Επαναληπτικό διαγώνισμα Φυσικής 2020

Το τμήμα ΑΚ=4m της σανίδας του σχήματος βρίσκεται πάνω στην εξέδρα κολυμβητηρίου. Στην άκρη Α της σανίδας, μήκους ΑΓ=6m και αμελητέας μάζας υπάρχει σώμα μάζας m1, ενώ στην άκρη Γ βρίσκεται καταδύτρια μάζας m2=60kg, που ετοιμάζεται να αναπηδήσει για κατάδυση.
Η περίοδος των γραμμικών αρμονικών ταλαντώσεων που εκτελεί η καταδύτρια με το άκρο της σανίδας είναι Τ=0,5s και το πλάτος τους είναι 0,2m.
Η ελάχιστη τιμή της μάζας m1 του σώματος για την οποία η σανίδα οριακά δεν ανατρέπεται είναι…

Η συνέχεια από εδώ

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
28 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
06/06/2020 6:11 ΜΜ

Καλησπέρα Ξενοφώντα.

Και έλεγα, φέτος μας ξέχασε ο Ξενοφών!!!

Σε ευχαριστώ για την νέα σου προσφορά, ενώ η επιλογή της εικόνας δείχνει και την προσωπική μου "επιλογή"heart

Όποιος περιμένει να δει το κορίτσι να παίρνει στροφές για να αναφερθεί  σε διατήρηση στροφορμής… έχασε!

Βάββας Αλέξης
06/06/2020 11:08 ΜΜ

Καλησπέρα, indecision

μια ερώτηση για το Β1. Στις λύσεις του διαγωνίσματος αναφέρετε πώς: "Ν1(ΑΚ) + Νx – Ν2(ΓΚ) >= 0". Δεν μπορώ να καταλάβω το γιατί η ροπή της Ν2 (η οποία λογικά είναι συνεχώς κατακόρυφη) είναι Ν2 (ΓΚ). Διακρίνω δύο περιπτώσεις. 

  • Η μία είναι το κορίτσι να ταλαντώνεται και η ράβδος να παραμένει συνεχώς οριζόντια,
  • και η δεύτερη, η ράβδος να έχει τη δυνατότητα να λυγίζει στο σημείο Κ.

H πρώτη μου φαίνεται απίθανη, επομένως προχωρώ χρησιμοποιώντας τη δεύτερη. Δεδομένου αυτού, η ροπή της Ν2 θα γινόταν: Ν2(ΓΚ)συνφ, όπου φ η γωνία που σχηματίζει η ράβδος με τον ορίζοντα. Το πρόβλημά μου είναι το ότι καθώς η ράβδος ταλαντώνεται, η δύναμη Ν2 αλλάζει διαρκώς, όπως και το ΓΚσυνφ. Δηλαδή, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αμέσως το πότε η ροπή αυτή θα μεγιστοποιηθεί ώστε να μπορέσει η ράβδος να ανατραπέι. Με λίγα λόγια, κάτι τέτοιο:

https://photos.app.goo.gl/PgmurRUaauGdEh2s7

Ίσως να κάνω το θέμα πολύπλοκο χωρίς να είναι (άλλωστε, έχω αυτή την τάση cheeky)!

Ευχαριστώ εκ των προτέρων…

Πρόδρομος Κορκίζογλου

Καλησπέρα Ξενοφώντα. Άργησες να βάλεις το συνηθισμένο ετήσιο διαγώνισμα εφ' όλης της ύλης, αλλά τελικά το έκανες!

Πολύ καλό και μετρημένο διαγώνισμα. Κρίνω ότι η περιοχή 90-100 , αν έπεφταν αυτά τα θέματα στις Πανελλαδικές εξετάσεις, θα ήταν σε ποσοστό 3-5%. Κάτι που ''ξεχωρίζει την ήρα από το στάρι'', κυρίως για τις υψηλόβαθμες σχολές, και κατατάσσει τη βαθμολόγηση των γραπτών με μεγάλη προσέγγιση την καμπύλη του Gauss.

Το Β1, ίσως με άλλα δεδομένα, είχε τεθεί στο Πολυτεχνείο τη δεκαετία του '70 νομίζω!

Τότε το Πολυτεχνείο είχε διαφορετικά, πιο δύσκολα, θέματα από ότι η Φυσικομαθηματική και η Ιατρική.

Το Δ θέμα σου μοιάζει αρκετά με το Δ του study4exams , με παραπλήσια ερωτήματα και σχεδόν το ίδιο φαινόμενο! Καλά έκανες και ανέφερες ότι το h=2m το έδωσες για διευκόλυνση των πράξεων! Εγώ στο Δ του s4exams,  ..έλυσα τη διαφορική , και έβαλα με πολύ μεγάλη προσέγγιση το ύψος h=1,9m, το οποίο δεν διευκολύνει και τόσο τις πράξεις!!

Στο Γ θέμα, τα ..χώρεσες όλα! ταλάντωση, κρούση , και φθίνουσα! Βέβαια είναι μεν αρκετά, αλλά διαχειρίσιμα!

Στο Β2, αφού έφυγαν τα αέρια στην εφαρμογή του bernoulli, και η αρχή λειτουργίας των ..ψεκαστήρων, πήρες τη ''φιλοσοφία'' της διάταξης , και την εφάρμοσες με ροή υγρού στον οριζόντιο σωλήνα, που αναγκάζει την αναρρόφηση του υγρού από το κάτω δοχείο!

Εμπνευσμένο θα έλεγα!

Το Β3 εξετάζει αν μπορεί ο υποψήφιος να διαχειριστεί τη βασική κινηματική του στερεού, σε ένα μετρίως δύσκολο θέμα θα εκτιμούσα.

Τα ερωτήματα στο θέμα Α, θέλουν προσοχή, και καλό..διάβασμα από τους υποψηφίους, για να μη χάσουν μόρια απροσεξίας!

Να είσαι καλά και του χρόνου!

Γρηγόρης Μπουλούμπασης

Καλημέρα Ξενοφώντα. Πολύ καλά θέματα και είναι πραγματικά στο επίπεδο που νομίζω ότι πρέπει να είναι τα θέματα των Πανελλαδικών.

Μια επιφύλαξη μόνο για τα ερωτήματα του Α κατά πόσο είναι όλα κατάλληλα για Α θέμα.

Συγχαρητήρια και ευχαριστούμε.

Τζίκας Γεώργιος
07/06/2020 10:37 ΠΜ

κ.Στεργιάδη,ευχαριστούμε πάρα πολύ γιά το διαγώνισμα,το οποίο (με την…από σημαίας άδειά σας) κοινοποίησα ήδη στους μαθητές μου.Αν μου επιτρέπεται ένα στοιχείο κριτικής-σχολιασμού,ενώ θεωρώ τα Α,Β3,Γ,Δ εξαιρετικά και πλήρως κατάλληλα γιά διαβαθμισμένα θέματα εξετάσεων,τα Β1,Β2 νομίζω οτι θα προβληματίσουν,ενώ τα φαινόμενα στα οποία αφορούν, θα μπορούσαν οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές να τα διαπραγματευθούν,με άλλο όμως…στόρι.Ευχαριστώ πολύ ξανά εκ μέρους των παιδιών μου !

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Ξενοφώντα καλημέρα, ξέρεις ότι η ενασχόληση με τα διαγωνίσματά σου αποτελεί πάντα «πρόκληση» για μένα. Όχι μόνο λόγω της φήμης που τα συνοδεύει και μεταφέρεται από μαθητές σου στα τέλη της δεκαετίας του 80 και αρχές δεκαετίας 90 με τους οποίους πλέον είμαι συνάδελφος….αλλά κυρίως γιατί πάντα θα βρω κάτι «νέο και διδακτικά ωφέλιμο» που θα ενσωματώσω στη διδασκαλία μου….

Εδώ, αυτό συμβαίνει με το Β3….εξαιρετικό θέμα σε κάτι που θεωρούσα πως είχα εξαντλήσει….Κρίμα μόνο που φέτος άργησες να μας δώσεις το διαγώνισμά σου, αφού η επόμενη βδομάδα δεν ενδείκνυται για επαφές με αντίστοιχης ποιότητας θέματα….αλλά μόνο για επανάληψη βασικών εννοιών ….

Σου γράφω λοιπόν ως «λύτης» ενός πιθανού τέτοιου διαγωνίσματος….

Θέμα Α : Θεμιτό, εντάξει το Α2 έχει υπολογισμό, αλλά στη δική μου λογική επιτρεπτό…..Πολλά congrats για την επιλογή της διατύπωσης του Α5(ε), μακάρι να δούμε κάποτε και ανάλογη διατύπωση από ΚΕΕ

Θέμα Β

Β1: Ήταν το μακρινό 1995 όταν μου ζητήθηκε στο φροντιστήριο  η λύση του (με άλλη διατύπωση)…..Θυμάμαι ότι είχα την ίδια «απορία» με τον Αλέξη….Γι αυτό θεωρώ απαραίτητη τη διευκρίνιση που έδωσες στο σχόλιο . Αλέξη, μπράβο…εξαιρετική προσέγγιση και απορία…..Αλέξη, όταν σε εξετάσεις, δεν έχεις άλλη εναλλακτική, να ακολουθείς την πεπατημένη, έστω και αν διαφωνείς….Μάλλον αυτό ζητάει ο θεματοδότης…..Κάθε  επιτυχία στις εξετάσεις που καλείσαι να δώσεις…

Ένας προβληματισμός….Το συγκεκριμένο ήταν θέμα, ένα από τα τέσσερα,  στις εισαγωγικές εξετάσεις στο ΕΜΠ το 1974…..Τώρα είναι απλά το Β1, που δίνει 8 μόρια από τα 100….Νομίζω αυτό κάτι λέει….για το προς τα που οδηγούμε την εξέταση του μαθήματος….

Β2: Έξυπνο αλλά πολύ κουραστικό….Νομίζω χρειάζονται διευκρινίσεις στη διατύπωση, το διάβασα αρκετά φορές για να καταλάβω…..Πήγα κατευθείαν στην οριακή περίπτωση και πήρα στατική πίεση p1=patm-ρgh, μάλλον έκανα λιγότερες πράξεις, αλλά συνεχώς είχα αυτό το άτιμο συναίσθημα της ανασφάλειας, αν από αυτόν τον κυκεώνα πράξεων καταλήξω στο λιτό 1/3….

Β3!!!!!!!   Ίσως κουράστηκα από τις πράξεις του Β2 και δυσκολεύτηκα να βρω τη σχέση των γωνιακών ταχυτήτων….Μου θύμισε «Την Ελπινίκη και τον Καρτέριο» του Μανόλη Λαμπράκη…..Εξαιρετικό….

Θέμα Γ: Εδώ νομίζω, ξεπέρασες τον εαυτό σου ώστε να βάλεις θέμα χωρίς παγίδα….Μια ερώτηση…Η δύναμη αντίστασης από το νερό, μήπως δίνει πολύ μεγάλη δύναμη απόσβεσης, ώστε να μην οδηγούμαστε στη γνωστή εκθετική για t=kT, k=1,2,3….Δεν το γνωρίζω, ρωτάω….

Θέμα Δ:  Μετρημένο και πλήρες πολλών μικρών θεμιτών παγίδων

-Γιατί η R1 εξωτερική και όχι εσωτερική της πηγής; Ίδια θα ήταν τα αποτελέσματα….Μα τότε όλοι θα έγραφαν στον παρoνομαστή του νόμου Ohm  Rεξ+r , ενώ τώρα κάπου το χάσαμε στη σύνδεση….

-Να «βρείτε κάθε δύναμη που επιδρά στον αγωγό»…..Λες εκτός από τη F Laplace να ζητά το βάρος;;; Αποκλείεται, για να δούμε αν ισορροπεί;;;;;

-Στην ισορροπία ξέρεις, η τριβή είναι στατική, ενώ στην κίνηση είναι ολίσθησης….Λες ο «μπαγάσας ο θεματοδότης» να μην τις πήρε ίσες και να μην μας είπε κάτι;;;

Βρε τον «μπαγάσα» πήγε να μας τη φέρει, αλλά τίμια μας οδήγησε στην νέα τριβή….αφού μας έδωσε το μέτρο του ρυθμού μεταβολής της ταχύτητας….

Πρέπει να του αρέσουν, οι ρυθμοί μεταβολής….τέσσερις ρυθμούς αναφέρει….

-Μπορεί η θερμότητα στις αντιστάσεις να είναι 9J, αλλά έχουμε και την τριβή ολίσθησης….. μην το ξεχνάς

και μην βιάζεσαι….

Ξενοφώντα, είναι πολύ σωστά προετοιμασμένο και σωστά μετρημένο διαγώνισμα που εξετάζει φυσική και όχι μυθιστορήματα συγγραφής θεμάτων…που ξεχνάς το (α) μέχρι να φτάσεις στο (γ)….

Νομίζω όμως πως αν το ίδιο διαγώνισμα συναντούσαμε σε εξετάσεις, εμείς οι ίδιοι θα διαμαρτυρόμασταν για την ποσότητα και την έκτασή του…..Η ποιότητα των θεμάτων είναι τέτοια, που μπορεί να πετύχει τη ζητούμενη κλιμάκωση, ακόμα και αν ήταν κατά 20% λιγότερα τα ζητούμενα…

Σε ευχαριστούμε και ας……. άργησες

Κώστας Ψυλάκος
Αρχισυντάκτης
07/06/2020 2:59 ΜΜ

Ξενοφών πολύ καλά θέματα που μπορούν να βοηθήσουν τους πολύ καλούς να γίνουν ακόμη καλύτεροι και ακόμη πιο προσεκτικοί! 

Οι αναλύσεις των συναδέλφων με έχουν καλύψει.

Στο τέταρτο θέμα είναι ιδιαίτερο το "παιχνίδι" με τις δυνάμεις! Ίσως θα ήταν καλό να έλεγες ότι αρχικά ο αγωγός ισορροπει χωρίς την επίδραση κάποιου εξωτερικού παράγοντα. Θα μπορούσε δηλαδή κάποιος να υποθέσει ότι ασκεί κάποιος μια εξωτερική δύναμη 1N ομορροπη του βάρους για να επιτευχθεί η ισορροπία.

Να είσαι καλά και σε ευχαριστούμε! 

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Ξενοφώντα, να το υπερασπιστείς, σε μένα όμως δεν χρειάζεται…συμφωνώ στη λογική

τέτοιων θεμάτων….Αν δεν ήξερα το δημιουργό, θα νόμιζα πως είναι του Διονύση….

Σχετικά με τον "πολύ διαθέσιμο χρόνο διαβάσματος"….μαθητής είπε:

"Εμείς σε σπίτι 80τμ μένουμε πέντε άνθρωποι…οι συνθήκες δεν ήταν οι καλύτερες…"