Τα σημερινά θέματα Φυσικής, θα αναρτηθούν εδώ, αμέσως μόλις ανακοινωθούν.
Για τα θέματα Φυσικής πατήστε εδώ.
Για τα θέματα ‘ΦΥΣΙΚΗ (Ημερήσια)’ παλαιό σύστημα, πατήστε εδώ.
Για τα θέματα ‘ΦΥΣΙΚΗ (Εσπερινά)’ παλαιό σύστημα, πατήστε εδώ.
Οι λύσεις των θεμάτων Β, Γ και Δ από τον Κώστα Ψυλάκο, τον οποίο ευχαριστώ.
Οι αντίστοιχες λύσεις των θεμάτων του παλαιού συστήματος, ξανά από τον Κώστα Ψυλάκο.
Τα θέματα του νέου συστήματος σε Word από τον Χρήστο Τσουκάτο, τον οποίο ευχαριστώ.
Καλημέρα Διονύση.
Α. Για να έχουμε ένα πλαίσιο αναφοράς. Αυτό που παρουσίασα αποτελεί κατά την γνώμη σου λογοκλοπή από έναν πανεπιστημιακό δάσκαλο ή όχι; Είναι ή όχι ένα τεράστιο ζήτημα ακαδημαϊκής ηθικής τάξης; (Παραβλέπω την εισαγωγική σου ειρωνεία)
Β. Γράφεις «αλλά δεν είμαι δικαστής, ούτε είμαι υποχρεωμένος να τοποθετούμαι σε κάθε προσωπική αντιπαράθεση μεταξύ μελών του δικτύου μας.» Δηλαδή αυτά που έγραψα τα εξέλαβες ως μια προσωπική αντιπαράθεση με τον (άγνωστο μου) Τρικαλινό;
Γ. Γράφεις «Ξέρεις Ιάκωβε, δεν έχω να κρύψω τίποτα. Δεν συμμετέχω σε καμιά "σύμπραξη" ομάδων οι οποίες πολεμούν μεταξύ τους για προσωπικά συμφέροντα.» Υπονοείς μήπως ότι αυτά που έγραψα μπορεί να ήταν στα πλαίσια ενός τέτοιου πολέμου μεταξύ ομάδων για προσωπικά συμφέροντα;
Δ. Με αυτά που έγραψες Διονύση για την ΕΕΦΕΕ συμφωνώ απολύτως. Θα περίμενα όμως την ίδια παρρησία και στην περίπτωση Τρικαλινού.
Ε. Γράφεις «Προφανώς δεν υπάρχει λόγος να βγω και να "κράζω" κόσμο, δεξιά και αριστερά…» . Όταν έγραφες αυτά που (καλώς) έγραφες για την λογοκλοπή ασκήσεων από κάποιους φροντιστές , "έκραζες" κόσμο, δεξιά και αριστερά; Όταν έγραφες αυτά που (καλώς) έγραφες για τα θλιβερά γνωστού αντιπροέδρου , πάλι "έκραζες" κόσμο, δεξιά και αριστερά;
ΥΓ Χθες έγιναν(καλώς) παρατηρήσεις σε σχέση με απρεπείς χαρακτηρισμούς. Μήπως πρέπει να γίνει και σήμερα κάτι με τους απρεπείς χαρακτηρισμούς (μαϊντανοί, κακομοίρηδες) του Ν. Ανδρεάδη;
επανέρχομαι, Ηλία
μήπως κάτι δεν κάνω σωστά και δεν μπορώ να το δω και δεν φταίει ο υπολογιστής μου; (η δε βαριοπούλα στην ταράτσα αρνείται να τον "περιποιηθεί", δουλεύει πενθήμερο, λέει…)
ξέρω πώς είσαι ακριβής και επειδή βλέππω στην εικόνα δυνατότητα να πάει και απέναντι ο δίσκος, να ρωτήσω πάει πράγματι και πόσες περιστροφές δείχνει;
το αίσθημα δικαίου που διαθέτω θα ήθελε να επιστραφεί η "χασούρα του" 1/4, δηλαδή οι περιστροφές να είναι 14, αλλά "με το νου", βρίσκω να είναι 13, πάλι χάνει δηλαδή 1/4 και στην ανηφόρα, η προσομοίωσή σου τί δείχνει;
δηλαδή 13,5 και όχι 13 οι περιστροφές
6,75*2= 13,5
πώς λέμε 70:10=7
(γι αυτό μπήκε το Δ5, για να δουν αν ξέρουν πόσες φορές χωράει το 10 στο 70, γελάει ο Ζήκος ή μου φαίνεται…)
Λογικά πρέπει να δουλεύει αν κάνεις κλικ πάνω στον δεσμό. Δοκίμασε και στο seilias.gr στην πρώτη σελίδα. Αν δεν δουλέψει πες μου με τι λειτουργικό μπαίνεις γιατί δουλεύει και με τον αρχαίο internet explorer.
Καλησπέρα σε όλους τους εκλεκτούς συναδέλφους και ως νέος στο ylikonet, σας ευχαριστώ για τη συμβολή σας στη βελτίωση του μαθήματος της επιστήμης που όλοι μας λατρεύουμε.
Η τοποθέτηση όλων μας (είτε απλών αποφοίτων των Φυσικών τμημάτων απανταχού της επικράτειας) είτε κατόχων μεταπτυχιακών , διδακτορικών είτε πανεπιστημιακών δασκάλων, πρέπει να χαρακτηρίζεται από ήθος και αυτοέλεγχο. Όλοι κάνουμε λάθη.
Χαρακτηρισμοί που διάβασα όπως "θα βάλω τα κλάματα για τις γνώσεις σας (όσων αποδεικνύουν τις 6,75 περιστροφές)" από τον πανεπιστημιακό καθηγητή δεν συνάδουν με τα παραπάνω. Διαβάζω από δική του ανάρτηση στο fb πως σε παλιές εξετάσεις στο πανεπιστήμιο , έκοψε φοιτητές παρά το ότι , του απέδειξαν στην κόλλα πως οι περιστροφές υπολογίζονται σωστά με κάποια από τις γνωστές μεθόδους (του 6,75) και πέρασε με 10 το πηλίκο (2πR/4) / 2πr = 7.
Διδάσκουμε (και μαθαίνουμε ακόμη) Φυσική. Δεν είναι αστρολογία , δεν είναι εμμονή, υπόκειται σε έλεγχο – απόδειξη – πείραμα και – εν έτει 2020 – σε προσομοιώσεις υπολογιστών
Καλημέρα Ιάκωβε.
Επανέρχομαι, σε απάντηση του σχολίου σου, αφού πιστεύω ότι μπορούμε να συμφωνήσουμε στα … βασικά.
Είπα ότι δεν είμαι δικαστής. Θα ήταν καλύτερα να πω ότι το υλικονέτ δεν είναι δικαστήριο. Πρόσεξε όμως! Ήσουν ελεύθερος να δημοσιεύσεις το θέμα και να το αναδείξεις, χωρίς να δεχθείς καμιά πίεση από την διαχείριση του δικτύου. Αυτό πώς το κρίνεις;
Ξέρεις ότι ήταν πολύ εύκολο το άρθρο να θεωρηθεί "εκτός πλαισίου" και να αφαιρεθεί. Δεν έγινε… Το δημοκρατικό πλαίσιο λειτουργίας μας "αφήστε όλα τα λουλούδια να ανθίσουν", επέβαλε μια λεπτή διαχείριση του όλου θέματος και αυτό έγινε…
Το να πιέζεις για προσωπικές τοποθετήσεις είναι …unfair!
Η αποστροφή ότι "Δεν συμμετέχω σε καμιά "σύμπραξη" ομάδων οι οποίες πολεμούν μεταξύ τους για προσωπικά συμφέροντα.» δεν αφορούσε εσένα προσωπικά. Ήταν μια γενική τοποθέτηση, με αφορμή το σχόλιό σου, με …πολλούς αποδέκτες.
Ιάκωβε άλλο να "κράζω" κάποιον ο οποίος έχει έναν θεσμικό ρόλο και εκπροσωπεί μια ΕΕΦ για παράδειγμα, και, άλλο να κράζω τον συνάδελφο Χιόπουλο! επειδή διαφωνώ μαζί του σε ένα επιστημονικό θέμα…
Όσο για τους χαρακτηρισμούς του Νίκου Ανδρεάδη, έχεις δίκιο.
Μόλις έκανα παρέμβαση αφαιρώντας τους από τα σχόλια.
(ελπίζω να μην δεχτώ επίθεση τώρα και από το Νίκο…)
επειδη δεν ξερω τί είναι ο δεσμός έκανα κλικ παντού και ώ του θαύματος ένα βελάκι το "έτρεξε", γρήγορα, πράγματι καλά είχα "δει" ότι είναι 13,5 οι περιστροφές, δεν υπάρχει δικαιοσύνη…
ευχαριστώ Ηλία
Για να μη γεμίζουμε το forum στείλε αν θες μήνυμα στο sitsanlis@gmail.com να συνεννοηθούμε. (Απορώ πως έδειξε 13.5 μήπως το άφησες να πάει μέχρι την κορυφή. )
Διονύση καλά έκανες και αφαίρεσες τους χαρακτηρισμούς.
Εμείς εδώ στο δίκτυο όταν σφάλουμε το αναγνωρίζουμε.
μα, ναι, μέχρι την απέναντι κορυφή, 13,5 περιστροφές, όπως είχα προβλέψει, παρόλο που δεν μου φαινόταν και πολύ "δίκαιο"…
Καλημέρα σε όλους κι από μένα,
Διαβάζοντας σήμερα τα σχόλια των συναδέλφων, θα ήθελα κι εγώ να ευχαριστήσω θερμά για όσα με αφορούν, τα οποία με τιμούν και με συγκινούν. Στο υλικονέτ, αισθάνομαι ταυτόχρονα και δάσκαλος και μαθητής!
Να συμπληρώσω, ότι τα εύσημα για το υλικονέτ ανήκουν στην ακούραστη προσπάθεια του ιδρυτή του Διονύση Μάργαρη, αλλά και σε όλους μας, που καθένας με τον τρόπο του, προσθέτουμε από ένα λιθαράκι.
Γειά σας παιδιά. Ένιωσα τη συγκίνηση που περιέγραψε ο Διονύσης Μητρόπουλος και ευχαριστώ για τα σχόλια, στο τμήμα που με αφορούν. Θεωρώ ορόσημο στην ενήλικη ζωή μου, την γνωριμία μου με τον Διονύση Μάργαρη και μέσω αυτού την αλληλεπίδραση με τους εκλεκτούς συναδέλφους. Έμαθα πολλά και όχι μόνο σε επίπεδο διδασκαλίας…. Χαίρομαι ειλικρινά, που είμαι μέλος αυτής της υπέροχης νησίδας.
Ένα μεγάλο Ευχαριστώ, στο Διονύση Μάργαρη και σε όλους τους Εξαιρετικούς Συναδέλφους του Υλικού φυσικής Χημείας για ότι μας Έχουν προσφέρει μέχρι σήμερα! Μας έχουν κάνει τσάμπα Μάγκες! Παιδιά Συνεχίστε να προσφέρετε ότι μπορείτε!!! Η Ζωή συνεχίζεται…
Καλησπέρα, με τη σειρά μου να ευχαριστήσω για την αναφορά στο πρόσωπό μου , αλλά και για όλα αυτά τα χρόνια της συνύπαρξης με ομότεχνους που οδηγεί σε συμφωνίες , διαφωνίες, αλληλεπιδράσεις και χαρακτηρίζεται κυρίως από την διάθεση ανιδιοτελούς προσφοράς.
Είναι η ανάγκη για "κοινή συναλήθευση του βίου" που οδηγεί στην "πόλιν"<πολιτισμός.
Ένα σημερινό σχόλιο από τον καθηγητή στο τμήμα Φυσικής του ΕΚΠΑ, Χάρη Αποστολάτο (τα bold είναι δικά μου)
Haris Apostolatos Είδα πολύ αργά όλο αυτό το νήμα και δυστυχώς ήμουν απασχολημένος με τις νέου τύπου εξετάσεις στο Παν/μιο… Έχω διαβάσει κάπως γρήγορα τις διάφορες απόψεις και πιστεύω πλέον ότι δεν υπάρχει ουσιαστική διαφωνία, αλλά ερμηνευτικές απόψεις σχετικά με το τι είναι περιστροφή. Όσον αφορά τους μαθητές νομίζω πως πρέπει να τους βγάλουμε απ'έξω από τη συζήτηση γιατί η προσέγγιση τους με βάση το σχολείο είναι εφαρμογή τύπων και όχι κατανόηση γεωμετρική (γιατί περί αυτού πρόκειται). Θυμάμαι πριν από 5 χρόνια είχα βγει και είχα πει ότι το θέμα των πανελλαδικών είχε πρόβλημα (πάλι περί κύλισης σε τεταρτοκύκλιο ο λόγος) όσον αφορά στη λύση των φροντιστηρίων. Λίγο αργότερα ανακάλυψα ότι είχα λάθος (και έδωσα στο Παν/μιο μια μίνι διάλεξη για το λάθος μου και το τι έμαθα – με τη συνδρομή του αείμνηστου εκπαιδευτικού Κορφιάτη). Το λάθος μου οφειλόταν στη λανθασμένη θεώρηση (που προερχόταν από ψαγμένες ρώσικες ασκήσεις που έλυνα, όντας φοιτητής του κ. Τρικαλινού) ότι η σύνθετη κίνηση είναι "άθροισμα" 2 περιστροφών. Κατάλαβα ότι στην πραγματικότητα η κίνηση είναι περιστροφική (ως προς κάποιο αδρανειακό σύστημα) και ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ με την ταχύτητα του ΚΜ. Αν θέλαμε να υπολογίσουμε την κινητική ενέργεια θα βάζαμε Ι*ω^2 /2 + Μ*V^2 /2. Τώρα τι είναι το καθένα: Ας υποθέσουμε ότι μια βαμένη ακτίνα του δίσκου "δείχνει" αρχικά 9 η ώρα (είναι η ακτίνα που βλέπει στο σημείο επαφής του δίσκου βλέπε βελάκι στην προσομοίωση του Παππά). Καθώς κυλάει ο δίσκος η ακτίνα στρέφεται (ως προς αδρ. παρατηρητή) κατά θ ωρολογιακά ενώ το σημείο επαφής στρέφεται κατά -φ δλδ αντιωρολογιακά (φ είναι κατ'ουσίαν η γωνία που διαγράφει η ακτίνα που συνδέει το κέντρο του τεταρτοκυκλίου με το κέντρο του δίσκου). Το τόξο που έχει ήδη πατήσει στο τεταρτοκύκλιο (και ξετυλίγει κουλούρες – όπως λέει ο κ. Τρικαλινός) είναι προφανώς (θ+φ)r το οποίο επί του τεταρτοκυκλίου είναι Rφ. Ποια είναι η ταχύτητα ενός σημείου του δίσκου; Είναι το διανυσματικό άθροισμα της V=Ω(R-r) όπου Ω=dφ/dt και της περιστροφικής v=r ω (όπου ω=dθ/dt). Όταν προστεθούν αυτά και γίνει η ολοκλήρωση των τετραγώνων σε όλο τη μάζα του δίσκου τελικά θα πάρουμε την παραπάνω έκφραση για την ολική κινητική ενέργεια (το εσωτερικό γινόμενο των δύο ταχύτήτων θα φύγει κατά την ολοκλήρωση ως το ολοκλήρωμα του cos σε ένα κύκλο). Εδώ ίσως θα πείτε ότι αυτό είναι παραπλανητικό γιατί στην παργματικότητα η V είναι από περιστροφή. Αν ήταν περιστροφή όμως η ολική κινητική θα ήταν I*ω^2 /2 + Ι' * Ω^2/2 όπου I' η ροπή αδράνειας ως προς το κέντρο του τεταρτοκυκλίου. Άλλος τρόπος να το δει κανείς αυτό είναι ο ακόλουθος: Έστω ότι καθώς κυλάει στο τεταρτοκύκλιο, από κάποια στιγμή και μετά υπάρχει ολίσθηση χωρίς τριβές. Τότε η συνέχεια θα ήταν περιστροφική (με ότι γωνιακή ταχύτητα απέκτησε ως εκείνη τη στιγμή) και μεταφορική επί κυκλικής τροχιάς. Αν για παράδειγμα εξαρχής δεν υπήρχε κύλιση (πλήρης απουσία τριβής) ο δίσκος θα εκτελούσε καθαρά μεταφορική τροχιά και η βαμένη ακτίνα βέλος θα έδειχνε πάντα 9 η ώρα (εδώ διαφωνώ με τον κ. Τρικαλινό με την αναλογία με το κιβώτιο το οποίο όμως αναγκάζεται να περιστραφεί στο τεταρτοκύκλιο). [Αν το πείραμα μετά την έναρξη της κύλισης εξαιτίας του βάρους συνεχιζόταν δίχως τριβή με ξαφνική απουσία βαρύτητας, η φαινόμενη "κύλιση" θα συνέχιζε χωρίς καμία αλλαγή.] Θα συγκλίνω λοιπόν, σε αυτό που εγω καταλαβαίνω ως περιστροφή, στο 6,75 εννοώντας ότι τόσες περιστροφές έκανε η βαμένη ακτίνα και επομένως το στερεό πάνω στο οποίο αυτή έχει μαρκαριστεί. Εξάλλου αν δεν ήξερα καθόλου φυσική και μου δείχνανε το δίσκο (με τη βαμμένη ακτίνα) στην αρχή και στο τέλος και με ρώταγαν πόσο περιστράφηκε ο δίσκος θα απαντούσα ένα από τα ακόλουθα: +0,75,+1,75,+2.75,… ή -0.25, -1.25,… αφού στο τέλος η ακτίνα δείχνει 6 η ώρα. Πιστεύω ότι η συζήτηση ανεξαρτήτως διαφωνιών πάντων (και ανεβασμένων τόνων κάποιες φορές) μάλλον ωφέλιμη είναι για να ξυπνήσει τον ενθουσιασμό σε πολλούς από εμάς και τους φοιτητές.