση των γραπτών υπήρξαν περιπτώσεις μαθητών που διεκπεραίωσαν σωστά το Δ1, αναφερόμενοι σε κάποια εξωτερική δύναμη Fεξ=1N.Νομίζω όμως ότι τότε θα ήταν πραγματική παγίδα, δηλαδή να υπάρχει εξωτερική δύναμη και να μην δίνεται.Αν όμως στην εκφώνηση δεν αναφέρεται ότι δεν υπάρχουν τριβές δεν μπορεί να θεωρείται ως παγίδα το αυτονόητο.
Να είσαι καλά.
Ξενοφώντα, να το υπερασπιστείς, σε μένα όμως δεν χρειάζεται…συμφωνώ στη λογική
τέτοιων θεμάτων….Αν δεν ήξερα το δημιουργό, θα νόμιζα πως είναι του Διονύση….
Σχετικά με τον "πολύ διαθέσιμο χρόνο διαβάσματος"….μαθητής είπε:
"Εμείς σε σπίτι 80τμ μένουμε πέντε άνθρωποι…οι συνθήκες δεν ήταν οι καλύτερες…"