Ένα μαζεματάκι επαγωγής πριν τις εξετάσεις

Στο κύκλωμα του σχήματος, η ράβδος ΑΓ με μήκος l, μάζα m και αμελητέας αντίστασης, μπορεί να κινείται χωρίς τριβές σε επαφή με τους δυο κατακόρυφους (χωρίς αντίσταση) αγωγούς χ’χ και ψ΄ψ. Στο χώρο υπάρχει οριζόντιο ομογενές μαγνητικό πεδίο έντασης μέτρου Β, με φορά όπως στο σχήμα, ενώ η αντίσταση του αγωγού χψ είναι R. Η επιτάχυνση της βαρύτητας είναι g και το βαλλιστικό γαλβανόμετρο έχει αμελητέα αντίσταση. Τη χρονική στιγμή t0 = 0, αφήνουμε ελεύθερη τη ράβδο να κινηθεί και αυτή κατέρχεται παραμένοντας οριζόντια, όπως φαίνεται στο σχήμα 1.

Συνέχεια(Word)

Συνέχεια(Pdf)

(Visited 3,247 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
15 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Δημήτρης Δημαγκίκας

Καλησπέρα και συγχαρητήρια για την άσκηση ! Η ερώτηση που ήθελα να κάνω αφορά το κατά πόσο το iv ερώτημα μπορεί να ενταχθεί εντός της ύλης πόσο μάλλον φέτος που οι μαθητές της κατεύθυνσης υγείας δεν έχουν διδαχθεί τον ολοκληρωτικό λογισμό ; Ευχαριστώ.

Δημήτρης Δημαγκίκας

Να προσθέσω ότι η συγκεκριμένη απορία με απασχολεί αρκετό καιρό αφού παρόμοιο ερώτημα κυκλοφορεί στο σύνολο σχεδόν των βοηθημάτων.

Δημήτρης Δημαγκίκας

Σε ευχαριστώ για την απάντηση σου Ανδρέα. Απλώς νομίζω ότι η μηχανιστική αντιμετώπιση προβλημάτων υπολογισμού εμβαδών που σαφώς ξεκινά από την α λυκείου απέχει πολύ από την  πραγματική κατανόηση της συγκεκριμένης μαθηματικής διαδικασίας, η οποία απαιτείται για την επίλυση του υποερωτηματος που αναφερόμαστε. Ίσως κάνω λάθος, θα ήθελα πάντως και τη γνώμη άλλων συναδέλφων μιας και παραμονές πανελληνίων μπορεί να απασχολεί αρκετούς από εμάς.

Διονύσης Μάργαρης
Admin
7 μήνες πριν

Καλησπέρα Ανδρέα, καλησπέρα Δημήτρη.

Δεν ξέρω τι ακριβώς καταλαβαίνει φέτος ένας μαθητής της κατεύθυνσης υγείας. Ακούω διάφορα και τείνω να πιστέψω ότι οι συνάδελφοι έκαναν εκπτώσεις λόγω μη διδασκαλίας των μαθηματικών στην Γ΄τάξη.

Προσωπικά θα συμφωνήσω με τον Ανδρέα. Ένας μαθητής διδάσκεται τρία χρόνια Φυσική στο Λύκειο και δεν έχει αντιληφθεί ότι χρησιμοποιούμε εμβαδά για να υπολογίζουμε αθροίσματα; Και πότε το αντιλαμβάνεται; Όταν στο τέλος της Γ΄Λυκείου θα διδαχτεί το ολοκλήρωμα στα μαθηματικά του; Δεν νομίζω ότι συνέβαινε ποτέ αυτό.

Ίσα -ίσα όταν έκαναν την σύνδεση λέγανε…. α! αυτό κάναμε χρόνια τώρα…

Δημήτρης Δημαγκίκας

Γεια σου Διονύση. Όπως θυμάμαι όμως από τη σχολική μου εμπειρία, οι μαθηματικοί μας εξηγούσαν από την αρχή την θεωρία τόσο της παραγωγού όσο και του ολοκληρώματος. Σε διαφορετική περίπτωση θα μας έλεγαν, παιδιά, ξέρετε τι είναι παράγωγος και τι είναι ολοκλήρωμα από την κλίση και το εμβαδόν που έχετε μάθει στη φυσική…πάμε να δούμε ασκήσεις. Με λίγα λόγια θεωρώ ότι η θεωρία του ολοκληρωτικού λογισμού θα πρέπει να έχει εισαχθεί στους μαθητές μέσω των μαθηματικών και όχι της φυσικής, η οποία τα χρησιμοποιεί ως εργαλεία.

Διονύσης Μάργαρης
Admin
7 μήνες πριν

Δημήτρη, μακάρι να μπορούσαν να διδαχτούν οι μαθητές από την Α΄Λυκείου διαφορικό λογισμό και να μην χρειαζόταν κάποια πράγματα να τα "μάθουν πρακτικά" σε άλλο μάθημα, όπως στη Φυσική.

Αλλά αυτό δεν έγινε φέτος. Πάντα έτσι ήταν τα πράγματα και όχι μόνο αυτό.

Αλλά και όταν μάθαιναν τα ολοκληρώματα, στο μάθημα της Φυσικής δεν αλλάζαμε ρώτα! Δεν τους πλακώναμε στα ολοκληρώματα (γνωστά από τα μαθηματικά τους πια…) αλλά συνεχίζαμε να διδάσκουμε με τον τρόπο που το κάναμε τρία χρόνια.

Άρα αν τα κατάφερναν ή όχι οι μαθητές, στη Φυσική δεν ήταν αποτέλεσμα της "θεωρητικής θεμελίωσης" μέσω των μαθηματικών, αλλά της πρακτικής τους εξάσκησης στη Φυσική.

Μανόλης Μαργαρίτης
7 μήνες πριν

Μπραβο Ανδρέα , συνοπτικό και ωραίο , τωρα για το χρόνο καλά έκανες και το έβαλες και αυτο.

Το σύστημα έτσι όπως είναι  παρέσυρε μαθητές να καουν στο υγείας, μαθητές μετριου γνωστικού επιπέδου 

μέτριας αντίληψης που το θεώρησαν μάλιστα ως ευκαιρία  τώρα που έφυγαν τα μαθηματικά να χτυπήσουν καλές σχολές………

Δημήτρης Δημαγκίκας

Κάπου εκεί ήθελα να καταλήξω, είναι πολύ μεγάλο το άλμα από το πώς να κάνω πράξεις με κλάσματα η' πως να βρίσκω εμβαδά απλών γραμμικών συναρτήσεων μέχρι να να φτάσω να χειρίζομαι πράξεις με ολοκληρώματα. Προσωπική μου άποψη, η εύρεση εμβαδού για υπολογισμό όγκου μεταβλητής παροχής η' υπολογισμό έργου μεταβλητής δύναμης η' υπολογισμό  φορτίου μεταβλητής έντασης ρεύματος αγγίζουν τα όρια των μαθηματικών δυνατοτήτων.